The Wonderful 101 – hra, která vám nafackuje (recenze)

Když ani 100 hrdinů nestačí na zastavení mimozemské invaze, musí pomoci ten stoprvní – vy.

Nedejte na první dojmy. Pohled na obrázky z The Wonderful 101 může vzbuzovat zdání, že na Wii U dorazil klon akční strategie Pikmin 3, jen oblečený do superhrdinského kostýmu.

Chyba lávky, nová hra studia Platinum Games nezapře svůj původ a The Wonderful 101 ve svém jádru představují poctivou akční mlátičku, kterými se herní rockeři z Osaky proslavili (mají na svědomí třeba geniální Bayonettu a výtečný Metal Gear Rising). Co na tom, že dění na obrazovce zabírá kamera z izometrického nadhledu a po pestrobarevných úrovních pobíhají desítky malinkých postaviček.

Wonderful 01.jpgWonderful 02.jpgWonderful 03.jpg

Ve skutečnosti se jedná o jednolitou masu, kterou musíte tvarovat, morphovat do zbraní a následně řetězit ničivá komba, vše ve snaze zastavit mimozemskou invazi bizarních stvůr zvaných „GEATHJERK“ (ano, pobavený úšklebek je na místě).

Kreslením k destrukci

Klíčem k ovládání se stává dotyková obrazovka GamePadu, na kterou kreslíte jednoduché obrazce a vaše skupinka se podle nich mění do podoby zbraní – rovná čára představuje meč, kolečko pěst, vlnovka zase bič, zalomená čára pistoli a tak dále. Jednotlivé zbraně jsou symbolizovaný barevným hrdinou s jednoznačným jménem stylu Wonder-Blue, Wonder-Black a podobně.

Každá zbraň se pak hodí proti jinému typu protivníků – bičem například strhnete brnění a třeba bombou cíl zpomalíte. Barevní hrdinové představují útočnou páteř vaší skupiny, již jinak doplňujete zachraňováním civilistů bez zvláštních speciálních schopností.

Soubojový systém mají tvůrci prostě skvěle vymyšlený

Nesmíte je však podceňovat, protože velikost skupiny ovlivňuje sílu zmorfované zbraně, navíc používáním základního útoku mohou malí paňácové naskákat na protivníky, tím je paralyzovat a vám dát prostor na zasazení obzvlášť silných úderů.

Velká zaškobrtnutí

Soubojový systém mají tvůrci prostě skvěle vymyšlený a v kombinaci nádherně stylizovanou pestrobarevnou grafikou dostanete vskutku unikátní zážitek, u kterého až očí přechází. Obrovské stvůry buší do vaší skupinky, až panďulácí odletují, vámi stvořený gigantický meč švihá v záplavě světelných efektů do protivníků…vše září, jiskří a svítí. Pravda, místy se dění na obrazovce mění až v barevný chaos, kde se dá ztratit orientace v dění, což ale není takový problém. Větší překážku v užívání si strhující akce představuje ovládání a kamera.

Wonderful 07.jpgWonderful 08.jpgWonderful 09.jpg

Už jsem výše zmínil, že zbraně si morphujete kreslením obrazců na obrazovku. Bohužel detekce nefunguje úplně stoprocentně a stává se, že si místo toužené zbraně vyvoláte něco jiného a následně kvůli tomu dostanete nabito. Tvůrci si nespolehlivosti displeje byli vědomi, takže tu existuje alternativa v podobě kreslení pomocí pravého analogu, ovšem ten je pro některé symboly dost těžkopádný. Problémy hodně narušují dynamiku soubojů a tímto se The Wonderful 101 liší od vyšperkované Bayonetty, kde jste nakládačku dostávali kvůli vaší neschopnosti či pomalosti a ne nepřesnému ovládání.

Wonderful 10.jpgWonderful 11.jpgWonderful 12.jpg

Druhý velký problém představuje příliš nízko posazená kamera, která znepřehledňuje akci. Není výjimečné, kdy na vás protivníci útočí z míst, kam nevidíte. Už jen drobným přehlédnutím je fakt, že zásadní schopnosti v podobě bránění a uskakování si musíte koupit za peníze získané v průběhu mise, kvůli čemuž je hned ta první zbytečně frustrující. V herním obchodě mimochodem najdete i další vylepšení a schopnosti, které ulehčí a obohatí další hraní.

Barvy klamou

Tyhle zásadní problémy zabraňují The Wonderful 101 v tom, aby se stali herní legendou, protože vše ostatní je skvělé a brilantní. Devět příběhových operací (prostě misí) je plných skvělých a originálních nápadů. Jednou ovládáte velkého robota, jindy se zase ocitáte zmenšení v těle jedné postavy. Zbraně navíc kromě bojů slouží i k řešení různých hádanek – mečem tak například můžete přesekávat překážky bránící v cestě, pomocí ruky zase můžete chytit gigantický štít a bránit se před padajícími projektily.

Wonderful 04.jpgWonderful 05.jpgWonderful 06.jpg

Tvůrci dokáží i využívat dvou displejů. Třeba hned v první úrovni se dostanete do budovy, kde musíte pro otevření vrat nastavit kód. Zatímco dění se odehrává na displeji GamePadu, kód najdete, pouze pokud se podíváte na obrazovku televizoru. A podobných příkladů bych mohl vysypat celou řádku. Mimochodem, hra podporuje i hraní jen na GamePadu, ale v tomto případě z podivného důvodu nefunguje dotykové ovládání.

Dostupné pro: Wii U
Žánr: Arkády | Akční mlátička
Výrobce: Platinum Games | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 23. srpna 2013
  • Pestrobarevná grafika
  • Smysl pro humor
  • Pořádná výzva
  • Spousta nápadů
  • Vysoké tempo
  • Nepřesné ovládání
  • Špatná kamera
  • Recyklace nepřátel

Nenechte se uchlácholit barevnými obrázky, The Wonderful 101 je nekompromisní hrou pro hardcore hráče, kteří dokáží akceptovat, že jim hra občas nafackuje. Pokud dokážete překousnout občasné frustrující okamžiky, dostanete velmi stylovou a zábavnou hru, která je protkána spoustou vtípků a odkazů na hrdinské seriály typu Power Rangers. Ano, je to klišé a lehce přitroublé, ale tím správným způsobem, který vyloudí na vaší tváři úsměv.