Theatre of War 3: Korea - korejské peklo (recenze)

Válečná podívaná plná vybuchujících granátů a vystřílených zásobníků je tady potřetí. Tentokráte s korejskou příchutí.

Válečná strategická série po dvou plnohodnotných hrách a třech datadiscích opouští už notně vysušené vody Druhé světové války a vydává se do nových, ani zdaleka tak probádaných bažin. Theater of War 3: Korea vás přenese v čase o šedesát let zpět, konkrétně do doby kolem roku 1950, kdy vypukla válka mezi Jižní a Severní Koreou, později nazvaná jako Korejská válka.

Douglas McArthur nebo Kim Ir-sen?

Na výběr máte jak kampaň za americkou, tak i severokorejskou armádu. Na nějaký příběh se zde však bohužel nahraje (ani intra se nedočkáte), ať už si zvolíte stranu, jakou chcete, budete odkázáni maximálně na rámečky s texty o jednotlivých armádních jednotkách na hrací ploše. A je to rozhodně škoda, protože mise na sebe ztrácí návaznost a hra vás tak intenzivně nepohltí.

Tahová část hry představuje hrací plán, na němž posouváte své jednotky do jednotlivých části nepřátelského území, přičemž váš počítačem řízení protivník dělá to samé. Pokud dojde ke střetu obou armád na stejném políčku, přichází na řadu bitva, ve které se rozhodne, komu toto území spadne do rukou a kdo bude muset odkráčet se sklopenou hlavou. V taktické části se tedy staráte výhradně jen o pohyb jednotek, žádný managment vaší armády či dokonce diplomacie se zde nekoná.

Třetí díl Theater of War se řadí mezi hardcore strategie, takže pokud patříte mezi příznivce tohoto herního žánru, boje si budete užívat

Není třeba dodávat, že bitvy jsou jádrem tohoto titulu. Theater of War 3: Korea přitom přináší útočné i obranné mise. Cílem těch prvních je dobýt nepřátelskou základnu, kdežto v té druhé zase budete odrážet nepřátelské útoky. K dispozici máte určitý počet různých jednotek, nechybí zde pěšáci, v jejichž řadách naleznete kulometčíky, snipery a samozřejmě velitele, hodit se vám budou i minometčíci, kanóny (naneštěstí velmi pomalá jednotka, která než se někam dostane, je po boji), dojde na tankové divize, obrněná vozidla a při přepravě obyčejných vojáků vám jistě přijdou vhod vrtulníky, kterými můžete snadno a rychle vysadit jednotky přímo mezi nepřátele a způsobit v jejich řadách zmatek.

Třetí díl Theater of War se řadí mezi hardcore strategie, takže pokud patříte mezi příznivce tohoto herního žánru, boje si budete užívat. Jakožto velitel veškerých jednotek máte k dispozici spoustu příkazů, od „zůstaň stát“ a „střílej!“, až po „hledej nepřítele“. Stejně tak je možné libovolně určit, jakým typem střeliva budou zrovna útočit vaše tanky, či si v případě potřeby zavolat podporu v podobě letectva a dělostřelectva. Co se týče postupu v bitvách, je zcela na vašem uvážení. Jak se dopracujete ke splnění mise je jen na vás a vězte, že existuje spousta různých postupů, jak na obrazovce nakonec spatřit nápis VICTORY.

Skutečnost nebo virtuální realita?

Protože titul hodně sází na realismus, důležitou roli mohou hrát i na první pohled nedůležité maličkosti jako je například blízký lesík, kam se můžete ukrýt. A neméně důležité je i sledovat stav zásob a paliva u vašich jednotek, protože tanky bez benzinu nejezdí (můžete vysadit posádku a přepravit ji na místo určení po svých) a vojáci bez nábojů nestřílejí. Stejně tak si musíte dávat pozor i na zdravotní stav všech panáků a technický stav strojů.

Pakliže se vám podaří získat základnu pod svou kontrolu, budou všichni vaši vojáci odměněni zkušenostními body, jež se odvíjejí podle toho, kolik nepřátel sprovodí ze světa. Za tyto bodíky se dají vylepšovat vlastnosti, udělovat vojákům medaile či je dokonce povyšovat. Za trochu zvláštní považuji to, že na začátku následující mise máte opět plný počet vojáků v každé jednotce, navzdory tomu, že jste v minulé misi přišli o vrtulník či dva tanky.

Za bodíky se dají vylepšovat vlastnosti, udělovat vojákům medaile či je dokonce povyšovat

To, co dokáže člověka při hraní místy zarazit a místy zase naopak nadzvednout ze židle, je umělá inteligence. Je sice hezké, že se vaši vojáci přikrčí k zemi, pokud se ocitnou pod palbou, nicméně když potom vidíte, jak se minutu marně pokouší dostat do helikoptéry či nejsou schopni zastřelit nepřítele, ani když stojí metr před ním, veškeré kladné názory na jejich intelekt jde do kytek.

Graficky vypadá nový přírůstek do rodiny 1C opravdu výborně. Při bližším zoomu si můžete prohlédnout detaily na uniformách vojáků, můžete provádět studii škrábanců na své bojové technice, můžete se kochat trávou či listy vlající ve větru… jenže krvavou daní za tohle pozlátkou jsou velmi vysoké hardwarové nároky. Celkový dojem z audiovizuálního zpracování by pak mohl skvěle podtrhnout nějaký pěkný hudební doprovod, ale toho se ve hře bohužel nedočkáte. Jedinými zvuky, které vás budou při hraní doprovázet, jsou střelba a exploze.

Je to dobré, ale mohlo by to být lepší. Tahle věta mě při hodnocení Theater of War 3: Korea napadla jako první. Jestliže budete mít trpělivost a podaří se vám do hry proniknout, budete odměněni hodinami zábavy a vymýšlení nerůzných taktických postupů, jak obalamutit nepřítele. A co když podobným složitostem zrovna neholdujete? Nemusíte se bát, že byste si nezahráli, hrou se dá na nižší obtížnost bez větších problémů projít i přímočarým způsobem. Jenže v tomto případě z toho nebudete mít zážitek takového kalibru.

Žánr: Strategie | RTS
Výrobce: 1 C Company | Webové stránky hry
  • Grafika; Netradiční téma; Množství detailů; Volnost postupu