Přesná replika ovladače používaného v americkém bojovém letounu F-16. Toť jest HOTAS Cougar, sympatická a příznivým hodnocením ověnčená kombinace plynové a řídící páky. Podrobili jsme jej zátěžovému testu, který o zařízení prokázal mnohé - mimo jiné jeho výjimečnost, nezměrnou kvalitu a také skvěle zvolenou koncepci. Je to však herní ovladač pro průměrného hráče?
Typ ovladače: Kombinace řídící a plynové páky pro letecké fajnšmekry
Systémové požadavky: Procesor o frekvenci minimálně 133 MHz, USB port, systém Microsoft Windows 98/Me/2000/XP, DirectX 7.0
Výrobce: Thrustmaster (http://www.thrustmaster.com/)
Distribuce v České republice: Guillemot s.r.o.
Cena ovladače: 12990,- Kč vč. DPH
Záruka: 2 roky
Zapůjčil: eXtraPoint a.s
Letecké simulace jsou tak kontroverzní jako svět herní zábavy sám o sobě. Jedněmi jsou zatracovány, jinými bezmezně milovány a třetí (mezi které se řadím i já) se v povzdálí baví těmito spory. Dnes se však konkrétně zaměřím na skupinu těch letecky pozitivních, abych jim blíže představil rolls royce mezi herními ovladači určenými pro letecké simulace. Nebaví vás potýkat se s nemotornou klávesnicí, která je vaší největší překážkou mezi světem her a kariérou skutečného pilota? Pak vyzkoušejte HOTAS Cougar z dílny firmy Thrustmaster, nejnovější kombinaci řídící a plynové páky a přesnou repliku ovladače používaného v americkém stíhacím letounu F-16.
První pohled na HOTAS Cougar
První seznámení s výtvorem známé společnosti Thruthmaster, která si své jméno v očích českých hráčů získala bohatou nabídkou poměrně kvalitních herních ovladačů, bylo opravdu nesmělé - letmým odhadem zhruba desetikilová a z tohoto důvodu i těžce přenosná krabice slibovala opravdu pestrý zážitek. To se konec konců potvrdilo ihned po jejím rozbalení - váha obou části HOTAS Cougar, řídící i plynové páky, je podle oficiálních údajů dohromady takřka 8 kg, což plyne ze zvoleného řešení celokovové konstrukce. Obsah zbytku krabice se nijak nevymyká průměru - najdete tak zde anglický manuál, tenkou instalační a uživatelskou příručku a dva kabely, napevno připojené k primárnímu i sekundárnímu ovladači. Vzhledem k ceně celého zařízení by dle mého názoru mohl být rozšířen bundle. Již se stalo pravidlem, že spolu s grafickou kartou získává hráč zdarma také počítačovou hru, plně kompatibilní letecký simulátor pro počáteční potěšení by tedy v případě HOTAS Cougar jistě neškodil.
Základna ovladače je poměrně mohutná a prostorově výrazná, díky čemuž vám bude kombinace řídící a plynového páky zabírat na stole nemalý prostor, jinak dobře využitelný například pro štosy papírů, krabici CD a tak podobně. Z tohoto faktu také logicky plyne poměrně dobrá stabilita ovladače, k jehož převrhnutí může dojít pouze sporadicky, tedy při nešetrném zacházení.
Připojení HOTAS Cougar samozřejmě probíhá přes USB port, přičemž přídavné sekundární zařízení (zmiňovaná plynová páka osazená několika doplňujícími tlačítky a haty) není nutné připojit zvlášť, ale přímo k samotné základně kniplu. Samozřejmostí je možnost používat pouze řídící páku bez plynové, byť význam podobného kroku je značně sporný.
Instalace a programování ovládacích prvků
Samotný akt instalace je záležitostí na několik minut, což je jistě pozitivní zjištění. Po nainstalování základních programů budete požádání o připojení zařízení, proběhne instalace ovladačů a případně bude také nutno restartovat počítač. Toť vše. Pokud by snad vyvstaly jakékoliv problémy, doporučuji nakouknout do instalační brožury a postupovat přesně podle zde v češtině sepsaného návodu. Z mých osobních zkušeností plyne, že zatímco instalace pod systémem Windows 2000 si prakticky nevyžádá vaší asistenci, u W98 už raději postupujte podle zmiňované brožury.
Dále se již můžete (a také budete muset) věnovat naprogramování všech tlačítek a celého ovladače. Programy zahrnuté na instalačním CD jsou pro všechny tyto úkony postačující. Základní nastavení není třeba pro počáteční otestování HOTAS Cougar měnit a tak se vyplatí pouze úvodní kalibrace, která je však sama o sobě otázkou několika málo sekund. Dostatek možností je však věnován i profesionálním letcům, pro které je přesné nastavení alfou a omegou úspěchu. HOTAS Cougar totiž používá vlastní programovací jazyk a prostředí Foxy Cougar Edition - do nejmenších podrobností tak můžete nastavit funkce jednotlivých ovládacích prvků, uložit je do profilu a ten potom aktivovat v případě potřeby. Osobně doporučuji také navštívit stránky výrobce, kde najdete nejnovější ovladače, poslední zde uveřejněná verze pochází z března.
Dalšímu nastavení a naprogramování všech tlačítek se konkrétněji věnovat nebudu - jednak by to zabralo opravdu nemálo stran textu a nepochybným faktem zůstává, že za několik dní používání jsem nestačil prozkoumat všechny taje a zákoutí celého programovacího jazyku. Jakékoliv rady vám však zcela jistě poskytne tlustý návod, byť je pouze v angličtině.
Jistě potěšující je také zahrnutí předpřipravených profilů pro použití HOTAS Cougar v několika známých leteckých simulátorech, díky nimž vám odpadne nutnost zbytečného nastavování jednotlivých tlačítek ovladače. Rozhodně ocenit musím také fakt, že ke každé hře je přidán i přehledný obrázek, na kterém je názorně rozkresleno rozvržení jednotlivých herních voleb na dané ovládací prvky plynové i řídící páky. Ten si můžete vytisknout nebo jen prohlédnout přímo na PC - to již záleží pouze na vás.
HOTAS Cougar - řídící a plynová páka
Už ze samotného provedení HOTAS Cougar je patrné jeho zaměření na praváky, přičemž levou ruku využijete pro ovládání plynové páky. Nutno podotknout, že přestože patřím mezi menšinovou skupinu leváků, neměl jsem se zařízením jakékoliv problémy. Přestože jsem totiž zvyklý nejvíce spolupracovat se svou levačkou, druhá z obou ruk si s kniplem rozuměla velmi dobře. Drobnou výhodu budou mít také ti z vás, kteří disponují většími prsty - ti se pochopitelně snáze dostanou ke všem ovládacím prvkům.
Na řídící páce najdete hned několik tlačítek (všechny plně programovatelné), přičemž žádné nebyly z pochopitelných důvodů umístěny na základnu. To samé platí také pro páku plynovou. Celkové rozvržení všech ovládacích prvků se mi zdálo dobré, v průběhu letu prakticky nejste nuceni jakkoliv měnit polohu rukou - vše je dostupné a snadno dosažitelné.
Pokud se podíváme trochu konkrétněji na všechna tlačítka ovládací páky, zjistíte, že k dispozici máte opravdu plnohodnotné zařízení. Na vrcholu kniplu nechybí klasický hat, který je mimo jiné vhodný k ovládání kamery. Není tu však pouze jediný, ale hned tři další, díky čemuž můžete do těchto míst situovat například veškeré ovládání zbraňového systému, přepínání mezi zaměřenými protivníky a tak podobně. Vždy to záleží pouze na vás a nastavení HOTAS Cougar, potažmo hry samotné. Zbylá tlačítka mohou sloužit pro střelbu, zapínání autopilota či ovládání klapek. Odpor páky je relativně velký a při delším letu bez autopilota dostane vaše pravá ruka řádné zabrat. Ovládání letounu je však znatelně pohodlnější než u klávesnice či dalších kolegů z oblasti joysticků, srovnávání celkového prožitku je pak myslím již nadbytečné.
Základní funkcí plynové páky, jak už konec konců napovídá její název, je ovládání tahu motoru. Odpor celé páky je volitelný, jinými slovy jej tak můžete měnit kolečkem umístěným na základně. Společnost dělají páce také další tlačítka, nechybí například dva otočné potenciometry, z nichž jeden slouží také jako tlačítko. Najít zde můžete také microjoystick, který dokáže po troše cviku dobře nahradit myš. Pro programování tlačítek plynové páky slouží stejný konfigurační soubor jako u kniplu.
Abychom jen nechválili
Zapůjčený ovladač HOTAS Cougar jsem testoval hned na několika hrách, překvapující jistě nebude zjištění, že plnohodnotného zážitku lze docílit pouze v leteckých, potažmo také vesmírných simulátorech. V případě ostatních her již HOTAS Cougar nenabízí takový komfort jako jeho kolegové z oblasti klasických klávesnic či gamepadů. Není se ale konec konců čemu divit - na svědomí to má především velký odpor kniplu, se kterým tak lze jen ztěží provádět rychlé a nekoordinované pohyby, které jsou například akčním hrám tolik vlastní. A pak… jak už jsem zdůraznil, HOTAS Cougar je určen především pro letecké nadšence.
Jednou z hlavních vad zařízení v očích průměrného hráče je pak především zvolená cena - kombinace plynové i řídící páky je vždy velkým záběrem pro vaší peněženku a cena HOTAS Cougar pohybující se kolem 12 000,- Kč je toho jasným dokladem.
Vůbec nejvážnějším nedostatkem se v mých očích jevila absence zpětné odezvy (force feedback), která by zážitek z používání HOTAS Cougar i samotného letu ještě více umocnila. Na vlastní kůži pocítit okamžik vzlétnutí, zásahu nepřátelským kanónem, turbulence a mnohé další, to vše si tak budete muset v případě HOTAS Cougar odpustit.
Světlé stránky ovladače |
- Provedení a celý koncept plynové a řídící páky
- Množství programovatelných tlačítek
- Replika ovladače používaného v letounu F-16
- Celokovové provedení
- Herní zážitek
|
Temné stránky ovladače |
- Cena
- Absence zpětné odezvy
- Vhodné zřejmě pouze pro letecké nadšence
|
Letečtí fajnšmekři zbystřete!
Počet všech tlačítek a široké možnosti jejich naprogramování dávají tušit, že HOTAS Cougar dokáže plnohodnotně nahradit klávesnici i v případě her využívajících klasicky hned několik desítek kláves. Celokovové provedení je i přes svou váhu vhodným a chytrým řešením, díky kterému navíc odpadají starosti o možné odpadnutí či poškození některých plastových částí. Kvalita HOTAS Cougar a častá aktualizace ovladačů je navíc zárukou, že vám tento ovladač bude sloužit dobře i v budoucnu. Letečtí fajnšmekři zbystřete, HOTAS Cougar je totiž zařízení ušité na míru právě vám - jen ztěží totiž na českém trhu najdete herní ovladač, který by prožitek z hraní tolik přiblížil skutečné realitě.
Konkrétní údaje o ovladači ve zkratce:
- replika ovladače používaného v americkém bojovém letounu F-16
- koncept oddělené řídící a plynové páky
- celokovové provedení
- 16 programovatelných tlačítek, 28 spolu s haty
- vlastní programovací jazyk a CD s přiloženými programy
- vnitřní paměť pro rychlý přístup k programovým souborům
- připojení USB