Time Splitters – pořiďte si PS2!

Vůbec první 3D akce pro novou vlajkovou loď Sony si užívá zaslouženou pozornost. Neunikla samozřejmě ani nám, čehož důsledkem je tato recenze, která zodpoví všechny vaše otázky – jak to vypadá? Jak se to hraje? Je to víc singleplayer nebo multiplayer? Mám si to koupit? Mám si kvůli tomu koupit PlayStation 2?
Time Splitters – pořiďte si PS2!
Hru k recenzi zapůjčila firma:
Platforma: PlayStation 2
Žánr: Akční 3D
Paměťová karta: min. 120kB
Multiplayer: Ano, 1 – 2 hráči (3 – 4 při použití Multitapu)
Vibrační funkce: Ano
Výrobce: Free Radical
Distributor: Eidos Interactive
Doporučená přístupnost: od 15-ti let

Můj 3D akční život

Psát tuhle recenzi je pro mne natolik potěšující záležitost, že se nemohu ubránit troše sentimentu. Ptáte se proč? První hra, u které jsem probděl celou noc, byla 3D akce. Už předtím jsem byl fascinován fantazií tvůrců her, jakými byly R-Type nebo Commando, nicméně bral jsem je spíše jako báječné filmy, než abych se cítil jako pilot rakety nebo člen speciálních jednotek. Chyběl tomu realismus a chyběla tomu atmosféra, která by člověka vtáhla a nechala ho zapomenout na realitu a čas. Pak ale přišel Wolfenstein 3D a pro mne už nic nebylo stejné. Noci, prosezené u monitoru, duchem kdesi v útrobách nacisty obsazeného hradu… tady někde byl počátek té fascinace hrami, která mi zůstala až dodnes a které se nikdy nezbavím. Kdybych měl spočítat, u které hry jsem strávil nejvíc hodin (spíš let), jednoznačně by to vyhrál Doom. Ještě dnes se u něj dovedu bát (platí pro PlayStationovou verzi, která je atmosférou pěkně daleko od své PC předlohy). Jak tedy vidíte, první 3D akce pro PS2 se dostala do správných rukou.

Time SplittersTime Splitters

PlayStation 2 a nová generace her

Když se blížila premiéra nové konzole Sony, byla celá herní scéna (a nejen ona) bombardována neuvěřitelnými přísliby možností, které nový hardware přinese. Takhle část může být docela dobře nepochopitelná pro sklaní PC hráče, pro které se pokrok projevuje postupným zrychlováním a prohloubením jednotlivých technických aspektů jejich strojů. Na konzolové scéně byla situace v posledních letech poněkud jiná. Poslední velký boom hardware skončil někdy před pěti lety, kdy na trh přišel PlayStation s Final Fantasy VII, Tekkenem a WipeOutem. Ještě předtím se Sega bláznivě pokoušela nezradit své zákazníky vypuštěním nového přístroje, takže místo toho přivedla na svět dva neuvěřitelné adaptéry pro svůj 16-bitový stroj – jedním takovým „zlepšovákem“ byla CD mechanika, druhým 32-bitový nástavec. Atari vsadila na technicky nevyspělou úroveň trhu s videohrami a nasadila imponující stroj jménem Jaguár, který měl velký úspěch, dokud ho PS nezlikvidoval. Nintendo pro změnu vkládalo nový hardware přímo do herních kazet pro svoji „šestnáctku“. Byla to zajímavá doba, nicméně jakkoli se to zpočátku zdálo být neuvěřitelné, PS brzy nechal všechnu konkurenci pěkně daleko za sebou a nakonec se pojem konzole víceméně ztotožnil se slůvkem Sony PlayStation. Hry na této platformě se postupně zrychlovaly, přibývaly barvy, efekty, plynulost… avšak nakonec, asi tak před dvěmi lety, PS dosáhl svojí technické hranice. Šaty postav ve Final Fantasy VIII sice vlály, vlasy také, ale celé to bylo poněkud zubaté, barvy světel, tryskajících z posledního bosse hry byly sice úžasné, ale animace se poněkud zpomalovala. Na PC mezitím zavládla grafická akcelerace, která především definitivně zlikvidovala grafiku, složenou ze „čtverečků“, dále potom umožnila rychlost a plynulost, která z pohledu „peckařů“ definitivně odsoudila vyjímečné pokusy na konzolích, jakými byl například Disruptor nebo MOH. A pak se vynořily první zvěsti o PS2, o reálné mimice obličejů, reagujících přímo ve hře na děj. Povídalo se o renderované grafice hry, kvalitnější, než tomu bylo u současných „filmečků“, vyprávějících děj. Mluvilo se pláči, strachu a ostatních emocích herních postav – měnících se v závislosti na vašem chování. Všichni jsme zkrátka čekali příliš mnoho, než aby tomu nová hračka od Sony mohla dostát. Nicméně pár šoků s ní člověk zažít může. A ačkoliv Time Splitters nejsou jedním z nich, rozhodně nejde o průměrnou hru. Protože jde také o první 3D akci pro novou konzoli, jde minimálně o mnou nejočekávanější hru z první vlny PS2 software. Pojďme si o ní konečně říct něco konkrétního.

Time SplittersTime Splitters

Herní princip

I když je možné Time Splitters (dále jen TS) hrát v jednom, nenajdete tu klasickou sérii úrovní, kterými máte projít z jednoho konce na druhý. Hra nese název podle podivných mimozemských bytostí, které se objevují během různých století na naší planetě, aby zabránily vývoji lidstva ve směru, který by jim nevyhovoval. V praxi se tento relativně zajímavý nápad projevuje tím, že se Splitteři objevují v místech, kde nějaká lidská bytost nese významný předmět (artefakt, složku dokumentů apod.), aby ji zlikvidovali a předmět nechali zmizet. Z toho vyplývá koncept jednotlivých úrovní: dojdete na jeden konec úrovně přes odpor jejích obyvatel, seberete tam inkriminovaný předmět a přes odpor Splitterů, kteří se náhle vynoří, musíte předmět odnést zpět na začátek úrovně. Nápad projít úrovní na konec, něco tam provést a utíkat stejnou trasou zpátky je celkem zábavný, sám jsem se s ním poprvé setkal u hry Bloodshot na starém dobrém Mega Drive od Segy. I zde to docela funguje, vtip je v tom, že při cestě tam objevujete, což je činnost poměrně zábavná (spíše díky uchvacující grafice, než zásluhou průměrně architektonicky projektovaných úrovní), při cestě zpět zase máte příjemný pocit, že znáte „válečné území“ a můžete se tak soustředit na nepřítele, teleportujícího se náhodně do cesty vašim zbraním. Navíc je tu pak multiplayerová část, ve které najdete celou řadu hracích módů, o kterých si něco povíme v jiném odstavci.

Bude se mi to líbit?

Ano. I když (při porovnání se vzhledem jiných, především očekávaných her) jsou tu patrné rezervy, pokud jde o úroveň detailů a především efektů, celé je to nádherně barevné, plastické a především rychlé a dokonale plynulé. Navíc TS těží ze svého ústředního motivu, kterým je cestování v čase, díky čemuž jedna úroveň vede skrz egyptské pyramidy, další skrze gangstery obsazené Chicago, pak chemičkou obsazenou teroristy, kanalizací, zamořenou mutanty, po povrchu cizí planety a nakonec třeba také strašidelným domem, který si očividně svoji inspiraci našel v domu z prvního dílu Resident Evila. Proto každá úroveň dýchá svojí atmosférou a určitě si najdete nějakou, která vám sedne. Navíc tu přece jen jsou některé vychytávky, které vás donutí uznat kvality nového stroje (sklo, které po vzoru MGS 2 pouze napraskne po zásahu první kulkou, načež se pod další kanonádou reálně pokryje prasklinami od zasažených míst k okrajům a ve stejném pořadí se vysype – nebo třeba kouř, který nesmyslně nezmizí vteřinu po výstřelu, ale převaluje se v chodbě a rozptyluje se pouze velice pomalu) uznat.

Time SplittersTime Splitters

Ozvučení je pak společně s hudbou na velmi dobré technické i kvalitativní úrovni, což bych rád u her pro novou generaci konzolí považoval za standart (bohužel tomu tak není).

Jediné, nač by si snad někdo mohl stěžovat, je nemožnost použití klávesnice a myši, nicméně tohle věčné téma bych rád odbyl klasickou větou, že konzole nejsou PC a až na nemožnost ovládání pohybu klasickým směrovým tlačítkem (je třeba používat analogové – podobným způsobem, jako u nedávné Alien Ressurection) je ovládání definovatelné a bezproblémově použitelné.

Arzenál

Vzhledem k různým časovým obdobím, ve kterých se TS odehrává, budete moci střílet ze skutečně pestré plejády zbraní. Podobnou sbírku jsem naposledy viděl nejspíš v Daikataně (která mne bavila a líbila se mi – když jsem vypustil z hlavy jméno jejího autora), ovšem tam byly zbraně porůznu ozvláštněné. Ne tak zde. Budete používat klasickou a věrohodnou pistoli „Mauserovku“, M-16 – známou útočnou pušku, dvouhlavňovou brokovnici, která se zde nabíjí ještě efektivněji, než ta v druhém Doomu (konečně ji někdo překonal), dvě rychlopalné UZI (skvělý trénink pro Laru Croftovou), rotační minidělo, raketomet a pár skutečně efektivních paprskových zbraní z budoucnosti. Střelba v TS je velmi zábavná činnost. Navíc má každý nepřítel (v rámci jednoho modelu postavy) vlastní animaci smrti, což podporuje zábavnost a rozmanitost koření 3D akčních her – zabíjení. TS je akční hra a jako taková je plná vybavení, které ji činí velmi zábavnou.

Co když přijde návštěva?

Se dvěma ovladači je možné rozpůlit obrazovku a hrát klasické singleplayerové mise ve dvou. Pokud disponujete Multitapem neboli „ovladačovou rozčtverkou“, platí totéž pro čtyři hráče. Kromě misí, o kterých jsme si povídali, disponuje TS skutečně slušnou zásobou režimů hromadného ničení, od klasického deathmatche (všichni proti všem v uzavřeném prostoru, kdo nejrychleji zabije nejvíc, vyhrál), přes obdobu lovu na vlajku (zde se ze základny protivníka loví obligátní batoh) a posledního, kdo se udrží na nohou (vyřazovací deathmatch) až po takovou eskortu, kde úrovní prochází osoba, kterou musíte chránit před útoky nepřátel. Navíc je ve hře několik desítek hratelných postav (v klasických misích hrajete v každém roce za někoho jiného), které je zábavné zkoušet a pozorovat (rozdíly jsou jen ve vzhledu a ozvučení).

Time SplittersTime Splitters

A pokud mne to omrzí?

Pokud vás náhodu přestane bavit hrát všechny ty mise a řezat se v arénách s boty, ovládanými PlayStationem nebo se svými (ne-)přáteli, můžete si postavit vlastní úrovně. Je to poprvé, co jsem na tuto možnost narazil u 3D akce na konzoli a rád bych, aby si především ortodoxní PC hráči uvědomili nesmyslnost svého tvrzení, že některé žánry a možnosti jsou pro konzole nedosažitelné. Stavění úrovní v editoru, který je součásti TS, je celkem přehledná a prostá činnost, i když pochopitelně vyžaduje čas a nějakou tu praxi, aby výtvor stál za to. V tomto místě si mohu pouze povzdechnout, že fungující internetová podpora by této hře přidala na zajímavosti, nicméně je prozatím hudbou budoucnosti (i když blízké). Navíc je tu schovaná celá řada tajných úrovní a dokonce i herních módů, které se otevírají teprve s projitím původních úrovní na různé obtížnosti…mimo jiné mne velice pobavila zajímavá soutěž, ve které se bojuje o to, kdo nejdéle udrží předmět ve svém vlastnictví a nebo třeba úroveň, ve které máte postřílet 100 kachen v přístavu za pět minut (jenže kachny jsou těžce ozbrojeny).

A pokud mne to neomrzí?

Tak v tom případě budete hrát TS až do konce svého života. Pravděpodobnější však je, že si počkáte na konec května, kdy na trh přijde Red Faction, což bude v rámci žánru pravděpodobně významnější záležitost. Nehledě na skutečnost, že už je venku Quake 3 Revolution a čekáme také mr. Unreal Tournament. Přes tyto skutečnosti je však TS velice povedená první vlaštovka v rámci žánru a noví platformy. A pozornost si zcela jistě zaslouží.

Grafika: 8/10
Zvuky: 9/10
Hudba: 8/10
Hratelnost: 8/10
Time Splitters jsou zábavnou, pohlednou a vitální záležitostí, která by neměla uniknout nikomu, kdo si rád zastřílí.
Celkové hodnocení: 8/10

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

8 největších herních zklamání roku 2017

8 největších herních zklamání roku 201…

Minulý rok přinesl hromadu skvělých her, bohužel však také mnoho zklamání. Těchto osm nás zamrzelo nejvíc.

9.  1.  2018 | | 9 N/A
10 největších herních překvapení roku 2017

10 největších herních překvapení roku …

Každý rok nás něčím zklame, zároveň však mnoha věcmi příjemně překvapí. Rok 2017 byl pro herní svět plný překvapení.

11.  1.  2018 | | 3 N/A
PC v roce 2018: nejočekávanější herní pecky platformy

PC v roce 2018: nejočekávanější herní …

Je tady další várka her, kterým byste v letošním roce měli věnovat pozornost. Bude toho vycházet věru hodně. Zahrajeme si na piráty, upíry nebo třeba stavitele pravěkého parku. A co takhle to celé završit tandemovým útěkem z vězení?

včera | | 8 N/A
Jak by vypadaly současné herní hity v minulém století? (galerie)

Jak by vypadaly současné herní hity v …

Napadlo vás někdy, jak by vlastně vypadaly současné hry, kdyby byly vytvořeny v dobách dávno minulých? My už odpověď známe!

16.  1.  2018 | | 6 N/A
Nejprodávanější hry roku 2017, které provětraly peněženky

Nejprodávanější hry roku 2017, které p…

Zajímá vás, které hry byly v loňském roce co do prodejnosti nejúspěšnější? My jsme to zjistili za vás.

15.  1.  2018 | | 3 N/A
DAKAR 18 budou pouštní závody v otevřeném světě pro PC, PS4 a Xbox One

DAKAR 18 budou pouštní závody v otevře…

Pokud jste fandové světového závodu Dakar a rallye vám také není cizí, rozhodně zaostřete na připravovaný projekt.

12.  1.  2018 | | 4 N/A
PlayerUnknown

PlayerUnknown's Battlegrounds: v jedno…

Když ze zkušeností v herní branži vycucáte geniálně jednoduchý koncept, občas to může fungovat. Občas až tak, že se z vašeho projektu stane nejhranější titul na světě. Skoro.

12.  1.  2018 | | 8 N/A
6 tipů na originální sci-fi pařby, u kterých se nebudete nudit

6 tipů na originální sci-fi pařby, u k…

Sci-fi žánr se opět vrací do formy, a to takovým tempem, že zombie nákazu zahnal do kouta. Jaké vesmírné pecky nás potěšily během posledních pár let?

10.  1.  2018 |