PC

Tipy a triky: Caesar III – hrdě do Říma!

Slavná budovatelská strategie z prostředí antického Říma se s dnešním dnem objevuje v příloze čtrnáctého vydání časopisu Doupě. Pro ty z vás, kteří s legendárním Caesar III neměli tu čest, jsme připravili článek s několika herními tipy.

Alan Jarrar

Hezky česky

Slavnou strategii z roku 1998 pilovala firma Impression Games přes čtyři roky. Nakonec se vývojářům povedlo vdechnout život jedné z nejkrásnějších budovatelských her v historii. Hráč v mnoha misích prochází linií římských dějin (od konce doby Královské až po rozkvět římské Republiky), buduje Římská města k obrazu svému a svých nadřízených a co hlavně – náramně se baví! Vše jde ale mnohem lépe, když je hra, spolu se všemi podrobnými obrazovkami, přeložena do češtiny. Pro pohodlnější hraní vám proto přinášíme odkaz k jejímu stažení. Obsah ZIP archivu zkopírujte do složky s nainstalovanou hrou a soubory přepište.

ČEŠTINU STAHUJTE ZDE

Za zmínku krom češtiny stojí i vynikající české „Firebirdovy“ stránky o budovatelských strategiích (Caesar III, Pharaoh, Zeus + připravovaný Caesar IV). Najdete na nich spousty zajímavých map, scénářů a informací o připravovaném nástupci Caesara III (Caesar IV – druhý odkaz). firebird.cz a c4.firebird.cz

Bez cest ani krok

V prvních misích není jejich význam až tak znatelný, avšak s postupem na rozlehlejší lokace by mělo být rozmístění cest vaší prioritou. Obyvatelé vašeho města budou totiž striktně chodit jen po vyznačených cestách. Cesty ignorují jen noví přistěhovalci, kteří s obřím vozíkem za zády spěchají k nezabrané parcele, popřípadě k někomu „do podnájmu“. Krom toho cesty spojují důležité budovy a jejich správné rozmístění je proto klíčovým faktorem pro rozvoj města a domů vašich obyvatel. Silnice je třeba stavět s ohledem na to, aby se obyvatelé mohli rozvíjet.

Obecně je dobré (zvlášť na rozlehlých mapách) stavět tak, aby obytné čtvrti (jež jsou pro nás podstatné) tvořily obdélníky o rozměrech 6x5 (popřípadě víc) parcel. Je třeba, abyste měli na paměti, že se domy budou rozvíjet a budou tedy potřebovat více místa. Zatímco malý stan pokrývá svou rozlohou jen jednu parcelu, poslední šestnáctý vývojový stupeň, jímž je luxusní palác, zabírá prostor o 5x5 parcelách. Proto je třeba brát ohled na prostor, v němž se domy vašeho města rozvíjí. Pakliže se z příbytků, díky dostupnosti služeb, stane například velký činžák, ale kolem již není dostatek místa, můžete se de facto rozloučit s tím, že by se dům jednou proměnil v malou vilu.

  

Přestože budou mít obyvatelé k dispozici dostatek oleje, vína a nábytku, nestane se tak. Jediným možným řešením je zbořit část cest, tu a tam něco přestavět, upravit cesty a zvětšit prostor pro rozvoj činžáku. Podobné procesy jsou však nákladné, zbytečně působí ve městě chaos a na nějakou dobu (byť je to pár vteřin) obyvatelé ztratí kontakt s okolními službami, což může vést k migraci několika nájemníků, v horším případě ke zmenšení samotného obydlí na „střední činžák“. Ve výsledku je ale návrat k velkému činžáku otázkou několika málo vteřin a za chvíli se budete moci těšit i z malé vily.

Pečlivě proto před rozvojem města, či nějaké jeho části, plánujte rozvržení cest a kalkulujte. Myslete na to, že v některých oblastech je přeci jen výhodné postavit cesty užší, čímž docílíte například toho, že se domy obyvatel dané lokace nedostanou přes vývojový stupeň „velký činžák“. Vyplatí se tak činit v průmyslových a zemědělských zónách města. Zaprvé: v průmyslových a zemědělských zónách města, kde se to jen hemží výrobnami nábytku, oleje a nádobí, nikdy nedocílíte toho, abyste v takové špíně dosáhli pohledu na vily a paláce. Za druhé: hustší síť cest je v agrárních částech města nutností, protože kontakt se silně obydlenými oblastmi je tak rychlejší a efektivnější – snadnější a flexibilnější převoz nákladů, jídla a zboží z jedné části města do druhé. Silnice jsou zkrátka caesarovským základem.

Rozmístění „vnitřních orgánů“ města

S postupem v hraní vás Caesar III zasvětí do celého administrativního panelu a menu vašich rádců. Odtajněny vám tak budou všechny sekce s nabídkou jednotlivých budov a zařízení. V zásadě se budovy dělí na několik kategorií: zemědělské, manufakturní, náboženské, vládní, dále vojenská stavení a budovy zajištující služby. Caesar III je vysoce citlivý na rozmístění jednotlivých položek. Abyste docílili bezproblémového fungování města a udrželi ve městě celkově vysokou životní úroveň, měli byste jednak často prohlížet panel s rádci, který obsahuje veškeré informace o městském dění, a též byste měli dbát na rozmístění služeb v obydlených oblastech.

  

Víme například, že aby se budova ve stadiu „velká kůlna“ rozvinula, je třeba v jejím okolí vystavět školu nebo knihovnu (v ideálním případě obojí). Někteří hráči se však mylně domnívají, že samotný rozvoj příbytků je odvislý od toho, jak daleko se požadovaná budova postaví. To znamená, že bude-li knihovna příliš daleko od velké kůlny, rozvoj v „malý dům“ není možný. To je však jen velice rozšířený omyl. Přechod na vyšší vývojový stupeň městských domů není otázkou dostupnosti samotné budovy (například školy či nemocnice), ale jejích pracovníků! Pokud se tedy vrátím k příkladu školy a velké kůlny, jíž chcete přeměnit na malý dům, nezáleží na tom jak blízko danou školu postavíte. Záleží pouze na tom, aby velká kůlna navázala kontakt s učiteli a dětmi. Vaším městem neprochází jen řadoví občané, ale lidé o spoustě povolání. Bude-li velký dům požadovat více zábavy, postavíte v jeho blízkosti amfiteátr, divadlo, školu herců, školu gladiátorů a koloseum. Mějte však na paměti, že samotný efekt rozvoje je tvrdě odvislý od faktu, zda budou herci a gladiátoři procházet kolem domů, které zábavu požadují.

Totéž platí o jídle a náboženství. Darmo budete stavět trh uprostřed obydlené oblasti, když trhovkyně neprojde podél celého sídliště. Stavbou trhu v blízkosti domů však zvyšujete šanci, že v dané části města bude žena s košíkem jako doma. Na druhou stranu musíte dávat pozor, abyste jisté budovy nestavěli příliš blízko sídlištím, se kterými zamýšlíte vytvořit vilovou/palácovou čtvrť. Zemědělská a průmyslová stavení mají absolutně neblahý vliv na rozvoj. Dosáhnete-li díky pečlivému rozmístění služeb toho, že vybudujete několik malých vil, pokrok směrem ke střední vile přesto nebude možný, pakliže se v blízkosti vil bude nacházet výrobna nábytku, tržiště či nedej bože kasárna. V podobné situaci je nejlepší zachovat se následovně: prvně zjistíte která administrativní budova znesnadňuje rozvoj vašich vil, odstraníte ji, přemístíte o kousek dál a na jejím původním místě vystavíte velkou sochu či krásné zahrady. Docílíte toho, že se vily/paláce konečně zvětší, neztratí potřebný kontakt s budovou a navíc zatraktivníte okolí.

Denáry a bozi

Fungující město je dokonale propojeno do nejmenšího detailu. Každá vaše reakce se určitým způsobem projeví na podobě a vývoji města. Aby byli obyvatelé vašeho města spokojení, musíte utrácet za služby, festivaly, jídlo a stavbu budov. Abyste však mohli utrácet velké paníze, musíte ve městě vybírat daně. Abyste mohli vybírat slušné daně, musíte zvýšit životní úroveň obyvatelstva. A tak dále…

  

Na největší peníze si vak nepřijdete výběrem daní, ale obchodováním s okolními městy. Za otevření obchodní trasy sice zaplatíte nějakých tisíc denárů, investice se však bleskově vrátí. Každé z měst, se kterým budete obchodovat, kupuje a prodává jen určité zboží. Ve většině případů se setkáte s poptávkou po vínu, nádobí, nábytku a ovoci. Abyste si mohli dovolit solidně obchodovat a zároveň udrželi velkou část zboží na vašich tržištích (kvůli poptávce obyvatel vašeho města), musíte dané zboží vyrábět vskutku ve velkém. Část skladovat pro případ nouze, část ponechat trhovcům a část prodávat. Sami pak můžete určovat počet kusů, které prodáte přijíždějícím kupcům. Budete-li trpělivý, časem si přijdete na slušný plat a desetitisíce denárů se do městské pokladny jen pohrnou.

Nedílnou součástí dobré nálady města jsou festivaly na počest bohů a samotná nálada jednotlivých bohů. Bozi mají významný vliv na náladu obyvatel a rozvoj města. Pokud je rozhněváte svou nepozorností, trestem vám budou desítky migrujících či (v lepším případě) nespokojených obyvatel. Proto doporučuji alespoň jednou za půl roku uspořádat větší, nejlépe velký festival (pokud máte dostatek vína) na jejich počest. Za pozornost vás bozi odmění požehnáním. Pokud je ale budete zanedbávat, trest v podobě kobylek či zatopeného přístavu vás nemine. Služeb pěti bohů (Ceres, Neptun, Merkur, Mars, Venuše) se proto snažte využít ve svůj prospěch. Když bude město sužovat hlad a distribuce jídla do vzdálenějších čtvrtí bude váznout (což se může stát), věnujte zvýšenou pozornost Merkurovi – obchodujte, stavte jeho chrámy a pořádejte festivaly na jeho počest. Za odměnu vám požehná a naplní všechny sýpky ve městě, což vám dá dostatek času pro zkvalitnění distribuce potravin do méně dostupných částí města.

Caesar III nepřekonán

O tom jak postupovat v této geniální strategii bychom se mohli bavit dlouhé hodiny. Článek se pokusil zachytit jen ty nejzákladnější aspekty celé problematiky a doufám, že vám alespoň trochu pomohl. Caesar III si podobnou pozornost rozhodně zaslouží. Celých sedm let se leskne na nejvyšším stupínku mého seznamu nejoblíbenějších her a věřím, že i vám geniální a propracovaná stavba římských měst, podpořená krásnou grafikou a skvělou hudbou, plně učaruje.

Diskuze (28) Další článek: Japonci šílí po DS Lite

Témata článku: , , , , , , , , , , ,