Tomb Raider - James Bond v kalhotkách

23. srpna léta páně 2001 si budeme zřejmě už navždy pamatovat jako den, kdy česká stříbrná plátna poprvé široké veřejnosti nabídla filmovou adaptaci akčně-adventurního dobrodružství archeoložky Lary Croft, jejíž role se pod taktovkou Simona Westa bravurně zhostila držitelka Oscara, půvabná Angelina Jolie.
23. srpna léta páně 2001 si budeme zřejmě už navždy pamatovat jako den, kdy česká stříbrná plátna poprvé široké veřejnosti nabídla filmovou adaptaci akčně-adventurního dobrodružství archeoložky Lary Croft, jejíž role se pod taktovkou Simona Westa bravurně zhostila držitelka Oscara, půvabná Angelina Jolie.

Když jsem se dnes po poledni vydal do kina za jedinou filmovou premiérou tohoto týdne, která je zároveň také pravděpodobně nejočkávanější premiérou tohoto měsíce, nevěřil jsem svým očím. Sál, v němž se měla následujících sto minut odvíjet Lařina dobrodružství, byl až po okraj naplněn filmuchtivými diváky, které neodradilo ani to, že je teprve rané odpoledne, tedy čas, který zpravidla na návštěvnost kin nemívá přiliš pozitivní efekt. Fakt, že první promítání Tomb Raidera vzbudilo nejen mezi počítačovou veřejností tak obrovský zájem ve mně rozhodně při nejmenším utvrzuje předpoklad, že prsatá archeoložka Lady Croft už definitivně odsune Tmavomodrý svět, animované Final Fantasy a třicátnici Bridget Jonesovou do hlubin zapomnění.

Tomb Raider Tomb Raider

Jak jistě mnozí víte, za tvorbou Tomb Raideru po stránce režie nestojí nikdo jiný než akční specialista Simon West, kterýžto své schopnosti dokázal již ve vzcelku sympaticky vypadající akčňárně Con Air, a nadmíru šílený a atraktivně svižný Tomb Raider tak pro něj tedy nebyl žádným tvrdým oříškem. Vylámat zuby si na něm ovšem bezesporu mohli tvůrci počítačových efektů. Ať se totiž snažili sebevíc, ve finále jejich práce rozhodně nevypadá nijak dobře - typický divák sice může trvat na tom, že tak ohromující světelné efekty ještě nikde neviděl a že to tekoucí zelené cosi (jež by se při nejlepší vůli dalo nazvat "lehkou" inspirací naprosto skvělou Mumií) už nešlo udělat lépe, nicméně soudný člověk si z té vizuální křeče vyvodí jen svatou pravdu, že dnešní počítače prostě na "reálně" vypadající efekty nemají (a možná ani ti animátoři, nicméně o tom tu nehodlám polemizovat).

Neméně špatně dopadly i efekty "analogové", tj. například padání obrovských kamenů, které rozhodně nevypadají nijak ohromně a ani styl, jakým se odebírají k zemi není nijak přesvědčivý, nebo nepříliš podařené kombinování záběrů (ve chvíli, kdy kamera na chviličku opustí Lařinu vypracovanou postavu a po pár vteřinách ji (Laru ne kameru) vidíte o pár desítek metrů dál, opravdu nevíte, co si ještě máte o soudnosti tvůrců myslet). Smysl dobrodružství sličné akční hrdinky Lary Croft zřejmě autoři filmu viděli někde úplně jinde - ovšem otázkou je, kde.

Příběh, jenž se točí okolo jakéhosi bájného trojúhelníku, jehož nalezitel/majitel získá schopnost vlády nad časem, a k jehož nalezení musí být samozřejmě splněna jistá časově velice náročná podmínka (ano hádáte správně, zásahy v poslední sekundě jsou ve filmu Lařiným denním chlebem), zrovna přiliš originality a především zdravého smyslu nepobral. V podstatě je jen prostředkem k tomu, aby hlavní hrdinka mohla pobíhat po světě a zadupávat do země nehodné hošíky.

Tomb Raider Tomb Raider

Ono "zadupávání" je ale pod taktovkou Simona Westa rozhodně přinejmenším efektní. Přestřelky a souboje vypadají velice realisticky a taktéž akrobatické výkony představitelky hlavní role, Angeliny Jolie, nejsou nijak nevěrohodné. Kamera přesně v duchu svižné akce efektně přejíždí a často se střídá s jinou, čímž tvůrci dosáhli notně tajemné a drsné atmosféry. Snad jen nepřímých odkazů na Lařiny vnady mohlo být trochu méně (vyškrtnutí obligátního sprchování by filmu jistě jen prospělo) a rozhodně by naopak na škodu nebylo přidání několika dalších akčních scén. Pro příště bych také tvůrcům dozajista doporučil neupravovat zbytečně Angelině poprsí, protože pak nevypadá natolik důvěryhodně (o což se tvůrci pravděpodobně snažili) a dovolil bych si možná i tvrdit, že částečně výsledný dojem nepatrně kazí (nechci se teď ale tvářit jako nějaký odborník na ženské proporce).

Tomb Raider Tomb Raider

Z předcházejících mírně kritických řádek to tak možná nevypadá, ale mně osobně se film Tomb Raider vcelku líbil. Přispělo k tomu jednak to, že si, narozdíl od jiných rádobykvalitních snímků (Final Fantasy) od začátku na nic nehrál a jednak taky to, že ačkoli je nepříliš povedený po stránce efektů, vyvažuje to bravurně zvládnutými a skvělou hudbou podbarvenými akčními scénami a nikoli přihlouplými dialogy (opět Final Fantasy). Ačkoli se u něj ani chvíli nezasmějete a rozhodně ve vás po něm nezůstane nějaký nezapomenutelný "kulturní" zážitek, je stejně jako filmy typu Mumie příjemným zpetřením horkého léta a jistojistě zatím nejkvalitnější adaptací počítačové hry.

Hodnocení: 6,5/10

Diskuze (27) Další článek: Algis Budrys – Šílený měsíc

Témata článku: , , , , , , , , , ,