Tomb Raider: Chronicles – verze pro strýčka Sonyho

Ach, drahý Tomb Raider! Musím přiznat, že tato hra byla jednou z mých nejoblíbenějších pro PSX. Pachtil jsem se dva měsíce s Tomb Raiderem III, který byl nejtěžší ze všech a řešení hádanek v dokonalém designu úrovní, bylo tím, čím si mne hra získala. Proč tolik té nostalgie? Protože Tomb Raider zemřel. Jeho smrtí jsou Chronicles.
Tomb Raider: Chronicles – verze pro strýčka Sonyho
Žánr: Akční
Paměťová karta: 2 bloky
Dual Shock: Ano
Multiplayer: Ne
Výrobce: Core Design
Distributor: Eidos

Ach, drahý Tomb Raider! Musím přiznat, že tato hra byla jednou z mých nejoblíbenějších pro PSX. Dohrál jsem bez návodu každý díl. Pachtil jsem se dva měsíce s Tomb Raiderem III, který byl nejtěžší ze všech a řešení hádanek v dokonalém designu úrovní, bylo tím, čím si mne hra získala. Sledoval jsem změny v každém dílu a proměny, kterými tato hra prošla od zrodu dnes fenomenální Lary Croft. První Tomb Raider byl převratný svým nápadem a prostředím, které poprvé trochu připomínalo přírodu a ne zelenou texturu. Příběh a dokonalá orchestrální hudba, která bohužel zůstala nepřekonána, udělaly z prvního dílu nejlepší hru tehdejší doby.

Tomb Raider: ChroniclesTomb Raider: Chronicles

Následoval díl druhý. Měl jako každé pokračování lepší grafiku a změny: lidské protivníky, město, pár nových pohybů. Stal se jedním z důvodů proč jsem si koupil Playstationa, protože na jiné konzoli se neobjevil. Třetí díl byl pekelný. Nejtěžší ze všech. Omezená možnost ukládání způsobila, že jsem mnohokrát proklínal tu či onu past nebo tuhého bosse. Trojka poprvé podporovala vysoké rozlišení a 16 milionů barev, proto se stala opět zajímavou. Navíc byl na vývoj PSOne verze najat oddělený tým, takže hra nebyla pouhou konverzí, ale přesně ušitým dílem na míru PSOne.

Od čtvrtého dílu se zázrak nečekal. A možná právě proto se stal. Hodně přepracovaný engine, neuvěřitelná grafika na poměry stárnoucího Playstationa. Inteligentní nepřátelé, kteří přeskakují propasti, lezou, šplhají a ručkují stejně jako samotná Lara. Kryjí se za překážky, utíkají nebo útočí ve větším počtu. Neuvěřitelná délka okolo 40 levelů! Poprvé se setkáváme s hlubším příběhem s velmi kvalitními animacemi a vylepšeným inventářem, který umožňuje kombinaci předmětů, dělá z The Last Revelation nejlepšího Tomb Raidera v dějinách Playstationa. Navíc se čtverka odehrávala celá v Egyptě; mé nejoblíbenější prostředí pro Laru. Atmosféru podpořilo kvalitní ozvučení: bouřka, foukání větru, šeptání nemrtvých … Hudba se vyrovnala prvnímu dílu, až na ujeté techno remixy. Ale něco vám tu asi nehraje, že ? Proč tolik té nostalgie? Proč se opakuji? Protože Tomb Raider zemřel. A jeho smrtí jsou Chronicles.

Tomb Raider: ChroniclesTomb Raider: Chronicles

Potom, co Laru zavalila Velká Pyramida v Egyptě, se její přátelé sešli a vzpomínají nad hrobem na svou krásnou kamarádku… Takto začíná pátý Tomb Raider a nese se celý v duchu vzpomínek. Jestli jste ještě skalnějšími příznivci Tomb Raiderů než já, nečtěte dál, protože ač mi to rve ruce od klávesnice, budu muset pátý díl popravit. Takže, jak bývá zvykem, každé pokračování přináší vylepšení v grafice. Ale nikoli pátý Tomb Raider. Engine je naprosto shodný se čtvrtým dílem. To by nebyl problém, chápu že PSOne je na konci s dechem, navíc grafika je na vysoké úrovni. Ale Core Design se tentokrát neobtěžoval změnit ani interface inventáře a menu. Na technické stránce hry nebylo podle mne inovováno vůbec nic. Zvuková kulisa hry je zvuková stopa, která se vždy s krátkou odmlkou začne znovu opakovat. Tady se dokonce vzdalujeme čtvrtému dílu, ne? Zdaleka největší problém je ovšem v samotné hře. Dohrál jsem ji za 8 hodin čistého času. Co!? Nebyl náhodou čtvrtý díl asi desetkrát delší ? Neměl 40 levelů ? Tak tady je jich 10 a PODSTATNĚ kratších.

Tím bohužel moje trápení nekončí. Chronicles obsahují na rozdíl od všech předešlých dílů programové chyby a mnohem závažnější – v designu levelů. V poslední čtvrté epizodě jsem vlezl podruhé do výtahové šachty, kde už jsem jednou byl, protože jsem hledal cestu dál. V této šachtě jsem si hru uložil a posléze jsem zjistil, že se odtud nedá dostat. Výtah, kterým jsem poprvé odjel, se sice záhadně vrátil zpět, ale program už s ním jaksi nepočítá podruhé, takže už s ním odjet nejde. Hra neumožňuje „Restart level“ a já měl jediný save v šachtě výtahu. Co následovalo nemusím popisovat… Ve třetí epizodě jsem při řešení zákysu hru dvakrát zakousnul, protože jsem jaksi vstoupil na místo, kam jsem neměl mít přístup. Smutné. Prošel vůbec pátý díl betatestingem ? Navíc první dvě epizody nepřinášejí žádný nový nápad. Jakoby byly vyřazeny s finální verze TRIII, jsou nudné.

Tomb Raider: ChroniclesTomb Raider: Chronicles

Nevím čeho se mám chytit, abych Chronicles vynesl alespoň trochu do lepšího světla. Snad jen třetí a místy čtvrtá epizoda je poměrně originální a zábavná. Ve třetí se vracíte do hluboké minulosti, kdy je Laře opět 16 let. V úrovni pobíháte a řešíte úkoly vzdáleně podobné klasické adventuře. Zaháníte démona, který řádí na ostrově. Ostrov je hnízdem několika duchů a úroveň má poměrně slušnou atmosféru tvořenou převážně nemrtvými, opuštěnými budovami, vrzajícími dveřmi nebo okenicemi = krátký záblesk světla do tmy. Ve čtvrté epizodě je Lara opět dospělá a vydává se oblečena v černém na způsob Matrixu, infiltrovat budovu korporace. Je zde pár nápadů: například pozorujete z dálky stráže zadávající číselný kód, který pak sami zadáte, nebo odstraňujete stráže pomocí hadříku napuštěného chloroformem. Je mi líto, ale víc kladů nenacházím.

… a tak sedím před obrazovkou, na které ubíhají titulky (málem se slzami v očích) a je mi jasné, že poslední tomb raider pro PSOne není tím, čím býval TOMB RAIDER. Dnes vím, že pro PS2 se chystá další díl. Hra bude mít dokonalou grafiku, jak je zvykem u PS2. A já mám strach. Mám strach, že tu hru budu hrát s odporem. Prosím pány z Core, ať si uvědomí, že to, jak vypadá Lara Croft, nedělá Tomb Raidera dobrou hrou. Nechť udělají změnu. Netoužím po konci této série, ale doufám, že se Tomb Raider odebere napřílad směrem, kterým se odebral Deus Ex. Přidejte do hry nějaké RPG prvky nebo třeba jen vývoj postavy. Zároveň si zachovejte svou jedinečnou stavbu levelů a nádech zkoumání, zvědavosti, překvapení z objevených prostor a kobek; tak jako předchozí díly s výjimkou Tomb Raider: Chronicles.

Grafika: 8/10
Zvuky: 7/10
Hudba: 6/10
Hratelnost: 7/10
Pokud každý díl pentologie o Laře Croftové přinesl něco nového, v případě Chronicles je tím trpký pohár velkého zklamání.
Celkové hodnocení: 6/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Nejlepší hry pro PC, které si teď můžete zahrát nebo přát k Vánocům

Nejlepší hry pro PC, které si teď může…

Toto je deset her, které byste rozhodně neměli při hraní na počítači vynechat.

10.  11.  2018 | | 3 N/A
Red Dead Redemption 2: zážitek nové generace (recenze)

Red Dead Redemption 2: zážitek nové ge…

Je vůbec nutné uvádět jednu z nejočekávanějších her letošního roku?

1.  11.  2018 | | 20 N/A
Hráči vyrazili na Divoký západ, nafotili nádherné snímky z herního hitu

Hráči vyrazili na Divoký západ, nafoti…

Red Dead Redemption 2 je stejně jako každá hra Rockstaru jako stvořená pro típání krásných pohlednic.

2.  11.  2018 |
Legendární WarCraft 3 se vrací. Byla oznámena předělávka Reforged

Legendární WarCraft 3 se vrací. Byla o…

Čtvrtý díl se bohužel nechystá, fanoušci Warcraftu ale dostali pěkný dárek od Blizzardu.

3.  11.  2018 | | 24 N/A
Sid Meier

Sid Meier's Civilization: Nový úsvit -…

Jednou z očekávaných deskoherních novinek letošního podzimu byla bezpochyby nová Civilizace s přídomkem Nový úsvit. Jak se nástupce dnes už legendární Sid Meier´s Civilization povedl?Prozradíme vám, že v konkurenci strategických her se rozhodně neztratí, ale více už v naší recenzi.

4.  11.  2018 | | 1 N/A