Tomb Raider: The Last Revelation

O čtvrtém dílu série Tomb Raider jste se toho mohli doslechnout již mnoho – i na Doupěti kolovalo mnoho screenshotů, drbů a informací o připravovaném čtvrtém dílu populární hry od Eidosu o odvážné a nezdolné archeoložce Laře Croftové. Ta se nyní vrací opět, aby učinila svůj poslední objev. Doprovodíte Laru na své cestě za poznáním, dobrodružstvím a poklady věku faraónů?
Tomb Raider: The Last Revelation

Žánr: 3D akce
Minimum: Pentium 233MHz, 16 MB RAM, 4xCD-ROM, Win 95/98
3D: ano, DirectX 6.1
Multiplayer: ne
Výrobce: Core Design
Distributor:
Eidos Interactive

Podobně jako veškeré realtime strategie se přirovnávají k Duně 2, 3D akce z pohledu třetí postavy se srovnávají s prvním zástupcem svého druhu – s hrou Tomb Raider. Netřeba dodávat, kolik tuctů her již následovalo vzor Lary, statečné zachránkyně světa před vším špatným. Je složité posoudit, zda jsou tyto „kopie“ lepší či horší – jsou prostě jiné.

Začínáme. Mladá Lara Croft v dobách, kdy ještě nevěděla, jak svým šarmem dokáže mužům poplést hlavu.Stačí jen seskočit dolů, zabít škorpióna, vrátit se k průvodci, aby On zbaběle utekl... dává to smysl?

Tradičním prostředím jsou stejně jako i v minulých dílek hrobky a jiné architektonické útvary (odtud název Tomb...) z dob dávno minulých, plné stvůr a nepřátel. Je fakt, že značnou část stvůr ve hře Tomb Raider 4 představují netopýři, škorpióni, krokodýli a psi. Druhou část nepřátel pak tvoří mírně přiblblí Arabi, kostlivci, ale především ninjové, jejichž obranná metoda spočívá v mávání mečem, čímž vykrývají kulky. Pravidlo, jak je porazit, je jednoduché – stačí schovat zbraň, načež i oni složí svou podivně zelenou rybičku – v tento moment je tasení zbraně a střelba velkou výzvou, která má ničím nerušený účinek.

Couvání patří k těm zajímavým kratochvílím při dobrodružství na poušti ve čtvrtém a pátém levelu.Poslední sekundy dělí Laru od skoku na bambusovou tyč, aby po ní sešplhala a postavila se o chvíli později tváří v tvář krokodýlovi.

Příběh je skutečně dojemný – mám vlastně pocit, že žádný není. Jde o souboj mezi vámi v zastoupení Larou Croft a úhlavním sokem, archeologem Von Croyem o tajemství hrobky Setha, Horova Amuletu a dalších zajímavostí, které příběh postupně ukáže jako zalepená obálka dopis nad horkou párou. Hra začíná tutorialem, kdy jsme se s kolegou Vlachem nestačili nasmát při pohledu na kyberneticky hranatého profesora Von Croye – jeho čtyřhranné nohy vizuálně nenabízí byť jen potenciální možnost je ohýbat – i přesto se mu to jakýmsi zázrakem daří. V průběhu tutorialu jsem si připadl trošku jako horlivá patnáctka, když jsem chtěl úkoly provést ihned, zatímco mě vždy profesor zastavil a sáhodlouze vysvětlil, jak to či ono provést. Teprve poté jsem tak mohl učinit. Jednou nebo dvakrát je to fajn, ale když mě profesor takto poučuje celou dobu, co tutorial trvá, a nedá se nijak přeskočit, zamrzí to. Najmě když se pak nešťastně zabijete – tím se radost násobí a vším musíte projít znovu. Jakmile však tutorial skončí, převlékne se Lara z kalhot do půli stehen (které kolega vtipně označil coby „tlumiče vášně“) do klasických šortek a zelených plavek, přesně tak, jak ji známe. Vlasy ze dvou roztomilých copů spojí do jednoho tradičního – a hra jako taková konečně začíná.

Zlatá soška bohyně Slunce otevírá všechny dveře.Těmito figurkami odstíním proud světla ze zrcadel a zlatý had bude můj.

Prostředí zahnívajících kobek pradávných faraónů ožívají s příchodem virtuální krasavice a otevírají svá tajemství. Na Laru číhá velké množství pastí a hádanek, které musí vyřešit, pokud nechce v podzemních prostorách sfing a pyramid zemřít. Velice udiví velké množství zbraní a nábojů všude kolem, stejně tak jako balíčků s instantním zdravím. Hra nijak nevybočuje z tradičních schémat daných již hrou Wolfenstein – tedy seber zdraví, vyléčíš se. V této oblasti já osobně čekám na dobu, kdy nepůjdou jednotky či postavy léčit pouhým sebráním zdraví – ano, vím, že v RPG se toto pravidlo drží, nicméně to je přeci jen trošku něco jiného – nejde o bleskovou akci. Mimochodem – při ukládání hry se vpravo od místa, kde k uložení došlo, napíše rovněž celková doba hraní – v šestnáctém levelu z dvaceti, kde se nyní nacházím, je zatím můj čas 6 hodin a 12 minut – představa, že je však díky úmrtím a opakovaným nahráváním starší pozice tato doba minimálně dvakrát až třikrát větší, je děsivá. O to směšněji působí instantní zdraví – během šesti hodin několikráte zemřít, případně se přizabít a opět uzdravit, to žádá silnou vitalitu a především osobnost, která se dokáže s tímto údělem morálně srovnat.

Horův amulet, jinak též Ankh. Seznamte se, kolem něho se celý příběh točí.Opuštěné náměstí kdesi v Alexandrii nevěstí nic dobrého.

Co do grafické podoby na tom není Tomb Raider 4 zas až tak špatně – vzhledem k tomu, že dominantou každého snímku je Lara samotná, nepůsobí lokace natolik prázdně. Prostředí vyniká snad jen jednou nedokonalostí – nenavazující textury. Spoje jednotlivých částí jsou velice zřetelné a nepřirozené. Podobně mnohé scenérie působí velice krkolomně, neboť se jaksi nedostávalo dalších polygonů. Jak by také mohlo, když jich většina padla na vykreslení Lary jako takové? Samotné její vnady, které rostou díl od dílu, jistě spolykaly mnoho a mnoho polygonů – asi právě proto není prostředí v daný moment to rozhodující, když notnou část obrazovky zabírá právě tato panďulka. To nezmiňuji skutečnost, že mi Lara několikrát zmizela ve zdi, aby se z ní rázem napůl zabořená opět vyloupla.

Hudba vůbec není špatná , je-li tedy zrovna jaká. V podstatě se střídá jen pár motivů pro objevení skrytých lokací, nebezpečí a napjaté či tajemné situace. Na druhé straně, alespoň neotravuje program neustále se omílající hudební smyčkou, jak je tomu zvykem u mnoha jiných her. Výstřely nezní špatně, nezaznamenal jsem však výrazného rozdílu mezi střelbou v místnosti, na volném prostranství či v dlážděné hale. Jediným pravidelným ozvučením, které tu je, jsou kroky a vzdechy Lary, když překonává překážky, někam šplhá a podobně. V nádherně provedených animacích mezi úrovněmi je však hudba kvalitní.

Skočím... já to vím, že skočím... nikdo mi v tom nezabrání... ani vy ne...Sluneční světlo se rozlilo po její pleti a rázem byly vidět všechny ty oděrky těžkého života dobrodružky.

To všechno jsou však pouze jen indicie, které toliko nastiňují, jaká hra je. To pravé, co je o hře důležité, značí faktor jménem hratelnost. V podstatě jsem se celou dobu bavil – ať už proto, že pohled na rozvášněnou Laru je příjemnější a oku lahodnější než neustálé pozorování upoceného Indyho v Infernal Machine nebo proto, že byla hra docela lineární. Valných potíží jsem při hraní neměl (pravda, od konce hry mě dělí ještě tři úrovně, tak nevím...), největší problém mi představovalo tahání a mačkání tlačítek, přičemž mi hra neoznámila, co se kde vlastně stalo, načež následovalo kolečko po dostupných místech, kdy jsem kontroloval, zda se něco nezměnilo.

Hra je zcela evidentně zaměřena na mužskou populaci hráčů, kteří dokážou ocenit vcelku již efektně vyvedené tělo Lary Croft – jakkoliv to není ve hře to nejdůležitější (i když, kdo ví...). Dobrá zábava, nicméně brzy hraní sklouzne do stereotypu a prolézání kobek se stane noční můrou. Pokud vás ale předchozí tři díly chytly, což je docela dobře možné, určitě si Holku, jak říkají Laře Croftové synovci kolegy z práce, pořiďte...

Grafika: 4/4
Zvuky: 3/5
Hudba: 4/5
Hratelnost: 4/5
Tomb Raider: The Last Revelation není vůbec hra špatná... má jen své plus a mínus. Stejně tak si najde své zastánce a odpůrce – nakonec, jak by to vypadalo, kdyby se všechno líbilo všem?
Celkové hodnocení: 4/5

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Vybrali jsme nejlepší PC hry pod stromeček

Vybrali jsme nejlepší PC hry pod strom…

Toto je deset her, které byste rozhodně neměli při hraní na počítači vynechat.

18.  11.  2017 | | 12 N/A
Need for Speed Payback: nedostatečně rychle a zběsile (recenze)

Need for Speed Payback: nedostatečně r…

Po menší přestávce jsme se konečně dočkali dalšího dílu série Need for Speed. Prospěla závodům pauza stejně, jako novému asasínovi? To se dozvíte z naší recenze.

12.  11.  2017 | | 17 N/A
Na PS Store startuje nová akce, najdete tam spoustu her pod tři stovky

Na PS Store startuje nová akce, najdet…

Chcete si doplnit svou digitální knihovničku konzole Playstation o pár parádních pecek? V obchodě máte skvělou akci.

16.  11.  2017 | | 4 N/A
Testovali jsme Xbox One X: jde o nejvýkonnější konzoli na trhu?

Testovali jsme Xbox One X: jde o nejvý…

Tak je to konečně tady. Vyšel Xbox One X, nejvýkonnější konzole na trhu a dlouho opěvovaný klenot Microsoftu. Je to opravdu dobrá herní mašina nebo přeceněný favorit?

17.  11.  2017 | | 16 N/A
Fanoušci přinutili EA ke změně, Star Wars Battlefront 2 bude lepší

Fanoušci přinutili EA ke změně, Star W…

Velká vlna nevole od fanoušků Battlefrontu podle všeho padla na úrodnou půdu. EA chystá změny.

18.  11.  2017 | | 2 N/A
Microsoft rozjíždí časově omezenou nabídku bundlů konzole Xbox One S

Microsoft rozjíždí časově omezenou nab…

Slevová mánie začíná.

12.  11.  2017 |
Harry Potter se vrací, tentokrát s příchutí Pokémon GO

Harry Potter se vrací, tentokrát s pří…

Černá magie společně s Voldemortem se vrací na scénu.

10.  11.  2017 |
Vyzkoušeli jsme 4K jízdu v akci Destiny 2, donutí vás běžet pro PC verzi

Vyzkoušeli jsme 4K jízdu v akci Destin…

Že už vlastníte Destiny 2 na konzoli? Vydali jsme se do space opery Bungie i na PC platformě, a musíme uznat, že to opravdu stojí za to!

10.  11.  2017 | | 10 N/A