Tomb Raider: The Last Revelation - preview

Očekáváte neslanou a nemastnou směsici třech předchozích dílů? Něco, co už v žádném případě nechcete strávit? Zapomeňte na skepsi a vězte, že čtvrté pokračování se vás chystá potěšit spoustou změn k lepšímu.

Úvody bývají nejtěžší. Jen si to zkuste: co obecného říct o Tomb Raiderovi a neopakovat přitom vlastní nebo cizí myšlenky? Všichni už si stejně tisíckrát přečetli, že první díl z roku 1996 byl nejlepší a přelomový, že druhý díl byl slabší odvar ze svého předchůdce a ten třetí trpěl hlavně tím, že nepřinesl téměř nic nového a opět jenom více či méně nápadně žil z úspěchu celé akčně-adventurní série.

     

Originální článek o Laře se dá dneska napsat už jedině tak, že se pokusíte ani jednou nepoužít slovo hrobka, případně se ani jednou nezmínit o velikosti Lařiných prsou. Ačkoliv s tou druhou podmínkou bych neměla žádné potíže, ta první se při psaní o posledním pokračování tombraiderovské série dodržet nedá. Tenhle díl se totiž celý odehrává v Egyptě, kde se to hrobkami pochopitelně jenom hemží. Tak, a právě jsme narazili na první podstatnou změnu oproti předchozím dílům. Už žádné přesuny z Benátek do útrob Titaniku a ještě dál do horoucích pekel, tentokrát se budete celou dobu držet pěkně v teple a suchu egyptského podnebí. Výsledný efekt může být dvojsečný: buďto se začnete v jednotvárném prostředí nudit nebo se příběh stane sympaticky uceleným a tím pádem vás silněji zaangažuje do hry. Jelikož se nacházíme ve střední Evropě, nepředpokládám, že by se vám pyramidy tak brzo omrzely, takže spíše počítejte s tou druhou možností.

     

Pro případ, že jste ještě s Tomb Raiderem neměli tu čest (a nebo pokud prostě rádi procházíte výukovými lekcemi), připravili pro vás autoři tutorial, ve kterém se kromě setkání s16letou Larou dočkáte třeba i přehledu jejích nových pohybů (kterých je asi 10, takže celkový počet jejích pohybových kreací bude 25). v onom teenagerském věku měla naše hrdinka kupodivu úplně jiné starosti, než obvykle mívají její vrstevnice. Místo tradičních zájmů dospívajících dívek se Lara vláčela přes půl světa za průzkumem jakési hrobky. Podstatné na jejím poznávacím zájezdu je hlavně to, že při archeologických pracech došlo k vypuštění skrz naskrz negativně naladěného boha Seta. Doprovod Laře tenkrát dělal dobrodruh Werner Von Croy, pro kterého však měla celá ta akce poměrně nepříjemnou dohru. Lara ho nakonec nechala napospas jeho osudu a sama utekla, což se ve světle pozdějších událostí ukáže jako docela fatální přehmat. Von Croye její útěk tak rozladí, že ho to pro zbytek hry pasuje do role Lařina úhlavního nepřítele.

     

Role příběhu je tady důležitější než kdykoliv předtím, navíc budete s důležitými skutečnostmi obeznamováni i prostřednictvím videosekvencí a interakce s dalšími postavami. Probuzený bůh Set je po úmorně dlouhém spánku plný energie a jak sílí jeho vliv, projevuje se to všelijakými podivnostmi (například ožíváním soch). Jedinou možnou obranou proti Setovým nenáladám je bůh Horus, kterého je však třeba nejdřív vyvolat. Pomocnou ruku vám k tomu nabídne Lařin starý přítel Jean-Yves, jehož vztah k Laře má být podle Core Design "zajímavý" (osobně o té zajímavosti pochybuji :-). Společně i sami budete pobíhat pouštní oblastí osázenou pyramidami, po Káhiře, Alexandrii, Karnaku a ještě křížem krážem Údolím králů.

A co všechno se od minule změnilo? Překvapivě mnoho. Snad nejvíce kritizovaný systém kamer slibuje tentokrát méně iritativního zírání do zdi a více smysluplných výhledů do okolí. Taky už si nevystačíte s navyklým hrubým zaměřením protivníka, které vypadalo tak, že jste se prostě otočili směrem k nepříteli a vaše zbraně provedly zaměření automaticky. Nový způsob míření je směsicí vlastního zaměřování a automatiky. v arzenálu vám přibude například samostříl, při jehož používání se perspektiva přepne do vlastního pohledu. Ani systém inventoráře nepřežil ve stejné podobě. Od teď budete moci sebrané předměty používat na sebe navzájem, což se vám bude hodit k vyřešení některých logických zádrhelů. Přibyla možnost prohledávání mrtvol (nebo toho, co z nich zbude) a používání dalekohledu. Lara bude taky nově vybavená zápisníkem, kde se budou shromažďovat všechny důležité informace, jako jsou mapy, všelijaké nápomocné poznámky a pochopitelně vaše úkoly.

     

AI protivníků stoupá v tomto díle k netušeným výšinám – vaši oponenti se budou hbitě uhýbat (majíce v repertoáru stejné pohyby jako Lara) a pronásledovat vás skrz celé úrovně. Díky tomu, že od teď disponují inventorářem s omezenou kapacitou, může vás leckdy zachránit třeba to, že jim při delší přestřelce dojde munice. Na screenshotech už jste mohli některé nepřátelské vzorky vidět (například kostlivce), ale ještě jste možná neslyšeli o mumiích, ohnivých a ledových duchách, krokodýlech nebo olbřímích škorpiónech, po jejichž bodnutí se Lara sotva povleče až do té doby, dokud nenajde účinnou protilátku. Některých protivníků se nelze zbavit konvenčními způsoby, většinou proto, že už mají jednu smrt za sebou, a je třeba ukončit jejich trápení například nalákáním do pasti nebo shozením ze srázu.

Grafika šla pochopitelně taky kupředu. Na samotnou hlavní hrdinku je zase o něco hezčí pohled, zřejmě kvůli počtu jejích polygonů, který se od posledně zase o dvě stovky zvýšil. Vylepšený engine (vlastně se dá téměř mluvit o novém enginu, protože byl údajně předělán téměř z 90 procent) umožnil autorům zapracování takových věcí, jako je mokré vzezření Lary (včetně odpadávajících kapek) pokaždé, když se vynoří z vody nebo objevování nápisů v tmavých koutech pomocí přenosných zdrojů světla, jako jsou třeba louče. Nezapomnělo se ani na úžasné vymoženosti nových grafických karet - bumpmapping, environment mapping, trilineární filtrování, spotlighting – všechno je na svém místě a připravené nás ohromovat až do úplného otupění.

     

Čtvrtý díl už definitivně nemohl být stejný jako ty předchozí, pokud si nechtěl vysloužit kopu kritiky od všech, kteří už aspoň jeden díl hráli. Naštěstí to vypadá, že v Core nedostatkem sebereflexe netrpí a je jim jasné, že nastavovaná kaše se dá sníst dvakrát, ale potřetí už by to mohlo někomu přestat chutnat. Ačkoliv je nejčastější náplní TR pořád hlavně běhání, skákání, řešení logických zdržovaček a střílení, oživující prvky se nedají přehlédnout a nezbývá než doufat, že invence bude dost na to, aby to byla taky zábava.

Diskuze (1) Další článek: Zvuková karta Creative Labs Sound Blaster Live! 1024

Témata článku: , , , , , , , , , , , , ,