Tomb Raider: Underworld – vzhůru do temného podsvětí

Renesance dobrodružství prsaté archeoložky pokračuje dobrým směrem. Jaké změny nabídne zatím nejtemnější díl s názvem Underworld?
Kapitoly článku

Představovat vám fenomenální sérii Tomb Raider s nadstandardně vyvinutou hlavní hrdinkou je podle mého názoru naprosto zbytečné. Jak asi sami víte, po několika kvalitních dílech z dílen Core Design začala tato série upadat a postupem času ne nadarmo získala nálepku nepovedeného dojiče peněženek. Distributor Eidos Interactive nakonec celou situaci vyřešil po svém a vývoj nových pokračování předal studiu Crystal Dynamics (tvůrci série Legacy of Kain), aby se Laře Croft pokusilo vrátit její dávnou slávu.

art_homepage.jpg

To se jako zázrakem podařilo, o čemž svědčí nadšené recenze po celém světě a velká prodejnost dílů Legends a Anniversary. V současné době trápí vydavatelskou společnost Eidos nemalé finanční potíže hraničící až se samotným krachem, a tak celou svou existenci sází na jedinou kartu – Tomb Raider: Underworld.

Cesta do podsvětí

O hlavní dějové náplni se toho prozatím moc neví, avšak autoři slibují, že dostanete na většinu otázek z předchozích dílů (Legend a Anniversary) patřičné odpovědi. Dále chystají mnohem temnější pokračování, v němž bude hrát roli touha samotné Lary o objevení starodávného artefaktu a také vyřešení jedné historické části jejího života.

Vývojáři chystají mnohem temnější hru, než bylo Legend a Anniversary


Pokud stále nechápavě civíte na monitor s nadzdviženým obočím, patrně jste na tom úplně stejně jako já. Inu, čert aby se v tom vyznal.

underworld16.jpg underworld17.jpg

Nicméně, byla odhalena alespoň dvě zajímavá místa, ve kterých se budete vesele prohánět, a to hustý deštný prales s mayskými stavbami a tajemné podvodní království ve Středozemním moři. Obě lokace jsou pro Laru naprostou neznámou, a tak pro ni (spíše pro vás) vývojáři nachystali pár pomůcek, s nimiž by neměl být problém se na cestách ztratit. Ostatně, posuďte sami.

underworld14.jpg underworld15.jpg

Ve výbavě naleznete sonar, jenž mapuje okolní prostředí kompletně ve 3D. Budete mít tedy absolutní přehled o členitosti terénu a nemělo by se vám tak stát, že se ocitnete na krajně nebezpečném místě.

Underworld nabídne i poněkud kontroverzní systém nápovědy nazvaný Help on Demand


Dalším vítaným pomocníkem se stane okolní zvířectvo jako třeba světélkující medůzy upozorňující na důležité místo k prozkoumání. V podstatě by se mělo jednat o tajné místnosti nebo poklady s bonusovým obsahem, přičemž obojího se údajně dočkáte více než v předchozích dvou dílech dohromady.

underworld18.jpg underworld19.jpg

Posledním rádcem na cestách je kontroverzní systém zvaný Help on Demand, volně přeloženo jako pomoc na požádání. Pokud se tedy stane, že potupně a rezignovaně zakysnete, můžete si nechat poradit od samotné hry. Jestli vám ani tato rada nepomůže, lze dodatečně požádat o kompletní postup. I když to zní celkem zajímavě, netroufám si říct, zda-li se dočká nápad s implementovaným návodem kladné odezvy.

Procházka pralesním sadem

Teď už se ale pojďme seznámit s místy, do kterých vás osud zavede. Tím prvním bude exotická džungle, kde budete pátrat po vchodu do podsvětí legendárního chrámu Mayské civilizace. Ovšem už během první minuty je zcela jasné, že nepůjde o nijak snadnou záležitost. Laře se totiž povede dorazit na místo určení v období, kdy je celá oblast postižena hustým deštěm, a tak jí nezbyde nic jiného, než se psychicky připravit na řádné promočený oděv a chlípné posunky místního Tarzana.

underworld12.jpgTo však nebude jejím jediným problémem. Na naší milovanou hrdinku totiž čeká spousta divoké zvěře jako třeba krvelační panteři, se kterými častokrát povede velmi tuhé boje o přežití. Komu přijde nudné střílet nebohé pralesní kočky pistolí, může si to s nimi vyřídit hezky ručně stručně. Inu, Lara se zřejmě zúčastnila premiéry posledního pokračování Johna Ramba a viděné hmaty se chystá vyzkoušet během své cesty divokou přírodou.

Během prezentace prvotní alfa verze představované v lednu letošního roku bylo dobře patrné temnější pojetí tohoto dobrodružství. Lara už nadále není vysmátým a spokojeným děvčetem, ale díky špatnému počasí a hlavně celkové náročnosti úkolu připomíná spíše člověka s rozšlápnutou bábovičkou. Nešlo si také nepovšimnout zbrusu nových pohybů, což je asi pravidlem každého dalšího přírůstku do této kdysi zavrhované, nyní opět opěvované herní série. Překonat propast s absencí jakékoliv římsy už totiž není žádný problém, stačí ji jednoduše přelézt po vytesaných reliéfech na mayských stavbách.

underworld03.jpg underworld13.jpg

Slovní spojení „no tak to mi ho teda vyndej“ je Laře rovněž známé, a to zejména při potřebě vysunout nestabilní kus skály pomocí vystřelovacího háku. Těšit se také můžete na klasické logické puzzly a atmosférické akční sekvence, přičemž jednu z nich dokonce absolvujete na moderní čtyřkolce.

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Adventury | akční adventura
Výrobce: Crystal Dynamics | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 21. listopadu 2008
  • Chytlavá hratelnost
  • Důraz na explorativní část
  • Zajímavé a pestré lokace
  • Výborné audiovizuální zpracování
  • Mohlo být i delší
  • Stupidní kamera
  • Slabá AI

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,