PC | X360 | PS3 | RPG | Téma

Top 10 katastrofických her – Fallout není sám

Fallout je erbovním symbolem postapokalyptických her. Příběhy z dezolátní pustiny tu však byly i před ním a přicházejí stále. Které jsou nejatraktivnější?

Týden s Falloutem 

Pondělí 10. 11.První část recenze
Úterý 11. 11.Druhá část recenze
Středa 12. 11.Muzeum: Fallout
Čtvrtek 13. 11.Top 10 katastrofických her
Pátek 14. 11.Technická zpráva
Sobota 15. 11.Nová hra ze starého světa

Stalker: Shadow of Chernobyl & Clear Sky

Nukleární apokalypsa se nemusí zrodit pouze v hlavách spisovatelů sci-fi. Může ji vyvolat i drobná chyba lidského faktoru, jak se stalo při havárii černobylské jaderné elektrárny roku 1986. Ukrajinští vývojáři z týmu GSC Gameworld se na katastrofu rozhodli nasadit mystické reálie z povídky bratří Strugackých Piknik u cesty, a tak se hráč vydává do od okolního světa izolované, radioaktivní Zóny, jež si co do pohostinnosti v ničem nezadá s pustinou v RPG Fallout. Navzdory hromadě chyb v programu a dlouhým šesti letům vývoje titul zaujal volností pohybu, kvalitními upravitelnými zbraněmi, zvláštně ponurou atmosférou a vedle mohutné architektury industriálních trosek.

stalker01.jpgstalker02.jpgstalker03.jpg

Prequel Clear Sky přinesl nový příběh, jenž doplnil nejasné, původní vyprávění o záhadném artefaktu uvnitř betonových zdí Černobylu, a především odladil samotný program. Umělá inteligence již dosáhla takového evolučního stupně, že mezi sebou jednotlivé gangy v Zóně konečně vedly rozumné rozbroje, a posílila se rovněž grafika uctívající proroka jménem DirectX 10. Stalker není pro každého. Prostředí je depresivní a hra postrádá hollywoodský „Wow!“ faktor, nicméně příznivci poctivých herních mechanismů a zkázy zde naleznou svůj důl.

Rok vydání: 2007, 2008 (Clear Sky)
Platforma: PC
Recenze: http://www.doupe.cz/STALKER-Clear-Sky-CZ--pod-radioaktivni-oblohou/a-131064/default.aspx

Gears of War

Přijde vám zvláštní, že do sebe kulturisté ládují zdraví škodlivá anabolika, cvičí desítky hodin týdně a mění se v monstra o tvaru automatu na Colu? Všichni se totiž připravují na útok zákeřných Locustů! Právě proti nim se vydává banda vojáků s anabolickými postavami v čele s Marcusem Fenixem, aby ukázali, jak vypadá pořádná akce na nových konzolích. Z prvního dílu se stal hit díky skvělé grafice a kvalitní mechanice boje s výbornou myšlenkou krytí se za překážkami. Před několika dny vydané pokračování (viz recenzi) chvályhodně pouze nepřihřívá polévku z locustovských vnitřností. Přináší o chlup větší úrovně s důrazem na monumentální exteriérové scény v divočině panenské krajiny, nové nepřátele a znovu skvělou adrenalinovou atmosféru prosáklou potem stopadesátikilových chlapů s podílem tělesného tuku pod 10 %. Apokalypsa prostě není moc sexy.

gearsofwar01.jpggearsofwar02.jpggearsofwar03.jpg

Rok vydání: 2006, 2007 (PC verze), 2008 (2. díl)
Platforma: Xbox 360, PC (pouze 1. díl)
Recenze: http://www.doupe.cz/Recenze-Gears-of-War--rozrezte-biomechanicke-zrudy-na-cucky/a-128331/default.aspx

Bioshock

Pokud je libo silně příběhovou hru s mořem namluvených monologů v podobě hlasových záznamů mrtvých, šílených vědců a jiných individuí, je Bioshock tou správnou látkou, kterou si píchnout do hráčských žil. Duchovní pokračovatel hororové perly System Shock staví beze zbytku na stylovosti. Hráč se potápí stovky metrů pod hladinu moře, kde se rozpadá původně utopické město Rapture se svými mohutnými podvodními mrakodrapy, jež jsou do morku betonu prodchnuty stylem art deco. Bioshock je představením zkázy, která se odehrává pod skleněnými kopulemi Rapture. Z audiodeníků honosně promlouvají záhrobní hlasy dřívějších obyvatel, jež jsou nyní proměněni v monstra. Stane se jím i hráč?

bioshock01.jpgbioshock02.jpgbioshock03.jpg

Bioshock si získal pozornost strhující výpravou po boku intenzivních soubojů, při nichž se nevyužijí jen zbraně, ale rovněž speciální schopnosti jako metání plamenů nebo mrazivých rampouchů z ruky. O připravovaném pokračování s přízviskem Sea of Dreams se spekuluje, zda zachytí dobu rozkvětu Rapture před katastrofou nebo se posune v čase kupředu. Obě varianty mají co nabídnout, prozatím se lze kochat pouze novým trailerem.

Rok vydání: 2007, 2008 (PS3 verze)
Platforma: PC, PS3, Xbox 360
Recenze: http://www.doupe.cz/Recenze-Bioshock--utopi-vas-atmosferou/a-127449/default.aspx

VIDEO: 614 'Bioshock 2: Sea of Dreams - trailer'

System Shock

Zavřít hráče v hermeticky uzavřeném komplexu, poslat na něj stovky monster a nedat prostor jediné spřízněné duši, o níž by se hráčova nahlodaná psychika mohla opřít. To jsou premisy her jako Dead Space, Bioshock a jejich žánrového inspirátora System Shock. Legenda s i dnes zvučným jménem však není pouze o střílení a mlácení znetvořených lidí francouzákem po hlavě. Výzva je ve vývoji postavy, zda se hráč stane drsným vojákem s ukázkově vyleštěnými zbraněmi nebo třeba mocným, byť ustrašeným hackerem. První díl izoloval hráče na vesmírné stanici Citadela, druhý na palubě mohutných korábů UNN Von Braun a Rickenbacker, přičemž všechny lokace obývala nezapomenutelná entita. Shodan, umělá inteligence, jejíž plakát si od té doby lepí nad postel každý heterosexuální program od virů po docházkové systémy. Práva na značku nyní drží Electronic Arts a díky tomu, že je firmy nyní schopna vyvinout originální horor typu zmíněného Dead Space, to není vůbec špatná možnost.

systemshock01.jpgsystemshock02.jpgsystemshock03.jpg

shodan.jpg

Rok vydání: 1994, 1999 (2. díl)
Platforma: PC, Mac (jen 1. díl)
Recenze: http://www.doupe.cz/System-Shock-2/a-15913/default.aspx
Muzeum: http://www.doupe.cz/Muzeum-System-Shock-1--2--svaty-gral-herniho-prozitku/a-127468/default.aspx

Crystalis

Scénáře o nukleární válce nejsou výsadou PC, zajímavé příběhy se rodí v menší míře i na konzolích. Klasikou se stalo zejména výpravné RPG Crystalis koncepčně navazující na známější tituly typu The Legend of Zelda. Hráč se probouzí po stoletém kryogenním spánku, aby nalezl svět zničený nukleární válkou. První zmutované příšery doprovází zjištění, že techniku vytlačila magie, přičemž poslední zbytky vědy si pro sebe uzurpoval císař Draygon. S její pomocí se opevnil v létající věži, odkud se snaží o podrobení hrstky přeživších obyvatel. Crystalis klade důraz na akci, méně pak na řešení logických problémů. Stylem je klasickým japonským RPG, jež žene hráče za získáním ultimátního meče Crystalis, s nímž jediným lze imperátora porazit. Zajímavou exkurzi do nukleárního světa dálného východu poskytne především inovovaná verze na Game Boy Color.

crystalis01.jpgcrystalis02.jpgcrystalis03.jpg

Rok vydání: 1990, 2000 (GBC verze)
Platforma: NES, GBC

The Fall: Last Days of Gaia

Produkt německého studia SilverStyle býval označován za Fallout v moderním 3D enginu. Německé hry však mají tu nevýhodu, že pokud nejde o vyložený trhák, vydavatelé se neženou do jejich lokalizací. The Fall se k nám tak dostal až dva roky po vydání v Německu, což bylo na jednu stranu příčinou vychytání řady chyb brutálně zabugované původní verze, ale zároveň mezitím hra zastarala a doutnák její popularity uhasl. Přitom se zdaleka nehraje špatně. Herní systém má hloubku, dovoluje hráči přežít v pusté divočině desítkami způsobů a například úkoly jsou promyšleně spjaty s herními situacemi a okolním prostředím. Jen škoda tupějších soubojů, jež sice nabízejí strategickou pauzu, ale trpí neinteligentními nepřáteli s pudem jatečních dobytčat. Jeden z lepších kousků ve zlevněných edicích.

thefall01.jpgthefall02.jpgthefall03.jpg

Rok vydání: 2004
Platforma: PC
Recenze: http://www.doupe.cz/Recenze-The-Fall-Last-Days-of-Gaia-CZ--valka-neni-dycky-dycinky-stejna/a-126563/default.aspx

Dark Earth

V době, kdy se v akčních adventurách ještě dělily souboje se sbíráním předmětů a dialogy o prostor rovným dílem, vzniklo francouzské mistrovské dílu, jež nechalo na Zemi dopadnout meteorit. Kataklyzma vzniklé zastíněním Slunce těžkými mraky však nevedlo stejně jako u dinosaurů k zániku lidstva. Civilizace se opevnila v několika osadách, kudy na povrch prosvítalo světlo, začalo vzývat Slunce jako boha a postupem staletí bojovat proti temným příšerám, jež začaly vytahovat své pařáty z temnot. Hlavní hrdina Arkhan byl právě kousnut jedním z nich, a to se stalo jedním z nejzajímavějších prvků hry. Jak plynul čas, hráč se pomalu měnil v monstrum, což mělo vliv na chování vůči ostatním postavám, reakce a samozřejmě boj. Grafika s předrenderovanými pozadími a 3D postavami dodnes o mnoho nezestárla, takže se Dark Earth na rozdíl od jiných ryze nostalgických titulů hraje stále dobře.

darkearth01.jpgdarkearth02.jpgdarkearth03.jpg

Rok vydání: 1997
Platforma: PC

Resident Evil

Pokud by se měly vyjmenovat tři nejbližší pojmy, které evokuje apokalypsa, velkou šanci na umístění mají jaderná válka, Paroubek a zombie. Herně filmová série Resident Evil vyždímala posledně jmenovaný výraz až na mokvající dřeň ohryzaného mozku. Japonští tvůrci příliš nehledí na dobové trendy a zůstávají u klasického konceptu – osamělý hrdina spadne do víru, v jehož centru probíhají podivné genetické nebo religiózní pokusy, tu a tam narazí na spřátelenou postavu, která se typicky po japonsku za dalšími dveřmi propadne do hlubin, a mezi střílením hlav řeší, jak se dostat blíž k záchraně. Od čtvrtého dílu ovšem začali autoři inovovat. Nepřátelé se již nešourají, jsou enormně rychlí, přičemž připravovaný pátý díl hráče zavede převážně do exteriérů pod spalujícím sluncem Afriky.

residentevil01.jpgresidentevil02.jpgresidentevil03.jpg

Rok vydání: 1996 - ?
Platforma: PC, GBC, GC, PS, PS2, PS3, Dreamcast, Wii, NDS, mobilní telefony
Recenze: Resident Evil 4, Resident Evil: Deadly Silence, Resident Evil: The Missions, Resident Evil: The Umbrela Chronicles

Wasteland

Ačkoliv je série Fallout považována za originální, její spoluautor Brian Fargo připouští, že se nechal inspirovat svým dřívějším dílem Wasteland. RPG založené na pravidlech her Tunnels and Trolls nebo The Bard’s Tale má s legendou moderních postapokalyptických her mnoho společného. V ústřední roli se objevuje parta čtyř ozbrojenců, kteří se vydávají do pouště vzniklé z kdysi prosperujících Spojených států nukleární válkou. Postupem času bylo možné nabrat až tři další postavy charakterizované statistikami jako síla, výdrž a štěstí. Ty měly stejně jako ve Fallout vliv na řešení řady herních situací. Pozoruhodné je, že jako v jedné z mála her nedělali hráčovi svěřenci přesně to, co jim přikázal. Občas si jednoduše postavili hlavu, pokud byla žádaná akce proti jejich přesvědčení. Wasteland se dnes díky zastaralé grafice a ovládání již příliš hrát nedá, nicméně Fargo vloni naznačil, že by chtěl hru znovu oživit. Jeho remake The Bard’s Talez roku 2004 ale úspěch nezaznamenal, a tak lze jen držet palce Brianově vůli a odhodlání.

wasteland01.gifwasteland02.jpgwasteland03.jpg

Datum vydání: 1988
Platforma: PC, C64, Apple II

Metalheart: Replicants Rampage

Hra, která se chtěla přímo učit od svého vzoru Fallout, ale místo chození na přednášky a poctivého studia jen zkopírovala přebal skript. Navíc na školní kopírce polité kávou a do výukových prostor propašovaným pivem. Metalheart evokuje svůj vzor nejvíce ze všech zde uvedených titulů – izometrický 2D pohled, plnění úkolů NPC, statistiky a tahové souboje. Pod pokličkou jde ale o k uzoufání nudné RPG s několika zajímavými nápady typu biomechanických implantátů. Vývoj postavy bohužel nefungoval tak precizně, jako ve Fallout, úkoly vymáchaly hráče v dehtu a nalepily na něj peří, aby mohl fungovat výhradně jako poštovní holub a hřebíkem do rakve se stal hlemýždí pohyb postav po obrazovce. Škoda, v době vývoje hra slibovala zajímavé retro.

metalheart01.jpgmetalheart02.jpgmetalheart03.jpg

Datum vydání: 2005
Platforma: PC
Recenze: http://www.doupe.cz/Recenze-Metal-Heart---Fallout-vraci-uder/a-121831/default.aspx

Diskuze (8) Další článek: Recenze: FIFA 09 – opět po roce

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,