Top 10 nejhrůznějších postav herní historie

Téměř každá počítačová hra má nějaký příběh. A příběh, to nutně znamená nějaký konflikt, obvykle konflikt mezi dobrem a zlem. V tomto článku se vám tedy pokusím představit deset nejkrutějších zlounů, na které jste kdy mohli narazit. Samozřejmě, že je to dosti subjektivní hledisko, ale každý se bojíme něčeho jiného, nebo ne?
Shodan (System Shock)

ShodanSystem Shock, to je herní legenda, o tom není ni zbla pochyb. Ojedinělá akční 3D adventura (navíc s lehkou příchutí RPG), která několik let před slavným Half-Lifem udala směr. Bohužel, nikdo si dlouho dobu nedovolil, ani neodvážil, něco tak dokonalého byť i jen napodobit. Až o mnoho let později se objevila jistá malá tvůrčí skupina jménem Valve, jejíž titul Half-Life sliboval "pochybně" mnoho...

Looking Glass Studios vytvořili ve svém velkolepém díle nepřítele, na kterého dokáže zapomenout jen málokdo. SHODAN. TA SHODAN. Arogantní umělá inteligence, která si po celou dobu krutě zahrává s celým vaším osudem. Osudem hackera, který se stane jediným přeživším na ohromné vesmírné stanici, ovládané pravě Shodan. Je neviditelná a zároveň vševědoucí, zakládá svou sílu na svém "ladně" opovržlivém hlase a na tom, že vždy dokáže uhodnout co si právě myslíte. Vždycky když se vám podaří odkrýt další částečku celé skládanky toho, co Shoda plánuje, zjistíte, že ona už je dávno krok před vámi.

Snad každého v souvislosti se Shodan napadne podobnost s HALem z Vesmírné Odyseji. Jenže přeci jen je tu pár rozdílů. Shodan zdaleka není skromná, je však minimálně stejně sebevědomá, a možná i o něco víc. V tom také spočívá její krása.

Shodan ale v prvním díle hry System Shock, jak se možná mohlo zdát, zdaleka neskončila. Všichni jistě víte, že relativně nedávno se objevilo pokračování (tedy System Shock 2), opět dokonalé a opět úžasné, a navíc, stopy po Shodan se objevují i v jiných hrách, např. ve slavných Crusaderech či v adventuře Bioforge.

Kane (série C&C)

KaneNezabíjí své nepřátele jediným uhrančivým pohledem, nevydechuje oheň, ani nevije na měsíc, a přesto je to jeden z nejhroznějších nepřátel, na které jste kdy v počítačové hře mohli narazit.

S Kanem jsme se poprvé setkali ve hře Command & Conquer, kde představoval charismatického vůdce teroristické frakce zvané Bratrstvo NOD. Pomocí této své stále se rozrůstající armády chtěl Kane ovládnout zemi. Nikdo neví, odkud vlastně přišel. Mnozí ale věří, že je oním biblickým Kainem, který byl navždy vyhnán z domova za vraždu svého bratra. Tato teorie, ač se zdá býti skutečně velmi přehnanou, dá poměrně snadno přijmout, vyjdeme-li z toho, že se dále objevil i v Red Alerovi (cirka 40 let před prvním C&C) a následně také v Tiberian Sunovi (cirka 20 po prvním C&C).

Charakteristika Kanea by byla na dlouho, snad bude stačit, když řeknu, že je stejně vypočítavý jako impulsivní. Vždy dokáže své Bratrstvo udržet krok před nepřáteli z GDI. Je absolutním vůdcem, diktátorem, a se svou opozicí se vypořádává velmi zpříma a bez soucitu.

Nikoho zřejmě nepřekvapí, že nejoblíbenější stranou v C&C bylo samozřejmě Bratrstvo. Jak snadné je přeci následovat vůdce...

Diablo (Diablo)

DiabloPána Pekel myslím není třeba nějak dlouze představovat. Tenhle arcikacíř je dostatečně znám každému, kdo alespoň zahlédl krabici stejnojmenné hry. Diablo by bez samotného Diabla jaksi nebylo právě ono.

Po tom, co jste se svou postavou probili přes tuny kostlivců, stovky zombíků, desítky démonů, rytířů, a nespočet dalších posluhovačů Ďábla s velkým Ď ;), přece musíte dostát své odměny. A tou jest, jak znalci jistě vědí, krystal zaražený v Diablově rohaté šišce. Když se vám Ho podaří porazit, a že to vskutku není nic lehkého, vaše touha vás ale stejně zcela jistě přemůže. Věřte mi. Takovou nabídku nemůžete odmítnout. Kdo by nechtěl neomezeně vládnout nekonečným armádám pekelným?

Jeho slavné jméno bylo tak trochu "zneužito" i pro druhý díl Diabla. Ale což, pařba to přeci byla minimálně stejně dobrá, ne?

LeChuck (série Monkey Island)

LeChuckJe to pirát se skutečnou chutí do života. Tedy vlastně až na to, že je mrtvý.

Poprvé jsme se s tímto klasikem adventure žánru mohli setkat v klasickém díle dnes již zavedené společnosti LucasArts, která právě svou hrou The Secret of Monkey Island dokázala, že je opravdovým mistrem v tomto oboru. A LeChuck - se svým voodoo kultem, neskutečně ohavnými plány a vskutku komickým vzhledem ďábelského tlouštíka - byl naprostou hvězdou. Výmluvné záběry a dialogy, z nichž některé jsou těmi nejlepšími, které kdy byly pro počítačovou hru napsány, dělají z LeChucka osobnost, jejíž hloubka sahá až na samé dno nekonečné propasti. A právě to, spolu s jeho rozpolceným géniem, byla zřejmě jedna z (mnoha) věcí, které přinutili takové množství hráčů usednout a The Secret of Monkey Island bez ustání pařit a pařit a pařit, až do naprostého a totálního zpaření (nebo dohrání).

Samozřejmě, že první Monkey Island nemohl být, natož pak po svém gigantickém úspěchu, posledním dílem právě vzniklé série. A tak se hned roku 1991 dočkávají pařbychtivý adventuráci druhého dílu, zvaného Monkey Island 2: LeChuck's Revenge. Dlouho, dlouho pak zeď nářků všech adventuristů trpěla pod náporem nápisů jako "CHCI MI3, JESTLI NEBUDE, PODPÁLÍM SE!", "AAAAAAAAAAAAAAA" nebo "Ó PAŘANSKÝ BOŽE BUĎ K NÁM MILOSTIV A PŘINES NÁM MONKEY ISLAND 3." Bohové tato nakonec přání vyslyšeli. Sice pozdě, ale přece. A tak roku 1997 vychází The Curse of Monkey Island, jedno z vrcholných to výtvorů svého žánru.

Pán – The Master (Fallout)

The MasterVáš úkol ve Falloutu vypadal z počátku zcela jasně - najít pro svou umírající vesnici GECK, který by ji měl zachránit před zkázou. Jakmile jste se ovšem vydali na vyčerpávající putování nukleární pustinou Severní Ameriky, zjišťujete, že situace je mnohem komplikovanější, než by se mohlo zdát a že na vašich bedrech leží nakonec v podstatě osud celého lidstva.

Přebývá kdesi daleko předaleko, hluboko přehluboko pod zdánlivě dobročinnou katedrálou, chráněn desítkami mocných mutantů. Jeho strašlivý vzhled je vyvažován extrémně vysokým intelektem, který z něj dělá jak dokonalého vůdce, tak i výborného vědce.

Je těžké soudit jeho činy. Existují totiž minimálně dva pohledy. Ten jeden je, že Pán chtěl lidstvo, ač se to zdá podivné, vlastně zachránit. Snažil se vytvořit rasu superlidí, přizpůsobených novým podmínkám po nukleární válce, kteří by dokázali přežít ve světě plném podivných nebezpečí. Na druhou stranu, jeho supermutanti zdaleka nebyli tak dokonalí, jak by bylo záhodno pro dlouhodobé přežití. V tomto případě tedy není zcela jasné, "co tím chtěl básník vlastně říci." A proto bylo nejjistější básníka prostě odstranit. Ať již dokonalou rétorikou či přesnou muškou (přičemž druhá možnost byla o poznání těžší). Vlastně tu byl ještě jeden způsob - Pán si totiž kdesi ve svém sídle vydržoval malý jaderný arzenál. Stačilo jen najít ovládací prvky, a už to bylo...

Lord Chaos (série Dungeon Master)

Lord ChaosVládce všeho zla, veškerého chaosu a veškerenstva zla. Být se sním je jako bít se s podstatou Zla samotného. To si jistě nemalá řádka z vás vyzkoušela v prvním Dungeon Masterovi, který je nepochybně legendou žánru RPG her a každý skalní fanoušek ho jistě má doma ve vitríně. Jak se praví na serveru dungeony.cz, DM je "Nesmrtelná klasika, praotec všech RPG dungeonů...".

Chaos se ještě jednou objevil ve hře Chaos Strikes Back, přímém to pokračování DM, které však bohužel vyšlo pouze na staré dobré Amize.

Slavné PC pokračování vyšlo až roku 1996, Dungeon Master 2: Legend of Skullkeep. Sic už se nestal skutečnou legendou, jakou je první DM, stále je to velice krutá pařba pro všechny milovníky vlhkých podzemních chodeb a kobek, tajemných pevností a hradů, i čarovných lesů.

Mimochodem, vzpomínáte si na onu slavnou recenzi Dungeon Mastera 3 v nevímužpřesněkolikátém SCORE (rozhodně jedno z těch jubilejních)? To byla prostě hlína :-).

Aneb sláva Chaosu, smrt Řádu! Nebo je to obráceně?

Ochránce – Guardian (série Ultima)

GuardianUltima je jednou z nejdelších RPG sérií, které se kdy na PC objevily. Již první "pokusy", které si Richard Garriot programoval téměř pouze sám pro sebe, dokázaly člověka vtáhnout do propracovaného fantasy světa, plného všech těch ingrediencí, které má pravá fantasy obsahovat. V dalších částech série byla pak atmosféra ještě stupňována, a proto jich je většina naprosto nezapomenutelných.

Série Ultima je rozdělena do dvou trilogií a jedné tetralogie. Náplň prvních tří dílů je jednoduchá, ve zkratce prostě "zabijte zlého čaroděje Mondaina" (případně taktéž jeho učednici Minax). V druhé trilogii bojuje Avatar proti několika různým nepřátelům (např. králi Blackthornovi) - tato trilogie udělala z Ultim to, čím jsou dnes. No a konečně ona tetralogie, a nyní se dostáváme k jádru pudla, je tetralogií o bytosti zvané Guardian. Zdálo by se, že někdo s tak pěkným jménem bude mít jen samé pěkné a dobré plány. Jenže pravý opak jest pravdou. Ochránce je mohutná rudá bytost s ohnivýma očima a podivným smyslem pro humor, která se snaží vnést zlo a chaos do země zvané Britannia. Je konečným úkolem slovutného Avatara, aby s touto bytostí skoncoval. Není to lehký úkol, a přestože to vypadá, že Guardian dokáže sledovat a vycítit každý jeho krok, to Avatar nakonec dokáže.

Avšak to, že Ochráncova motivace, stejně jako rozsah jeho moci, zůstávají i nadále tajemstvím, z něj dělá nepřítele stejnětak bizardního, jako nebezpečného.

Muž s kufříkem (Half-Life a Opposing Force)

Muž s kufříkemNikdo nezná jeho pravé jméno, nikdo neví odkud přišel ani kam kráčí. Přes všechny ty desítky podivných mimozemských bytostí je pro mnoho hráčů tato postava tou nejpodivnější, na kterou ve hrách Half-Life či datadisku Opposing Force narazili. Jisté je pouze to, že to byl on, kdo do tajných laboratoří Black Mesa daleko v nevadské poušti přinesl vzorek meteoritu, díky, němuž se vědcům podařilo otevřít bránu do jiné dimenze.

Zároveň je velice rozporuplnou postavou. Jak Gordonu Freemanovi (HL), tak i Adrianu Shepardovi (OF) někdy pomohl, zároveň ale někdy také uškodil. Co ho k tomu vedlo, to nikdo neví. A dokud nevyjde Half-Life 2, nikdo se to si ani nedozví.

Am (Have No Mouth and I Must Scream)

AmPodivná bytost, tenhle Am. Ani jeho jméno se pořádně nedá přeložit do češtiny ("Jsem" zní dosti podivně, "amplitudová modulace" ale ještě podivněji;), proto mu raději budeme i nadále říkat "Am".

Am je "dokonalá" umělá inteligence, kterou vytvořili lidé, aby si usnadnili život. Jenže jak už to tak bývá, něco se zvrtlo. Am se rozhodl vyhubit celé lidstvo jedinou salvou nukleární houbové polévky a stát se novým Bohem, všemocnou bytostí složenou z tisíců kilometrů optických vláken, kabelů a drátů. Časem se ale začal cítit osamocen. Ve svém šílenství si tedy v paměti vytvořil živé obrazy pěti značně vyšinutých jedinců, které pak nadále týral ve svém virtuálním pekle. Naštěstí je ale Am natolik šílený, že se jeho nekonečné ego rozštěpilo. Jednu část představuje Nenávist, druhou Nevinnost. Nenávist je zlá, chce mučit, hubit a bezmezně vládnout. Nevinnost si je vědoma toho, že Am sám o sobě stagnuje ve svém vývoji, že se ponořuje stále hlouběji a hlouběji do svého šílenství, a tak se rozhodne nasimulovat stav ohrožení. Oněch pět jedinců je vysláno do pěti různých virtuálních předpeklí, z nichž každé skrývá jednu chybu v podprogramu. Pokud se každému jedinci podaří najít tu svou, Am bude poražen. Nebo nebude? Co se vlastně stane, vždyť Bůh nemůže zemřít?!

Příběh hry I Have No Mouth and I Must Scream (Nemám ústa a musím řvát) je dokonalou ukázkou scifistického hororového umění. Však to také celé vymyslel sám velký Harlan Ellison, který za to získal Huga a Nebulu. Andrej Anastasov o této hře napsal něco v tom smyslu, že je prvním dokonalým spojením knihy a počítačové hry. Jinými slovy adventura, která nemá obdoby.

Rohatý sekáč – Horned Reaper (Dungeon Keeper 1 a 2)

Horned Reaper"It's good to be bad" prozpěvuje si hlubokým ďábelským barytonem tento Rohatý sekáč pokaždé, když se vynoří ze své vlhké kobky kdesi hluboko v podzemí. Potká-li se s někým, kdo se mu nezamlouvá, ať již je to jiný obyvatel dungeonu nebo nějaká nepřátelská potvora, nezaváhá a ve své nabubřelosti začne jako pověstná smrtka všude kolem máchat svou nablýskanou kosou. Trochu ho uklidní hrstka zlaťáků, ale nikdy ne na moc dlouho. Horny je prostě agresivní povaha a není radno se vyskytovat v jeho dosahu.

Dungeon Keeper byl revoluční 3D real-time strategií a Horny mu jen dodal na slávě. Dvojka to všechno jenom dotáhla do pořádného konce.

Tak, a to jsou všichni ti, které považuji za ty nejhorší, které jsem kdy v počítačové hře potkal. Jistě, jsou tu i jiní, možná i horší, ale na ty už si musí počíhat někdo jiný.

Diskuze (14) Další článek: Anketa: Jak hrajete akční hry?

Témata článku: , , , , , , , , , , ,