Torment: Tides of Numenera - když na jednom životě nezáleží

vytisknout velikost písma
Vstupte do Devátého světa! Planety Země, která za miliony let v budoucnu po mnoha katastrofách změnila kompletně tvář, nabízí mnohá zajímavá zákoutí a hlubokou atmosféru.

O projektu, který měl jít ve šlépějích velmi diskutovaného Planescape: Torment, který posbíral nejedno ocenění, se začalo hovořit už v roce 2007, kdy vedoucí designér Obsidian Entertainment, Chris Avellone, spolu s Colinem McCombem začali uvažovat o alternativním konceptu podobnému tomu z původního Tormentu, jelikož ten byl již uzavřen.

Následně na to v roce 2012 potvrdili zahájení vývoje crowdfundingového projektu a ten se na Kickstarteru objevil o rok později. Před zahájením práce bylo ale nutné odkoupit licenci, kterou vlastnila společnost Wizards of the Coast.

Tu tvůrčí studio inXile dostalo krátce po vstupu Colina McComba do jeho řad. Krátce po zahájení kampaně do projektu přispělo na 75 tisíc dárců a během šesti hodin se vybralo na 4,7 miliony dolarů, což pomohlo rozhýbat kola, která pohání Devátý svět.

00000000001torment.jpg

00000000002torment.jpg00000000003torment.jpg00000000004torment.jpg

Ten je dílem věhlasného designera RPG Monte Cooka, který za deskovou předlohu s názvem Numenera obdržel dvě ocenění ENine Award a Origins Award. Jedná se tedy vlastně spíš o umělecké dílo, než o herní systém. Ten se velmi zalíbil řediteli inXile Brianu Fargovi, načež uznal, že Numenéra je vhodným duchovním pokračovatelem původního Planescape.

Za zmínku také stojí fakt, že hudbu k Tides of Numenéra složil Mark Morgan, který vytvářel soundtrack i v prvním díle, takže se můžeme těšit na velmi podobný zážitek, jaký jsme poprvé měli možnost vyzkoušet v roce 1999.

Devátý svět

Představte si, jak by vypadal naše Země za takovou miliardu let, když pomineme rostoucí sluneční aktivitu a přistoupíme na to, že ji v minulosti postihly desítky – možná stovky – katastrof.

Z toho, co známe dnes už tedy nic nezbylo a povrch je připraven pro nové civilizace. Devátý svět je pojem učenci používaný ve světě, který by se dal označit jako science fantasy, tedy jeho prvky s hypermoderními technologiemi opředené mystickými mýty, na něž je nahlíženo spíše s perspektivy magie, než vědy, což se pozná hlavně v pojmech a názvech užitých ve hře.

Esenciálně je Numenéra velmi stylově propracovaným světem a nabízí se i v papírové podobě za cenu 60 eur.

Součásti svazku je pevná vazba a desky, takže povrch knihy vydrží léta. Herním pardálům nebude Planescape: Torment cizím pojmem a jistě si pamatují i na jeho univerzum, což byla vlastně rozpracovaná kosmologie světa D&D s celkem šestnácti sférami, které dohromady tvořily kruh, v jehož středu byl legendární Sigil nebo také Město dveří. To ztělesňovalo princip absolutní neutrality ve Sférách, jak se světům obecně říká a čím dále byste byli od Sigilu směrem k hranici sféry, tím více byste pocítili její zákonný vliv. Každý z šestnácti světů obsahuje esenci a může se jednat o chaos, řád, dobro nebo zlo. V Sigilu se všechny potkávají a tvoří tak spojnici, tedy pomyslné symbolické dveře jinam.

Takový byl starý Torment, kde jste v roli Bezejmenného staletí bloudili Sigilem, dokud jste nezodpověděli základní filosofickou otázku: Co může změnit charakter člověka? Ti hráči, kteří hru hráli, ví jak odpovědět a ostatní se k tomu jistě rádi dopracují.

00000000006torment.jpg

00000000007torment.jpg00000000008torment.jpg00000000009torment.jpg

Nová Numenéra je ale už podstatně jiná, než klasický Torment. Je více moderní a obsahuje řadu nových myšlenek a hlubokých filosofických témat, ale vše se točí kolem jediné otázky: Jak moc záleží na jednom životě? Kromě hledání odpovědi na tuto otázku jsou zde ještě čtyři základní pilíře, na nichž Tides of Numenéra stojí.

Je to hluboká a pohlcující atmosféra strhujícího příběhu (nádech starého Tormentu zůstal zachován), dále je to naprosto nový a neotřelý design samotného Devátého světa plného zajímavých a graficky vybroušených lokací a zákoutí.

Dále autoři sázejí na silný osobní narativ postav, tedy na jejich pocity, touhy a vztahy, takže se nebude jednat jen o toporné hrdiny, kteří si mezi sebou jen občas vymění pár vět. Interakce tím bude postižena asi nejvíce. Posledním z pilířů základů ToN je reaktivita, možnost volby a případné důsledky. Model, který známe z řady jiných RPG, ale inXile zde slibují ojedinělý přístup.

Nedobroušený diamant

Podstatným faktorem pro usazení hry v myslích hráčů, tak aby se k ní neustále vraceli, musí být kvalitně zpracovaný protagonista, protože Bezejmenný je zkrátka legenda a překonat jej bude velmi obtížné. Budete mít opět přednastaveného hrdinu, u kterého budete mít možnost volby rasy a pohlaví, což následně ovlivní vaše zaměření a další statistiky.

Dogmatem celého Devátého světa jsou pak tzv. Proudy, což má být označení pro téměř nedefinovatelný koncept proudících sil v jádru a na povrchu země, které se označují na základě barevného spektra, přičemž každý z nich představuje určitý princip, např. indigový proud označuje myšlenku spravedlnosti. Proudy posléze určují, jaké přesvědčení bude vaše postava mít. Mají také vliv na zřízení určité oblasti tedy na chování tamějších obyvatel. Je to tedy srovnatelná záležitost jako u Sigilu, který je středem Sfér.

Dalším dominantním prvkem je tzv. numenéra, což je souhrnné označení pro artefakty, které nemusí mít vždy hmotnou podobu a spojují Devátý svět s různě vzdálenou minulostí. Může se tedy jednat o věc, myšlenku nebo moudrost. Na základě sběru těchto dogmat má být pak schopnost zamyslet se nad sebou a dospět k uvědomění, jak moc záleží na jediném životě. Bude to jistě velmi zajímavá pouť vzdálenou budoucností naší planety.            

Souboje v ToN budou probíhat standardně, jak jsou hráči zvyklí z jiných 2D izometrických her. V tomto případě bude k dispozici 2.5D prostředí. Klasický tahový bojový systém jistě ocení hráči staré školy. Nejedná se tedy o FPS či third person akci, ale o tahovku jakou byl právě i starý Torment.

Velkým potěšením také bude, že se inXile nerozhodlo jít cestou všech moderních RPG v rovině dialogů, které jsou dnes zpracovány už jen filmovým způsobem. Staré dobré dialogové okénko pamatuje už málokdo a nebýt her jako je např. Underrail nebo Shadowrun Returns, tak bychom na něj dnes úplně zapomněli. V ToN budete mít k dispozici klasické okénko pro konverzaci a budete vybírat odpovědni, tak jak tomu bylo v původním Tormentu. Jen s dabingem to už nebude tak chudé.

Posledním zajímavým prvkem bude v ToN smrt vaší postavy, která nutně neznamená konec hry. Po smrti se totiž vaše vědomí přenese do Castoffova labyrintu, což je říše plná zničených měst, džunglí a věží odkud není návratu. Je to tedy podobné jako bludiště Paní Bolesti, které můžeme znát z původního Tormentu, pokud jste se jí moc dvořili, měli u sebe její panenku nebo jste zabili některého jejího služebníka.

V Castoffově labyrintu můžete prozkoumávat nové lokace a dokonce i zde najdete nějaké úkoly a možnost posunu, nebo zde potkáte jednotlivé části vaší mysli. Nebude to tedy nic snadného. Mechanický pomeranč Monte Cooka je na světě.

I přes svou ambicióznost je ToN ještě stále v beta verzi a přístup k ní je přes Steam Early Access, kde se ale případě setkáte ještě s řadou bugů a zakusíte přibližně pětinu s celého díla. Podle vyjádření autorů hry se mohou změnit ještě některé z prvků a není tedy jisté, že aktuální verze bude vypadat stejně jako ta konečná.

Vydání finální verze hry je ohlášeno na tento rok, takže pokud jste již odehráli Pillars of Eternity, budete mít možnost se vrhnout na Tides of Numenéra, která vám naservíruje kupu tormentovské atmosféry jako za starých časů.

Oficiální web hry Torment: Tides of Numenéra

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Nové hry pro rok 2017: všechny novinky z herního veletrhu E3 na jednom místě

Nové hry pro rok 2017: všechny novinky…

Největší herní události roku začala a v tomto článku najdete veškeré informace o tom, co za hry bylo představeno od největších herních tvůrců.

13.  6.  2017 | | 2 N/A
9 nejdražších her historie, které si můžete zahrát

9 nejdražších her historie, které si m…

Přišlo Vám někdy, že za své oblíbené hry platíte nekřesťanské peníze? A napadlo Vás někdy, kolik vývoj hry vlastně stojí? V dnešním příspěvku se podíváme na devět nejdražších her v historii. Pochopitelně z hlediska investovaných financí do samotného vývoje.

16.  6.  2017 | | 3 N/A
Nejlepší herní pecky výstavy E3, pro které brzy poběžíme do obchodu

Nejlepší herní pecky výstavy E3, pro k…

E3 je největší herní akcí roku a nových chystaných titulů přibylo přímo exponenciálně. Rozhodli jsme se, že vybereme 15 největších herních pecek, které se na konferencích ukázaly.

21.  6.  2017 | | 10 N/A
Assassin

Assassin's Creed Origins vrací sérii k…

Assassin's Creed se vrací. Barevnější, novější a historičtější. Máme se na co těšit?

12.  6.  2017 | | 3 N/A
Xbox One X: nejvýkonnější konzole současnosti pod drobnohledem

Xbox One X: nejvýkonnější konzole souč…

Microsoft konečně oficiálně odhalil konzoli Xbox One X, která má nastolit novou generaci hraní. Opravdu je ale o co stát?

22.  6.  2017 | | 63 N/A
Takhle vypadá Call of Duty: WW2. Podívejte se na ukázku multiplayeru

Takhle vypadá Call of Duty: WW2. Podív…

Po příběhovém odhalení tu konečně máme i první plnohodnotné záběry z multiplayeru očekávané vojenské akce Call of Duty: WW2.

14.  6.  2017 | | 4 N/A
Další várka 4K obrázků z herní výstavy E3 láká na chystané pecky

Další várka 4K obrázků z herní výstavy…

Výstava E3 pomalu ale jistě končí, my ale máme stále dost parádního obsahu na rozdávání. Podívejte se na čerstvé obrázky z her.

17.  6.  2017 |
4K obrázky z výstavy E3 lákají na budoucnost videoher (galerie)

4K obrázky z výstavy E3 lákají na budo…

Výstava E3 je v plné proudu a my jsme měli možnost vidět již spoustu her ve 4K rozlišení, které Xbox One X zvládne "hravě". Je ale rozdíl opravdu tak patrný?

15.  6.  2017 | | 5 N/A