PC | RPG | Preview

Torment: Tides of Numenera - když na jednom životě nezáleží

Vstupte do Devátého světa! Planety Země, která za miliony let v budoucnu po mnoha katastrofách změnila kompletně tvář, nabízí mnohá zajímavá zákoutí a hlubokou atmosféru.

O projektu, který měl jít ve šlépějích velmi diskutovaného Planescape: Torment, který posbíral nejedno ocenění, se začalo hovořit už v roce 2007, kdy vedoucí designér Obsidian Entertainment, Chris Avellone, spolu s Colinem McCombem začali uvažovat o alternativním konceptu podobnému tomu z původního Tormentu, jelikož ten byl již uzavřen.

Následně na to v roce 2012 potvrdili zahájení vývoje crowdfundingového projektu a ten se na Kickstarteru objevil o rok později. Před zahájením práce bylo ale nutné odkoupit licenci, kterou vlastnila společnost Wizards of the Coast.

Tu tvůrčí studio inXile dostalo krátce po vstupu Colina McComba do jeho řad. Krátce po zahájení kampaně do projektu přispělo na 75 tisíc dárců a během šesti hodin se vybralo na 4,7 miliony dolarů, což pomohlo rozhýbat kola, která pohání Devátý svět.

00000000001torment.jpg

00000000002torment.jpg00000000003torment.jpg00000000004torment.jpg

Ten je dílem věhlasného designera RPG Monte Cooka, který za deskovou předlohu s názvem Numenera obdržel dvě ocenění ENine Award a Origins Award. Jedná se tedy vlastně spíš o umělecké dílo, než o herní systém. Ten se velmi zalíbil řediteli inXile Brianu Fargovi, načež uznal, že Numenéra je vhodným duchovním pokračovatelem původního Planescape.

Za zmínku také stojí fakt, že hudbu k Tides of Numenéra složil Mark Morgan, který vytvářel soundtrack i v prvním díle, takže se můžeme těšit na velmi podobný zážitek, jaký jsme poprvé měli možnost vyzkoušet v roce 1999.

Devátý svět

Představte si, jak by vypadal naše Země za takovou miliardu let, když pomineme rostoucí sluneční aktivitu a přistoupíme na to, že ji v minulosti postihly desítky – možná stovky – katastrof.

Z toho, co známe dnes už tedy nic nezbylo a povrch je připraven pro nové civilizace. Devátý svět je pojem učenci používaný ve světě, který by se dal označit jako science fantasy, tedy jeho prvky s hypermoderními technologiemi opředené mystickými mýty, na něž je nahlíženo spíše s perspektivy magie, než vědy, což se pozná hlavně v pojmech a názvech užitých ve hře.

Esenciálně je Numenéra velmi stylově propracovaným světem a nabízí se i v papírové podobě za cenu 60 eur.

Součásti svazku je pevná vazba a desky, takže povrch knihy vydrží léta. Herním pardálům nebude Planescape: Torment cizím pojmem a jistě si pamatují i na jeho univerzum, což byla vlastně rozpracovaná kosmologie světa D&D s celkem šestnácti sférami, které dohromady tvořily kruh, v jehož středu byl legendární Sigil nebo také Město dveří. To ztělesňovalo princip absolutní neutrality ve Sférách, jak se světům obecně říká a čím dále byste byli od Sigilu směrem k hranici sféry, tím více byste pocítili její zákonný vliv. Každý z šestnácti světů obsahuje esenci a může se jednat o chaos, řád, dobro nebo zlo. V Sigilu se všechny potkávají a tvoří tak spojnici, tedy pomyslné symbolické dveře jinam.

Takový byl starý Torment, kde jste v roli Bezejmenného staletí bloudili Sigilem, dokud jste nezodpověděli základní filosofickou otázku: Co může změnit charakter člověka? Ti hráči, kteří hru hráli, ví jak odpovědět a ostatní se k tomu jistě rádi dopracují.

00000000006torment.jpg

00000000007torment.jpg00000000008torment.jpg00000000009torment.jpg

Nová Numenéra je ale už podstatně jiná, než klasický Torment. Je více moderní a obsahuje řadu nových myšlenek a hlubokých filosofických témat, ale vše se točí kolem jediné otázky: Jak moc záleží na jednom životě? Kromě hledání odpovědi na tuto otázku jsou zde ještě čtyři základní pilíře, na nichž Tides of Numenéra stojí.

Je to hluboká a pohlcující atmosféra strhujícího příběhu (nádech starého Tormentu zůstal zachován), dále je to naprosto nový a neotřelý design samotného Devátého světa plného zajímavých a graficky vybroušených lokací a zákoutí.

Dále autoři sázejí na silný osobní narativ postav, tedy na jejich pocity, touhy a vztahy, takže se nebude jednat jen o toporné hrdiny, kteří si mezi sebou jen občas vymění pár vět. Interakce tím bude postižena asi nejvíce. Posledním z pilířů základů ToN je reaktivita, možnost volby a případné důsledky. Model, který známe z řady jiných RPG, ale inXile zde slibují ojedinělý přístup.

Nedobroušený diamant

Podstatným faktorem pro usazení hry v myslích hráčů, tak aby se k ní neustále vraceli, musí být kvalitně zpracovaný protagonista, protože Bezejmenný je zkrátka legenda a překonat jej bude velmi obtížné. Budete mít opět přednastaveného hrdinu, u kterého budete mít možnost volby rasy a pohlaví, což následně ovlivní vaše zaměření a další statistiky.

Dogmatem celého Devátého světa jsou pak tzv. Proudy, což má být označení pro téměř nedefinovatelný koncept proudících sil v jádru a na povrchu země, které se označují na základě barevného spektra, přičemž každý z nich představuje určitý princip, např. indigový proud označuje myšlenku spravedlnosti. Proudy posléze určují, jaké přesvědčení bude vaše postava mít. Mají také vliv na zřízení určité oblasti tedy na chování tamějších obyvatel. Je to tedy srovnatelná záležitost jako u Sigilu, který je středem Sfér.

Dalším dominantním prvkem je tzv. numenéra, což je souhrnné označení pro artefakty, které nemusí mít vždy hmotnou podobu a spojují Devátý svět s různě vzdálenou minulostí. Může se tedy jednat o věc, myšlenku nebo moudrost. Na základě sběru těchto dogmat má být pak schopnost zamyslet se nad sebou a dospět k uvědomění, jak moc záleží na jediném životě. Bude to jistě velmi zajímavá pouť vzdálenou budoucností naší planety.            

Souboje v ToN budou probíhat standardně, jak jsou hráči zvyklí z jiných 2D izometrických her. V tomto případě bude k dispozici 2.5D prostředí. Klasický tahový bojový systém jistě ocení hráči staré školy. Nejedná se tedy o FPS či third person akci, ale o tahovku jakou byl právě i starý Torment.

Velkým potěšením také bude, že se inXile nerozhodlo jít cestou všech moderních RPG v rovině dialogů, které jsou dnes zpracovány už jen filmovým způsobem. Staré dobré dialogové okénko pamatuje už málokdo a nebýt her jako je např. Underrail nebo Shadowrun Returns, tak bychom na něj dnes úplně zapomněli. V ToN budete mít k dispozici klasické okénko pro konverzaci a budete vybírat odpovědni, tak jak tomu bylo v původním Tormentu. Jen s dabingem to už nebude tak chudé.

Posledním zajímavým prvkem bude v ToN smrt vaší postavy, která nutně neznamená konec hry. Po smrti se totiž vaše vědomí přenese do Castoffova labyrintu, což je říše plná zničených měst, džunglí a věží odkud není návratu. Je to tedy podobné jako bludiště Paní Bolesti, které můžeme znát z původního Tormentu, pokud jste se jí moc dvořili, měli u sebe její panenku nebo jste zabili některého jejího služebníka.

V Castoffově labyrintu můžete prozkoumávat nové lokace a dokonce i zde najdete nějaké úkoly a možnost posunu, nebo zde potkáte jednotlivé části vaší mysli. Nebude to tedy nic snadného. Mechanický pomeranč Monte Cooka je na světě.

I přes svou ambicióznost je ToN ještě stále v beta verzi a přístup k ní je přes Steam Early Access, kde se ale případě setkáte ještě s řadou bugů a zakusíte přibližně pětinu s celého díla. Podle vyjádření autorů hry se mohou změnit ještě některé z prvků a není tedy jisté, že aktuální verze bude vypadat stejně jako ta konečná.

Vydání finální verze hry je ohlášeno na tento rok, takže pokud jste již odehráli Pillars of Eternity, budete mít možnost se vrhnout na Tides of Numenéra, která vám naservíruje kupu tormentovské atmosféry jako za starých časů.

Oficiální web hry Torment: Tides of Numenéra

Váš názor Další článek: Světové recenze na Hitmana jsou většinou pozitivní

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,