Total War: Shogun 2 – Pád Samurajů – meče a pušky (dojmy)

Jedna z nejlepších strategických her loňského roku se dočká plnohodnotného rozšíření a my měli možnost jej vyzkoušet. Stálo to za to.

Pád Samurajů je chystaný samostatně spustitelný datadisk pro strategický hit loňského roku –  Shogun 2. Už podle názvu by mělo být zřejmé nosné téma. Podíváme se do doby, kdy se japonská říše otevřela západním vlivům. Cestovatelé a obchodníci z Velké Británie, Francie a Spojených Států přijíždějí do ostrovní říše, aby nabídli zboží, zbraně i svoje zkušenosti. Dochází k zběsilému rozvoji a industrializaci. Zemi křižují koleje, pušky nahrazují luky a místo plovoucích škatulí brázdí moře elegantní parníky a plachetnice. Bleskový technologický skok ovšem trhá společnost na dva tábory: pokrokové císařství a konzervativní šógunát. Na kterou stranu se přidáte, záleží už jen na vás.

Shugun 2 Pad Samuraju 11.jpg

Musím přiznat, že moje představa o datadisku, jako o laciném vysavači hráčských peněženek, vzala po ochutnání preview verze Pádu Samurajů rychle za své.

Bleskový technologický skok ovšem trhá společnost na dva tábory

Jistě, herní principy pochopitelně nemohly být zásadně překopány, takže je tu tradiční mix tahové budovatelské části a taktických bitev, který přináší už známé prvky. Jenže zároveň tu je tolik nového, že se herní zážitek ve výsledku zásadně mění a na vás bude se přizpůsobit zcela novým pravidlům a taktikám vycházejícím z razantních technologických změn. Pokud bych to chtěl zjednodušit, očekávejte od Pádu Samurajů takový mix původního Shoguna a Empire.

Zvolte si stranu

Preview verze nabídla dvě historické bitvy (pozemní a námořní), plus kampaň za pokrokový klan Satsuma. Právě možnost volby mezi šógunem a císařem slibuje zásadní změny ve finální části hry, kdy bitva o moc na vás nepoštve všechny klany, ale jen členy jedné frakce. Ovšem pokud se budete cítit, klidně můžete zkusit cestu nezávislé strany. Příklon k tradicím, či otevřenosti pochopitelně ovlivňuje i typy jednotek ve vaší armádě a nové pomocníky: procísařští aktivisté (išin-šiši) a prošógunští vyšetřovatelé (šinsengumi) jsou k dispozici vždy jen u příslušné frakce.

Shugun 2 Pad Samuraju 02.jpg Shugun 2 Pad Samuraju 03.jpg

Mimo to lze využívat zahraniční agenty, kteří dokáží trénovat vaše vojáky, či oslabovat nepřátelskou armádu. Ovšem pozor na tradicionalisty, které příliš rychlý rozvoj může vyprovokovat k rebélii. A i sebemenší povstalecká armáda ve vaši provincii může znamenat kardinální problém, pokud vaše hlavní voje krájí protivníky někde na druhé straně mapy. Stejně jako minule je tak potřeba najít určitou rovnováhu.

Shugun 2 Pad Samuraju 05.jpg Shugun 2 Pad Samuraju 10.jpg

Rozvoj provincií, výzkum, diplomacie, trénování vojáků i starání se o vaši dynastii funguje na známých principech, jen je vše pochopitelně přizpůsobeno modernější době a drobně upraveno. Nejvýraznější změnu představují železnice, které snižují problémy se zásobováním a dramaticky rychlý rozvoj Japonska se odrazil i na změnách v tahovém systému – každé období teď trvá šest tahů. A ano, každý tah v zimě ztrácíte jednotky v armádách na nepřátelském území.

Změny na souši i na moři

Už v původní hře jste mohli do armády s trochou snahy začlenit střelné zbraně, Pád Samurajů jde do pomalu opačného extrému, kde vojáci bez střelné zbraně nemají v armádě místo. Samozřejmě záleží na vašich preferencích, kterému stylu boje dáte přednost, nicméně ideální je mixovat staré s novým.

Taková jízda samurajů vedená z překvapivého směru dokáže mezi pomalu nabíjejícími střelci nadělat pořádnou paseku, a naopak správně opevněné šiky vojáků s puškami zvládnou zmasakrovat daleko početnější jednotky pěšáků dřív, než se vůbec dostanou do kontaktní vzdálenosti. A co teprve, když své sólo rozezpívá pomalý, ale smrtící gatling. Správné využití nových i starých jednotek, o tom jsou prostě bitvy v datadisku. Přináší takticky zcela jiný zážitek, přestože se ovládají pořád stejně.

Shugun 2 Pad Samuraju 06.jpg

Razantních změn se dočkaly námořní potyčky. Pryč jsou nudné plovoucí pevnosti z Shoguna 2 – nahradily je elegantnější parníky a plachetnice plné děl. Dokonce na torpéda dojde. Bitvy na moři jsou díky použitelnějším lodím daleko zábavnější, loďstvo navíc dokáže konečně ostřelovat přístavy a armády na souši.

Pryč jsou nudné plovoucí pevnosti z Shoguna 2 – nahradily je elegantnější parníky a plachetnice plné děl

Do akce se dostávají i pobřežní baterie děl. Právě ty dojdou velkého uplatnění v jedné ze dvou historických misí, která je čistě námořní a neskutečně zábavná. S malou flotilou jste v pasti v zálivu, kde musíte chránit opravující se pancéřovanou loď, zatímco na vás míří početnější, ale zaostalejší flotila protivníků. Musíte využít techchnologické převahy i pobřezní obrany, jinak váš přesila zničí.

Shugun 2 Pad Samuraju 08.jpg Shugun 2 Pad Samuraju 12.jpg

Pád Samurajů se po otestování preview verze rýsuje jako datadisk, který si zaslouží vaši pozornost i finanční investici. Historické zasazení je fascinující a ovlivňuje hratelnost více, než by se mohlo na první pohled zdát. Jistě, zůstávají tady určité pochybnosti stran vybalancování jednotek (nedá se po těch pár hodinách úplně dobře zhodnotit), stejně tak tradičně upozorním na občasné pády a v neposlední  řadě je preview verze poměrně hardwarově nenažraná. Nicméně tvůrci na datadisku ještě usilovně pracují a není důvod nevěřit, že se 23. března nedočkáme brilantního rozšíření pro výbornou strategickou hru.

Dostupné pro: PC
Žánr: Strategie | Mix tahové a real-time strategie
Výrobce: Creative Assembly | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 23. března 2012
  • Historické zasazení
  • Zábavné námořní bitvy
  • Střelné zbraně
  • Možnost volby frakcí
  • Spousta nových drobností
  • Občasná zdlouhavost
  • Nakonec stejný vývoj
  • Dlouhé načítání
Diskuze (1) Další článek: K odhalení Halo 4 dojde tento měsíc

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,