Total War: Three Kingdoms – čínská Hra o trůny (recenze)

Návrat do asijské kultury nebralo studio Creative Assembly na lehkou váhu. Nový Total War se odehrává v Číně a slavné období tří říší se o tu pravou totální válku dokázalo postarat. Jak moc se série změnila?

• Více možností v politice
  • Dynamičtější hratelnost
  • Propracovaný systém postav
  • Možnost hrát historicky nebo románově
  • Zachování všech kladů předchůdců

• Graficky moc přeplácané a nepřehledné
  • Politika už není „hrou pokeru“
9/10

Série Total War je známá tím, že vás umístí do nějakého historického období (nebo díky Warhammeru i do fantasy světa) a nechá vás vše změnit. To vy utváříte dějiny a sledujete zajímavý vývoj paralelního světa. Není divu, že se série většinou věnovala evropské historii, jelikož tu zná většina jejich cílové skupiny. Vždy je ale dobré mít nějakou změnu, o kterou se postarala Čína.

Období tří říší je obdobím mezi roky 220 a 280 našeho letopočtu. Čína je rozdělena mezi tři státy - Cchao Wej na severu, Šu-chan v S’-čchuanu a Východní Wu na jihu. Přesto nemůžeme o novém Total War tvrdit, že by byl čistě historický. Tvůrci se hodně inspirovali slavným románem Příběhy Tří říší od Luo Kuan-čung a nově vás Total War nechá vybrat – chcete hrát klasický historický režim nebo románový.

Uprostřed občanské války

Hned na začátku je nutné zdůraznit, že o frakce opravdu není nouze. Odkaz na Hru o trůny v nadpisu není náhodný. Při hraní vlastně úplně zapomenete na to, že tu mají být nějaké tři říše. Nyní se vše točí kolem mocných šlechtických rodin, které Čínu ovládají. Takže zatímco dříve jste byli náčelník, král nebo císař, nyní jste hrabě, markýz nebo vévoda. Můžete to sice dotáhnout na krále a můžete si vybojovat i ten císařský titul, ale kvůli tomu se musíte snažit, stavět nové budovy a bojovat. Přičemž titul přidává nová privilegia.

tree kingdoms (1).jpgtree kingdoms (2).jpgtree kingdoms (3).jpgtree kingdoms (4).jpgtree kingdoms (12).jpgtree kingdoms (13).jpgtree kingdoms (14).jpg
Období tří říší rozpoutalo tu pravou totální válku

Hra dokázala až překvapivě dobře zpracovat ten pocit vzájemné nevraživosti. Každý chce moc a každý chce být císař. I když jsem se ve hře snažil hrát mírumilovně, vše se rychle vyostřilo. Pokud mě k válce nepřinutil sám nepřátelský šlechtic, stačilo, abych se k někomu přidal do aliance a už to jelo. Three Kingdoms je neuvěřitelně dynamický a snaží se vás nenechat vydechnout.

Nyní se vše točí kolem mocných šlechtických rodin, které Čínu ovládají. Takže zatímco dříve jste byli náčelník, král nebo císař, nyní jste hrabě, markýz nebo vévoda.

Může za to zejména mnohem bohatší systém politiky. Můžete požadovat mnoho věcí jako peníze, pomocníky, vazalství či území, ale také se mnohého vzdát – dokonce ostatním nabídnout, zda nebudete jejich vazalem. Více než kdy dříve jsem měl pocit, že se politika netočí jen kolem touhy vytvořit nějakou obrannou alianci, ale jedná se vlastně o obchod. Když něco chcete, musíte se připravit na to, že se možná budete muset něčeho vzdát.

tree kingdoms (5).jpgtree kingdoms (6).jpgtree kingdoms (7).jpgtree kingdoms (8).jpgtree kingdoms (9).jpgtree kingdoms (10).jpg
Diplomacie nabírá pořádné obrátky a časy míru jsou velmi vzácné

Aby tento systém opravdu fungoval, tak se vývojáři rozhodli všechno popsat. Při tvoření smlouvy máte napsáno, kolik kladných nebo záporných bodů jednotlivé položky přidají a i nepřátelé dávají takové návrhy, aby se body vzájemně vyrovnaly. Možná to bylo nutné, aby „politický obchod“ mohl opravdu fungovat, ale na druhou stranu zmizí pocit překvapení. Vy víte, co má jakou cenu a dopředu víte, zda při diplomatických jednáních nedáváte moc nebo se vás naopak další stát nesnaží oblafnout. Vše je uvedeno a krása diplomacie jako „hry pokeru“ zmizela. Je to ale malá cena za hravý systém s obrovským množstvím možností.

Státu vládnou výrazné charaktery

Rovněž vnitřní politika se dočkala změn. Je zde více důraz na jednotlivé postavy, na to zda si rozumí a zda jsou spokojené se svým platem. Zatímco u běžných úředníků to moc nepocítíte a prostě jim v případě nespokojenosti vrazíte nějaké mince, u generálů je to značné. Armáda nově nemůže být bez hrdiny. Každý hrdina má na sobě navázané jednotky a může jich mít až šest, přičemž armáda může být tvořena nejvíce třemi veliteli.

tree kingdoms (11).jpgtree kingdoms (15).jpgtree kingdoms (16).jpgtree kingdoms (17).jpg
Chcete-li mít podporu, musí být vaši lidé šťastní

Neříkám, že se jedná o něco vyloženě nového, ale přidává to další požadavky, které musíte splnit. Vedle klasických nutností jako zásobovat armádu jídlem a platit žold se musíte ujistit, že jsou generálové šťastní. Samozřejmě to bylo dříve, ale nyní se mohou v armádě hádat velitelé mezi sebou, což může vést ke konfliktům a nespokojenosti a nespokojený vojevůdce může povstat nebo přejít do nepřátelské frakce. A když velitele odvoláte, přijdete o celou jeho armádu.

Vedle klasických nutností jako zásobovat armádu jídlem a platit žold se musíte ujistit, že jsou generálové šťastní

Hra docílila toho, že zatímco dříve jsem se o vnitřní politiku moc nezajímal, nyní jsem se do toho vžil. Brzy si zapamatujete jména hlavních představitelů (spíš z části, protože čínština je pořádný jazykolam) a budete podle toho jednat. Na pozice ve státní správě vyberete hlavně loajální lidi, ale do armády je zkušený voják nezbytností.

Válka se nikdy moc nezmění

Pokud si zvolíte románový režim, kterého se tato recenze týká, jsou velitelé zároveň hrdinové. Nicméně nepředstavujte si hned Total War: Warhammer. Vlastně svými speciálními schopnostmi jsou mnohem podobnější klasickým vojevůdcům z dřívějších dílů a až na výjimky je jejich specialitou dodávání kuráže a zlepšování bojeschopnosti vojáků. Přičemž i když jsou oni sami super silní, proti celé jednotce je neposílejte.

tree kingdoms (20).jpgtree kingdoms (18).jpgtree kingdoms (19).jpgtree kingdoms (21).jpg
Boj se moc nezměnil, což vůbec nevadí, jelikož je stále velmi komplexní

Bitvy jako takové moc změn nemají. Ostatně jaké tam chcete dělat? Musíte si hlavně pohrát s rozložením jednotek, snažit se nepřítele obklíčit, vtrhnout mu s jízdou do zad apod. Systém, který má v novějších verzích Total War od samotného začátku... a stále funguje skvěle. Změnou jsou ale duely.

tree kingdoms (22).jpgtree kingdoms (23).jpgtree kingdoms (24).jpgtree kingdoms (25).jpgtree kingdoms (26).jpgtree kingdoms (27).jpg
Duely mezi hrdiny nejsou zásadní změnou, přesto jsou příjemným bonusem

Duel je souboj dvou vojevůdců. Do duelu nikdo nezasahuje a jeho ukončení znamená buď smrt jednoho vojevůdce nebo jeho útěk. Obojí generála vyřadí z boje a i když uteče, tak ho to poškodí a zdiskredituje. Nečekejte od duelů zásadní změnu, nicméně dodávají do boje další akci. Vedle napínavé atmosféry z bojů armád vás zajímá i to, jak dopadne duel a věřte mi, že dívat se, jak obklopeni vojáky vojevůdci bojují, je fantastické.

Graficky přeplácané

Tímto změny v hratelnosti vlastně končí. Ekonomika se moc nezměnila, ani budování. Opět udržujete veřejný pořádek, stavíte budovy kvůli ziskům i kvůli kultuře, je-li nějaké město opuštěno, můžete ho znovu vybudovat apod. Hra se však výrazně změnila graficky a neřekl bych, že k lepšímu.

tree kingdoms (28).jpgtree kingdoms (29).jpgtree kingdoms (30).jpgtree kingdoms (31).jpgtree kingdoms (32).jpgtree kingdoms (33).jpg
Snad jedinou nevýhodou hry je přeplácené a nepřehledné UI, zejména při stavění měst

Nechápejte nadpis špatně, hra vypadá velmi dobře. Je vidět, že se vývojáři snažili, ať vypadá co nejlépe... ale to je ten problém! Hra je graficky doslova přeplácaná. Místo jednoduchých a srozumitelných ikonek se připravte na velké obrázky, a to jak při stavění, tak při diplomacii. Krása nahradila funkčnost.

Naštěstí i když se mi po přehledných ikonkách stýská a věřím, že obrázek krávy nebo uhlí vás o významu budovy informuje mnohem lépe než obrázek budovy, dá se na to zvyknout. A ve výsledku je grafická přeplácanost vlastně jediným znatelnějším záporem. Jinak hra vypadá hezky a je bez větších technických problémů, i když mě trápily delší nahrávací časy.

Nový Total War je krásným důkazem toho, že se vždy dá něco vylepšit. Three Kingdoms neznamenají razantní změnu série, každopádně přidávají mnoho menších úprav, které hru skvěle vylepšují. Jedná se skutečně o povinnost pro všechny fanoušky strategií.

Diskuze (5) Další článek: Capcom má v rukávu hned několik titulů, postavených na RE Enginu