Trabi II – víc než obyčejný požitek z jízdy smraďákem

Když pomineme několik profesionálních firem, kterým se s jejich tituly podařilo prorazit na celosvětový trh, je česká herní tvorba soustředěna okolo několika málo skupin lidí, kteří vyvíjejí hry víceméně na amatérské úrovni. Jedním takovým týmem je i olomoucký PUPworX, který právě dnes přichází s dlouho očekávaným titulem – závodní hrou Trabanti!
Trabi II – víc než obyčejný požitek z jízdy smraďákem
Trabant. Lidové vozítko z bývalé NDR, které před několika desetiletími začalo zaplavovat naši republiku. Kdo ho měl, mohl se pyšnit „skoro“ západním vozem a kdo měl verzi combi, byl opravdový pán. Co na tom, že když okolo vás tento smrdící dvoutakt projel, ubralo vám to alespoň měsíc života. Mezi jeho nesporné výhody se řadila opravdová vžežravost – dokázal totiž jezdit prakticky na vše, vyjma jablečného moštu. Tato skutečnost ho nesporně řadí mezi takové světové unikáty jako je například lochneska, yeti a spol. Ani o dílenském zpracování tohoto kousku si netřeba dělat velké iluze, ale to nic nemění na skutečnosti, že i dnes na tohoto „fešáka“ spousta jeho bývalých majitelů vzpomíná s láskou a slzou nostalgie v oku.

Ač se hra jmenuje Trabi II, první díl zná patrně málokdo a jak autoři na svých www stránkách (http://www.pupworx.com) uvádí, vývoj této hry nebyl nikdy dotažen do úplného konce, zůstalo pouze u dema, které nabízí jednu trať a jedno auto.

Trabi IITrabi II

Doba vývoje druhého dílu Trabantů si příliš nezadá s vývojem komerčních titulů – o jedné z prvních beteverzí jsem psal již před více jak půl rokem. Od té doby udělali členové olomouckého týmu PUP worX spoustu práce a tak se dnes, v měsíci březnu tohoto roku můžeme konečně pokochat konečnou verzí této hry.

Ta je nabízena ve dvou variantách – z Internetu si můžete stáhnout mírně osekaný shareware a poté za 50 Kč provést registraci. Myslím, že padesát korun je v současné době pakatel, nemluvě o velmi dobrém poměru cena/zábava, kterou tato hra nabízí.

Na co se tedy můžete těšit? Základem jsou tři různé módy, v nichž můžete hrát – šampionát, volná jízda a jízda s duchem. Funkce šampionátu je jasná – ve vašem trabantu se účastníte všech závodů, které hra nabízí. Před každým okruhem máte možnost zajet trénink a věřte, že je to potřeba, protože vzhledem ke způsobu vidění hry (na trať a autíčka koukáte podobně jako např. ve hře GTA, tzn. shora), si nejprve musíte zapamatovat každou zatáčku, pokud chcete uspět. Jinak totiž velice často skončíte připlácnutí na mantinelu nebo v trávě, ze které se poměrně obtížně vyjíždí. Naštěstí, v nastavení je možné zapnout tzv. dynamický pohled, což znamená, že pohled kamery se vždy posune o kus dopředu ve směru, kterým vaše fáro trandí. Díky tomu máte lepší výhled a delší dobu na případnou reakci.

Další v pořadí je Volná jízda – vyberete si trať, váš tým, počet kol, počet soupeřů a jdete na to. V případě, že máte registrovanou verzi, můžete se ještě pustit do štelování vašeho Tráboše, kde máte na výběr: výměnu pneumatik (Barum a další dvě), upravení poměru maximální rychlost/akcelerace a síly brzdného účinku. Nedokážu odhadnout, nakolik výkon vozidla ovlivňuje výměna pneumatik, ale upravení poměru max. rychlost/akcelerace je znát poměrně výrazně. Asi jako každý jsem ze začátku upřednostňoval co nejrychlejší zrychlení před maximální rychlostí, ale i když tratě jsou opticky krátké a je potřeba často brzdit, zakrátko jsem přišel na to, že originální nastavení je pro většinu tratí nejideálnější, tzn. využijete i nejvyšších rychlostí vašeho vozidla.

Nejinovativněji působí třetí režim jízdy – Jízda s duchem. Pod tímto termínem si většina hráčů znalých automobilových simulátorů představí jízdu, kde jediným soupeřem je váš duch, který jede ve stopách vámi nejrychleji zajetého kola. Máte tak možnost soupeřit sám se sebou a bez koukání na časomíru tak poznáte, zda jste zajeli rekord. Program si dosažené rekordy (a samozřejmě i časy) pamatuje pro každou trať, počet protivníků a počet kol zvlášť, tzn. pokud si oblíbíte například závod „Velká cena Transilvánie“ se třemi soupeři na pět kol, vámi dosažené hodnoty se neztratí, když si jednou pro změnu dáte závod se šesti soupeři nebo s rozdílným počtem kol. Podle slov autorů se všechny tyto výsledky ukládají do souboru, který si hráči mezi sebou mohou vyměňovat a trumfovat se tak mezi sebou na několika počítačích.

S tím nepřímo souvisí i možnost hrát multiplayer prostřednictvím počítačové sítě. Bohužel, neměl jsem možnost jej vyzkoušet – pokud jste jej někdo zkoušel, napište prosím do komentářů pod článkem jak se vám to líbilo.

Každé auto můžete poškodit. Nevšiml jsem si, zda se to nějak odráží na výkonu vozidla, ale předpokládám, že ano. Míra poškození je znázorněno na modelu auta v rohu obrazovku – nejdříve jsou všechny jeho části zelené a s postupující „demolicí“ auto stále více červená – když už je poškozené opravdu hodně, změní se krásně šedý kouř z výfuku na černý a to už je opravdu velmi důrazné varování, abyste s vaším miláčkem zajeli při nejbližší možné příležitosti do garáže. Opravy nejsou znázorněny týmem pobíhajících mechaniků (škoda), ale tím, že jakmile zastavíte na vám vyhrazeném prostoru (směřuje k němu šipka), na několik sekund je vám znemožněn pohyb – nemůžete tedy ujet. Teprve po zezelenání všech částí vozidla se můžete opět vydat na trať.

Trabi IITrabi II

Před začátkem většiny závodů si můžete vybrat jednu ze tří úrovní obtížnosti. Nevím, zda je na vině skutečnost, že nejsem vlastníkem řidičského průkazu (osobně pochybuji, s autem jsem již několikrát jel…), ale měl jsem velké problémy se svými soupeři i při jízdě na nejlehčí obtížnost… však já to ale na té dálnici natrénuju a pak vám to nedaruju!!!

Grafické ztvárnění celé hry je parodií na socialismus se vším všudy. Někdy je to až groteskní, přesto však velice vydařené a věřím, že leckterý „dříve narozený“ hráč se nad stylem, jakým je hra servírována, pousměje.

Autoři nyní pilně pracují na www stránkách ke hře, které budou na adrese: http://trabi2.pupworx.com/ a dokonce i add-onu, který by měl hru udělat ještě zábavnější.

Trabi II je poměrně vydařená hra a díky svým vlastnostem se určitě stane jednou z nejoblíbenějších her v Čechách. Věřím tomu. Oficiální web projektu na stránkách Doupěte je: http://trabanti.doupe.cz.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Vybrali jsme nejlepší PC hry pod stromeček

Vybrali jsme nejlepší PC hry pod strom…

Toto je deset her, které byste rozhodně neměli při hraní na počítači vynechat.

18.  11.  2017 | | 11 N/A
Need for Speed Payback: nedostatečně rychle a zběsile (recenze)

Need for Speed Payback: nedostatečně r…

Po menší přestávce jsme se konečně dočkali dalšího dílu série Need for Speed. Prospěla závodům pauza stejně, jako novému asasínovi? To se dozvíte z naší recenze.

12.  11.  2017 | | 17 N/A
Call of Duty: WWII - válka se nikdy nezmění (recenze)

Call of Duty: WWII - válka se nikdy ne…

Call of Duty se po dlouhé době opět vrací na domácí půdu, přitom se ale snaží zůstat moderní. Jak mu to vychází?

6.  11.  2017 | | 12 N/A
Městská akce Watch Dogs je na PC zdarma, stahujte!

Městská akce Watch Dogs je na PC zdarm…

Pokud jste ještě nedali prvním dílu této série šanci, nyní už nemáte žádný důvod akci nevyzkoušet.

7.  11.  2017 | | 2 N/A
Playstation trofeje začínají mít smysl, dostanete za ně kredity

Playstation trofeje začínají mít smysl…

Pokud patříte mezi lovce trofejí na konzoli Playstation, vaše snažení dost možná nabere výraznější obrysy.

6.  11.  2017 | | 10 N/A
Na PS Store startuje nová akce, najdete tam spoustu her pod tři stovky

Na PS Store startuje nová akce, najdet…

Chcete si doplnit svou digitální knihovničku konzole Playstation o pár parádních pecek? V obchodě máte skvělou akci.

16.  11.  2017 | | 4 N/A
Microsoft rozjíždí časově omezenou nabídku bundlů konzole Xbox One S

Microsoft rozjíždí časově omezenou nab…

Slevová mánie začíná.

12.  11.  2017 |
Testovali jsme Xbox One X: jde o nejvýkonnější konzoli na trhu?

Testovali jsme Xbox One X: jde o nejvý…

Tak je to konečně tady. Vyšel Xbox One X, nejvýkonnější konzole na trhu a dlouho opěvovaný klenot Microsoftu. Je to opravdu dobrá herní mašina nebo přeceněný favorit?

17.  11.  2017 | | 11 N/A