Třetí Civilizace od Sida

Začalo to všechno vlastně docela nevinně v roce 1990. Jistý Sid Meier tehdy smíchal následující ingredience: dvě lžičky Sim City, jedna Empire a nakonec špetka Railroad Tycoonu. Z toho vznikl takový pokrm, jaký ještě nikdo nikdy neochutnal. Byla to první Civilizace. První svého druhu na světě. A Sid teď chystá již její třetí díl.
Začalo to všechno vlastně docela nevinně v roce 1990. Jistý Sid Meier tehdy smíchal následující ingredience: dvě lžičky Sim City, jedna Empire a nakonec špetka Railroad Tycoonu. Z toho vznikl takový pokrm, jaký ještě nikdo nikdy neochutnal. Byla to první Civilizace. První svého druhu na světě. A Sid teď chystá již její třetí díl.

Ačkoliv byla první Civilizace skutečně revoluční záležitostí, která nastavila laťku standardu hodně vysoko, přeci jen měla jisté chybky. Sám Sid Meier považuje za tu největší fakt, že jste se na hru víc koukali než sami hráli, což je v jistém smyslu skutečně pravda. Tahy počítačových oponentů občas trvaly nesnesitelně dlouho, v mezičase jste měli akorát tak čas dát si kafe. Pak přišla o několik let později Civilizace II, která razantně vylepšovala hru po technické stránce a přidala i některé nové nápady a vlastnosti. V podstatě to byla hodně uhlazená první Civilizace s mnohem lepší grafikou, zvuky, hudbou, atd. Nu a dnes je na pořadu dne Civilization s pořadovým číslem III.

Jaká bude? Toť složitá otázka - jde přeci o složitou hru. Ve zkratce by se novinky daly popsat následovně: 1) hráč bude mít mnohem více možností rozhodování ve větším počtu oblastí než tomu bylo doposud, dostane k dispozici nové strategie, jak prorazit a zvítězit - samozřejmě tou nejzábavnější možnou cestou; 2) zejména se tvůrci soustředí na propracování diplomacie a diplomatických vztahů mezi civilizacemi, které, pokud by byly opravdu dobře provedené, by automaticky znamenaly mnoho a mnoho hodin zábavy; 3) další důležitou součástí třetí Civilizace bude obchod, který ještě více nabude na důležitosti oproti předchozím dvěma dílům, zejména proto, že se stále více ukazuje jeho veledůležitá role ve vývoji lidstva (aneb kapitalismus je prastarý;); 4) zcela nový je koncept Kultury, který reprezentuje dopad filozofie a společnosti vaší civilizace na okolní svět - toto je naprosto ojedinělá myšlenka, která se v Civilizaci III objeví snad úplně poprvé; 5) a nakonec tu jsou samozřejmě takové maličkosti jako nové technologie, jež bude možné zkoumat, nové divy světa, jež bude možné stavět, noví lidé, interface, animace, grafika, zvuky a tohle všechno okolo, co dle mého názoru stejně na hratelnost nebude mít nijaký zásadní vliv (ale třeba se taky zásadně mýlím;).

Civilization 3Civilization 3

Teď si povíme něco bližšího o jednotlivých vylepšených částech hry. Tak kupříkladu diplomacie. Ve třetím pokračování Civky budete moct při rozhovorech s jinou civilizaci položit na jednací stůl předložit takřka cokoliv, co si zamanete - města, zlato (navíc buďto jako pevnou částku či poplatek za tah), technologie, nerostné bohatství, mapy, kontakty s jinými civilizacemi, či dokonce jinou diplomatickou dohodu, například o neútočení či naopak o vyhlášení války. Diplomatické vztahy se budou navazovat tak, jak jsme na to zvyklí, tedy buďto přímým kontaktem či zprostředkováním přes jinou civilizaci. Následně bude nutné zřídit u nových "přátel" ambasádu a už můžete čile obchodovat, vyjednávat, dojednávat, přejednávat a já nevím co ještě.

Dále tu máme obchod. Ten se bude dít zejména prostřednictvím zdrojů. Nejdůležitějšími zdroji budou samozřejmě ty přírodní, které budou zahrnovat tři další druhy - bonusové, strategické a "přepychové". Ty poslední jmenované, to jsou věci, které dělají obyvatele vašich měst šťastnější. Strategické zdroje jsou potřeba když si chcete postavit nějakou vojenskou jednotku (například železo potřebujete na rytíře či římskou legii). A nakonec - bonusové zdroje jako zlato jsou takové, které prostě a jednoduše produkují další potraviny či obchod. Zajímavostí, týkající se zdrojů, je fakt, že většina z nich vám na mapě světa nebude přístupná do té doby, než objevíte příslušnou technologii. Například již zmiňované železo nikde nenajdete, dokud vaši vědci neobjeví zpracovávání železa (iron working). Stejnětak těžko budete hledat uran, dokud nebudete vědět, co je to štěpná reakce (tohle se mi tedy popravdě zrovna realisticky nejeví, ale když Sid myslí...). Pro zpracování zdrojů a obchodování s nimi (a vlastně obchodování vůbec) budou samozřejmě veledůležité silnice a doprava obecně (pozemní, vzdušná, vodní... a časem snad i vesmírná?).

Civilization 3Civilization 3

Kultura. Veledůležitá to součást každé společnosti. I ta vaše v Civilizaci III bude mít kulturu, respektive bude muset mít nějakou kulturu. Bez kultury totiž zbude jen zmar. Jak jsem již napsal, "položka" kultura bude odrážet vliv vaší společnosti na ostatní civilizace ve světě. Bude prezentována zejména veledíly, které vaši lidé dokážou vyrobit. Důležitost kultury bude nejvíc viditelná na rozsahu vašich hranic. A jakým že to způsobem dokáže kultura ovlivňovat hranice státu? Je to docela prosté. Stát rovná se města a jejich okolí. Čím lepší a bohatší kultura daného města, tím větší jeho vliv na okolí, tím širší hranice. Pokud tyto hranice dosáhnou dostatečný rozměrů, mohou dokonce vytvořit onen stát, resp. sjednocenou hranici. Ale není to jen území, co bude ovlivňováno kulturou. Jsou tu diplomatická jednání, dohody s dobitými městy, a tak dále. I zde může kultura sehrát velmi důležitou roli. Cílem tvůrců je, aby ve třetí Civilizaci existovala mocná alternativa k válce a boji, obecně přímému střetnutí.

Teď si uvědomuji, že někdo by možná mohl být poněkud zmaten všemi těmi Call to Power, Alpha Centaurami, a podobnými záležitostmi, takže mi dovolte, abych tuto záležitost poněkud osvětlil (jelikož vůbec není nezajímavá). Sid Meier a většina lidí z jeho současné společnosti Firaxis vytvořili první Civilizaci pro společnost MicroProse. Po vydání Civilizace II se ale sebrali a založili právě Firaxis Games. Tato společnost vydala v roce 1999 slavnou tahovou strategii Alpha Centauri, která byla jakýmsi potomkem prvních Civilizací. V poslední době se, zdá se, vztahy mezi Firaxis Games a Infogrames (což je nástupce MicroProse) natolik vylepšily, že se rozhodli společně pracovat na třetím pokračování ságy Civilizace. A to je jen dobře! Co se týká Call to Power (případně druhého dílu Call to Power II), pak vězte, že to je zcela nezávislý projekt společnosti Activision, který nemá, až na žánr, se Sidovými hrami pranic společného.

Civilization 3Civilization 3

Nakonec tohoto preview jsem si nechal seznam všech šestnácti civilizací, které budete mít tu čest v Civce 3 potkat, případně za ně i hrát: Američané, Aztékové, Babyloňané, Číňané, Egypťané, Angličané, Francouzi, Němci, Řekové, Indiáni, Iroquois (Irové, Íráčané?;), Japonci, Peršané, Římané, Rusové a Zuluové. Samozřejmě, že k dispozici bude i množství nástrojů, kterými si budete moct hru dost razantně přizpůsobovat obrazu svému.

Hardwarové nároky vypadají následovně: Pentium II 300MHz, 32MB RAM. Časem by se měla objevit i verze pro Macintoshe. Plánované datum vydání jest podzim tohoto roku. Takže má Sid co dělat!

Diskuze (6) Další článek: Je rozdíl mezi pracovním, domácím a herním PC?

Témata článku: , , , , , , ,