Turok: Evolution – lákavá vůně krve

Kdo zažil prvního Turoka v době jeho slávy, ten na něj jistě vzpomíná jako na technicky revoluční doomovku s vynikajícím designem. Nejnovější díl série, která zažila své vzestupy i pády, možná nepřináší žádnou další technickou revoluci, nicméně nabízí překvapující záplavu akční zábavy, s jakou jsem se dlouho nesetkal.
Turok: Evolution – lákavá vůně krve

Multiplayer: ano, 1 – 2 hráči
Paměťová karta: minimálně 117 kB
Analogové ovládání: pouze páčky
Vibrace: ano
Výrobce: Acclaim
Distributor: Acclaim
Homepage: www.turok.com

Vítejte v džungli

Jelikož podtitul prvního dílu Turoka zněl „lovec dinosaurů“, zařadila se tato herní série v první řadě jako vizuálně strhující putování divokou „pravěkou“ přírodou, které snese srovnání pouze s dodnes nepřekonaným (co se výpravy a atmosféry krajiny týká) Unrealem. Navíc se hráči pokaždé mohou těšit na lovení pořádných dinosaurů, což je vždycky vítaná zábava. Jiná věc je, že nový Turok nabízí dinosaurů mnohem víc druhů, než kdy předtím a samotná krajina je o pořádný kus divočejší a reálnější. Do divoké džungle ztěží zasadíte moderní zástavbu, takže Turok vždy nabízel k prozkoumání stylové monumentální chrámy ve stylu pozůstatků májské civilizace. Design těchto staveb se snad dá srovnat pouze s těmi nejlepšími pasážemi Tomb Raidera. Nicméně proti tomu, co nabízí Turok Evolution, byla architektura předchozích dílů směšná. Takže je to zase tady – na kilometry čtvereční obrovská hrací plocha v nekonečně exotickém prostředí, které opět smíchá zmíněnou přírodu a starověkou architekturu s moderními základnami plnými laserových palebných věží a obřích robotů, dokonale kontrastujících s gigantickými dinosaury, kteří se prohání na pláních před těmito stavbami.

Turok Turok

Turok Turok

Je to o… ničem. Nebo?

Turok Evolution disponuje jako první díl série renderovanými animacemi. Jsou pěkné, ale pokud od nich čekáte nějaký příběh, tak čekáte zbytečně. Je tu sice cosi o tajemném proroctví, záhrobní říši a nekonečné bitvě dobra se zlem, nicméně celé to má asi stejnou hloubku jako příběh hry Doom (kde lidé otestovali teleport a z něj se vynořilo osazenstvo pekla, které všechny zabilo). Přesto má Turok Evolution (dále jen TE) efektně filmovou atmosféru. Ptáte se, jak jí dosahuje, když ne animacemi a dobrým scénářem? Jde o skripty, které rozehrávají po jednotlivých úrovních mnoho malých událostí ve stylu Half-Life, což dohromady dává hře realističtější a živější rozměr. Uvedu pár příkladů. Tak třeba se brodíte potokem k malé hrázi, která náhle exploduje a z jejích trosek začnou vybíhat nepřátelé, kteří zaujmou pozice za jednotlivými rozvalinami a spustí vaším směrem palbu. Objevíte jezero, ze kterého pijí velcí býložraví ještěři druhu Stegosaurus (nádherná zvířata, nazývaná též „kráčející pevnosti“ kvůli ostnům na zádech a ocasech). Náhle z džungle okolo vyrazí smečka raptorů a vrhne se na mírumilovné ještěry, kteří se semknou do skupiny a zahájí obranu mohutnými údery ostnatých ocasů. Ještě lepší jsou pasáže ve městě, které je pod útokem leteckých jednotek nepřátel. Jak se pohybujete ulicemi, přelétávají nad vámi vzducholodě, z nichž vyskakují výsadkáři (kterým můžete prostřílet padák a nechat je roztříštit se o dlažbu nebo je lze zastřelit ve vzduchu), kteří po dosednutí zaujímají strategické pozice ve zdemolovaných ulicích. Vtrhnete do místnosti plné nepřátel, ti vás spatří a začnou převracet stoly, za něž zalehnou a spustí palbu. V úrovních, kde se odehrávají velké útoky na městská opevnění, máte kolem sebe zcela běžně skupinu spojeneckých vojáků, kteří vás docela přesvědčivě kryjí, pokřikují na vás rady a probíjí se válečnou zónou s vámi. Je to ohromná hromada maličkostí, které však dohromady vytváří docela přesvědčivou iluzi živoucího světa (umírajícího pod vaší palbou) a dělají tak hru něčím mnohem víc, než je „jen“ výborná ultra-akční jednoduchá doomovka.

Turok Turok

Turok Turok

Jedinečný arzenál

Snad žádná jiná first person akce nenabízí tak originální a báječné zbraně, jako Turok. Když jsem v druhém dílu série poznal mimozemskou zbraň, která zaměří mozek nepřítele, načež odpálí velký šroub, jenž se do tohoto cíle velmi realisticky zavrtá a vyvrhne jej, pochopil jsem, že zbraně v Turokovi jsou prostě jiné. Jak možná tuší znalci předchozích dílů, i zde budete mít vše od nože, luku, pistole, samopalů a brokovnic přes paprskomety, gravitační kladiva, granáty, raketomety až po kostku z filmu Hellreiser nebo atomovou hlavici. A mnohem, mnohem víc. Osobně preferuji rotační kulomet, který je v TE tvořen třemi svazky rotačních hlavní po šesti, což je vlastně jako tři rotační kulomety spojené do jednoho. Palebná síla (a zvukový efekt) této zbraně se dá přirovnat pouze k VELMI silnému leteckému dělu. Jiný mimořádně originální nápad je základní pistole, na kterou je možné hezky efektně namontovat puškohled a prodlouženou hlaveň, načež máte z malé ruční zbraně dokonalou ostřelovačku. A zmínil jsem se, že onen rotační kulomet je možné přepnout do tichého módu palby hřebíků jako to umí jistá zbraň ve hře Quake? Zkrátka a dobře, je toho moc a stojí to za to.

Turok Turok

Turok Turok

Protivníci

Většinu času budete bojovat s různými mutacemi ještěrů, přičemž vás čekají klasicky divoká zvířata v džungli i mutanti ovládající střelné zbraně. Na jejich umělou inteligenci jsem slyšel mnoho nadávek, ale je pravda, že mě jejich tupost nijak zvlášť nevadila. Tyhle příšery vás prostě buď nevidí, nebo se rozběhnou vaším směrem a začnou pálit. Vtip je v tom, že jich je tolik druhů (od vlků, compů a raptorů, přes pterodaktyly a ptáka Noha až po Tyranosaura, krokodýly, roboty nebo Triceratopsy) a takové množství, že vás nepřestane bavit je kosit. Turok byl vždy extrémně akční záležitost v duchu klasického Dooma, takže mne tento duch TE nijak zvlášť nepřekvapil – vlastně jsem to čekal a těšil se na ono nekonečně zábavné bezduché střílení. Nenechte se ale mýlit – zvlášť nepřátelští ostřelovači jsou velmi drsní a docela dobře se vám může stát, že budete v TE umírat znovu a znovu – jednoduchá hra to v žádném případě není!

Turok Turok

Turok Turok

Turok Turok

Světlé stránky hry
  • různorodá prostředí
  • různorodí nepřátelé
  • originální zbraně
  • skvělá filmová hudba
  • promyšlený design úrovní
  • nádherně exotické lokace
Temné stránky hry
  • stupidní nepřátelé
  • je to jen o střílení
  • trapný pokus o příběh

Co dostanete za své peníze

TE je vynikající hra. Jak můžete posoudit z obrázků okolo, grafika je působivá – ani ne tak díky mimořádnému počtu polygonů či revolučním grafickým efektům, jako spíše díky perfektnímu designu prostředí a sladění barev, které způsobuje, že jezero v džungli skutečně působí jako jezero v džungli. Je pravda, že v některých mimořádných exteriérech framerate lehce zakolísá, ale je to výjimečný jev a NIKDY nedosahuje děsivosti či intenzity jako u jiných titulů. TE je velmi dlouhá, navštívíte pralesy, jeskyně, hory, řečiště, několik originálních měst a základen. Jsou zde paláce jako v Tomb Raiderovi, stejně jako komplikované vojenské instalace v duchu Quake 2. Novým prvkem jsou úrovně, v nichž létáte na zádech pterodaktyla – tyhle pasáže připomínají technicky vyspělejšího nástupce Star Wars Starfightera – jde prostě o zábavnou „střílečku s raketou“. TE využívá fíglů ze současných hitů typu Medal Of Honor – kulometných hnízd a atmosférického válečného prostředí, plného přepadů a vášnivé komunikace spojenců i protivníků. TE mne ani v nejmenším nezklamala, to ale nic nezmění na tom, že to je prostě „jen“ báječná bezhlavá akce (jejíž hrací dobu vidím asi na 20 – 50 hodin čistého času podle vašich schopností, umírat se tu dá skutečně snadno), která si nezaslouží vynášet do herního nebe vedle titulů, jež přeorávají hodnoty hráčů. Přesto – pokud se chcete báječně akčně odreagovat, jde o velmi dobrou volbu mezi first person akcemi na PS2, kde poněkud zaclánějí konverze „skvělých“ titulů z PC.

Grafika: 8/10
Zvuk: 7/10
Hudba: 8/10
Hratelnost: 9/10

Turok Evolution je vynikající akční hra, plná různorodých prostředí, nepřátel, zbraní, atmosféry a zábavy. Jeden z nejlepších titulů svého druhu.

Celkové hodnocení: 8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Kingdom Come: Deliverance - prožijte český středověk (recenze)

Kingdom Come: Deliverance - prožijte č…

Česká hra ze středověku se dočkala finálního vydání. Po dlouholetém vývoji máte možnost okusit hru, jaká tu ještě nebyla. RPG inspirované českou historií a vyvíjené s důrazem na středověkou realitu. Stojí za to hru pořizovat? Dozvíte se v recenzi!

13.  2.  2018 | | 122 N/A
Mapa Kingdom Come: Deliverance je krásným příkladem středověké historie

Mapa Kingdom Come: Deliverance je krás…

Při tvorbě světa Kingdom Come: Deliverance samozřejmě nemohli tvůrci zahrnout celou republiku. Nakonec si vybrali okolí města Rataje nad Sázavou, nacházejícího se v okrese Kutná Hora. Jak to dopadlo?

dnes | | 12 N/A
Jak vypadá Kingdom Come: podívejte se na obrázky z českého středověku

Jak vypadá Kingdom Come: podívejte se …

Kingdom Come bude výpravou do středověku se vším všudy. České lesy, věrohodné souboje a příběhové zvraty, které otřásly zemí. Pojďme se podívat na všechny dostupné pohlednice z výletu.

dnes | | 17 N/A
Kingdom Come: Deliverance - fotoseriál z českých luhů a hájů (galerie)

Kingdom Come: Deliverance - fotoseriál…

Recenzi jsme sice již napsali, ale Kingdom Come nás stále baví. Podívejte se na galerii z našich dobrodružných výprav.

19.  2.  2018 | | 4 N/A
V Kingdom Come: Deliverance se musíte naučit řádně oblékat a obrnit

V Kingdom Come: Deliverance se musíte …

V očekávaném českém RPG nebudou věrohodné jen souboje, ale také způsob oblékání a využívání brnění.

7.  2.  2018 |
Kingdom Come: Deliverance už prodalo téměř 500 tisíc kopií

Kingdom Come: Deliverance už prodalo t…

Nehledě na bugy a další technické nepříjemnosti se Kingdom Come v prodejích pěkně daří.

15.  2.  2018 | | 5 N/A
Kingdom Come: Deliverance dostane na PS4 v den vydání obří patch

Kingdom Come: Deliverance dostane na P…

Máte koupené Kingdom Come na konzoli PS4 a chystáte se hrát? Tak to si ještě nějakou dobu počkáte.

12.  2.  2018 | | 16 N/A
Herní agenda: zpátky v sedle nového roku

Herní agenda: zpátky v sedle nového ro…

Na začátku roku téměř vždy bývá na herním trhu poměrně sucho. Letošek nebyl výjimkou, proto jsme si s agendou dali menší pauzu. Už se ale začínají objevovat první dobře vypadající kousky, takže nastal čas, abychom si o nich zase něco řekli.

16.  2.  2018 |