Twelve Minutes: mezi genialitou a propadákem | Recenze

• Zdarma v GamePassu

• Otravná hratelnost
  • Příšerné ovládání na gamepadu
  • Práce dabérů je zklamáním
  • Až příliš mnoho frustrujících momentů
6/10

Koncept cyklicky se opakující časové smyčky není ve filmovém či herním světě žádnou novinkou. Patří k velice oblíbeným konceptům, který stále přitahuje nemalou pozornost. Letos jsme tu měli již poměrně vydařenou PS5 exkluzivitu Returnal, ke které se nyní může hrdě přidat též dlouho očekávaný indie titul Twelve Minutes. Jak se tahle jedna malá manželská etuda vydařila si přiblížíme v následující recenzi.

Zakletý v čase

Oproti letošním konkurenčním titulům, jenž si s časovou smyčkou pohrávají, zvolili vývojáři z Annapurna Interactive minimalistické pojetí v naprosto odlišném žánrovém zařazení. Twelve Minutes představuje klikací adventuru viděnou z ptačí perspektivy, ve které budete během krátkého časového úseku řešit tajuplnou záhadu jednoho (ne)obyčejného manželského páru.

Takových dvanáct minut bychom v reálném životě prožít nechtěli

Věc se má následovně. Hlavní hrdina se vrací po pracovním dni do svého malého dvojpokojového bytu, kde na něho čeká jeho milovaná manželka. Po krátké době ovšem u dveří bytu zazvoní policista, který obě hlavní postavy spoutá, ženu obviní z otcovraždy a dožaduje se vydání památečních hodinek.

Zvolený scénář v sobě skrývá typické dramatické utrpení hlavního hrdiny, ale zároveň také potřebné napětí a touhu hráče přijít věcem na kloub

Tento scénář se v časové smyčce dvanácti minut odehrává neustále dokola. Nešťastný chlápek si je tohoto krutého scénáře vědom a je připraven z cyklického utrpení vystoupit a přijít celé záhadě na kloub. V daném časovém úseku tak musí podniknout takové kroky, aby odhalil, o co vlastně jde a dokázal celý tento vývoj zvrátit takovým způsobem, aby nekončil smrtí.

Titul nabízí minimalistické grafické pojetí

Zvolený scénář v sobě skrývá typické dramatické utrpení hlavního hrdiny, ale zároveň také potřebné napětí a touhu hráče přijít věcem na kloub. Cílem hráče je tak metodou pokus/omyl projít nejrůznější varianty krátkého večera a vše změnit. Možností je zprvu skutečně dost a postupným progresem se navíc otevírají další. Jednotlivé scénáře je možné měnit na základě odlišných dialogů či interakcí s předměty (prášky na spaní, mobilní telefon…). Zásadním problémem ovšem zůstává skutečnost, že zdánlivá svoboda rozhodování je bohužel pouhou iluzí. Ve finále neexistuje příliš mnoho cest, jak se dobrat skutečného konce časové smyčky.

Jedna cesta, více cílů

K příběhu toho více prozrazovat nechceme, přece jen Twelve Minutes je hlavně o postupném rozplétání velké záhady a každá další prozrazená informace je neférový spoiler. Není ovšem tajemstvím, že titul nabízí více možných konců, které jsou závislé na rozhodnutí v závěrečné fázi hry. Do zmíněného bodu však příliš cest nevede. Jakkoli je postupné odhalování a pozvolný progres zajímavý koncept, Twelve Minutes se po krátké době stává poměrně frustrujícím klikacím zážitkem, který skutečně nejlépe charakterizuje princip hratelnosti pokus/omyl. Zkusíte tak nějaký krok, ten nezafunguje a celou smyčku si zopakujete znovu.

Takhle nějak může vypadat romantický večer

Co se herní doby týče, vše je pochopitelně závislé na hráčské pozornosti a rovněž náhodě. První průchod zabere více času, než ty následující, obecně lze ale hovořit o cca pěti až šesti hodinách herního obsahu, i když pochopitelně neustále se opakujícího. Otázkou rovněž zůstává, zda je pro hráče alternativní konec dostatečnou motivací, vzhledem k tomu, že do rozhodujícího bodu stejně dojde víceméně stejným způsobem. Ne stoprocentně, ale z větší části ano.

Zásadní zvrat však mění situaci

Na druhou stranu je třeba zmínit, že chování hlavních postav dává poměrně dost indicií k tomu, jak dále postupovat. Celá hratelnost je tak založena na velké míře koncentrace, neboť i jedna malá chvilka nepozornosti může vést k cyklickému opakování vlastního selhávání. V této spojitosti rozhodně není překvapením, že bez alespoň základní znalosti anglického jazyka se zkrátka neobejdete.

Umění znechutit

Vývojáři ke hře přistoupili velice naturálně a předložili hráčům velice syrový titul, který je prost jakýchkoli vodítek či nápověď. Nevyplácí se tak bezmyšlenkovitě přeskakovat jednotlivé dialogy, a to ani přesto, že se často opakují až nesnesitelným způsobem. A nastávají též situace, kdy hráč dojde do momentu, ve kterém si už zkrátka neví rady. Není to nic k chlubení, ale i my jsme při recenzování museli po nějakém tom videu na Youtube pokouknout a věříme, že rozhodně nejsme jediní.

Před záhadou se neukryjete ani na toaletě

Bohužel stejně tak zdrcující, jako je stále se opakující pokus/omyl hratelnost, je též nepovedené ovládání. Alespoň tedy na konzoli, tedy za pomoci gamepadu. Twelve Minutes je zkrátka titulem, kterému gamepad nesvědčí. Ovládání je křečovité, neintuitivní a zbytečně složité. Navíc v některých momentech se ukázalo též jako velice nespolehlivé. Pokud potřebujete nějakou činnost vykonat skutečně rychle, není vždy zaručeno, že uspějete.

Twelve Minutes je titulem, kterému gamepad nesvědčí. Ovládání je křečovité, neintuitivní a zbytečně složité

Chápeme jistě adventurní prvky a práci s inventářem, v časovém presu, kdy chcete po dvacáté zkusit něco jiného, je bohužel zvolený model ovládání pro konzole dalším otravným aspektem. Pokud se tak do této cyklické záhady někdy pustíte, učiňte tak na PC a s myší, poděkujete nám později. V minimalistickém inventáři hráč tráví poměrně velkou dávku herní doby a je naprosto nezbytné, aby byla práce v něm jednoduchá, jasná a spolehlivá.

Vývojáři před vydáním lákali na spolupráci s hvězdnou trojicí dabérů Jamesem McAvoyem, Willemem Dafoem a Daisy Ridley, kteří propůjčili postavám své hlasy. Popravdě jde o nemalé zklamání. Velký respekt k těmto osobnostem, výsledek je ale sotva průměrný. Pokud bych tuto prvoplánovou informaci neměl, vůbec bych nepoznal, že jde o skutečné hvězdy. V tomto ohledu se jedná o naprostou zbytečnost. Dialogy obecně nejsou ve Twelve Minutes zrovna silnou stránkou, přestože právě na nich by měl být titul postavený.

Pojďme nyní ke shrnutí celého herního zážitku, který vlastně při ideální konstelaci trvá pouze dvanáct minut. Samotný koncept nás okouzlil a svým způsobem skrývá opravdu velký potenciál. V praxi však díky zpackané hratelnosti představuje dosti frustrující zážitek. Neustálé klikání a opakující se dialogy, hratelnost typu pokus/omyl, mnoho nelogických motivů či otřesné ovládání na gamepadu bohužel není soubor kvalit, které bychom u podobného projektu očekávali. Vývojáři bohužel nevyždímali zajímavý koncept na maximum a zůstali tak stát na půl cesty mezi geniální herním zážitkem a otravnou zbytečností. Na půl cesty, v prostoru běžné průměrnosti s občasnými záblesky geniality, ale také nechutnými přešlapy.

Váš názor Další článek: Dead Space odhalil další detaily. Změní se stav beztíže a systém ustřelování končetin

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Sex manželských párů? Jen výjimečně. Ložnice ovládnou roboti s umělou inteligencí

** Sex manželských párů jen při zvláštních příležitostech. ** Ložnice ovládnou sexuální roboti s umělou inteligencí. ** I to je jeden ze závěrů Mezinárodní robotické konference.

Filip KůželJiří Liebreich
RobotiSexUmělá inteligence
Prohlédněte si 1600 ruských základen na detailní družicové mapě. Rezavějící Kuzněcov, Moskva i raketoplán Bajkal

** Google má kvalitní družicové snímky Ruska ** Najdete na nich i tu poslední ruskou vojenskou základnu ** Nadšenci jich lokalizovali už okolo 1 600

Jakub Čížek
RuskoArmádaMapy
Bojový vrtulník Raider X bude rychlý, obratný i odolný. Pro Pentagon ho vyvíjí Sikorsky a už ukázal prototyp

** Pentagon hodlá nahradit své lehké víceúčelové vrtulníky Bell OH-58 Kiowa ** Za tímto účelem vznikl modernizační program Future Attack Reconnaissance Aircraft (FARA) ** V rámci něj vyvíjí společnost Sikorsky Aircraft Corporation vrtulník Raider X

Stanislav Mihulka
HelikoptéryVojenstvíPrototyp
Kurvítka v základní výbavě, výrobci mají umělé zastarávání v malíku. Začalo to bateriemi, pokračuje softwarem

** Nejen mobilní výrobci jsou naučeni rok od roku prodávat stále více telefonů ** Tento trend se však zákonitě musí někdy zastavit ** Jenže, co naplat, když jsou starší zařízení „uměle“ nepoužitelná?

Martin Chroust
Prasklý displejBaterieAktualizace softwaru
Světu hrozí „vlhká žárovka.“ Měla dorazit až v polovině století, ale už je tu

** Nejteplejší místo na Zemi nemusí být to nejnebezpečnější ** Největším zabijákem se stane až mix tepla a vlhkosti ** Asie se nebezpečně přiblížila hraniční hodnotě 35 °C twb

Jakub Čížek
MeteorologieGlobální oteplování
Izraelský obrněnec ROBUST autonomně bojuje proti pěchotě i tankům

** Izraelský zbrojní gigant Elbit Systems nedávno představil střední obrněné vozidlo ROBUST ** To je určeno pro pokročilý autonomní boj proti pěchotě i obrněným vozidlům ** Nový obrněnec by měl operovat s vysokou mírou autonomie, za každého počasí a prakticky v každém terénu

Stanislav Mihulka
IzraelVojenstvíRoboti
Jak automaticky vyvětrat ložnici? Zkusili jsme ten nejpitomější způsob, ale větráček z počítače funguje!

** Tři miliony obyvatel Česka bydlí v panelovém domě ** Většina nemá žádnou sofistikovanou technologii větrání ** A tak jsme si ji postavili sami z počítačových větráčků

Jakub Čížek
DIYPojďme programovat elektroniku
Neplodní myšáci produkují plnohodnotné potkaní spermie

** Snahy vypěstovat v těle zvířat lidské orgány pro transplantace vycházejí zatím naprázdno ** Vědci se proto soustředí na vyřešení klíčových problémů v experimentech na myších a potkanech ** Výsledky nového experimentu švýcarských vědců by mohly napomoci k záchraně vymírajících druhů

Jaroslav Petr
ZvířataTransplantaceGenetika