Týden s ArmA 2 - zvídavé otázky na zástupce BI

Vyzpovídali jsme Jana Pražáka, PR manažera Bohemia Interactive, abychom zjistili i poslední detaily o ArmA 2.
Kapitoly článku

Doupě.cz: „Bude možno někoho zajmout a následně ho vyslýchat?“

Jan Pražák, Bohemia Interactive: S takovou situací se ve hře určitě potkáte. Nicméně, možnost nějakého automatického systému "výslechů" jsme nakonec zavrhli. Jednak to není obvyklé v případě, kdy hráč hraje za běžné vojenské jednotky a druhak by to opět značně komplikovalo herní mechanismy, které už teď nabízí velkou řadu podobných funkcí.

Doupě.cz: „Jak vybavené budou různé skupiny konfliktu a čím konkrétně bude moci hráč ohrožovat své nepřátele? Chystáte spíše větší počet zbraní s podobnými vlastnostmi, nebo se zaměříte více na pestrost a detailní vlastnosti – dejme tomu zasekávání zbraní, možnost odjistit granát a hodit ho až za chvíli, popř. vytáhnutí pistole namísto přebíjení?“

arma2otazky_09.jpg arma2otazky_10.jpg

Jan Pražák, Bohemia Interactive: Spíše jsme se snažili pořádně dotáhnout to, co jsme již částečně použili v předchozích hrách. Lepší modely, korektní chování, správné parametry munice. Nově lze přebíjet za běhu, střílet ze stoje a pohybovat se raketometem a dalekohledem, překračovat překážky.

Přibyla spousta různých variant a speciálních verzí zbraní a zaměřovačů a nově také množství statických montáží včetně minometu. Kouřové granáty opravdu zabraňují AI ve výhledu. Nakonec, díky implementaci tzv. Inverzní Kinematiky můžou nyní charaktery držet různé zbraně na správných místech, každou trošku jinak. Použít pistoli místo hlavní zbraně samozřejmě lze, záleží jen na hráči a na tom, zda ji vůbec má.

Doupě.cz: „Chystáte i možnost upravit si vlastní zbraň tím, že na ní namontujete tlumič či speciální mířidla?“

Jan Pražák, Bohemia Interactive: Nechystáme mikromanagement zbraní kromě možnosti použít různé typy munice, především do raketometů a děl. Nahrazuje to velká škála variant, takže namísto montáže si prostě vezmete zbraň s žádaným vybavením. Bohužel, ani nebude možné provést rozborku zbraně a její čistění, a přes veškerou snahu se nám stále nedaří nechat zvlhnout munici v dešti nebo ve vodě. Snad nás kvůli tomu ti najzapálenější fanoušci nenechají obíhat tábor v plné polní...

arma2otazky_11.jpg arma2otazky_14.jpg

Doupě.cz: „Další dotaz bych rád zamířil na systém krytí – o průstřelnosti materiálu jsi už psal, já se však ptám, jak je to se zničitelností prostředí? Bude možné na začátku kampaně zničit dům, který se bude stejně roztříštěný vyskytovat i na konci hry?“

Jan Pražák, Bohemia Interactive: To je právě kámen úrazu interaktivity prostředí: ošetřit následky a důsledky chování hráče. U většiny her se to řeší tak, že se prostředí "napraví" poté, co jej hráč opustí nebo se "nedívá". V ARMA2 máme nový systém boření budov, který umožňuje u některých modelů částečné ničení podle místa zásahu. Po celou dobu hraní jedné části hry (kapitoly) se tento stav zachovává a stejně tak to funguje v multiplayeru. Nicméně, v další hře už bude vše zpět, kromě důležitých objektů, které mají přímo vztah k příběhu. Herní prostředí je ovšem tak rozsáhlé, že si toho hráč pravděpodobně ani nevšimne.

arma2otazky_art2.jpg

Doupě.cz: „Multiplayer hraje ve hrách poslední doby obrovskou roli – jaké jeho variace představí ArmA2 a čím se bude lišit od ostatních akčních her?“

Jan Pražák, Bohemia Interactive: Z našich průzkumů vyplývá, že naši hráči mají nejraději kooperativní hraní po síti. Raději než samotnou kampaň a mise pro jednoho hráče. Proto jsme připravili možnost spojit obojí: zajímavý příběh a zápletku a hraní po síti. V ARMA 2 bude totiž možné celou hlavní kampaň hrát v kooperativním režimu až ve čtyřech hráčích zároveň. Další MP módy již znáte, nic jsme nevynechali a samozřejmě tu je ještě velmi úspěšný a oblíbený mód Warfare, kde bojují celé armády hráčů proti sobě, budují si vlastní základny a volí si role podle toho, co je nejvíc baví. A samozřejmě, i Warfare mód se dočkal řady vylepšení a rozšíření.

arma2otazky_13.jpg arma2otazky_12.jpg

Doupě.cz: „Vaše předchozí hry se těší obrovské oblíbenosti ze strany komunity lidí, kteří hru různě upravují a přidávají vlastní mise či jednotky. Hodláte jim práci nějak ulehčit? Z předchozích zpráv víme o 3D editoru, ale stále je nejasné vaše stanovisko ohledně přímého editoru briefingů a scriptů – bude tedy nutno stále si hrát s poznámkovým blokem, nebo umožníte větší pohodlí?“

Jan Pražák, Bohemia Interactive: Troufám si říct, že možnost tvorby vlastního obsahu do hry je už od dob OFP jednou z nejsnazších a nejkomplexnějších u současných her. Samozřejmě vyžaduje jisté znalosti a nějaké to učení se. Nic zásadního v tomto konceptu měnit nechceme. Namísto toho vylepšujeme to, co se již ověřilo. Tvůrci se mohou těšit na aktualizované nástroje pro novou verzi hry a stovky nových skriptovacích příkazů. 3D editace misí bude možná, ale jedná se o odlišné prostředí a styl práce, než tomu je u 2D editoru a tak se bude potřeba opět se naučit něco nového.

Osobně budu asi pořád preferovat normální 2D editor, je to přeci jen velmi intuitivní a praktický nástroj. Novinkou 2D editoru budou různé "instatní" moduly, které lze v uživatelské misi zprovoznit pouhým umístěním jednoho objektu v editoru. Tímto způsobem lze například zabydlet celou mapu civilní populací, která skutečně žije nebo si zapnout High Command mód pro velení celým skupinám jednotek. Podobných modulů máme celou řadu a myslím, že velmi podstatně podpoří práve uživatelskou tvorbu misí a scénářů. O dalších doplňcích pro SDK ARMA2 se ještě rozhodne.

arma2otazky_15.jpgarma2otazky_16.jpg

Doupě.cz: „Existuje něco, čím by ses sám chtěl blýsknout? Pokud ano, poděl se s našimi čtenáři.“

Jan Pražák, Bohemia Interactive: Je mi už trošku hloupé, jak stále všude hru vychvaluji a někteří čtenáři a fanoušci si asi říkají, že to mám zkrátka v popisu práce. Ale věřte mi, nemusím se vůbec přemáhat. Denně u hry strávím poměrně hodně času, zvlášť v poslední době, kdy jsem připravoval videa a obrázky ze hry. Je to skutečně jedinečná hra. Dostatečně stejná, aby naši hráči dostali to, na co jsou zvyklí, přesto obsahuje obrovské množství novinek a vypadá opravdu neuvěřitelně. To čestně prohlašuji jako skutečný "veterán OFP komunity" a skutečný "veterán vývojářského týmu ARMA" ;) Blýsknout se? Už se blýská, na lepší časy :)

Doupě.cz: Díky za rozhovor.

Jan Pražák, Bohemia Interactive: Díky za rozhovor.

Dostupné pro: PC
Žánr: Akce | simulátor války
Výrobce: Bohemia Interactive Studio | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 19. června 2009
  • Kampaň, kde se pořád něco děje
  • Výborné singleplayerové mise
  • Multiplayer
  • Nekonečná zábava s editorem
  • České rádiové hlášky
  • Bugy
  • HW náročnost
  • Bugy
  • Občas zvláštní reakce AI
  • Zmínil jsem bugy?
Kapitoly článku

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,