Týden s ArmA 2 – profil Bohemia Interactive

Bohemia Interactive je po bývalých Illusion Softworks asi nejznámější české vývojářské studio. Zjistěte, jaký je jeho příběh.

Týden s ArmA 2

Pondělí 20. dubnaprvní dojmy – výstřely z lesa
Úterý 21. dubnaúvaha - trochu jiná střílečka
Středa 22. dubnareportáž z návštěvy Bohemia Interactive
Čtvrtek 23. dubnazvídavé otázky na zástupce Bohemia Interactive
Čtvrtek 23. dubnavideo z motion capture studia
Pátek 24. dubnaprofil Bohemia Interactive

Celý týden se na stránkách Doupěte setkáváte s nejnovější hrou Bohemia Interactive, ale trestuhodně jsme zatím zanedbávali ty, kteří za titulem stojí. Příběh týmu bratří Španělů, který se od bratrské dvojice přeměnil ve vývojářskou firmu zaměstnávající okolo 120 lidí, snad ani nemůže být nezajímavý. Vše začalo již v době jejich raného mládí, kdy se do jejich domova dostal první počítač. Bohužel, nebyly k němu přiloženy žádné hry. Možná právě proto jim učarovalo programování.

arma2profil_01.jpgarma2profil_02.jpg

Mezi jejich další koníčky pak patřilo mimojiné i vojenství. Čert tomu chtěl, aby se tyto dva zájmy spojily a vytvořily nejprve letecký simulátor a poté něco mnohem lepšího. Projekt Poseidon, enginový a herní základ pro Operaci Flashpoint. To vše se odehrává roku 1997, aby se potom o dva roky později stali sourozenci spoluzakladateli firmy Bohemia Interactive Studio. Během vývoje hry se počet zaměstnanců firmy zvyšuje z jednoho člověka na celých dvanáct.

arma2.jpg 

Zlomovým obdobím pro Bohemia Interactive je pak kouzelný rok 2001. Podepisují smlouvu s Codemasters, svěřují jim distribuci Flashpointu a prodávají ochrannou známku Operace Flashpoint. Poslední krok se sice ve světle posledních událostí nejeví jako výrazné plus, ale ten první se jednoznačně vyplácí.

Poslední podpásovka pak přišla s přidáním ochrany SafeDisc na DVD s finální verzí hry

Zkušený distributor poskytuje cenné rady ohledně herního designu a hlavně vývojářské nástroje. K těm sice občas chybí manuály, ale toho se zlaté české ručičky vůbec nebojí.

První rozkoly s Codemasters

Co však už mrzí více je celkový přístup distributora ke komunikaci s autory. Veškeré otázky se od Codemasters dočkávaly odezvy ne v řádu hodin či dnů, ale klidně týdnů. Mimojiné zamrzel i postoj distributora k betatestingu a vylaďování celé hry. Pro Operaci Flashpoint sice byl vyhrazen tým testerů, ale dle slov vývojářů se příliš nepochlapili. Jediným výsledkem tak byla nutnost najmout betatestery i v Čechách. Poslední podpásovka pak přišla s přidáním ochrany SafeDisc na DVD s finální verzí hry – zásah do kódu prý způsoboval roztodivné bugy.

Humwee_ARMA2.jpgHumwee_ArmedAssault.jpgHumwee_OperationFlashpoint.jpg
Pohled do historie - Hummer v ArmA 2, ArmA a Operation Flashpoint

I přes všechny problémy je však v červnu Operace Flashpoint dopravena na pulty obchodů a je až nad očekávání úspěšná. Herní kritici si pochvalují otevřený svět a realismus války, hráči samotní jsou nejdříve nadšeni z dlouhé kampaně, aby posléze objevili taje implementovaného editoru a stažitelného Visitoru – nástroje pro tvorbu vlastních jednotek do hry. Za všechna slova chvály pak svědčí milion kusů prodaných kopií hry po celém světě. Autoři se skutečně nesnažili marně.

arma2profil_05.jpg

Po jednom nepříliš povedeném datadisku od distributora, který se jmenoval Red Hammer, přichází na scénu Resistance, tentokráte opět od Bohemia Interactive. Dalo by se říct, že až toto dílo udělalo Flashpoint Flashpointem.

Díky editaci do Flashpointu se k designu, programování či grafice dostala spousta schopných lidí

Veleúspěšný datadisk do hry přidává nejen další kampaň, ale hlavně přichází se zcela novým ostrovem Nogova, který je na tom po stránce pestrosti i listu grafickém mnohem lépe než původní hra. Není divu, že přitahuje další fanoušky a vlévá novou krev do žil komunitě, jež se kolem hry stihla utvořit.

Cesta k ArmA

Díky otevřenosti celého konceptu a širokých možností modifikace zajistili lidé z Bohemia Interactive Operaci Flashpoint nesmrtelnost. Ještě dnes se sporadicky vyskytne nová fanouškovská mise, která o něco rozšíří zážitek ze hry. Na hru starou již více jak deset let jde o neuvěřitelný výkon. Aniž by si to však autoři uvědomili, díky editaci do Flashpointu se k designu, programování či grafice dostala spousta schopných lidí. Pro spoustu z nich se jednalo či se stále jedná o pouhou zábavu, ale několik z nich si nakonec našlo práci v Bohemia Interactive. Splnil se jim sen.

arma2profil_03.jpgarma2profil_04.jpg

Pak už to jde relativně rychle – Operace Flashpoint se s přízviskem Elite dostává na podzim 2005 i na Xbox, kde opět sklízí ovace. Nesnadnost editace s gamepadem a celková absence fanouškovských modifikací však hře neumožňuje tak širokou popularitu, jako má původní hra. Navzdory tomu někteří fanoušci u PC žárlí. Elite totiž poprvé představuje některé funkce, kterými oplývá ArmA, jež vychází až v roce 2006. Vývojářský tým se od dob Resistance zvětšuje asi na stovku lidí.

arma2profil_06.jpg

Za tu už však autoři nesklízejí obrovské množství pochvaly. V původní verzi se jedná o takřka nehratelnou betaverzi hry, která sice tu a tam dostane vysoké hodnocení, ale prodeje i vše ostatní hovoří proti ní. Bohemia Interactive však polyká nadávky a snaží se zachránit, co se dá, za což jim patří velký dík. S příchodem datadisku a patchů se z ArmA konečně stává to, na co jsme od studia, sídlícímu v Mníšku pod Brdy, zvyklí. S ArmA 2 nás snad podobný příběh nečeká, ostatně, už teď je hra mnohem lepší, než byla ArmA při vydání.

Související články
  1. Týden s ArmA 2 - zvídavé otázky na zástupce BI
  2. Týden s ArmA 2 – reportáž z návštěvy Bohemia Interactive
  3. Týden s ArmA 2 - úvaha - trochu jiná střílečka
  4. Týden s ArmA 2 - první dojmy – výstřely z lesa
  5. Bohemia Interactive dokončují FArmA 2

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Nejkrásnější konzolové hry: když na výkonu nezáleží (galerie)

Nejkrásnější konzolové hry: když na vý…

Kdo říkal, že na hezké hry potřebujete jen to nejvýkonnější PC?

včera | | 4 N/A
DOOM: Desková hra - akční nářez na vašem stole (recenze)

DOOM: Desková hra - akční nářez na vaš…

Na poli počítačových her je DOOM skutečnou legendou. V této recenzi se ale podíváme na jeho mladšího deskoherního sourozence. Nutno říct, že rodinné jméno se mu ve světě deskových her podařilo adaptovat se ctí.

7.  7.  2018 | | 5 N/A
Hrajeme Battlefield 5: zasněžená válečná vřava je pastvou pro oči

Hrajeme Battlefield 5: zasněžená váleč…

Ještě, než k vám dorazí naše plnohodnotné dojmy, se můžete podívat na osobní pohlednice našich vojáků z bitevní vřavy.

1.  7.  2018 | | 7 N/A
Rozšíření do KC Deliverance opět láká na krásy českých lesů

Rozšíření do KC Deliverance opět láká …

Je čas vrátit se do českých luhů a hájů a okusit krásy našeho středověku.

12.  7.  2018 | | 2 N/A
KC Deliverance: From the Ashes: znáte Jindru, všechno spraví! (recenze)

KC Deliverance: From the Ashes: znáte …

První DLC do Kingdom Come: Deliverance konečně spatřilo světlo světa a neslibuje málo. Máte se stát rychtářem a spravovat vlastní vesničku. Přesto nás DLC vůbec nenadchlo.

10.  7.  2018 | | 5 N/A