Umřeli jste už v prologu? Nevadí, poradíme vám pár triků, s nimiž se Zaklínač 2 stane o něco lehčí hrou.
Jak jsem již zmínil ve včerejší recenzi, je začátek Vrahů králů poměrně tuhou záležitostí, kterou je obtížné přežít. Souboje se pak o něco zlehčí v průběhu první kapitoly, aby se na konci druhé už staly pouze příjemným zpestřením při pobíhání krajinou. Jak ale přežít taková smrtící setkání bez Geraltových reflexů a bez dokonale zažitého ovládání? Jak se vůbec v hardcore RPG chovat?
Pravidlo č. 1: Na souboje se důkladně připravte
Každý, kdo četl povídky (nebo si přečetl náš dřívější článek mapující knižní sérii), ví, že zaklínači jsou mistři meče s nelidskými reflexy. Ani to však většinou na rychlé stvůry nestačí, a tak se musí vědmáci posilnit předem připravenými elixíry. A stejně tak byste to měli udělat i vy – před každým důležitějším soubojem uveďte Geralta do meditačního stavu (kliknutím na ikonku ve středu kruhu, který se vyvolává levým Ctrl) a nadopujte ho všemi dostupnými prostředky.
Pokud navíc víte, že je souboj patřičně těžký, rozmístěte na strategická místa pasti, do nichž se může nestvůra chytit a poranit. I malá porce zdraví někdy rozhoduje o tom, jestli zaklínač shrábne peníze, nebo jej něco nehezkého sežere. Pro zvýšení šancí, že to pro Geralta dopadne dobře, se hodí používat i oleje proti konkrétním typům nepřátel, které můžete na vybraný meč natřít i v průběhu boje. Samozřejmostí je pak snažit se v průběhu hry získat tu nejlepší výbavu a používat ocelový meč na lidi a stříbrný na nestvůry.
Pravidlo č.2: Znamení Quen vám často zachrání život
Přímo v boji je pak často k nezaplacení, když vás nepřátelé místo do masa zasáhnou do ochranného štítu. Proto hned na začátku každého šavlování s nepřáteli zakouzlete Quen a průběžně jej obnovujte i při souboji samotném. Čtyři z pěti vědmáků také doporučují vylepšit Quen na maximum co nejdříve to půjde – nejenže se prodlouží jeho síla a doba trvání, ale útočník také utrpí část poškození, které by sám způsobil. Taková rána jej zpomalí a na chvíli znehybní, což se hodí zejména při soubojích se skupinkou nepřátel.
Pravidlo č. 3: Snažte se bojovat s co nejmenším počtem nepřátel najednou
Lehce se řekne, těžko se udělá: přesně takové je naše pravidlo číslo tři. Abyste se vyhnuli zbytečné smrti, rozhodně se nenechte nepřáteli obklíčit a raději se s nimi pokuste bojovat v užších průchodech. Rovněž se snažte postupovat vzestupně podle síly nepřátel – pro příklad tedy jako první zabijte ty nejslabší vojáky a až potom si hrajte s lépe vybavenými a neustále se kryjícími štítonoši. Na závěr si potom nechávejte ty nejlepší nepřátele, které můžete pro větší efekt na začátku souboje ovládnout znamením Axie.
Pravidlo č. 4: Paralyzovaný nepřítel se nebrání
Útočit na bezbranného člověka sice není úplně košer, ale kdy je něco v životě fér – v boji se proto vyplatí použít znamení Yrden nebo nějakou past, která umí nepřítele aspoň na chvíli udržet v klidu. Znehybnění pak můžete využít k prvnímu prolomení obrany: hodí se zvláště na lidi vybavené štítem, ke kterým takto přijdete zezadu a oni nebudou mít možnost se bránit.
Pravidlo č. 5: Přesvědčujte maximálně dvěma způsoby
Není od věci si od samého sekání šlach odskočit i k dialogům a dalším veselostem. Ve světě Zaklínače se totiž nezřídka stanete svědky vypjatých emočních scén a pokud nutně potřebujete informaci, neměli byste se zdráhat použít drastičtější přesvědčovací metody. Mohlo by se zdát, že každá situace vyžaduje to svoje, ale není to tak úplně pravda – jednotlivé schopnosti používáním levelujete a je tak dobré zůstat u jednoho způsobu řešení konfliktu (znamení Axie, zastrašování, přesvědčování, podplácení), které vhodně doplníte dalším z již výše zmíněného čtyřlístku. Ani tak ale nemusíte uspět u všech: nezapomínejte třeba na to, že znamení jsou laciné magické triky, kterými čaroděje rozhodně neohromíte.
Pravidlo č. 6: Nesnažte se všechno řešit hned
U vedlejších úkolů je dobré stanovit si aspoň nějakou posloupnost: pokud některý z nich šoupnou autoři úplně nejdál, mají k tomu často dobrý důvod a vy byste jejich plány ve vlastním zájmu neměli příliš narušovat. Je tak dobré začít questy, které nabízí peněžní i zkušenostní odměnu takřka bez rizika (zde se mohou řadit všechny pěstní bitvy ovládané skrz QTE systém, hra v kostky a turnaje v páce) a až postupně pokračovat dál.
Pravidlo č. 7: Dělejte si v inventáři pořádek
Není horšího nepřítele, než je plný inventář, zvlášť ve chvíli, kdy před vámi leží zbrusu nový meč, vy si bezradně pohazujete s tím doteď používaným a raději byste ho aspoň za pár orénů prodali, než abyste jej v zapomenuté jeskyni pohodili. Ve svých věcech si proto často dělejte pořádek, snažte se suroviny buď zužitkovat, prodat, nebo z nich navařit lektvary. Samozřejmě ale i zde platí starodávná mantra RPG hráčů – mějte u sebe aspoň pár kousků z každé suroviny ve hře, co kdyby se někdy později hodila.
Pravidlo č. 8: Prolezte, co se dá
V temných koutech měst se často skrývají postavy nabízející úkoly (které by se však rovněž měly vyznačovat modrým kolečkem na minimapě) a tak není od věci proběhnout všechny uličky a nahlídnout do většiny domů. Rovněž se pak nestyďte jít na průzkum nově objevené jeskyně, kam vás zatím nevede žádný úkol. Stává se, že jeskyni prozkoumáte pouze na vlastní pěst a odměna je více než hezká (osobně jsem v jedné takové neoznačené jeskyni našel velice hezkou zbroj, která mi vydržela téměř do konce hry).
Pravidlo č. 9: Ukradněte, co není přibité
Zní to sice podle, ale toto prastaré pravidlo všech hardcore RPG hráčů platí i v novém Zaklínači. Kradení ve vesničkách a hlavně v prologu vám však může velice brzy zajistit kvalitní výbavu – vyplatí se krást zejména různé suroviny, z nichž vám pak místní řemeslníci dokáží zhotovit lepší zbraně i zbroje. Krást větší věci vám pak může bránit jedině čest, nebo omezená nosnost.
Pravidlo č. 10: Často ukládejte
Ano, nejčastěji porušované a nejohranější pravidlo starých RPG u Zaklínače rozhodně využijte – není totiž nic horšího, než když vám uprostřed hraní vypnou proud, nebo vás v temné uličce obestoupí nebezpečný hlouček banditů. Proto mačkejte F5 a občas vyjeďte i do menu, abyste uložili normálně. Autosave vás totiž nespasí vždy a ztráta herního času bolí. I když pak máte možnost vyzkoušet nové řešení některých úkolů, určitě spíš chcete vědět, jak hra vypadá dál.
- Větvení příběhu a možnost volby
- Skvělé dialogy
- Prvotřídní příběh
- Vtip
- Středověká atmosféra
- Lehce konzolové ovládání
- Příliš otevřený konec