Ubisoft chce více mobilních a free-to-play her na úkor velkých AAA hitů

Diskuze čtenářů k článku

Paulie  |  11. 02. 2021 16:49

chci pořádné singleplayer hry se super příběhem, v super prostředí a se super gameplayem...no jo, ale když to by museli vymýšlet a myšlení bolí...škoda, doba, kdy vycházely tituly jako v letech 1996-2008 znovu nenastane...dnes se vše recykluje a remasteruje...
ještě že máme ty staré hry :)

 |   |  Odpovědět
Mysel_1  |  12. 02. 2021 13:10

Na mobilnich blbinach a free-to-play svinstvu plnem lootboxu a jinych "bezva" pasti na penize se da vydelat mnohem vic. To je cele..

 |   |  Odpovědět
Kazeasch  |  12. 02. 2021 15:47

Ačkoli z toho nejsem nadšený a v zásadě s vámi souhlasím, Ubisoftu a ostatním se moc nedivím, že se jim chce do AAA titulů čím dál tím méně. Zatímco před 15 lety byl AAA hru schopen udělat tým pár nadšenců ze školy, dnes vytvoření jedné postavy zabere stovky člověkohodin, pak se to další stovky hodin animuje a když už by to mohlo vypadat, že se vývoj blíží ke konci, přichází na řadu další stovky hodin s faciálkama (+ samozřejmně další tisíce člověkohodin z toho materiálu udělat tu hru). A to všechno aby to odžkovali lidi co to ani nehráli, jen protože nějaký youtuber brečel že to jede jen 59,999 FPS, takže je to nehratelné. Oproti tomu modely pro mobilní hry jsou mnohem méně náročné, animace jsou jednodušší, prostředí nemá tolik výdajů, a i když je pro mnohé 2k za pořádnou AAA hru nepřijatelně moc, tak bez mrknutí oka uvalí desítky tisíc na mikrotransakcích za obleček co nemá na hru žádný vliv a vznil za 10s přebarvením textury toho, který koupili předchozí den.

Vývoj AAA her je dnes už spíš pro srdcaře než pro ty co dělají byznys.

 |   |  Odpovědět
Nymfy Hoods  |  12. 02. 2021 19:01

Máte na mysli kardiochirurgy?

 |   |  Odpovědět
Kazeasch  |  13. 02. 2021 08:13

Mám na mysli menší nově vzniknuvší studia, kde motivací k vývoji byla frustrace ze současné herní scény a od počátku bylo cílem vyprodukovat AAA hru. Nikoli velká zavedená studia, kde hlavní notivací pro jakoukoli novou hru je v první řadě zisk, v druhé řadě vydělat balík a v té třetí si na tom pořádně namastit kapsu. (což se ale také dá pochopit. Denní náklady velkých studií jsou extrémní a bez tlaku na zisk by nevyghnutelně zkrachovala. Bohužel)

 |   |  Odpovědět
Nymfy Hoods  |  14. 02. 2021 02:37

A, co jiného by mělo být důležitější než zisk? O ten jde každému.

 |   |  Odpovědět
Kazeasch  |  15. 02. 2021 09:09

Však píšu že se jim nedivím. Vývoj je extrémně drahý a nějak se zaplatit musí. Zdražování by spoustu lidí nepřekouslo ale spousta lidí je svolná pravidleně sypat malé částky.

Ale s tím ziskem to není tak uplně jednoznadčné. Právě že nová studia k tomu často přistupují s tím, že cýlem je udělat kvalitní hru a nechcípnout u toho hlady, přičemž cílem je do velké míry hlavně vyprodukovat onu hru a nezkončit v mínusu.

U velkých studií je ale situace už často opačná. V první řadě jde o to vydělat peníze, jelikož kromě pokrytí samotných nákladů logicky chtějí i růst a k tomu je potřeba zisk. Už podle toho se hra navrhuje, aby byla zajímavá pro co nejvíce lidí což se často vylučuje kupříkladu s originalitou. Navíc je žádoucí držet náklady co nejníže, což v kombinaci s tím že už mají mnoho her za sebou vede k recyklaci a to pak může vyvolat dojem, že furt dělají dokola to samé (viz právě Ubisoft, kde když se podíváme na AC, WD nebo FC, tak je vidět že se mnohých ohledech jedná v podstatě o to samé, jen v jiném kabátku).

Z mé strany to není nijaká stížnost. Jen holé konstatování faktu. Zkrátka s tímto trendem je potřeba počítat u všech velkých studií. Opravdu originální hry bez transakcí za blbosti budou podle mě už čím dál více přicházet ze strany nadšenců kteří na pole herního vývoje přijdou plni iluzí a nadějí, první hru co vydají bude ta originální "old school" hra. Pak přijde srážka s realitou a do dalších her už pak budou také přibývat další metody jak vytřískat více, ať už to budou mikrotransakce, nebo nesmyslná DLC, které právě často vznikají jen aby se reálně zvýšila cena hry a nebylo to tolik vidět (reálně je telá hra třeba základ za 1200 + 3 DLC po 600, kdy se to takto rozdělí jen proto, že za 1200+3x600 se dá hra prodat snáze, než rovnou vcelku za 3000)

Ale tak to prostě chodí. Časy se mění, dříve jsme hry kupovali a patřily nám, mohli jsme je prodat, či si je vystavit na poličku. Pak přišel Steam, hry jsme si začali za stejnou cenu jen pronajímat, všichni nadávali a pak si zvykli. S mikrotransakcemi to bude stejné. Jen snad někdo brzy přijde se způsobem, jak ty mikrostransakce nedělat tak úchylným a násilným způsobem.

 |   |  Odpovědět
Mysel_1  |  12. 02. 2021 20:23

Na druhou stranu prodeje cile rostou, piratstvi je na ustupu, ceny stagnuji nebo rostou, marze stagnuji nebo rostou..
Vetsinu tech extremnich nakladu tvori stejne propagace (jejiz rozsah je v mnoha pripadech uplne absurdni).

 |   |  Odpovědět
Kazeasch  |  13. 02. 2021 08:06

Většinu nákladů opravdu nejsou výdaje na reklamu. Uvědom si, že dnešní AAA titul dělá několik stovek lidí několik let. I když vezmeme menší studio kde bude makat 200 lidí, tak jsi v tom hned za 1.5M czk denně, pokud budou ti lidi opravdu hodně levni. A teď si vem, že vývoj trvá několik let. Náklady na reklamu i v řádech desítek milionů jsou naprosto marginalni položka. Většina rozpočtu ani omylem.

Prodeje sice rostou, ale cena opravdu ne. Kolem 1200 kupuji hry už 15 let. Jenže před těmi lety těch 1200 znamenalo dost něco jiného než dnes. Ve skutečnosti se za tu dobu hry slevnily min o 30%

 |   |  Odpovědět
Nymfy Hoods  |  14. 02. 2021 02:45

Nevíš o tom zcela nic. To co jsi napsal je fikce. Hry se mnohem zdražili a kvalita vzrostla. Propagace a distribuce jsou 2/3 z celých nákladů. Studio jako Ubisoft v průměru vynakládá téměř 5 milionů měsíčně. To je i důvod, proč se dělá tolik méně kvalitních free-to-play her ve stylu Battle royal s loot boxy. Toto zaručí stabilní příjem včetně předplatného.

 |   |  Odpovědět
Kazeasch  |  15. 02. 2021 09:27

"Studio jako Ubisoft v průměru vynakládá téměř 5 milionů měsíčně"

V první řadě, nemůžeš do sebe plést náklady na propagaci celého celého studia a náklady na propagaci konkrétího titulu.
V druhé řadě, náklady na vývoj AAA hry jsou ve stovkách milionů.
Za další, do nákladů na propagaci se bere i výroba propagačních předmětů, které ale také generují zisk, a tak se do nákladů započítávají jako mínusová položka.

Závěr, že F2P tituly jsou kvůli vysokým nákladům na reklamu je stupidní. Důvodem F2P je prostý fakt, že pokud potřebuješ na jené instalaci vydělat dejme tomu 5000 abys pokryl náklady a vygeneroval zisk který ti umožní dallší růst, je jednodušší to z lidí vytahat po stovkách, než po nich chctít těch 5000 na jendou. Nemluvě o tom, že pár závisláků ti vygneneruje zisk dostatečný na to, aby pokryl teoretickou ztrátu na těch, co za hru nezaplatí nic, přičemž ti co ve hře utrácet nebudou, budou stále dělat reklamu zdarma. To je celé. Čím větší studio, tím větší potřebuje zisky, ale není možné ceny her zvedat tak okatě.

 |   |  Odpovědět
Nymfy Hoods  |  12. 02. 2021 19:03

Dobrá zpráva v případě pokračujícího zvyšování kvality herních mechanik a příběhů.

 |   |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Blizzard oznámil předělávku Diablo 2: Resurrected na PC a konzole

Blizzard oznámil předělávku Diablo 2: Resurrected …

Diablo 4 není jediná hra z tohoto univerza, která k nám dorazí.

20.  2.  2021 | |17 N/A
Michal Maliarov
RemasterDiablo 2
Sony zavře své nejstarší herní studio. Dělalo hry, které západ nechtěl

Sony zavře své nejstarší herní studio. Dělalo hry,…

Autoři Gravity Rushe, Knacku, Shadow of the Colossus nebo hry The Last Guardian končí.

26.  2.  2021 | |9 N/A
Lukáš Václavík
PlayStationSony
Hráli jsme Valheim: návykovější než plenění

Hráli jsme Valheim: návykovější než plenění

Valheim vzal herní svět útokem. Na první pohled běžná hra o přežití má již miliony prodaných kopií a každým dnem se její popularita zvyšuje. Opravdu stojí za to?

28.  2.  2021 | |4 N/A
Vojtěch Matušinský
SurvivalDojmy
Hry zadarmo nebo se slevou: akce na skákačky a Rage 2 zdarma

Hry zadarmo nebo se slevou: akce na skákačky a Rag…

Na všech herních platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Každý týden proto vybíráme ty nejatraktivnější, které by vám neměly uniknout. Pokud chcete získat hry zdarma nebo s výhodnou slevou, podívejte se na aktuální přehled akcí!

19.  2.  2021 |
Martin Nahodil
Hry zdarmaSlevové akce
Diablo 4 hlásí návrat kultovní třídy Rogue prostřednictvím traileru

Diablo 4 hlásí návrat kultovní třídy Rogue prostře…

Rogue se vrací.

20.  2.  2021 | |2 N/A
Michal Maliarov
DiabloVideo
Valheim přeskočil hranici 500 tisíc aktivních hráčů a překonal Dotu 2

Valheim přeskočil hranici 500 tisíc aktivních hráč…

Nejnovější vikingská survival hra boří rekordy na celé čáře.

22.  2.  2021 | |1 N/A
Michal Maliarov
SteamByznys
Valheim slaví úspěch, během dvou týdnů prodal přes 3 miliony kusů

Valheim slaví úspěch, během dvou týdnů prodal přes…

Nejnovější online survival spadl na herní komunitu jako blesk z čistého nebe.

20.  2.  2021 | |4 N/A
Michal Maliarov
SurvivalOnline
Hry zadarmo nebo se slevou: akce na indie hry a Sunless Sea zdarma

Hry zadarmo nebo se slevou: akce na indie hry a Su…

Na všech herních platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Každý týden proto vybíráme ty nejatraktivnější, které by vám neměly uniknout. Pokud chcete získat hry zdarma nebo s výhodnou slevou, podívejte se na aktuální přehled akcí!

26.  2.  2021 | |1 N/A
Martin Nahodil
Hry zdarmaSlevové akce