Ugh! – když člověk dostal křídla

Pamatujete si doby, kdy pod herní recenzí byla velká kolonka „nápad“? Tam se tenkrát koukalo nejdříve. Tato kolonka, na rozdíl od těch technických nepodléhá času a bude se vždy hodnotit úplně stejně. Přiznám se, že si nepamatuji konkrétní článek o Ugh!, ale jsem si jist, že hodnocení v této kategorii bouralo tu nejvyšší hranici.
Ugh! – když člověk dostal křídla
Pamatujete si doby, kdy pod herní recenzí byla velká kolonka „nápad“? Tam se tenkrát koukalo nejdříve. Tato kolonka, na rozdíl od těch technických nepodléhá času a bude se vždy hodnotit úplně stejně. Přiznám se, že si nepamatuji konkrétní článek o Ugh!, ale jsem si jist, že hodnocení v této kategorii bouralo tu nejvyšší hranici.

„Láska hory přenáší a peníze vládnou světem,“ říkávaly již naše babičky. Ani jsem se nemusel poprvé zamilovat a inkasovat první kapesné, abych tyto pravdy přijal za své. Před devíti lety jsem totiž viděl, kterak muž, za časů ohně coby největšího zázraku, sestrojil z větví a listů létající stroj, aby své milé snesl modré z nebe.

Tento vynalézavý mladík, nejspíše prapředek Jana Tleskače, si totiž začal s překrásnou Evou, která, možná díky svým nádherným blond vlasům, byla extrémně náročná a z dlouhé chvíle si vysnila diamant, prsten a objemný balík peněz. A protože ženská emancipace tenkrát ani nezapustila kořeny, šla za svou hlavou jeskyně, aby její vzdušné bublinky představ obrátil ve skutečnost. Ten po vzoru Isaaca Newtona dřímal pod košatou jabloní, kde právě dozrál její mohutný plod, který po svém pádu vyřešil chlapcův problém. Vykašlal se na pracné pronásledování mamutů a začal těžit peníze v oboru aerotaxi.

Ugh!Ugh!

Ugh!Ugh!

Tak tomu já říkám nápad. Na papíře by vypadal těžkopádný a nepříliš lehce zpracovatelný, ale jeho pojetí v této hře nabízí několik hodin zábavy. O co víc je to cenné, když nepředhazuje hráčům ani jednu zbraň či kapku krve, ale naopak od nich vyžaduje maximální soustředění a cit pro hru. Hra nás zavedla mnoho a mnoho let před Krista, a to vždy do jakési jeskyně, či na úpatí obrovské skály. V ní je několik otvorů, které jsou označeny čísly, a ze kterých vylézají naši zákazníci, kteří v této neuspěchané době chvátají vyřídit své kšeftíky do sousedních děr. A my jsme tu od toho, abychom jim to neprodleně umožnili. Naše prakoptéra je v podstatě šlapací stroj s vrtulí, kterou jednou klávesou roztáčíme a překonáváme tak neúprosnou gravitaci. Náš taxík je totiž velice chatrná konstrukce, tudíž sebesilnější náraz jí k vaší smůle bleskurychle rozloží (no, ztmaví se obraz a jede se znovu). K tomu, abychom tedy udrželi naši živnost co nejdéle aktivní a nevrazili si kolena do brady, potřebujeme mít svojí mašinku pěkně pod kontrolou a s nejjemnějším citem lechtat vrtuli, plus otáčet kormidlo do všech stran tak, aby bylo přistání co možná nejhladší. To by nebylo zase tak obtížné. Jenže zatímco křehkost vrtulníku tvoří jednu čelist kleští, druhou představuje nepřítel nejtěžší váhy-čas. Nemusíme čekat ani na vyšší levely a už máme opravdu co dělat, abychom stihli všechny prazákazníky obsloužit. Když například čekáme, až se stařec dobelhá na své místo v našem taxíku a na časomíře už je jen nepatrný proužek, máme chuť rozmlátit monitor. Když se pak z nervozity odlepíme od země a ve snaze posunout se blíže k dědkovi ho srazíme do vody, letí celý počítač vzduchem. Jediná šance, jak nahnat sekundy, je nabrat místo človíčka kámen a včas ho pustit na vyjevený strom, který pak vydá nějaké to papání, které nám nepatrně prodlouží onu děsivou čárku času. Mnohdy je však popisovaný proces s kamenem delší než přidaný čas. Rozesmát dokáží také ptáci, mamuti a jiné obludy, pro které jste podřadný článek v potravním řetězci, a kteří dokáží situaci pekelně zkomplikovat. Doporučuji takové zákazníky raději nebrat.

Ugh!Ugh!

Ugh!Ugh!

Levelů je celkem 69, což je požehnaný počet, a i když nejsou příliš rozmanité, grafika je na tehdejší dobu velice podařená a vytváří takový roztomile humorný image.

Byla to sranda. Únik před vodou, která zaplavovala jeskyni, opatrné balancování, hody kamenem po obtěžujícím ptactvu, pády do vody, které alespoň na chvilku uvolnily napětí. A což teprve dvojhra! To už chtělo organizaci a profesionální spolupráci. To už chtělo mnoho a mnoho hodin. Promarněný čas to ovšem rozhodně nebyl.


NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Nejkrásnější konzolové hry: když na výkonu nezáleží (galerie)

Nejkrásnější konzolové hry: když na vý…

Kdo říkal, že na hezké hry potřebujete jen to nejvýkonnější PC?

15.  7.  2018 | | 5 N/A
V Minecraftu postavíte cokoliv, podívejte se na Paříž z 19. století

V Minecraftu postavíte cokoliv, podíve…

Minecraft nás svými možnostmi nepřestává překvapovat. Nejzajímavější projekty jsou však stále ty, které simulují reálná města.

17.  7.  2018 | | 8 N/A
DOOM: Desková hra - akční nářez na vašem stole (recenze)

DOOM: Desková hra - akční nářez na vaš…

Na poli počítačových her je DOOM skutečnou legendou. V této recenzi se ale podíváme na jeho mladšího deskoherního sourozence. Nutno říct, že rodinné jméno se mu ve světě deskových her podařilo adaptovat se ctí.

7.  7.  2018 | | 6 N/A
Rozšíření do KC Deliverance opět láká na krásy českých lesů

Rozšíření do KC Deliverance opět láká …

Je čas vrátit se do českých luhů a hájů a okusit krásy našeho středověku.

12.  7.  2018 | | 2 N/A
KC Deliverance: From the Ashes: znáte Jindru, všechno spraví! (recenze)

KC Deliverance: From the Ashes: znáte …

První DLC do Kingdom Come: Deliverance konečně spatřilo světlo světa a neslibuje málo. Máte se stát rychtářem a spravovat vlastní vesničku. Přesto nás DLC vůbec nenadchlo.

10.  7.  2018 | | 5 N/A