Ultima - The First Age of Darkness

V roce 1981 dvacetiletý Richard Garriot napsal v Basicu hru určenou pro počítač Apple II. Jmenuje se Ultima. Ano, byla to opravdu ta Ultima, jež zahájila sérii her o Avatarovi, a která se dočkala už devátého pokračování. Mírou úspěchu Ultimy I může být i to, že se dodnes prodává.
Původním vydavatelem byla firma California Pacific. Druhý díl vydala Sierra On Line. Pak se už Richard Gariott osamostatnil a založil firmu Origin. Ta se dodnes vyznačuje špičkovou kvalitou her a bohužel také velmi vysokými nárokami na hardware. Proslulá je také vysokým rozpočtem her. Jenom filmové sekvence pro hru Wing Commander III stály dva miliony dolarů. Z dalších her Originu bych rád jmenoval alespoň hru Bioforge, která vznikla ve spolupráci z Looking Glass Technologies, simulátor stíhačky Strike Commander a cyberpunkovou hru System Shock. Nyní je tedy Origin úspěšnou softwarovou firmou. Pojďme se podívat na hru, která stála u zrodu tohoto úspěchu- na Ultimu I.

Hrdina se ocitá v zemi zvané Sosaria. Kdysi dávno tam žil starý a moudrý čaroděj. Ten měl syna jménem Mondanin. Tehdy byla země na vrcholu rozkvětu a slávy. Jelikož Mondanin odmítal žít podle pravidel, jak se na mága ze staré čarodějné rodiny sluší a patří, nechtěl mu otec předat dar nesmrtelnosti. Konflikt mezi otcem a synem vyvrcholil soubojem, který se skončil vítězstvím Mondanina a smrtí otce. Mondanin musel uprchnout před pomstou ostatních čarodějů. Postupem času se mu podařilo vytvořit magický krystal, který mu dává nesmrtelnost a zvyšuje jeho kouzelnickou moc. Během dlouhých let osamění se z Mondanina stal netvor, jehož jediným cílem je vyhubit vše živé na Sosarii.Pomocí černé magie vytvořil armádu zrůd, jež plenily a ničili zemi. Vládce části Sosarie Lord British, tedy požádal dobrodruha Avatara o pomoc.

Avatar se stal hrdinou celé série Ultim. Richard Garriot je vášnivým sběratelem středověkých kostýmů a zbraní. Není tedy divu, že se “vcítil” do jedné z postav Ultimy – do postavy Lorda Britishe a propůjčil mu řadu svých charakterových vlastností. Tento vládce Britannie hraje ve všech dalších dílech i ve hrách Ulrima Underworld I a II významnou roli.

Cílem hry je zabránit Mondaninovi v ovládnutí světa. Tento úkol je však nyní i v budoucnosti nesplnitelný vzhledem k Mondaninově nesmrtelnosti. Hrdina tedy musí najít a opravit stroj času pomocí kouzelných diamantů a vrátit se do doby, kdy ještě bylo možno Mondanina porazit. Hrdinu čeká strastiplná cesta plná soubojů, plnění úkolů rozmarných vládců Sosarie, vysvobozování princezen i výletů do vesmíru.

Technické zpracování je ovlivněno grafickými možnostmi počítače Apple II a také tím, že hra byla původně psána v jazyce Basic. Ani konverze na PC této hře na kráse a hlavně kvalitě ovládání příliš nepřidala. Od hry staré devatenáct let ale přece nemůžete čekat zázraky. Pokud vám nevadila znaková grafika v ADOMu, pak budete grafikou Ultimy nadšeni. Hráč pohybuje figurkou hrdiny po mapě Sosarie, kde jsou znázorněny hory, řeky, lesy, močály a vchody do podzemních jeskyní. Města jsou znázorněna pouze pomocí malých obrázků, a dovnitř se dostanete pomocí speciálního příkazu, kdy se mapa města zvětší na celou obrazovku. Podzemí je zobrazeno z očí hrdiny podobně, jako tomu je třeba ve hře Dungeon Master. Samozřejmě v paměti tehdejších počítačů nebylo místo na textury a proto hráč vidí pouze “drátěný” model chodeb i nepřátel. Celá hra je rozdělená na krátké časové úseky. Během každého úseku může postava i nepřátelé provést právě jeden příkaz. Díky tomu je i velmi zjednodušený soubojový systém. Jednou za tah útočí hrdina a pak postupně všichni nepřátele v dosahu.

Hrdina je charakterizován několika vlastnostmi jako síla, zručnost, inteligence, charisma, vědomosti a životní síla. Při tvorbě postavy můžete mezi tyto vlastnosti rozdělit 30 bodů a vytvořit si tak postavu dle svých představ. Další důležitou vlastnosti je energie. Když klesne do záporných hodnot postava umíra. Bude sice posléze znovu oživena ale všechny předměty zmizí. Bohužel i v Sosarii vládne ten, kdo má peníze. Za ty je možno pořídit jídlo, zbraně, brnění i dopravní prostředky. Na začátku je o peníze velká nouze a proto jistě oceníte možnost v obchodech krást.

Kromě úkolů souvisejících z hlavní dějovou linii může hráč plnit řadu druhořadých úkolů a získat tak zkušenosti, peníze, předměty nebo zlepšení některé ze svých vlastností. Je třeba ovšem podotknout, že příběh je poněkud jednoduchý a černobílý. Interakce s NPC postavami je nízká, ale rozhovory (spíše monology) jsou napsány přehledně. Do děje jsou také zamíchané prvky SciFi. Hráč si bude mít možnost zalétat v raketoplánu a nalezne několik podivných futuristických zařízení. Takovou jemnou směs fantasy a SciFi použili později i jiní tvůrci her (Might and Magic, Wizardry...).

Pokud překousnete poněkud spartánské ovládání a grafiku pak vás Ultima určitě zaujme jako produkt (herní umělecké dílo?), který započal dlouhou sérii veleúspěšných her. Počítačové hry, na rozdíl od hudby nebo literatury, se velmi rychle stávají zastaralými. Již po třech letech od vydání klesne zájem hráčů téměř na nulu. Existují však hry, které si zaslouží pozornost i přes svoji archaičnost. Myslím si, že Ultima mezi ně určitě patří.

Váš názor Další článek: The Rift - konkurent Homeworldu?

Témata článku: , , , ,