Unravel: logická hříčka plná nostalgie (recenze)

Pro portfolio EA netradiční hříčka Unravel měla na to, aby společnost proměnila. Podařilo se jí to?

Teprve před pár dny jste si u nás mohli přečíst naše dojmy na Unravel, arkádovou logickou hříčku od Coldwood Interactive a Electronic Arts. Vzhledem k tomu, že v předchozím článku jsme již hru uvedli, představme si ji teď v plnohodnotné recenzi jen krátce.

O co v Unravel jde? Jde o minititul postavený na logických hříčkách a hutné atmosféře. Hráč se ujímá postavičky Yarny, což je obdoba českého Kukyho – Yarny ovšem pochází ze Švédska, vznikl roztočením bavlněného klubka, postupuje nejrůznějšími úrovněmi, řeší logické hádanky a odkrývá zajímavé příběhové pozadí. 

1433894943781.jpgE3-2015-Unravel-debut-trailer-screenshots-introduce-adorable-Yarny-7.jpgunravel-yarny.0.jpg

Skvělá hratelnost

Klubkovitá podstata Yarnyho je pro samotnou hratelnost více než důležitá. Nejenže se jeho celistvost ztrácí, neboť s každým pohybem ubývá na tkanině (až do té míry, kdy už se nemůže hnout), ale rovněž může tkaniny využívat k pohybu a řešení hádanek. A tak jakožto hráč budete využívat několik základních herních mechanismů – je to přivazování tkaniny, slaňování, šplhání, ale také tahání, přemísťování, vytváření můstků, případně kombinace všeho zmíněného. Koncept jako takový se nám nesmírně líbil, a to ze dvou důvodů – představuje něco ne úplně běžného a docela nového, a funguje intuitivně.

 

Hádanky jsou v naprosté většině případů vyvážené, byť místy jsme se u některých zdrželi déle než bylo žádoucí

 

I díky tomu má Unravel skvělou hratelnost. Hádanky jsou v naprosté většině případů vyvážené, byť místy jsme se u některých zdrželi déle než bylo žádoucí. A to proto, že se například objekt, který bylo třeba použít, nacházel schovaný uvnitř jiného. Na jeho výskyt jsme tak přišli úplnou náhodou, neboť na herní obrazovce nebyl. Naštěstí, těchto méně příjemných a zdržujících okamžiků je v celé hře jen minimum. Jinak šlape jako hodinky.

unravel1.png

V dojmech počáteční fáze hry jsme vyjadřovali obavu nad potenciálním stereotypem a monotónností. Po hraní kompletní hry ale můžeme s klidem prohlásit, že nic takového se nekoná. Unravel totiž ve dvou prvních levelech s herním konceptem seznamuje, proto jednotlivé postupy, dá se říct, opakuje, od toho třetího už ovšem hratelnost jako takovou osvěžuje přidáváním nepřátel v podobě zvířat (bude vás honit krtek, jednou se zase zachytíte za rybí ploutev a rychle na miničlunu odplachtíte pryč, atd.), daleko složitějších hádanek než předtím, zakomponováním dalších strojů a přístrojů (člun, traktor, atd.) a dalších.

Zkrátka a dobře, Unravel dávkuje hratelnost výtečně, nenudí a přidáváním jednotlivých prvků naopak hráče neustále vytrhuje z letargie, do které by recyklací herních mechanismů mohl upadat. Za to mají Švédové velký palec nahoru.

2.jpg2890271-unravel_e3_screen4.jpgSS_5.jpg

Dojemný příběh

Co v plné verzi také vystupuje daleko více do popředí, je příběh. Má se to takhle – postarší žena v úvodní scéně srovnává fotografii dítěte na poličce, dívá se z okna a náhle upustí bavlněné klubko, z něhož se umotá a vyklube Yarny. Ten pak procházením nejrůznějších lokací (zahrad, kolejí, podzemí, přístavu, stodoly, luk plných fauny i flóry, aj.) odkrývá vzpomínky a postřehy z minulosti ústřední ženské postavy.

 

Coldwood vytváří nesmírně příjemně nostalgickou a pochmurnou náladu, typickou pro švédskou nejen herní, nýbrž i filmovou produkci

 

Coldwood díky tomuto pozadí vytváří nesmírně příjemně nostalgickou a pochmurnou náladu, typickou pro švédskou nejen herní, nýbrž i filmovou produkci. Všechno do sebe zapadá a krásně plyne, takže i po této stránce si hru pochvalujeme.

2890269-unravel_e3_screen2.jpg

Nabízí se tedy otázka, co je v Unravel vlastně špatně? Víceméně nic. Jediný potenciální zásek může nastat, pakliže vám hra a její mnohdy na city hrající styl nesedne. Jinak jde ale o téměř dokonalou arkádovku, která se díky neotřelým herním mechanismům skvěle hraje, má výborný soundtrack, kouzelné grafické ztvárnění a budete-li chtít, i nějaký ten filosoficko-společenský přesah. A toho si rozhodně ceníme, zvláště když takovou hru si k distribuci vybrala právě společnost Electronic Arts.

         

PC
Dostupné pro: PC, PS4, Xbox One
Žánr: Logické | Logická arkáda
Výrobce: Coldwood Interactive
Začátek prodeje: 9. února 2016
  • Herní mechanismy
  • Svižná hratelnost
  • Atmosféra
  • Celkové ztvárnění
  • Drobné chybky
    

Unravel je tak více než svěžím vánkem do portfolia Electronic Arts, který jakožto konzumenti více než vítáme a věříme, že společnost i nadále bude hledat mladá talentovaná studia se zajímavými nápady. Protože v případě Unravel a Coldwood Interactive to vyšlo na jedničku. Pokud tedy patříte mezi fanoušky atmosférických a stylových logických skákaček, rozhodně byste Unravel neměli vynechat. 

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

8 nejšílenějších pařeb, které si můžete zahrát na Steamu

8 nejšílenějších pařeb, které si můžet…

Během letošního roku se Valve rozhodlo, že Steam Greenlight neplní tu roli, kterou od něj požadovalo. Skrz něj se na Steam totiž dostávaly opravdové zrůdnosti, jako třeba simulátor kamene. Tomu měla zabránit nová služba jménem Steam Direct. Jak si můžete všimnout, opět jim to tak úplně nevyšlo, a i nadále tak v nejpopulárnější digitální distribuci PC her naleznete unikátní šílenosti. Nabízíme vám ty nejbizarnější z nich!

14.  9.  2017 | | 7 N/A
9 věcí, které ve hrách zaručeně zvednou krevní tlak

9 věcí, které ve hrách zaručeně zvedno…

Všichni to znáte. Užíváte si epický souboj s bossem, a pak se něco pos.... Vybrali jsme největší podpásovky herního průmyslu.

22.  9.  2017 | | 10 N/A
Project Cars 2: závodní hra roku? (recenze)

Project Cars 2: závodní hra roku? (rec…

Na startovní čáru se nám řadí letošní první velký favorit na titul závodní hry roku 2017. Alespoň tedy papírově. Dlouho očekávané pokračování závodního simulátoru Project Cars je na světě. Jak tedy dopadl?

včera | | 20 N/A
Kontroverze ve hrách napříč časem aneb co to hraješ!

Kontroverze ve hrách napříč časem aneb…

Kontroverzní témata a hry. Něco, co přiláká jak stovky zákazníků, tak moralistů a kritiků. Jak se má situace v moderní společnosti?

20.  9.  2017 | | 5 N/A
7 nejděsivějších herních zážitků, které nesmíte hrát v noci

7 nejděsivějších herních zážitků, kter…

Strach a hrůza patří spíše k nepříjemným a nechtěným pocitům. Přesto je ovšem mnohdy záměrně vyhledáváme a jejich přítomnost si doslova užíváme, což je vlastně jeden z velkých paradoxů zábavního průmyslu. Hororové zážitky nás naplňují a přitahují zároveň, a to v jakékoli podobě. Pojďme si připomenout ty nejděsivější hry, které si lze v rámci videoher můžeme užít.

12.  9.  2017 | | 6 N/A
WRC 7: tak trochu šedá rally (recenze)

WRC 7: tak trochu šedá rally (recenze)

Nasaďte helmu, zapněte pásy a připravte se ke startu. Nový ročník WRC je konečně tady. A tak se ptáme, má v letošní konkurenci závodních her šanci na úspěch?

18.  9.  2017 | | 1 N/A
Herní filosofie: samotářské zážitky žijí dál

Herní filosofie: samotářské zážitky ži…

Byl tady Skyrim, bylo tady Divinity a teď tady máme třeba Uncharted. Singleplayer zkrátka stále táhne, nyní snad možná ještě více než kdy dříve.

16.  9.  2017 | | 7 N/A
Humble Bundle má slevy na hry od Bethesdy, Dooma a Wolfa koupíte za pár kaček

Humble Bundle má slevy na hry od Bethe…

Humble Bundle nás často těší skvělým akcemi a slevami na hry starší i nové a nyní se do víru dění přidala Bethesda se svým zástupem hitů.

18.  9.  2017 | | 1 N/A