Unravel: logická hříčka plná nostalgie (recenze)

Pro portfolio EA netradiční hříčka Unravel měla na to, aby společnost proměnila. Podařilo se jí to?

Teprve před pár dny jste si u nás mohli přečíst naše dojmy na Unravel, arkádovou logickou hříčku od Coldwood Interactive a Electronic Arts. Vzhledem k tomu, že v předchozím článku jsme již hru uvedli, představme si ji teď v plnohodnotné recenzi jen krátce.

O co v Unravel jde? Jde o minititul postavený na logických hříčkách a hutné atmosféře. Hráč se ujímá postavičky Yarny, což je obdoba českého Kukyho – Yarny ovšem pochází ze Švédska, vznikl roztočením bavlněného klubka, postupuje nejrůznějšími úrovněmi, řeší logické hádanky a odkrývá zajímavé příběhové pozadí. 

1433894943781.jpgE3-2015-Unravel-debut-trailer-screenshots-introduce-adorable-Yarny-7.jpgunravel-yarny.0.jpg

Skvělá hratelnost

Klubkovitá podstata Yarnyho je pro samotnou hratelnost více než důležitá. Nejenže se jeho celistvost ztrácí, neboť s každým pohybem ubývá na tkanině (až do té míry, kdy už se nemůže hnout), ale rovněž může tkaniny využívat k pohybu a řešení hádanek. A tak jakožto hráč budete využívat několik základních herních mechanismů – je to přivazování tkaniny, slaňování, šplhání, ale také tahání, přemísťování, vytváření můstků, případně kombinace všeho zmíněného. Koncept jako takový se nám nesmírně líbil, a to ze dvou důvodů – představuje něco ne úplně běžného a docela nového, a funguje intuitivně.

 

Hádanky jsou v naprosté většině případů vyvážené, byť místy jsme se u některých zdrželi déle než bylo žádoucí

 

I díky tomu má Unravel skvělou hratelnost. Hádanky jsou v naprosté většině případů vyvážené, byť místy jsme se u některých zdrželi déle než bylo žádoucí. A to proto, že se například objekt, který bylo třeba použít, nacházel schovaný uvnitř jiného. Na jeho výskyt jsme tak přišli úplnou náhodou, neboť na herní obrazovce nebyl. Naštěstí, těchto méně příjemných a zdržujících okamžiků je v celé hře jen minimum. Jinak šlape jako hodinky.

unravel1.png

V dojmech počáteční fáze hry jsme vyjadřovali obavu nad potenciálním stereotypem a monotónností. Po hraní kompletní hry ale můžeme s klidem prohlásit, že nic takového se nekoná. Unravel totiž ve dvou prvních levelech s herním konceptem seznamuje, proto jednotlivé postupy, dá se říct, opakuje, od toho třetího už ovšem hratelnost jako takovou osvěžuje přidáváním nepřátel v podobě zvířat (bude vás honit krtek, jednou se zase zachytíte za rybí ploutev a rychle na miničlunu odplachtíte pryč, atd.), daleko složitějších hádanek než předtím, zakomponováním dalších strojů a přístrojů (člun, traktor, atd.) a dalších.

Zkrátka a dobře, Unravel dávkuje hratelnost výtečně, nenudí a přidáváním jednotlivých prvků naopak hráče neustále vytrhuje z letargie, do které by recyklací herních mechanismů mohl upadat. Za to mají Švédové velký palec nahoru.

2.jpg2890271-unravel_e3_screen4.jpgSS_5.jpg

Dojemný příběh

Co v plné verzi také vystupuje daleko více do popředí, je příběh. Má se to takhle – postarší žena v úvodní scéně srovnává fotografii dítěte na poličce, dívá se z okna a náhle upustí bavlněné klubko, z něhož se umotá a vyklube Yarny. Ten pak procházením nejrůznějších lokací (zahrad, kolejí, podzemí, přístavu, stodoly, luk plných fauny i flóry, aj.) odkrývá vzpomínky a postřehy z minulosti ústřední ženské postavy.

 

Coldwood vytváří nesmírně příjemně nostalgickou a pochmurnou náladu, typickou pro švédskou nejen herní, nýbrž i filmovou produkci

 

Coldwood díky tomuto pozadí vytváří nesmírně příjemně nostalgickou a pochmurnou náladu, typickou pro švédskou nejen herní, nýbrž i filmovou produkci. Všechno do sebe zapadá a krásně plyne, takže i po této stránce si hru pochvalujeme.

2890269-unravel_e3_screen2.jpg

Nabízí se tedy otázka, co je v Unravel vlastně špatně? Víceméně nic. Jediný potenciální zásek může nastat, pakliže vám hra a její mnohdy na city hrající styl nesedne. Jinak jde ale o téměř dokonalou arkádovku, která se díky neotřelým herním mechanismům skvěle hraje, má výborný soundtrack, kouzelné grafické ztvárnění a budete-li chtít, i nějaký ten filosoficko-společenský přesah. A toho si rozhodně ceníme, zvláště když takovou hru si k distribuci vybrala právě společnost Electronic Arts.

         

PC
Dostupné pro: PC, PS4, Xbox One
Žánr: Logické | Logická arkáda
Výrobce: Coldwood Interactive
Začátek prodeje: 9. února 2016
  • Herní mechanismy
  • Svižná hratelnost
  • Atmosféra
  • Celkové ztvárnění
  • Drobné chybky
    

Unravel je tak více než svěžím vánkem do portfolia Electronic Arts, který jakožto konzumenti více než vítáme a věříme, že společnost i nadále bude hledat mladá talentovaná studia se zajímavými nápady. Protože v případě Unravel a Coldwood Interactive to vyšlo na jedničku. Pokud tedy patříte mezi fanoušky atmosférických a stylových logických skákaček, rozhodně byste Unravel neměli vynechat. 

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

4K obrázky z Far Cry 5 lákají neuvěřitelným smyslem pro detail

4K obrázky z Far Cry 5 lákají neuvěřit…

Far Cry 5 nás v mnohém příjemně překvapil, především ale nabídl nádherné pískoviště na hraní. A nic to nepodpořit tak, jako 4K rozlišení.

11.  4.  2018 | | 18 N/A
7 tipů na nejlepší mobilní hry roku: co hrát na cestách?

7 tipů na nejlepší mobilní hry roku: c…

Hrajete rádi na mobilním telefonu? Nechte si od nás doporučit několik kousků pro letošní rok.

17.  4.  2018 | | 8 N/A
Viděli jsme budoucnost: Na Playstation přijdou úžasné hry pro VR

Viděli jsme budoucnost: Na Playstation…

V Londýně se konala akce věnovaná budoucnosti platformy Playstation VR. Dostali jsme exkluzivní možnost nahlédnout, co Sony v oblasti virtuální reality chystá.

12.  4.  2018 | | 18 N/A
God of War: severská výprava (recenze)

God of War: severská výprava (recenze)

Populární rubač bohů se vrací, aby nám dokázal, že neztratil nic ze svého lesku. Jak dopadl Kratos nové generace?

12.  4.  2018 | | 22 N/A
PUBG: na mobilu lepší, než byste čekali (mobilní recenze)

PUBG: na mobilu lepší, než byste čekal…

Žánr Battle Royale prožívá v této době rozkvět, a to tak velký, že mimo PC a konzolí zasáhl také mobilní telefony. Zatímco Fortnite je zatím jen pro vyvolené, PUBG jsme se začali blíže věnovat a opravdu se to povedlo.

8.  4.  2018 | | 3 N/A
Podívejte se na skvělý dokument ze zákulisí Kingdom Come: Deliverance

Podívejte se na skvělý dokument ze zák…

Tohle se klukům neskutečně povedlo!

8.  4.  2018 |
Ochrana Far Cry 5 podlehla hackerům, trvalo to necelý měsíc

Ochrana Far Cry 5 podlehla hackerům, t…

Ubisoft si své hry snaží hlídat, hackeři jsou ale neúprostní.

16.  4.  2018 | | 11 N/A
Kde se vyvíjí ArmA: Podívejte se, jak to vypadá v Bohemia Interactive

Kde se vyvíjí ArmA: Podívejte se, jak …

V Bohemia Interactive pracují na nových hrách, ale také na technologiích, které bodu připravované hry využívat. A nejsou to jen technologie ryze softwarové, vytvořili si tu třeba i vlastní zařízení na fotogrammetrii.

4.  4.  2018 | | 1 N/A