PC

Unreal Tournament 2003 - tipy a triky

Žádný lepší hráč nebyl hned od začátku vynikající lovec fragů. To, jak někteří z nich dnes hrají, je dáno zkušenostmi, které nasbírali během dlouhých hodin zápasení. Právě proto jsem se rozhodl napsat tento článek, abych usnadnil nováčkům pronikání do rozmanitého světa hry Unreal Tournament 2003.

Chci se s vámi podělit o základní zkušenosti a pravidla, u nichž věřím, že by vám mohly pomoci zvládnout rychle několik úrovní vašeho rozvíjejícího se herního umění a dát vám co nejlepší odrazový můstek pro trénink. Projdeme tedy několik základních bodů, kterých byste se měli držet.

Komplexy nechte za dveřmi

Pokud hrajete na internetu, určitě se vám stalo, že jste si v klidu hráli svou hru, když v tom se připojil nějaký zkušený hráč, všechny vás na potkání vystřílel, vynadal vám, že jste amatéři a odpojil se. Nebudu zde řešit fakt, jak nefér jedná, když s vámi mluví tímto tónem, ale můžu vám říct jednu věc. Téměř nikdo na světě není neporazitelný, a proto stejnou situaci zažívají všichni hráči. I ti, kteří se vám před několika minutami vysmáli, můžou dostat na frak za chvíli na úplně jiném serveru. Proto se nenechte odradit a hrajte dále s lidmi, protože jedině boj s nimi vás může dále obohacovat a rozvíjet.

Pohyb

V 3D střílečkách, a především v UT, platí zlaté a neustále omílané pravidlo - Hráč se nesmí ani na setinu vteřiny zastavit. Jakmile se totiž zastavíte, jste neuvěřitelně snadným cílem, předem určeným ke smrti. Na veřejných serverech se mi velmi často stává, že jakmile hráč spatří soupeře, zastaví se, aby mohl lépe zaměřit, čímž se samozřejmě postavil hrobníkovi přímo na lopatu. Proto mějte neustále na mysli, že není důležité trefit a zabít, ale přežít!

Vezměte si třeba příklad: běžíte po mostě v mapě CTF-Citadel a někdo vás ostřeluje lightning gunem. Místo toho, abyste se zavřenýma očima utíkali a doufali, že vás netrefí, zkuste se vžít do jeho role a trošku si s ním pohrát. „Kdypak asi vystřelí? Teď? Dobře, udělám kličku.“ Za chvíli si budete připadat jako hrdinové akčních filmů, když kolem vás budou létat pouze zbloudilé blesky.

Pokročilejší skoky

UT2003 představil několik speciálních skoků, které nikdy nepodceňujte a rozhodně se vám vyplatí je ovládat, protože pohyb je, jak už jsem výše zmiňoval, bezesporu jedna z nejdůležitějších věcí v 3D hrách. Jednotlivé skoky jsou tedy tyto:

  • Dvojitý skok - vyskočte a ve vzduchu stiskněte klávesu pro skok ještě jednou
  • Dodge – stiskněte dvakrát klávesu pro pohyb. Provedete tak nízký, daleký a rychlý úskok daným směrem. Tuto užitečnou věc oceníte především při uhýbání před raketami a dalšími explozivními střelami. Dále si pomocí dodgování můžete zrychlit běh.
  • Dodge + dvojitý skok – dodgněte a ve vzduchu stiskněte klávesu pro skok. Docílíte tak velmi dlouhého skoku, který vám kromě výše zmíněných výhod umožní dostat se na nejrůznější místa v mapách, kam byste se jinak nedostali.
  • Skok z výtahu – pokud je výtah v pohybu, skočtě z něj, Vynesete se krásným vysokým obloučkem do vzduchu.
  • Wall-Dodge – jakmile jste ve vzduchu poblíž nějakého pevného bodu (stěna, strom, skála), proveďte dodge ve směru kolmo od něj, čímž se prakticky odrazíte.
  • Shield Jump – vezměte do ruky shield-gun, nabijte jej (držte klávesu pro střelu) a současně se skokem se odražte (pusťte tuto klávesu) od země. Vynesete se tak do vysoko vzduchu a doletíte daleko, ovšem za cenu ztráty části zdraví. Nutno podotknout, že délka skoku i část ztraceného zdraví závisí na úhlu odrazu a fázi nabití shield gunu.
  • Bio Jump – naházejte před sebe několik kapek kyseliny z Bio-rifle a vběhněte na ně. Exploze vás za cenu ztráty zdraví odhodí rovněž do slušné vzdálenosti.

Adrenalin

Body adrenalinu sbíráte v boji nejen formou kapslí, ale i zabíjením soupeřů, donesením vlajky (resp. balónu) do základny, nebo např. zbavením se soupeře, nesoucího ji. Po sesbírání 100 bodů můžete provést speciální vlastnost, která přetrvá dokud se pomalu odečítající body nevrátí zpět na nulu. Možnosti máte na výběr čtyři a vyvoláte je danou kombinací kláves:

  • 4 x dopředu – speed – získáte neuvěřitelnou rychlost, díky které máte možnost utéct soupeři. Tato varianta je užitečná samozřejmě pokud máte vlajku nebo balón a chcete s ním proběhnout pevnou obranou. Musíte si však dát pozor, zkušenějšího hráče rychlostí nijak nepřekvapíte, pouze tím na sebe přilákáte pozornost. Proto si ji určitě nedávejte, pokud vám zbývá málo  procent života. V kombinaci se speedem je užitečné používat dodge a skoky, protože jejich rychlost a délka je oproti originální několikanásobná.
  • 4 x dozadu – booster – každou vteřinu vám přibude 5% života, případně štítů. Regeneraci oceníte například pokud budete se soupeřovou vlajkou ve své bázi čekajíce na vrácení vaší nebo když musíte hlídat určitou lokaci (především v TDM nebo DOM). Určitě si jej však nedávejte, pokud vám bude zbývat málo zdraví, protože než se vám regeneruje může vás někdo velmi levně zabít a zbytečně ztratíte pečlivě nasbírané body adrenalinu.
  • 2 x vpravo + 2 x vlevo – invisible – neviditelnost zřejmě není třeba blíže popisovat. Tato věc se hodí, pokud chcete nadělat kolem sebe trošku zmatku nebo někam nepozorovaně proklouznout.
  • 2 x dopředu + 2 x dozadu – beserk – zdvojnásobení efektivity vašich zbraní. Jde o velmi vhodnou věc pro útočení, především pokud chcete dobýt nějaké místo na mapě nebo co nejrychleji zabít soupeře. Vhodné snad pro všechny módy ve hře. Musíte však umět tuto výhodu využít, tzn. přesně trefovat se zbraněmi a nenechat se zabít.

Konzole

Konzole slouží k usnadnění práce s nastavením hry a složitější nastavování.

Otevírá/zavírá se klávesou „~“ pod Esc. Abyste nebyli ochuzeni o základní příkazy, rád se s vámi o některé podělím:

Pohled první (resp. třetí osoby): „behindview 0“ (resp. „behindview 1“)

Statistiky:

  • FPS – „Stat FPS“
  • připojení - „Stat Net“ – zajímat vás bude především ping (rychlost odezvy serveru) a PocketLost (procentuální ztráta dat při přenosu – např. počet ztracených střel vyslaných z minigunu).
  • otevření lokace, nebo mapy („…“ nahraďte adresou) – „Open …“
  • přidání Botů (znak # nahraďte počtem botů) – „addbots #“

Cheaty pro hru s boty:

  • všechny náboje – „Allammo“
  • všechny zbraně – „Allweapons“
  • létání – „Fly“
  • procházení zdmi – „Ghost“
  • chození (zrušení létání, popř. procházení zdmi) – „Walk“
  • nesmrtelnost – „God“

Více najdete například zde: http://www.clanspunk.org/ut2003/.

Grafika

Každý hráč jednou narazí na dilema, jak si nastavit hru, aby dosáhl co nejlepšího poměru grafika/výkon. Tato věc je velmi individuální a závisí nejen na samotném hráči, ale samozřejmě především na jeho počítači. Obecně bych doporučil vypnout v rámci možností zbytečné dekorace jako je tráva nebo kouř. Dobrým trikem jak zvýšit viditelnost postav ve hře, je snížení textur světa v co největším protikladu ke kvalitě charakterů - ty pak jakoby lehce vystoupí z pozadí. Nebudu zde probírat to, co už bylo několikrát probráno. Jako satisfakci vám doporučím článek, v němž všechny podrobnosti o nastavení hry najdete: http://www.progamers.cz/news_article.asp?news_id=4221&sectid=10

Ovládání

Nabindování kláves ovládání je rovněž velmi individuální záležitost a nelze ji nijak zobecnit. Viděl jsem nastavení desítek špičkových evropských hráčů a žádné z nich nebylo stejné. Někdo má pohyb na šipkách, jiný zase na numerické klávesnici, na myši, na písmenech IJKL a nebo klasicky na WASD. Pokud bych vám měl přesto něco doporučit, dejte si pohyb někam na písmenka, abyste kolem měli co nejvíc volných kláves, kam si nabindujte zbraně, ať pak při boji teprve nehledáte kolečkem myši po kapsách tu pravou. Postupně s přibývajicími zkušenostmi budete přidávat nevyužitým klávesám i další funkce.

Zbraně

Zřejmě nemá cenu vysvětlovat, jak důležité je v této hře ovládání zbraní. Určitě byste se neměli soustředit na jednu zbraň, třebaže se vám může ze začátku zdát jako nejefektivnější. Věřte mi, že zbraně jsou ve hře natolik vyvážené, že stojí za to zapřemýšlet, která z nich se v daný okamžik může hodit. S přibývajícími zkušenostmi si jednotlivé situace zažijete a jednoznačně určíte tu pravou. Abych vám alespoň trochu usnadnil orientaci, bleskově vám jednotlivé zbraně představím:

Zbraň

Primary

Secondary

Special

Definice

Translocator Vystřelení disku Translokace na aktuální polohu disku Kamera na disku – opětovné stisknutí klávesy pro vyvolání translocatoru Nepostradatelný nástroj pro mód CTF, kde díky němu můžete dohnat soupeře, který vám utekl s vlajkou. Dále můžete zrychlit svůj běh, proletět skrz obranu nebo se dostat na jinak nepřístupná místa.
Shield-Gun nabíjení energetického naboje, který při dotyku soupeře udeří Štít, který se postupně vybíjí, přesto dokáže ztlumit sílu přímých střel, stejně jako pádu na zem Shield Jump – viz výše Především Shield-jumpy jsou neuvěřitelně efektivní záležitostí, protože s nimi můžete vypilovat svůj pohyb po mapě a dostávat se na místa, která jsou pro jinak nedosažitelná. Používají se především pří úniku s vlajkou (CTF) nebo balónem (BR) pro zkrácení cesty. Rovněž štít je nepostradatelná záležitost ve chvíli, kdy potřebujete minimalizovat poškození.
Assault Rifle Lehký kulomet Granáty – čím déle nabíjení držíte, tím dále doletí Kulomet je sice slabý, ale za to granáty jsou vcelku uspokojivou záležitost ve chvíli, kdy couváte před dotírajícím soupeřem a nemáte po ruce žádnou silnější zbraň.
Bio-Rifle Kapky kyseliny Natahování kapek do zásobníku a jednorázové vystřelení Bio-Jump – viz výše Přestože ji mnoho lidí neuznává, jde o vysoce účinnou zbraň. Jako jediná má totiž následující vlastnosti: je tichá, přesná, vydrží neomezeně dlouho nabitá na maximum a na jediný výstřel udělá soupeři damage 250. Rovněž je vhodná k zablokování chodby proti průchodu.
Shock Rifle Paprsek Energetická koule Kombo – Zasažením koule paprskem dojde k silné explozi Jedna z nejčastěji používanějších zbraňí vhodná k neomezenému počtu situací. Díky ní můžete pokrýt široký prostor nebo střílet za roh. Na jediný výstřel s ní zabijete soupeře, třebaže jej vůbec nevidíte a jeho pozici pouze tušíte. Doporučuji i používání primární střelby především díky její vysoké kadenci.
Link Gun Kuličky plazmy Přímý paprsek Možnost spojení energie paprsků více spoluhráčů Pro boj jeden na jednoho je bezesporu excelentní. Její sílu však maximálně doporučuju využít při linkování se spoluhráči, protože tím můžete velmi snadno a rychle zlikvidovat nejednoho protihráče. Navíc náboje ubývají pouze člověku, který linkuje.
Minigun Rychlá, méně přesná střelba Pomalejší, ale za to přesnější střelba explozivních kulek Velmi silná pro boj jeden na jednoho téměř na jakoukoli vzdálenost. Pokud udržíte zaměřovač na soupeři, dostanete jej hodně brzo do kolen.
Flak Cannon Šrapnely Granát se střepinami Flak je jedinečný pro boj na krátkou vzdálenost. Dejte si pouze pozor na odrážející se šrapnely, které vám můžou zbytečně způsobit opravdu nepříjemnou ztrátu života.
Rocket Launcher Jednotlivé rakety Nabíjení raket až do výstřelu (maximálně tři) Extrémně silná zbraň vhodná do naprosté většiny situací, obrany i útoku. Jeho nevýhodou je nutnost zásahu velmi blízko soupeře. Přesto je výborná například ke krytí ústupu anebo vyčištění určitého prostoru.
Lightning Rifle Energetický blesk Přiblížení (zoom) Pokud umíte zacházet s touto zbraní, budete ve většině map kralovat. I přes její dlouhé nabíjení je schopna soupeře nepříjemně oslabit. Při headshotu ubere kolem 160 bodu zdraví, což už jde znát. Navíc je schopna udělat až dva headshoty jednou ranou, pokud máte štěstí.
Redeemer Jaderná střela Vystřelení jaderné střely s možností jejího ovládání až do chvíle nárazu, jejího sestřelení nebo zabití vaší nehybné postavy Ideální k vyčištění nepřátelské základny před útokem. Právě kvůli jeho síle se v profesionálních ligách vypíná.
Ion Cannon Tenký neškodný paprsek, zaměřující lokaci pro družici s laserovým dělem Přiblížení (zoom)

Boj jeden na jednoho

V této hře, stejně jako ve většině týmových her, je rozhodující schopnost hráče vyhrávat souboje jeden na jednoho, protože ty jsou předpokladem plnění týmových strategií. Každý z těch, kteří se vám postaví, je stejný člověk jako vy, sedící pouze za jiným počítačem v jiném temném koutě tohoto světa. Každopádně přemýšlí a rozhoduje se podobným způsobem jako vy. Pokud se vám podaří předvídat jeho chování, máte ho v kapse. Proto se snažte nepřemýšlet nad tím, co uděláte vy, ale co udělá soupeř. V praxi to znamená nestřílet většinou zbraní tam, kde právě je, ale do míst, kam za chvíli skočí. Stejně tak se musíte pohybovat po mapě – nepřemýšlejte pouze kde se soupeř nachází, ale kde si myslí, že jste vy, a odkud nejméně čeká váš příchod.

Strategie CTF

Určitě jste už zkoušeli mód Capture The Flag, v němž se oba týmy snaží ukořistit soupeřovu vlajku a přinést ji k té své. Přestože na veřejných serverech se z této týmové hry stává pouze lehce obohacený deathmatch, rád bych vás lehce uvedl do obecného rámce taktiky, pro případ, že byste se rozhodli hrát například zápas s pevnou sestavou. Standardní týmová rozložení pro CTF je 2-1-2, tedy dva lidé v obraně, dva v útoku a jedna spojka mezi nimi. Praxe samozřejmě může vypadat naprosto jinak, stejně jako například v hokeji, kde nemusí stát obránci celou dobu ve vlastní třetině. U útočníků je důležité, aby se podporovali při svém dotírání na nepřátelskou základnu a také při nesení vlajky. Málokdy se podaří, aby jediný útočník bez pomoci ostatních ukořistil vlajku a sám ji přes celou mapu donesl do své základny. U obránců je zase velmi důležité, aby si rozebrali území, které bude spadat pod jejich kontrolu ve stylu zónové obrany.

Tuto strategii bych mohl v praxi vysvětlit například na všem známé mapě CTF-Citadel. Zde by mohla mít obrana rozložené území tak, aby jeden hráč hlídal místnost s vlajkou, kde kontroluje dva postranní vchody. Druhý by pak měl na očích oblast ostrova kolem věže, čímž by zamezil bleskovým výpadům útočníků, kteří skočí dírou k vlajce. A pro případ, že by přes něj přece jenom někdo prošel, má velmi blízko ke všem třem možným únikovým cestám.

Útočníci by se zase mohli domluvit, aby jeden z nich vešel do základny postranním vchodem a odlákal pozornost, čímž by dal příležitost spoluhráči, který může skočit k vlajce jinou stranou a několika skoky ji odnést z dohledu. Spojka pak může čekat na mostě, kde jej bude krýt.

Strategie BR

Bohužel do této doby nevyhlásila žádná společnost profesionální ligu v Bombing Runu a ještě jsem nenarazil na žádný klan, který by se honosil specializací na tento mod. A právě proto jde zatím pouze o zábavu na veřejných serverech, kde se o příliné strategii mluvit nedá. Přesto už jsem byl svědkem několika pěkných momentů, které stojí za zmínění. Pomineme-li už všeobecně známou postupovou taktiku odhození balónu a následné teleportování se k němu a budeme předpokládat, že se bude BR hrát bez translocatoru, určitě stojí za zmínění taktika, kdy hráče nesoucího bombu doprovázejí dva kolegové a kryjí jej svými štíty. Při přiblížení se k soupeři pak odhodí vlastník bombu, všichni přepnou na silnější zbraně a snaží se jej zneškodnit.

Dle mého názoru v tomto modu není tolik důležitá obrana jako například v CTF, protože celý tým má po celou dobu velmi dobrou kontrolu nad polohou bomby, i když není právě v jejich vlastnictví. Proto je zde mnohem větší prostor pro týmovou spolupráci a útoky v pěti lidech už nejsou tolik riskantní jako ve výše zmiňovaném modu. Přesto by dle mého názoru měl být někdo v zadu jako pojistka, kdyby měl například někdo ze soupeřů speed a pronikl za vlnu útočníků, kteří jej už nebudou mít možnost dohonit. Taktickou záležitostí se zřejmě stane sebevražda hráče v útoku za účelem respawnu ve vlastní základně a možností pomoci v obraně. Každopádně zde bude ještě mnohem více záležet na týmové souhře a spolupráci, než v kterémkoli jiném modu. Týmy bez dobré týmové spolupráce se spoléháním na jednotlivce se budou mít problém prosadit i na nižších úrovních.

Klany

Chytla vás nová hra UT2003 natolik, že byste ji chtěli hrát častěji, zúčastňovat se soutěží a hrát ligy? K tomuto účelu je velmi vhodné přidat se do již existujícího „klanu“ nebo si založit vlastní. Klan je jakýsi tým hráčů, podobný třeba hokejovému klubu. Chcete-li si založit svůj vlastní klan a stát se jeho vůdcem, možná se vám bude hodit tento článek (http://www.tacops.cz/main.php?hb=true&pg=art&id=178), abyste získali stručný přehled o tom, co taková pozice obnáší. Komunita kolem této hry se shlukuje především na síti IRC (server QuakeNet, místnosti #ut2003.cz nebo #ut.cz). Profesionální soutěže pak pořádá především server ProGamers.

Tip na závěr

Jste v nové mapě a nevíte kudy kam? Stiskněte klávesu pro ukázání nejkratší cesty do základny červených či modrých barevným paprskem (původně na písmenech M a N), nebo do konzole zadejte příkaz „basepath 0“ nebo „basepath 1“.

Váš názor Další článek: Vývoj cen hardwaru: ceny konečně klesají

Témata článku: , , , , , , , ,