Je tomu téměř tři roky, co se zrodila legenda – zrodil se Unreal Tournament. Jistě si pamatujete na dlouhé hodiny, které jste trávili před monitorem a nemohli se nabažit vynikající grafiky, zvuků, hratelnosti a dalších skvěle propracovaných prvků. Nedávno herní trh postihlo nové zemětřesení nezanedbatelné škály. UT 2003 je totiž tu!
Platforma: PC
Typ hry: akční
Minimální konfigurace: procesor 733 MHz, 128 MB RAM, 3 GB na HDD, 16MB grafická karta, DirectX 8.1, Windows 98/2000/ME/XP
Doporučená konfigurace: procesor 1000 MHz, 256 MB RAM, 3 GB na HDD, 32MB grafická karta, DirectX 8.1, Windows 98/2000/ME/XP
Testovací konfigurace: AMD Athlon 1600+, 256 MB RAM, 3 GB na HDD, 32MB grafická karta, Windows 2000
Multiplayer: LAN, Internet
Výrobce hry: Epic Games (http://www.epicgames.com/) a Digital Extremes (http://www.digitalextremes.com/)
Distributor hry: Infogrames (http://www.infogrames.com/)
Homepage: www.unrealtournament2003.com
Nové pokračování přichází s ještě většími ambicemi než měl jeho starší bratříček. Je však tato hra skutečně tak revoluční, jak se od ní předpokládá? Pro získání vlastního názoru se vám pokusím přiblížit nejdůležitější oblasti v této hře.
Obecný přehled
Plná verze hry Unreal Tournament 2003 vám nabízí celkem 37 map (15 DM, 9 CTF, 7 BR a 6 DD), 48 postav bojovníků (+ 3 bonusové z původního UT), 5 herních módů (Team DeathMatch, DeathMatch, Capture The Flag, Bombing Run a Double Domination), 12 mutátorů, 12 zbraní a další dodatečné prvky, které v průběhu recenze ještě probereme.
Single-player
Po nastavení svého profilu shlédnete vcelku podařené intro, které dle mého názoru výstižně navozuje atmosféru nastávajících bojů, rozvíří ve vás adrenalin a připraví vás na dráhu profesionálního sportovního vojáka budoucnosti. Na začátku kariéry musíte projít kvalifikací, kterou představuje deathmatch a boj proti postupně se zvyšujícímu počtu bojovníků. Pokud tou projdete, můžete si složit z předložené nabídky postav s různými vlastnostmi (přesnost, agresivita, pohyblivost a taktika) svůj tým. Abyste si nevybrali nejlepší možnou sestavu, musíte pak své budoucí spoluhráče porazit v DeathMatchi, což je při vyšší úrovní botů docela problém. Povede-li se vám to, začnete s nimi postupně procházet turnaji v TDM, CTF, BR a DD.
Přestože je vše proloženo možnými taktickými kroky jako nastavení sestav, výměna hráčů apod. nejde celkově o zábavu na dlouhou dobu, protože s trochou snahy máte všechny zápasy za odpoledne dohrány. Nelamme však proto nad UT2003 hůl, protože nejde přece o Single-playerovou věc. Právě hra s živými soupeři vás může zabavit na hodně dlouhých zimních nocí.
Multi-player
Kromě hry s kamarády po místní síti (LAN), můžete samozřejmě hrát také po internetu. K tomu však musíte mít slušné připojení. Problémem všech verzí Unrealu (bohužel ani UT2003 není výjimkou) je totiž nedokonale optimalizovaný "netcode", což je část programu která má na starosti přenosy informací mezi vámi a serverem. V praxi to znamená, že k jakž takž slušnému hraní, abyste si alespoň trochu užili, potřebujete minimálně ISDN. A i s rychlou linkou si užijete hodně výpadků spojení. Pokud však tohle překousnete nebo se vám podaří vyhýbat se tomu, budete odměněni skvělými zážitky.
Herní mody
Princip DeathMatche a Team DeathMatche je jednoduchý a spočívá v co největším počtu zabití soupeřů (tzv. fragů). Za každý frag máte jeden bod, za sebevraždu pak bod ztrácíte. V TDM proti sobě hrají dva týmy a snaží se zabíjet pouze členy toho nepřátelského. V Capture The Flag hrají opět dva týmy, tentokrát je však úkolem ukořistit soupeřovu vlajku v jeho základně a donést ji ke své, která musí být na svém místě. Bombing Run je novinkou a jde o další krůček ke sportu, jelikož nyní je ve hře pouze jeden balón (bomba). Úkolem týmu je ukořistit jej, donést do soupeřovy základny a dostat do jeho brány, přičemž bojovník nesoucí bombu nemůže střílet, ale má možnost ji házet, čímž se otevírá prostor pro přihrávky spoluhráčům. Double Domination je pro změnu hra se strategickým nádechem, jejíž princip je v udržení dvou stacionárních bodů na různých místech mapy pod svou kontrolou po deset vteřin.
Boti
Umělá inteligence počítačem řízených bojovníků je vcelku uspokojivá. K dispozici máte osm úrovní obtížnosti od nováčka až po boha. Přestože jsou asi nejvíce přizpůsobeni na DeathMatch, například v duelu s ním většinou vyhrajete, protože si brzy všimnete, jakou cestu má v mapě naprogramovanou a málokdy ji mění, díky čemuž budete jeho pohyb předvídat. Zato pokud si jich dáte proti sobě víc, začnete se pěkně potit, protože boti jsou opravdu všemi mastmi mazaní a nenechají se nějak levně zabít. Často vás ucítí dříve, než vy je a po vejití do místnosti už vám poletí naproti nějaká ta raketa. V týmových hrách se boti taky velmi slušně orientují - umí chodit ve skupinkách, vzájemně se krýt a poslouchat taktických povelů svého vůdce.
Grafika
Engine hry je bezesporu revoluční záležitostí už díky tzv. Karma enginu, který má na starosti fyziku ve hře, a díky němuž se vám nikdy nestane, aby zabitý nepřítel zůstal někde na hraně nebo schodech v nepřirozené poloze. Nyní se stejně jako všechny objekty hezky skutálí dolů. Postava už totiž není chápána jako jeden objekt, ale je složena z více prvků (kosti), které se závisle na sobě, úhlu vzájemného ohybu (klouby), gravitaci a dalších působících silách (střely) pohybují. Při pobíhání po mapách budete cítit na každém kroku milióny polygonů, které vás obklopují. I ten nejméně podstatný prvek je prokreslen do nejmenších detailů a vypadá velmi reálně. Právě proto si budete připadat jako ve virtuální realitě.
Zvuky
Unreal Tournament 2003 získala práva na používání systému Dolby Digital. Tento fakt vám umožní nejen vizuální pocit již výše zmíněné virtuální reality, ale i jeho zvukové podmínění. Přesto bych však zvuky nehodnotil jako excelentní, mají totiž podle mne své mouchy. Například takový komentátor vás začne po chvíli hraní otravovat a po delší době vám začne snad i komentovat noční můry. Dalším problémem je fakt, že hardwarová podpora zvuků neuvěřitelně zatěžuje výkon počítače a nemůže si ji dovolit každý hráč.
Mapy
Jak již jsem zmínil výše, plná verze UT2003 nabízí 37 map, které jsou od malých arén se přes interiéry s několika místnostmi až po rozsáhlé exteriéry. Ty jsou však velmi rozlišných kvalit a dle mého názoru jde o slabší stránku hry. Po chvilce hraní vás totiž některé přestanou bavit, protože v nich už prostě nebudete mít co objevovat. Paradoxně nejlepší kousky budete znát už z původního UT (Face3, Curse3, Orbital2, Phobos2, Magma...). Přesto si určitě každý z vás vybere takové, které mu budou vyhovovat. Každopádně bych chtěl vyzdvihnout jejich téměř dokonalou grafickou propracovanost, které si nemůžete nevšimnout na první pohled. Všude kolem sebe vidíte dokonalé textury, bohatou architekturu, nepřeberné množství efektů jako padající sníh, blesky, světla, animované textury, mlha, lesknoucí se vodní hladina reagující líně na pohyb atd.
Zbraně
Zbraně se od UT příliš neliší, avšak doznaly mnoho změn. Jejich síla byla naladěna tak, aby se do každé situace hodila jiná zbraň. Díky tomu jste nuceni používat všechny zbraně a na druhé straně s žádnou z nich nejste úplně bezzubí. Ze začátku se vám možná bude zdát, že jsou některé slabé a dlouho trvá, než s nimi svého soupeře udoláte. Jde však o jen zvyk a jakmile se trošku zorientujete, zvyknete si na rychlejší pohyby a zhruba odhadnete, v jakou chvíli vytáhnout kterou zbraň, budete spokojeni. Například takové Shock Rifle Kombo nemá sice rozptyl jako dříve, ale za to tvoří jeho exploze kouli (oproti původnímu kruhu) do jejíž středu není nikdy dobré se dostat. Oproti staršímu bratrovi přibyla jedna zbraň - Ion Cannon, což je neškodný paprsek, kterým však označíte cíl pro orbitální družici s těžkým laserovým paprskem, jehož dopad vyrovná explozi Redeemeru. Znatelnou změnu prožili rovněž reinforcer, jenž se proměnil v lehký samopal s granáty, a Instant Hammer při přechodu k Shield Gunu.
Speciální pohyby
Jak již je zvykem v akčních střílečkách, musí hra obsahovat nějaké speciální pohyby, díky kterým může hráč dosáhnout určitých míst na mapě nebo je používat pouze při boji k získání výhody nad soupeřem. Mezi tyto pohyby patří starý známý dodge z UT (dvojité zmáčknutí šipky pro směr běhu), double-jump pro vyšší skok (druhé zmáčknutí klávesy pro skok ve vzduchu), wall-jump (provedení dodge ve vzduchu poblíž pevného bodu kolmo od něj), lift-jump (skok z výtahu za jeho pohybu), shield-jump (odražení se shield gunem od země při výskoku) a další méně důležité skoky pomocí různých zbraní (Bio, Shock Rifle).
Adrenalin
Skutečně zajímavým doplňkem je adrenalin, který sbíráte v průběhu hry buď ve formě pilulek povalujících se po mapě anebo při zabíjení nepřátel či dalším typu bodování jako je například donesení vlajky ke své. Ve chvíli, kdy máte na kontě 100% adrenalinu, můžete jej využít jedním ze čtyř způsobů, kterými jsou rychlost, neviditelnost, regenerace a zuřivost. Každou vlastnost spustíte určitou klávesovou zkratkou a v jejím průběhu se vám bude hladina adrenalinu postupně snižovat až klesne na nulu a vlastnost pomine. Prodloužení jejího trvání můžete docílit získáváním dalších procent v průběhu.
Světlé stránky hry |
- grafika
- zvuky
- fyzika
- možnost instalovat dodatečné mody a další
|
Temné stránky hry |
|
Mutátory
Jak jsem zmínil již dříve, máte na výběr 12 druhů mutátorů pro zpestření hry pro případ, že by vám náhodou začala připadat příliš stereotypní. Ze starého UT zůstaly ty nejlepší a byly doplněny novými nápady. Pro příklad můžu uvést velmi oblíbený InstaGib, kde hrajete pouze s jednou zbraní, kterou je laser z Shock Rifle, s tím, že každý jeho zásah soupeře zabíjí. Další doplňky jsou mimo jiné nízká gravitace, quad-jump, vypnutí adrenalinu a extra zbraní (redeemer, ion cannon) nebo efektní doplňky jako zpomalení pohybu těl čerstvě zabitých bojovníků či zvětšování hlavy v přímě úměře s vaším úspěchem ve hře.
Hardwarové nároky
Z toho všeho, co jsem výše v superlativech psal o grafice a zvucích, je zřejmé, že za tyto vymoženosti budete muset pěkně zaplatit. Naštěstí v praxi se věci nemají tak špatně, jak se o nich mluvilo před vydáním hry. Z mých osobních zkušeností vás můžu uklidnit, že si hru užijete i na kartě GeForce2MX - pokud samozřejmě snížíte na minimum všechny detaily. Přesto platí pro dnešní dobu pravidlo, že pokud chcete hrát UT2003, měli byste si pořídit nejlepší počítač, jaký vaše prostředky dovolují. Paradoxem a zřejmě i drobným nedostatkem v optimalizaci textur je fakt, že detaily ani rozlišení nemají takový dopad na výkon hry jak by si mnozí z nás představovali.
Závěr
V této recenzi nebyl problém vystihnout nedostatky, které hra UT2003 obsahuje - vypsat však všechny dobré stránky této hry se mi nepodařilo a zřejmě to ani není možné, protože ty objevujete každou minutou hraní a bude ještě dlouho trvat, než tuto studnu naplněnou nápady svých kreativních autorů prozkoumáte až na dno. Z toho bych si troufal odvodit závěr, že Unreal Tournament 2003 je skutečně revoluční záležitostí, která je skutečně horkým kandidátem na titul hra roku. Pokud tedy máte počítač alespoň trošku na úrovni a ještě stále nemáte tuto skvělou věc doma, rozhodně neváhejte ani chvíli a vydejte se ji koupit do nejbližšího obchodu ještě dnes.
Grafika: 10/10
Zvuky: 8/10
Hudba: 10/10
Hratelnost: 10/10
Jednoznačný kandidát na hru roku!
Celkové hodnocení: 9,5/10
- grafika
- zvuky
- fyzika
- možnost instalovat dodatečné mody a další