Until Dawn: školáci a strach

Chata v lesích a hororový nádech starých filmů. To je recept Sony na ten nejlepší horor příštího roku.

Kde kdo mluví o renesanci hororového žánru a už pomalu chvátá do obchodu pořídit náhradní trenýrky. No jen uznejte sami, že jenom ta plejáda nezávislých titulů jako je The Forest působí poměrně úctyhodně a pomyslný podtón údajnému návratu ještě umocňují AAA fláky jako Alien nebo nadějně vyhlížející Dying Light. Pokud ale patříte mezi absolutní skeptiky, nemůžete popřít alespoň snahu i těch největších herních vydavatelů cestu strachu a napětí vyzkoušet. Jedním důkazem za všechny budiž Sony a jejich nově oznámený horor Until Dawn.

nieuws20140812_untildawnps4.jpeg until_dawn (1).jpg Until-Dawn.jpg

Znovu a lépe

I když jak se to vezme nově…Until Dawn totiž za sebou má poměrně zajímavou genezi a světu se představil už před nějakou dobou ještě jako ten titul, který by měl hardcore hráčům prodat PS Move. Tomuto nápadu ale dávno odzvonilo a ani se není čemu divit, když samotný Move to mezitím stihl skoro zabalit a ani Sony tuhle svítivou skoro sexuální pomůcku na konferencích nevytahuje.

 

Změna tématu a základní premisy s novou platformou a jiným zaměřením nepřichází

 

Until Dawn je tak nyní pouze další z plejády first party PS4 exkluzivit a také asi prvním hororem posledních let, který alespoň na první pohled dává ruce pryč od rozdvojených světů, zombie a příšer z říše snů. Změna tématu a základní premisy totiž s novou platformou a jiným zaměřením nepřichází a Until Dawn se tváří jako drsná teen vyvražďovačka se vším, co k tomu patří.

18731_toroltek-az-until-dawn-horrorjatek-munkalatait-1.jpg

Těšte se tedy na partu naivních teenagerů, chatu v odlehlých horách a jednoho pořádného psychopata s chutí po krvi. Že to zní jako to největší filmové klišé minulé dekády? To je také záměrem a tvůrci nijak netají, že právě tím jsou odlišní. Ostatně to potvrdilo i demo prezentované na letošním Gamescomu, které sázelo na tradiční lekačky, děsivé panenky nebo třeba klauny. Zkrátka naprostou klasiku a to včetně hloupých rozhodnutí a předvídatelných závěrů.

Hlavně ten příběh

Tedy jak se to vezme, protože Until Dawn si za svůj vzor bere Davida Cage a jeho Heavy Rain. Konec tak nejen budete moci sami ovlivnit, ale už nyní v poměrně rozpracovaném stavu hra vykazuje překvapivě silnou znovuhratelnosti. Návštěvníci Gamescomu dokonce mluví o hotové tapiserii rozhodnutí a alternativních vyústění, což už zní hodně slibně. Autoři se dokonce kasají až stovkou možných závěrů, kde všichni mohou stejně tak přežít jako zemřít nebo z chaty obležené sněhem vyjít pouze zmrzačení.

untildawn_screens2_0005.jpg Until-Dawn-Featured-Image.jpg until-dawn-gameplay-screenshot-scared-girl-reaction-ps4.jpg

Podle všeho bude stačit jedno chybné, respektive odlišné dialogové rozhodnutí nebo přehlédnutí některého z předmětů a hned se bude vyprávění ubírat jiným směrem. Hra vás navíc nechává povětšinou tápat a prostě si tvořit tak trochu vlastní hru. Dialogy totiž rámuje podobně jako ve Walking Dead časový limit a HUD je omezen na naprosté minimum. Pomáhat by vám údajně měla pouze motýlí ikona v rohu obrazovky indikující význam předmětů.

 

Quit time eventy údajně budou chybět a nahradit by je měla otevřenější hratelnost

 

To už je docela odvážná herní filozofie, která si říká nejen o hodně bohatý herní svět, ale také o vypravěčský um, na kterém Until Dawn bude stát především. A tady údajně tvůrci nezklamávají a odhalená dema by klidně mohl mít na triku právě Cage, jehož unikátní spojení vysoce ambiciózního vyprávění a adventurní hratelnosti prostupuje celým titulem. Jen ty Quit time eventy údajně budou chybět a nahradit by je měla otevřenější hratelnost, kde prostě budete řídit pohyb postavy a akci sami.

until-dawn-screenshot-03-ps4-us-07aug14.jpg

Nezkušení, ale ambiciózní

Jinak je ale podobnost s Heavy Rain skutečně velká a Until Dawn nezastírá své ambice ani co se technické stránky týče. Stranou rovnou mohou jít předsudky o předělávce z pohybového ovládání a staré konzole. Finální produkt totiž bude sdílet technologické jádro s posledním Killzone a nabídne i plnou integraci PS4 ovladače včetně gyroskopu, zadního světla a dotykové plošky. Takže počítejte s dynamickými světelnými efekty nebo stíny, na kterých má mimochodem do určité míry celý zážitek a pocit strachu stát, a podle vlastních slov se autoři soustředí i na u hororů důležité ozvučení.

until-dawn-gameplay-screenshot-scared-girl-reaction-ps4.jpg UntilDawnGamescom-600x250.jpg Until-Dawn-PS3.jpg

Jestli by tohle všechno stačilo k úspěchu PS Move už se ale nedozvíme. Zato příští rok dost možná Until Dawn ještě prohloubí propast mezi Xbox One a právě PS4. Zajímavých a hlavně neotřelých hororů totiž nikdy není dost a zrovna tenhle se díky svému námětu a příjemnému retro nádechu určitě neztratí. Zda ovšem zvládne také dodat to, co slibuje, na to si budeme muset počkat. Ambice totiž nejsou všechno a řekněme si to narovinu, úplně nejpřesvědčivější tituly za sebou tvůrci nemají.

Nejnovější komentáře