Until Dawn: školáci a strach

Chata v lesích a hororový nádech starých filmů. To je recept Sony na ten nejlepší horor příštího roku.

Kde kdo mluví o renesanci hororového žánru a už pomalu chvátá do obchodu pořídit náhradní trenýrky. No jen uznejte sami, že jenom ta plejáda nezávislých titulů jako je The Forest působí poměrně úctyhodně a pomyslný podtón údajnému návratu ještě umocňují AAA fláky jako Alien nebo nadějně vyhlížející Dying Light. Pokud ale patříte mezi absolutní skeptiky, nemůžete popřít alespoň snahu i těch největších herních vydavatelů cestu strachu a napětí vyzkoušet. Jedním důkazem za všechny budiž Sony a jejich nově oznámený horor Until Dawn.

nieuws20140812_untildawnps4.jpeg until_dawn (1).jpg Until-Dawn.jpg

Znovu a lépe

I když jak se to vezme nově…Until Dawn totiž za sebou má poměrně zajímavou genezi a světu se představil už před nějakou dobou ještě jako ten titul, který by měl hardcore hráčům prodat PS Move. Tomuto nápadu ale dávno odzvonilo a ani se není čemu divit, když samotný Move to mezitím stihl skoro zabalit a ani Sony tuhle svítivou skoro sexuální pomůcku na konferencích nevytahuje.

 

Změna tématu a základní premisy s novou platformou a jiným zaměřením nepřichází

 

Until Dawn je tak nyní pouze další z plejády first party PS4 exkluzivit a také asi prvním hororem posledních let, který alespoň na první pohled dává ruce pryč od rozdvojených světů, zombie a příšer z říše snů. Změna tématu a základní premisy totiž s novou platformou a jiným zaměřením nepřichází a Until Dawn se tváří jako drsná teen vyvražďovačka se vším, co k tomu patří.

18731_toroltek-az-until-dawn-horrorjatek-munkalatait-1.jpg

Těšte se tedy na partu naivních teenagerů, chatu v odlehlých horách a jednoho pořádného psychopata s chutí po krvi. Že to zní jako to největší filmové klišé minulé dekády? To je také záměrem a tvůrci nijak netají, že právě tím jsou odlišní. Ostatně to potvrdilo i demo prezentované na letošním Gamescomu, které sázelo na tradiční lekačky, děsivé panenky nebo třeba klauny. Zkrátka naprostou klasiku a to včetně hloupých rozhodnutí a předvídatelných závěrů.

Hlavně ten příběh

Tedy jak se to vezme, protože Until Dawn si za svůj vzor bere Davida Cage a jeho Heavy Rain. Konec tak nejen budete moci sami ovlivnit, ale už nyní v poměrně rozpracovaném stavu hra vykazuje překvapivě silnou znovuhratelnosti. Návštěvníci Gamescomu dokonce mluví o hotové tapiserii rozhodnutí a alternativních vyústění, což už zní hodně slibně. Autoři se dokonce kasají až stovkou možných závěrů, kde všichni mohou stejně tak přežít jako zemřít nebo z chaty obležené sněhem vyjít pouze zmrzačení.

untildawn_screens2_0005.jpg Until-Dawn-Featured-Image.jpg until-dawn-gameplay-screenshot-scared-girl-reaction-ps4.jpg

Podle všeho bude stačit jedno chybné, respektive odlišné dialogové rozhodnutí nebo přehlédnutí některého z předmětů a hned se bude vyprávění ubírat jiným směrem. Hra vás navíc nechává povětšinou tápat a prostě si tvořit tak trochu vlastní hru. Dialogy totiž rámuje podobně jako ve Walking Dead časový limit a HUD je omezen na naprosté minimum. Pomáhat by vám údajně měla pouze motýlí ikona v rohu obrazovky indikující význam předmětů.

 

Quit time eventy údajně budou chybět a nahradit by je měla otevřenější hratelnost

 

To už je docela odvážná herní filozofie, která si říká nejen o hodně bohatý herní svět, ale také o vypravěčský um, na kterém Until Dawn bude stát především. A tady údajně tvůrci nezklamávají a odhalená dema by klidně mohl mít na triku právě Cage, jehož unikátní spojení vysoce ambiciózního vyprávění a adventurní hratelnosti prostupuje celým titulem. Jen ty Quit time eventy údajně budou chybět a nahradit by je měla otevřenější hratelnost, kde prostě budete řídit pohyb postavy a akci sami.

until-dawn-screenshot-03-ps4-us-07aug14.jpg

Nezkušení, ale ambiciózní

Jinak je ale podobnost s Heavy Rain skutečně velká a Until Dawn nezastírá své ambice ani co se technické stránky týče. Stranou rovnou mohou jít předsudky o předělávce z pohybového ovládání a staré konzole. Finální produkt totiž bude sdílet technologické jádro s posledním Killzone a nabídne i plnou integraci PS4 ovladače včetně gyroskopu, zadního světla a dotykové plošky. Takže počítejte s dynamickými světelnými efekty nebo stíny, na kterých má mimochodem do určité míry celý zážitek a pocit strachu stát, a podle vlastních slov se autoři soustředí i na u hororů důležité ozvučení.

until-dawn-gameplay-screenshot-scared-girl-reaction-ps4.jpg UntilDawnGamescom-600x250.jpg Until-Dawn-PS3.jpg

Jestli by tohle všechno stačilo k úspěchu PS Move už se ale nedozvíme. Zato příští rok dost možná Until Dawn ještě prohloubí propast mezi Xbox One a právě PS4. Zajímavých a hlavně neotřelých hororů totiž nikdy není dost a zrovna tenhle se díky svému námětu a příjemnému retro nádechu určitě neztratí. Zda ovšem zvládne také dodat to, co slibuje, na to si budeme muset počkat. Ambice totiž nejsou všechno a řekněme si to narovinu, úplně nejpřesvědčivější tituly za sebou tvůrci nemají.

Váš názor Další článek: Z brutálního traileru na akci Let It Die vám krev vystřelí ušima

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,



Bude to o prsa. Facebook a Instagram pořád neví, kdy jsou zobrazené bradavky porno

Bude to o prsa. Facebook a Instagram pořád neví, kdy jsou zobrazené bradavky porno

**Meta má zjednodušit pravidla a být ke všem spravedlivá **Facebook s Instagram věnují samostatný odstavec bradavkám **Pravidla ale neřeší nebinární, transsexuální a intersexuální osoby

Petr Urban
InstagramFacebookSociální sítě
Recenze hry Crisis Core: Final Fantasy VII Reunion. Poznejte, co předcházelo událostem Cloudova dobrodružství

Recenze hry Crisis Core: Final Fantasy VII Reunion. Poznejte, co předcházelo událostem Cloudova dobrodružství

Výborné RPG Crisis Core se konečně z PSP dostává na aktuální platformy a ve vylepšené podobě se mu daří ještě lépe, než originálu.

Michal Polok
Crisis Core: Final Fantasy VII ReunionPS5Recenze
Na povrchu Měsíce je tolik kyslíku, že by stačil pro lidstvo na 100 tisíc let

Na povrchu Měsíce je tolik kyslíku, že by stačil pro lidstvo na 100 tisíc let

** Lidstvo se připravuje na kolonizaci Měsíce ** Jednou ze základních surovin, bez nichž se na naší přirozené družici neobejdeme, je nepochybně kyslík ** Kde ho vzít?

Stanislav Mihulka
KolonizaceMěsícO2
Hitman 3 změní jméno. World of Assassination zahrne obsah z celé nové trilogie plešatého zabijáka
Martin Nahodil
OznámeníHitman
Všichni žijeme v Bublině. Je velká 1000 světelných let a magnetizovaná

Všichni žijeme v Bublině. Je velká 1000 světelných let a magnetizovaná

** O bublinách v galaxiích toho víme jen velmi málo ** Theo O’Neill a jeho kolegové se to snaží zlepšit ** Zmapovali magnetická pole naší Lokální Bubliny

Stanislav Mihulka
Astronomie

Aktuality

15:08 | Slovenský simulátor lovce Way of the Hunter nás v novém DLC vezme na Aljašku. Bližší informace ohledně expanze Aurora Shores se máme dozvědět brzy. 
13:14 | Co je zač Atomic Heart, který vychází na konci února? To vám tvůrci vysvětlí v rozsáhlém traileru plném ukázek přímo z hraní. Sami se do akce pustíme 21. února. 
1. února | Star Wars Jedi: Survivor nakonec vyjde až 28. dubna. Studio Respawn nestíhá vývoj a potřebuje dalších šest týdnů na dokončení. 
31. ledna | Český hit American Truck Simulator se v budoucnu rozšíří o mapu Kansasu. Ještě před tím ale přijde DLC se státem Oklahoma 

Únorový Computer

Aktuální číslo časopisu Computer

Jak surfovat anonymně

Test přenosných projektorů

Kompletní srovnání DDR4 a DDR5

Jak vyčistit počítač od špíny a prachu