Crowdfunding je bezesporu skvělá věc, která vývojářům může pomoci splnit jejich sen vytvořit si vlastní hru. Občas se ale také stane, že lidé vloží důvěru ve špatný projekt a z hotové hry se stanou jen plané sliby. Několikrát se stalo, že i po úspěšné kampani nikdy žádný produkt nevzešel. Dnes si ukážeme několik příkladů.
Aura Tactics
Z názvu asi sami dokážete vyčíst, že v téhle hře měla hrát roli především taktika. Mělo to být TRPG, kde základní herní prvky tvoří celá řada elementů. Dokonce jste si mohli vyzkoušet, jak bude hra fungovat, ale očividně se nakonec vývojáři na nic jiného nezmohli.

V kampani na Kickstarteru vedenou Douglasem Milerem se jim podařilo vybrat skoro 12 tisíc dolarů. Celý tým tvořilo několik málo lidí, ale během kampaně byly naslibované takové věci, že by to dalo zabrat i normálnímu studiu. Mezi ty nejvýraznější patří možnost prohazovat třídy postav, kterých mělo být nepřeberné množství. To zajímavé přišlo až s multiplayerem.
Nejen že chtěli tvůrci udělat obří svět, kde budou propojeni všichni hráči, ale také chtěli zbořit zdi mezi platformami. Cross-platform multiplayer sice dnes funguje, ale většinou je to jen mezi dvěma platformami a zbytek od toho drží ruce dál. Už tohle bylo podezřelé, když se to nedaří ani velkým vydavatelům.
Poslední update týkající se Aura Tactics vyšel na začátku roku 2013. Tým se prý rozpadl, ale Miler stále sliboval, že podporovatelé hru dostanou i tak. A teď v roce 2018 stále nemáme nic a nikdo z vývojářů nekomunikuje s vnějším prostředím. Někdo si asi udělal pár výletů na Havaj.
Code Hero
Tenhle nápad byl opravdu zajímavý. Chcete dělat hry a nevíte, jak na to? Proč si tedy nezahrát hru, která vás naučí dělat další hry? Přesně tohle bylo hlavní myšlenkou projektu Code Hero. Idea je to opravdu lákavá, její provedení ale není tak jednoduché, jak se může zdát.

I přes to všechno je tvorba her neuvěřitelně složitým procesem a vytvořit hru, která by vás je měla naučit dělat, by bylo ještě daleko náročnější. Lidem se to ale zdálo tak lákavé, že se nasbíralo více než 170 tisíc dolarů.
Aktualizace ale postupně ztratily svoji pravidelnost a nakonec z toho opět nic nebylo. Ještě v roce 2014, což bylo dva roky po kampani na Kickstarteru, Alex Peake tvrdil, že se na Code Hero stále pracuje a hráči se mají těšit na další updaty. Nedlouho po tom ale vyšlo najevo, že tým opouští a nikdo neví, co se s celým projektem stalo.
Unwritten: That Which Happened
Teď jednu strategickou. Měli jsme se podívat do nomádského prostředí, kde byste se se svým klanem měli vydat na cestu přes nebezpečnou krajinu. Hra měla i hratelnou verzi, která mezi novináři sklízela jeden úspěch za druhým.

Všechno se ale zlomilo ve chvíli, kdy došly peníze. Vybralo se skoro 80 tisíc dolarů. Lídr Joe Houston prý musel investovat peníze určené na vývoj do rodiny, kterou postihla nemoc. V updatech na Kickstarteru se omlouval a děkoval všem, kteří jeho rodinu podporují.
Není ale jisté, jestli to bylo opravdu tak. Možná, že ho prostě už vývoj omrzel. Ale nebudeme tady mlžit. V polovině roku 2014 vyšel poslední update s omluvou, že se vývoj nejspíš trochu protáhne. O rok později v rozhovoru pro Kotaku Houston stále tvrdil, že vývoj rozhodně není ukončen a na hře se stále pracuje. Jak ale sami můžete vidět, z tohoto projektu nevzešla žádná hra.
Moon Rift
Moon Rift se řadí mezi ty menší projekty. Vybralo se na něj „jen“ 8 tisíc dolarů. Mělo jít o RPG platformovou střílečku s náhodně generovanými levely. Sam Hutcher, který na projektu pracoval sám, se postupně přestal ohlašovat a po celé kampani zbylo jen demo.

Poslední updaty pochází z roku 2013 a když se někdo poté pokusil autora kontaktovat ohledně toho, co se s Moon Riftem děje, nedostal žádnou odpověď. Teď už nefunguje ani oficiální stránka hry ohledně vývoje.
Netrvalo to ani rok, a Hutcher už s nikým nekomunikoval. Na stránkách sice stále je, že se hra vyvíjí pro mobilní platformy a PC, ale nikde už nenajdete, jak je v tuto chvíli projekt na tom.
Yogventures
A teď se dostáváme snad k největšímu průšvihu, který se v tomto odvětví stal. Možná některým z vás něco řekne název Yogcast. Je to jméno skupiny Youtuberů, kteří se rozhodli vytvořit si svoji vlastní hru jménem Yogventures.

Jejich fanoušci na Kickstarterové kampani přispívali jako diví. Nebylo to jen proto, že to byli jejich fanoušci, ale také z toho důvodu, že jim do hry naslibovali takové věci, že to znělo až moc dobře. Podobně velký projekt nevypadal na to, že by se nedotáhl do konce. Jak ale můžete sami vidět, nikdy si u ničeho nemůžete být jistí.
Vybralo se více než půl milionu dolarů a lidé z Yogcastu si libovali, že dosáhli svého cíle a co nevidět tady měla být hra samotná. Uplynulo ale několik týdnů, měsíců, let a kde nic tu nic. Nakonec byla hra zrušena, a to z jediného důvodu. Vývojáři nebyli schopni splnit požadavky, které Yogcast vyžadoval. V kampani naslibovali hory doly, už ale nikoho nenapadlo, jestli to jde vůbec splnit.
Clang
Na tento projekt se vybralo jen o něco málo méně než v případě Yogventures. Pořád ale počet nasbíraných peněz přesáhl půl milionu dolarů. Neal Stephenson chtěl vytvořit revoluční bojovou hru, která by měla zatím nejpropracovanější systém šermu.

Vývojáři se na to nevykašlali. Skutečně byl vytvořen prototyp hry, který představoval to, co bylo v kampani slíbeno. Technicky byl dost inovativní a tím si tvůrci obhájili svoje ambice. Tím nejdůležitějším faktorem u hry je ale to, aby byla zábava ji hrát. A v tom ohledu Clang zcela vyhořel.
Stephenson k tomu řekl, že je to především jeho vina. Upozadil zábavnost hry a zaměřil se především na historickou přesnost a realističnost šermířských soubojů. Rok po úspěšné kampani na Kickstarteru byl projekt nadobro zrušen. A teď? Teď tu máme něco podobného v Kingdom Come: Deliverance.
Rival Threads: Last Class Heroes
Rival Threads mělo být 2D akční RPG, kde postavy měly využívat různé nadpřirozené schopnosti. Tou hlavní věcí ale byly loutky. Díky nevídaným schopnostem se obyvatele tohoto fiktivního světa stávali loutkaři. Hráč pak měl porazit všechny nejsilnější loutkaře na škole, kam hlavní postava chodila.




Vybralo se téměř 25 tisíc dolarů, ale ani to nestačilo, aby hra spatřila světlo světa. Vedoucí vývojářského týmu Leonardo Molar k tomu řekl, že se jim projekt během vývoje abnormálně rozrostl pod rukama a už ho prostě a jednoduše nezvládli ukočírovat.
Po oficiálním ukončení vývoje bylo všem podporovatelům nabízeno vrácení peněz. Podle samotných přispěvatelů ale stejně nic nedostali zpět a vývojáři s komunitou odmítají komunikovat. Už tak měli kvůli neúspěšnému vývoji pošramocenou pověst, tímhle se pohřbili nadobro.
The Stomping Land
Tento kousek se snad dostal ve vývoji nejdál z našeho výčtu nevydaných her. Mohli jste si ho totiž dokonce zahrát i skrze předběžný přístup na Steamu, kde hra měla docela početnou komunitu. Bylo to RPG s dinousaury, něco na způsob Ark Survival Evolved. Podle hráčů ale Ark oproti Stomping Landu zaostával. Nikdo tedy ani nepředpokládal, že by s vývojem mohlo být něco špatně.




V kampani na Kickstarteru se vybralo 114 tisíc dolarů a po příchodu do předběžného přístupu přicházel jeden update za druhým. Postupně ale kadence ubývala, až najednou přestaly aktualizace přibývat úplně. Po nějaké době se ukázalo, že se vývojářský tým postupně rozpadl.
Vývoj byl tedy oficiálně ukončen, ale i tak byla ještě nějakou dobu hra dostupná právě přes Steam. Dnes už ji tam ale nenajdete. Maximálně tak zbytky fanouškovské základny v komunitě.
Shining Empire
Na to, že chtěli vytvořit něco tak velkého, jim stačilo vybrat 3 tisíce dolarů. Hlavními prvky, se kterými se autoři chlubili, byla velikost a délka herní doby. Zdejší svět měl být několikanásobně větší než Skyrim a strávený čas u Shining Empire se mohl vyšplhat až k tisícovce hodin. Možná vývojáři spoléhali na to, že když pracují s tak jednoduchou grafikou, nebude složité udělat svět takových rozměrů.
Na indie vývojáře je ale něco takového opravdu moc. Po úspěšné kampani vydali jen pár updatů, přičemž poslední asi 3 měsíce po jejím startu. Vydání hry bylo slibované na podzim roku 2014, ale už v červnu tvůrci zcela přestali jednat s komunitou. Dnes už ani nefunguje jejich doména. A takhle, dámy a pánové, se dělají peníze.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na devíti webech.
Vyzkoušet za 1 Kč
Nebo samostatné Živě Premium