Utkání programátorů ČR vs SR: zatím bez výsledku

Nedávno jsem vám v souvislosti s články o slovenském akčním RPG Cult a tahové strategii Empire of Magic sliboval obsáhlejší článek, pojednávající o spolupráci / vzájemném soupeření českých a slovenských týmů. Tak tedy, dnes ho tu máme. Dozvíte se zde názory lidí z Illusion Softworks, Lonely Cat Games a dalších dvou herních týmů.
Utkání programátorů ČR vs SR: zatím bez výsledku
Nedávno jsem vám v souvislosti s články o slovenském akčním RPG Cult a tahové strategii Empire of Magic sliboval obsáhlejší článek, pojednávající o spolupráci / vzájemném soupeření českých a slovenských týmů. Tak tedy, dnes ho tu máme. Dozvíte se zde názory lidí z Illusion Softworks, Lonely Cat Games a dalších dvou herních týmů.

Jistě, mohl bych zde nyní vybalit přehled všech her české a slovenské provenience za poslední dva roky, podrobně je popsat, porovnat, vyvodit trendy, krátce okomentovat jejich autory, atd. atd. ...ale takhle to nebude. Podle mého je totiž tím nejlepším způsobem, jak se dozvědět o vztazích mezi českými a slovenskými týmy se jich na to přímo zeptat. A tak jsem položil stejných sedm otázek zástupcům čtyř herních týmů. Jsou jimi Illusion Softworks (odpovídá Petr Vochozka), 3D People (Ján Turán), Lonely Cat Games (Michal Bacik) a Cauldron (David Durčák).

Doupě: Váš tým je složen čistě jen z Čechů / Slováků, nebo jste "promíchaní"? (případně máte jiné zahraniční zaměstnance?)

Petr Vochozka (IS): V ČR máme centrálu v Brně, pobočky v Praze a ve Zlíně, V SR máme pobočku v Bratislavě a připravujeme další na východním Slovensku. V Brně u nás pracuje několik Slováků, žádné další zahraniční zaměstnance nemáme.

Ján Turán (3DPeople): Sme čisto slovenský tým.

Michal Bacik (Lonely Cat Games): Sme "promichaní". Češi a Slováci.

David Durčák (Cauldron): Momentalne je nas tim zlozeny cisto zo Slovakov. Samozrejme sa nebranime zamestnaniu zahranicnych (najma ceskych) ludi, ale vacsinou to je problem ubytovania (pretoze sa nam neosvedcila externa spolupraca, vyzadujeme aby kazdy pracoval v nasich priestoroch).

Doupě: Pokud ano, myslíte, že jednotlivé národnosti mají nějaká specifika? Jako například že Češi inklinují více k umělecké tvorbě (design, grafika), zatímco Slováci třeba k programování?

Petr Vochozka: Jistě, jedná se zejména o pracovní morálku. Čím více na východ, upřednostňují se peníze na ruku oproti dlouhodobým výhodám. Také se mi zdá, že na Slovensku je snazší sehnat více kvalitních programátorů.

Ján Turán: O tej fáme, že väčšina hlavných programátorov v česko-slovenských firmách pochádza zo Slovenska som už počul a môže byť, že to v dnešnej dobe tak aj je. Ale to je len náhoda, podľa mňa sú a budú dobrí programatori či grafici ako zo Slovenska tak aj z Českej rebubliky.

Michal Bacik: Nemyslim. Tieto regiony su tak blizko, ze nejake prilis velke rozdiely v nadani a mentalite by som ani neocakaval.

David Durčák: Nemyslim si, ze to je takto rozdelene. Su jednoducho ludia, ktori maju vztah k technickejsim pracam a ini, ktori inklinuju k umeleckejsim. Ale nemyslim si, ze to zalezi na tom ci je ten clovek Slovak alebo Cech.

Doupě: Má tato "mezinárodní" spolupráce nějaké výhody/nevýhody?

Petr Vochozka: Myslím, že je to úplně jedno.

Ján Turán: Určite. Viac ľudí, viac možností sa presadiť, lepšie výsledky. Je to vidieť napríklad na firme Illusion Softworks, o ktorej svetové meno sa nemalou mierou zaslúžili aj tam zamestnaní slováci, nehovoriac o jej pobočkách na Slovensku.

Michal Bacik: Vyhody: pri hladani novych ludi do timu - nie sme obmedzeni na oblast ciech, ale mozme uvazovat i o 5 milionovom slovensku. Pravne zabezpecenie takej spoluprace je podstatne jednoduchsie ako s inymi narodnostami.

David Durčák: Este sme takto nespolupracovali, ale nevidim rozdiel medzi kvalitnym nasim clovekom a zo zahranicia. Dolezite su len talent a skusenosti.

Doupě: Spolupracujete s nějakými dalšími českými / slovenskými týmy?

Petr Vochozka: Ano, s Pterodony a s dalším týmem z Brna, který pro nás připravuje další hru.

Ján Turán: No o priamej spolupráci by sa veľmi nedalo rozprávať, ale určitá komunikácia tu je. Osobne sa poznám z viacerými ľudmi ako v slovenských, tak aj v českých herných firmách.

Michal Bacik: S ceskymi. Inak mame kontakty na oboch stranach.

David Durčák: Sme v kontakte s niektorimi, ale priama spolupraca, v zmysle prace na jednom projekte nie je.

Doupě: Vidíte své kolegy v ČR / SR obecně jako konkurenci či spíše jako opravdové "rivaly"?

Petr Vochozka: Konkurenci ne ve smyslu prodeje her, ale ve smyslu lidského potenciálu. Rivalita zde existuje, ale celkem rozumná, jistě je to hnací motor pro spoustu lidí. Úspěch jiného českého vývojáře ve světě je pro nás velice pozitivní, i nám otevírá více vrátka pro západní distribuci.

Ján Turán: Určitá rivalita tu samozrejme musí byť, podnecuje to ľudí k lepším výsledkom. Ale zatiaľ je naše odvetvie tak malé, že väčšinou firmy vyvíjajú žánrovo a spracovaním tak odlišné tituly, že na rozdiel od rivality si skôr navzájom fandia a radia čo, kde, ako a lepšie urobiť či vylepšiť.

Michal Bacik: Rivaly, hlavne doma (t.j. CR). O timoch na slovensku toho nevieme tak vela.

David Durčák: Iba konkurencia. Ale tak nevidime iba kolegov v Cechach a na Slovensku. Na svete je cez tisic vyvojarskych timov takze konkurencia je skutocne velka.

Doupě: Slovensko je oproti ČR přeci jen stále ještě ekonomicky poněkud pozadu, myslíte si, že herní týmy tam mají horší zázemí a podmínky ke tvorbě něž v ČR?

Petr Vochozka: Záleží na investorovi, myslím si, že to nemá moc co dělat s ekonomickou úspěšností země.

Ján Turán: To by som nepovedal. Ten ekonomický rozdiel nie je až taký astronomický a väčšina firiem pracuje pre zahraničných publisherov, takže všetko je len otázka rozpočtu.

Michal Bacik: Mozno trochu. Hlavne na slovensku asi chybi kapital a investori ochotni "ist" do hier.

David Durčák: Nemyslim si, ze je to tak. Vacsina timov, ktore su rozbehnute dostavaju financie zo zahranicia takze to so zivotnou urovnou v danej krajine nesuvisi az tak vela.

Doupě: Nu a poslední otázka... co nového chystáte v blízké budoucnosti?

Petr Vochozka: Konec tohoto a přístí rok pro nás budou zlomové, vydáme Mafii, Hidden & Dangerous 2 a další 2 dosud neoznámené hry.

Ján Turán: Naše RPG Cult nám momentálne zaberá najviac času, takže zatiaľ nič nového nechystáme.

Michal Bacik: Akcnu stirelacku Atlantica.

David Durčák: Momentalne pracujeme na 3D akcii s menom Chaser (www.chasergame.com) a postupne rozbiehame aj dalsi projekt o tom ale blizsie info zatial neposkytujeme.

Další komentář myslím tyto odpovědi nepotřebují. Jak sami vidíte, názory vývojářů jsou ve většině případů podobné, ať již jsou z České Republiky nebo ze Slovenska, takže ony ty rozdíly mezi těmi našimi dvěma národy opravdu (asi) nebudou nijak veliké. A co víc, hry se vyrábějí na celém světě úplně stejně, ať už je to v Jihoafrické Republice nebo v Norsku.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Kingdom Come: Deliverance - prožijte český středověk (recenze)

Kingdom Come: Deliverance - prožijte č…

Česká hra ze středověku se dočkala finálního vydání. Po dlouholetém vývoji máte možnost okusit hru, jaká tu ještě nebyla. RPG inspirované českou historií a vyvíjené s důrazem na středověkou realitu. Stojí za to hru pořizovat? Dozvíte se v recenzi!

13.  2.  2018 | | 122 N/A
Kingdom Come: Deliverance je úžasná česká hra, se kterou prožijete středověk

Kingdom Come: Deliverance je úžasná če…

Kingdom Come: Deliverance je nejočekávanější hrou roku 2018. Hra se středověkým námětem čerpá z české historie a slibuje doposud nevídaný herní zážitek založený na tvrdé realitě a precizním zpracování.

5.  2.  2018 | | 76 N/A
V Kingdom Come: Deliverance se musíte naučit řádně oblékat a obrnit

V Kingdom Come: Deliverance se musíte …

V očekávaném českém RPG nebudou věrohodné jen souboje, ale také způsob oblékání a využívání brnění.

7.  2.  2018 |
Kingdom Come: Deliverance už prodalo téměř 500 tisíc kopií

Kingdom Come: Deliverance už prodalo t…

Nehledě na bugy a další technické nepříjemnosti se Kingdom Come v prodejích pěkně daří.

15.  2.  2018 | | 5 N/A
Jak Kingdom Come redefinuje pojetí soubojů z pohledu první osoby

Jak Kingdom Come redefinuje pojetí sou…

Souboje z pohledu první osoby byly vždy kamenem úrazu mnoha her. Warhorse má na to svůj vlastní přístup.

6.  2.  2018 | | 3 N/A
Kingdom Come: Deliverance dostane na PS4 v den vydání obří patch

Kingdom Come: Deliverance dostane na P…

Máte koupené Kingdom Come na konzoli PS4 a chystáte se hrát? Tak to si ještě nějakou dobu počkáte.

12.  2.  2018 | | 16 N/A
Herní agenda: zpátky v sedle nového roku

Herní agenda: zpátky v sedle nového ro…

Na začátku roku téměř vždy bývá na herním trhu poměrně sucho. Letošek nebyl výjimkou, proto jsme si s agendou dali menší pauzu. Už se ale začínají objevovat první dobře vypadající kousky, takže nastal čas, abychom si o nich zase něco řekli.

16.  2.  2018 |
Kingdom Come: Deliverance - fotoseriál z českých luhů a hájů (galerie)

Kingdom Come: Deliverance - fotoseriál…

Recenzi jsme sice již napsali, ale Kingdom Come nás stále baví. Podívejte se na galerii z našich dobrodružných výprav.

včera | | 4 N/A