Úvaha: Hry a umění

Lze považovat některé hry za novodobá umělecká díla? Jaká je vůbec definice umění? Co ji splňuje a co ne? Už se vám stalo, že jste se po dohrání nějaké počítačové hry málem rozbrečeli? Nebo měli chuť tleskat ve stoje při závěrečných titulcích? Ano? Pojďme tedy společně zjistit, jestli jste náhodou neměli čest s uměleckým dílem.
Úvaha: Hry a umění

Na začátek by bylo asi dobré poznamenat, že nemám rád generalizování. Američani jsou blbí, Japonci šikovní, malování obrazů je umění a hry jsou pro děti. Ne, všechno špatně. Snad každému aspoň minimálně mentálně vyspělému člověku musí být jasné, že označit všechny produkty určité legální činnosti nějakým přívlastkem či adjektivem není ideální. Nechci řvát „označte hry za umění!“, nýbrž upozornit na jisté zajímavé tituly.

Definice umění – problém kvůli subjektivním názorům každého člověka?

Už jenom definovat umění je samo o sobě umění, protože to prakticky nejde. Každý jedinec má svůj vlastní názor a pohled na danou věc (respektive měl by mít, dvanáctileté holky tlačící se v davu žadonícím o podpisy další várky SuperStar jsou trochu jiná věc; nicméně tohle je úplně mimo téma, tak ji vynechám), prostě téměř vše je subjektivní.

Takže sice můžu vytasit encyklopedickou definici, která zní: „Umění je tvořivé převedení smyslově – duchovních zážitků do slov, zvuků, předmětů nebo vizuálních forem; zprostředkování vnitřních zkušeností, které vznikají v umělcovy fantazii.“ No jo, to je sice super, že máme definici, ale stále záleží pouze na vkusu jedince. Já osobně si myslím, že krom výše řečeného by ve mně ještě ta věc, o které se rozhoduji, zda ji prohlásit či neprohlásit za umění, měla vzbudit velké emoce.

Emoce & účel – hlavní měřítka?

Obrazy od Picassa, ostatně jako celé malířství, spoustu lidí považuje umění. Pokud na někoho dělají dojem dle mě nijak úžasné tahy štetcem, tak proč ne? Nicméně těžko někdo může někomu vnucovat něco, co na dotyčného dělá pramalý dojem. Jako na první pohled vhodné kritérium pro další zkoumání uměleckosti produktu se tváří účel díla, záměr autora a vůbec důvod jeho existence.

Mainstreamové hry - hlavní cíl je vydělat dostatek peněz, to je pravda. Představa jak EA vydává hru za primárním účelem například upozornění na diskriminaci nějaké skupiny obyvatelstva zní poněkud groteskně. Navzdory tomu si myslím, že i mainstreamové hry mohou být umělecké. Co je špatného na tom, že chce někdo vydělat na produktu, který obsahuje zajímavé myšlenkové pochody scenáristy a svérázné zpracování od grafiků a designérů?

Kdo určuje, co je a není umění?

Kritika? Názor většiny? Tvůrci? Pisálci? Až se o nějakém produktu bude psát za 70 let v učebnicích? Těžko říct. Když mě nějaká věc nezaujme, těžko s tím něco udělá přívlastek „umělecká“. Počítačové hry by mě pak nebavily o nic více. Ale abych odpověděl na otázku: Co je a co není umění si přece určuje každý z nás, šroubování názorů do hlavy již tady bylo a rozhodně nešlo o nějakou skvělou činnost.

Pár zajímavých produktů.

Nejlepší pro pochopení či proniknutí do podstaty věci je uvést si příklady. Níže jsou hry, které bych bez rozpaků označil za umělecká díla. Samozřejmě bych jich našel více, nicméně mi nejde o vyjmenování všech takových produktů, nýbrž o vypíchnutí opravdu úžasných věcí z nedávné doby, jež současný herní průmysl může nabídnout a shodou okolností se za umění dají považovat.

Silent Hill 2

Výrobce: KONAMI
Platformy: PS2, PC
Rok vydání: 2001 na PS2, 2002 na PC

Jamesi Sunderlandovi přišel dopis od tři roky mrtvé manželky. Bude na něj čekat na jejich oblíbeném místě, Silent Hillu. Takhle začíná příběh jedné z nejemotivnějších her v historii a dnes už klasiky survival hororů. Nevypadá nijak složitě, ale v průběhu hry nebo po jejím dohrání hráči vyvstane spousta otázek, na které je možno najít ještě více odpovědí - nebo taky žádné.     

  

Eddie má jistý mindrák *Pyramid Head, Maria a James – štastná to skupinka * Geniální scéna ve vězení

Při hledání Marie, vaší ženy, potkáte několik perfektně vykreslených charakterů. Postavy jsou opravdu hodně uvěřitelné. Může za to kombinace na svou dobu takřka dokonalých filmečků jak in-game, tak renderovaných, vydařeného dabingu a dobře napsaných dialogů. Chovají se prostě jako lidé, mají své temné stránky, nálady, logické otázky. Každý z nich má nějaký důvod, proč je tam, kde je.

Základem geniality Silent Hillu 2 je brilantní příběh, jenž může mít až 6 konců a který si každý člověk srovná v hlavě jinak - já osobně se domnívám, že hra si pohrává s myšlenkou existence vyšší spravedlivé síly, která potrestá každou špatnost. Silent Hill je peklo pro hříšníky - tak alespoň na mě působí.

Dále hra nabízí neuvěřitelně mrazivou a depresivní atmosféru, nevídaný level design a opravdu kvalitní soundtrack – každý jmenovaný aspekt je sám o sobě skvostný, ale jako celek  tvoří geniální umělecké dílo, které vzbuzuje neuvěřitelné emoce, zanechá dojem - a rozhodně ukazuje kreativitu tvůrců. Žádná hra, kniha ani film mi něco podobného nenabídly, proto jsem se o Silent Hillu 2 rozepsal. Tato hra si zaslouží být připomínána i po letech.

ICO

Výrobce: Sony
Platforma: PS2
Rok vydání: 2001

ICO je prostě jiná hra. Těžko se dá někam zaškatulkovat. Mladý hrdina překonává překážky ve starém hradu spolu s malou holčinou – není to ale ani plošinovka, ani adventura. Je to takový mix, do kterého se vloudil velmi dojemný a syrový příběh. Hoch jménem ICO měl být obětován tajemným Bohům. Nechoval se jako zlořád, netrhal mouchám křídla, nic. Byl prostě jiný. A to lidé z jeho rodné vísky nemají rádi. Nicméně osud se nad ICEM slitoval a nechal ho žít.

A jelikož byl pan Osud zřejmě v dobré náladě, dostal ICO zdarma jako bonus živou holčičku Yordu. Nevím, jestli se to vyplatí, ale zní to opravdu zajímavě. Cestou z hradu je potřeba na ni dávat pozor a pomáhat jí přes různé překážky. Ona se ale nedostane tam kam vy, takže je potřeba Yordě pomáhat. Geniálně jednoduchý a jednoduše geniální koncept. Hlavní kouzlo hry ale leží v citově dojemné atmosféře. Kdo by měl to srdce nechat Yordu napospas osudu? Srdce, city – tato dvě slova by se dala použít jako synonymum ICA.

  

To bledé je Yorda, to vedle ní je ICO * Že by nějaký nový druh výtahu? * Konečná stanice, prosíme vystupte

Grafika v době vydání hry patřila mezi nejlepší na trhu, a to nejen díky technické preciznosti a skvěle ztvárněným efektům světla a stínů. Není žádné umění být v určitém období nejlepší pouze díky technice. Například Doom 3 má sice skoro dokonalou vizuální stránku co se týče technologií (Carmack je přece jen pouze jeden) , ale na Half-Life 2 (třebas s enginem o něco horším) se přeci jen lépe kouká.

Jde o to vtisknout hře specifický styl. Bez špičkových grafiků můžete sice udělat nejhezčí hru roku, ale za rok či dva bude ošklivá jak stoupající preference komunistů, protože technologie stárnou. ICO sice již není dnes technologická špička, ale ten lehce posmutnělý styl nikdy nevyprchá. Ve zpracování hry je prostě vidět zaujetí výtvarníků.

ICO je prostě tak trochu jiná hra, stavící primárně na emocích a citových dojmech. Domnívám se, že označit tento výsledek práce party nadaných lidí za umělecké dílo je rozhodně na místě.

Grand Theft Auto: Vice City

Výrobce: Rockstar games
Platformy: PS2, PC
Rok vydání: 2002 na PS2, 2003 na PC


Grand Theft Auto. Tato série je známa dokonce i lidem, kteří o hrách nevědí nic. Nakonec, proč si krom globálního oteplování, politiky a obecně na život nezanadávat ještě na to strašné násilí ve hrách, hlavně v sérii GTA? Toto je ale povrchní pohled, protože série GTA 3D je velice zajímavé dílko. A troufám si tvrdit, že i umělecké. Samozřejmě by bylo super, kdybych ono poněkud odvážně tvrzení podpořil aspoň nějakými argumenty. Tak se o to pokusím.

Zaměřím se na Vice City. Ta hra je doslova přecpaná černým humorem a nadsázkou. Už jenom lehce komiksový styl grafiky tomu nasvědčuje. Ono sice sekání hlav katanou zní poněkud drasticky a morbidně, ale ve Vice City to působí spíš srandovně než nechutně. Zhruba podobně jako scéna ve filmu Pulp Fiction, kde omylem díky hrbolu na silnici vystřelí jedna z hlavních postav mozek z hlavy osobě na zadním sedadle.

Ano, Pulp Fiction – k tomu bych Vice City přirovnal. Černý humor, zajímavé charaktery a gangsterské prostředí.

  

Krásné počasí, krásné ženy, co víc chtít * Je to na koupání nebo ne? * Balíčky, zajímavá to věc ve VC

Cestou k úkolu si můžete poslechnout radiostanici VCPR, kde občané řeší důležité věci jako nudismus, životní styl, zbraně a podobně. Do mise vás uvádějí skvělé animace. Ani ne tak skvělé po stránce technické, nýbrž po stránce obsahové. Například animace s bossem Diazem patřily mezi mé nejoblíbenější. Diaz je hrozný cholerik, zatímco hlavní hrdiny hry, Tommy Vercetti, naopak kliďas.

Když Diaz rozstřílel nefunkční video (nechybělo expresivní výrazivo) , Tommy s ledovým klidem utrousil poznámku o nezapojení spotřebiče do sítě elektrického vedení. Podobných scén je ve hře opravdu plno. Hláškují postavy, hláškují chodci, hláškují rádia. Vice City není a ani nechce být jako ostatní hry ze série GTA , tedy vážnou gangsterkou. Ne, je to prostě hra narvaná černým humorem s úžasnou hratelností, svéráznou grafikou a spoustou nereálností, zasazená do let osmdesátých. Hlavně má svůj nenapodobitelný styl. Nevyvolá sice tak hluboké emoce, ale přináší fantastickou zábavu. Pokud se na jakékoliv GTA 3D zaměřím z tohoto úhlu pohledu, proč jej nenazvat uměleckým dílem?

Slovíčko závěrem

Toto bylo několik málo ukázek uměleckých her, jak je vidím já. Někdo bude souhlasit, někdo ne. Ale takový je život a snad ještě nějakou dobu bude. Výše jmenované kousky jsou poměrně mladé, takže naše mysl není zkalena nostalgií „starých dobrých časů“, což někdy dokáže být pěkný prevít.

Škoda, že takových her není ještě více. Možná kdyby lidé místo úžasných NHL 2xxx s revoluční novinkou v podobě padající lahve z branky (pozor, byl použit speciální fyzikální engine!) kupovali kousky podobné výše uvedeným, tak by se třeba kolos jako EA odhodlal udělat opravdu revoluční a originální hru. Peníze by na to byly, ale to už je zas něco jiného.


NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Hráči fotí zážitky z Anglie: AC Valhalla je opět grafickým skvostem

Hráči fotí zážitky z Anglie: AC Valhalla je opět g…

Jestli něco Ubisoft umí, pak jsou to pestré světy, lákající k focení.

16.  1.  2021 | |11 N/A
Daniel Pánek
Assassin's Creed ValhallaGalerie
10 největších překvapení minulé generace, která nás potěšila

10 největších překvapení minulé generace, která ná…

Končící éra Xbox One a PS4 přinesla mnoho velkých změn. Jaké nás nejvíce překvapily?

18.  1.  2021 | |6 N/A
Vojtěch Matušinský
Téma
Hry zadarmo nebo se slevou: velká akce a Galactic Civilizations III zdarma

Hry zadarmo nebo se slevou: velká akce a Galactic …

Na všech herních platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Každý týden proto vybíráme ty nejatraktivnější, které by vám neměly uniknout. Pokud chcete získat hry zdarma nebo s výhodnou slevou, podívejte se na aktuální přehled akcí!

22.  1.  2021 | |3 N/A
Martin Nahodil
Hry zdarmaSlevové akce