V-Rally 4: návrat legendy? (recenze)

• Špatná grafika
  • Otřesný jízdní model
  • Zbytečná kariéra
  • Nudné tratě
  • Prapodivná obtížnost
5/10

Podzim jako takový má vždy svá specifika. A nejde jenom o rapidní změnu počasí nebo snad o návrat školáků do lavic. I na herní scéně se cyklicky opakují jisté zákonitosti a jednou z nich je vždy slušný přísun závodních her. Jeden z nejočekávanějších závodních titulů, Forza Horizon 4, nás teprve čeká, ale již nyní máme možnost prosvištět krajiny v rally vozech. Namísto klasické licencované série WRC si pro nás vývojáři ze studia Kylotonn připravili pokračování již legendární série V-Rally. Jaká je nelicencovaná a arkádověji pojatá odbočka? A je vůbec pokračování série dobrou volbou?

Zní to až neuvěřitelně, ale je tomu již skutečně dlouhých 16 let, co jsme měli možnost zahrát si V-Rally 3. Nešlo o špatnou hru, ale konkurence titul dokázala zadupat do země a dlouhá odmlka vlastně ani nikoho moc nemrzela. Od roku 2002 se herní scéna hodně proměnila a monopol na rally závody získaly v podstatě dva tituly. Jedním z nich je série WRC, druhý potom uznávanější DIRT. O kvalitách tohoto titulu asi netřeba hovořit, nicméně nás bude více zajímat porovnání právě se sérií WRC Rally, neboť pochází ze stejné dílny jako nové V-Rally 4.

Letošní rok rally závodům bohužel nepřeje a ani podzim na tom nic nezmění.

Loňský ročník pokračoval v již zajetých kolejích, kdy se vývojáři soustředili především na vylepšování již ověřených mechanik a těžili z úspěchu předešlého ročníku. Ve výsledku tak WRC 7 představovalo kvalitně zpracovaný titul, bohužel v některých ohledech zbytečně plochý. Jakoby snad vývojáři z Kylotonn po 6. ročníku nevěděli, kudy dál a namísto drobných kosmetických změn raději odbočili úplně jinam. Až do tohoto momentu je strategie víceméně pochopitelná. Vydávat každý ročník licencované závody asi není úplně jednoduchou záležitostí, zvláště pokud hráči očekávají rapidní posuny vpřed.

Prudce doleva

Alternativou se tak stalo pokračování s názvem V-Rally 4, které pojímá celé závodění naprosto odlišně. A to je bohužel největší kámen úrazu. Po letošním zklamání v podání Gravel tu totiž máme další nevýrazný mišmaš, který se snaží kombinovat seriózní závody s novodobými prvky závodních her.

V-Rally 4 není zrovna tou nejlepší odbočkou pro studio, které stojí za sérií jako WRC.

Ve výsledku tak dostáváme přesně to, co jsme nikdo asi nechtěli. Jedním z prvních problémů VR4 je jeho samotný obsah. Absence WRC licence se dá bez problémů tolerovat, ovšem pouze v případě, že jako celek bude hra působit konzistentně a nabídne jiné, alternativní možnosti. Licence může být do jisté míry svazující, proto bychom bez její přítomnosti očekávali poněkud hutnější a nafouknutější materiál. VR4 však bohužel nabízí zmatenou míchanici všeho možného.

Teorie vs. praxe

V popředí by měla stát zábavná a dlouhá kariéra se spoustou možností. Opak je však bohužel pravdou. Většina činností, které se mimo závodění nabízejí,  jsou spíše otravné, nepůsobí uvěřitelně a jsou až moc virtuální. Snaha o komplexní pojetí závodního života tak vyšla spíše kontraproduktivně. Najímat si totiž mechaniky a vývojáře prapodivných jmen jen proto, aby tým vlastně nějaké měl, je dost špatná správa vlastní stáje. Vše v tomto ohledu je až příliš nápadné, samoúčelné a odporně neosobní. Samotný primitivní management bohužel také vychází až příliš arkádově a tak je jeho přítomnost spíše otravnou nutností. O vylepšování vozů ani nemluvě.

Ani přítomnost Škody Fabie bohužel nic nezachrání.

Neosobní je bohužel i model jednotlivých závodů v rámci kariéry, tzv. V-Rally Mode. Ty totiž představují chaotický mix jednotlivých disciplín bez hlubšího smyslu. Pochvalu jistě zaslouží pokus o začlenění rallycrossu, nicméně samotné zpracování je opravdu hanebné. A to bohužel platí i pro klasické rally. Prostředí, ve kterém se povětšinou budete pohybovat, sice na první pohled působí hezky a lákavě, ve svém jádru je ovšem strašně prázdné, nezajímavé a umělé. A je jedno, kde se pohybujete. Jestli v Keni, USA nebo v Japonsku. Vývojáři zkrátka nedokázali vytěžit ani třetinu celkového potenciálu.

Když kariéra nudí

Tím vůbec nejsmutnějším na celém VR4 je potom absence jakéhokoli hlubšího smyslu celé kariéry. Ta totiž nenabízí nic jiného, než sérii jednotlivých závodů dávkovaných v tempu skutečně zběsilém. Jednou jste v Asii, podruhé zase v Americe. Flákáte tak jeden závod za druhým, přikupujete jednotlivé vozy a jezdíte a jezdíte. Někdo možná může namítnout, že o tom závodní hry přece jsou, jenže…

Tím vůbec nejsmutnějším na celém VR4 je absence jakéhokoli hlubšího smyslu celé kariéry.

Bohužel selhává i samotný jízdní model, který je jedním slovem otřesný. Na tuto skutečnost přijdete již krátce po samotném spuštění a mnozí se jistě budou přemlouvat do dalšího hraní. Vozy se zkrátka chovají i na arkádu až moc prapodivně. Jízda po zpevněném povrchu je relativně stálá a únosná, klouzačka po šotolině však působí děsně lacině. VR4 jsou tak další z řady uklouzaných závodů s nereálnou fyzickou, kde není problémem zastavit na pětníku. Bavit se alespoň o lehkém náznaku fyziky jednotlivých vozů je tak naprosto bezpředmětné.

Prapodivná a nevyvážená je i samotná obtížnost, založená převážně na časech vašich soupeřů. Skoky mezi lehkou a střední obtížností jsou tak nesmyslně vysoké, že buď budete všem nakládat o několik desítek vteřin, nebo naopak dojíždět beznadějně poslední. Ani tento prvek tak k vážnému pojetí hry moc nepřispívá.

Po grafické stránce se nejedná o žádný velký zázrak a zařazení do kategorie slabšího průměru bude odpovídající. To ovšem platí pouze v celkovém pohledu, zaměříme-li se na detaily, hra okamžitě padá do podprůměru.

Díky bohu hra nabízí alespoň možnost split-screenu, což v dnešní době bohužel není, celkem nepochopitelně, standardem a každá hra s tímto prvkem je tak vítaná. Na vertikálně rozdělené obrazovce si tak můžete s kamarádem či kamarádkou zajezdit všechny dostupné režimy, včetně doplnění o počítačem řízené jezdce.

Verdikt:

A tak se vlastně ptám, proč jsme se tohoto momentu dočkali? Nebylo by nám nakonec lépe s dalším, byť průměrným WRC? Odpověď je jednoduchá, bylo. V-Rally 4 je totiž neskutečným zklamáním. Neohrabaným a nudným arkádovým mišmašem s otřesným jízdním modelem, který dokáže odradit již po několika málo minutách. V kombinaci s nudnou a neosobně pojatou kariérou bez hlubšího smyslu opravdu vražedný koktejl. Arkádové ježdění sice může být občas příjemným oddychem, ne však v tomto případě. Nic nezachraňuje ani přítomnost Škody Fabie či možnost splitscreenu. S nostalgií se tak ve vzpomínkách vracím k italskému Gravel z března letošního roku, které sice nebylo žádným šlágrem, ale nabízelo o mnoho konzistentnější poježděníčko.

Diskuze (1) Další článek: F1 2018: věrohodné pálení pneumatik (recenze)