V8 Challenge - australský Nascar v akci

EA Sports je v počítačovém světě značka, která leccos oznamuje. Minimálně to, že hra s tímto logem určitě nebude propadák, protože by ji přísní vydavatelé v obavě o prestiž firmy ani nepustili na trh. Tentokrát se pod názvem této sporty proslulé společnosti ukrývá známý australský seriál závodů automobilů. Zajímá vás, jak se baví protinožci?

Platforma:  PC
Typ hry: závodní
Multiplayer: ano
Minimální konfigurace: procesor 300 MHz, 64 MB RAM, 500 MB na HDD, 8 MB 3D grafická karta
Testovací konfigurace: procesor 700 MHz, 128 MB RAM, 500 MB na HDD, 64 MB 3D grafická karta
Výrobce: EA Sports (www.easports.com)
Distributor hry: Electronic Arts (www.ea.com)
Distribuce v ČR: zatím není známo
Homepage hry: www.v8challenge.com

Co vlastně všechno o Australanech víme? Žijí na kontinentě jen o málo menším než je Evropa a přitom jich na stejném území žije několikrát méně. Vládne jim pořád anglická královna (alespoň formálně) a po polích se prohánějí klokani a další podle Evropana exotická zvířata. Ovšem v automobilových závodech se od nás nijak neliší, alespoň to tak vypadá podle právě vycházející hry V8 Challenge.

Soutěž V8 Challenge je seriál okruhů, který v sobě skrývá dvě podskupiny. V té první soutěží klasické upravené cestovní vozy podobně jako v každých druhých závodech na území starého kontinentu. Háček je v tom, že se závodí na okruzích, tudíž si V8 Challenge představte jako "něco na způsob" výborné hry TOCA anebo populárních amerických závodů Nascar (ovšem s vynecháním všech monotónních oválů). Druhá třída závodů představuje pick-upy, jež si to rozdávají na navlas stejných tratích. Nemyslete si však, že jde o závody místních statkářů v jejich předpotopních strojích - každý pick-up ze sebe dokáže vymáčknout na rovince přes 250 km za hodinu, čímž úspěšně konkuruje vozidlům první kategorie.

Je jen na vás, pro kterou skupinu se rozhodnete. Já jsem si ale raději vybral klasiku, protože pick-up ve mně nevzbuzuje ten správný soutěživý pocit. A navíc kapota závodního auta s zadním křídlem vypadá mnohem lépe než otevřená korba sebelepšího vesnického bouráku. Tak či tak, dostanete na výběr mezi čtrnácti automobily, což možná na první pohled vypadá jako dostatečný počet. Bohužel zkoumavým okem zjistíte, že se jedná o jeden či dva stejné vozy pouze "oděné" do jiných barev podle různých sponzorů. O co lepší je proti tomu široký výběr různých značek jako je tomu v sérii TOCA. Autoři za to pravděpodobně nemůžou, chyba je v samotných závodech, ale stejně je to docela škoda.

Stejný problém vidím v okruzích, protože jednotlivé tratě jsou si velice podobné. Okruhů je samozřejmě dostatečný počet, jenže okolí tratě se ani o chlup neliší. Vždycky jezdíte na asfaltové silnici, okolo sebe pár záchytných štěrkových zón a v dáli vidíte náznak lesíku. Hře to trochu ubírá na zajímavosti a naopak trochu zvyšuje pocit stereotypu, ale asi ani v tomhle ohledu toho vývojáři moc dělat nemohli.

Nicméně počasí trochu více propracovat mohli. Ve hře totiž celý závod od tréninku až po závod buď prší a nebo je jasno, nic mezi tím. Zapomeňte na úvahy, zda-li risknout suché pneumatiky, když to vypadá, že každou chvíli přestane pršet. Ve V8 Challenge je na jednom okruhu hezké počasí, svítí sluníčko, mraky se líně povalují po obloze - zkrátka pohodička nebo průtrž mračen taková, že by psa z domu nevyhnal, natožpak řídil auto v dvěstepadesátikilometrové rychlosti s viditelností končící deset metrů od předního nárazníku. (Naštěstí se dá v tomto případě použít takový menší cheat, kdy si můžete nastavit vykreslování trasy před vámi až na 250% reálné hodnoty. Bez tohoto upgradu si můžete vyzkoušet na vlastní kůži pocity sázkařů, neboť odhadnout, kdy se vynoří zrádná zatáčka po kilometrové rovince se dá srovnávat s výhrou v Jackpotu.)

V8 Challenge se tváří alespoň na první pohled jako realistický simulátor. Jaké bylo mé překvapení, když jsem nebyl schopen dokončit jediné kolo bez výletu z trati. Okruhy sice mají některé zrádné úseky, ale chyba byla v něčem jiném, a to v obrovské náchylnosti aut do smyku. Stačí trošku přidržet šipku a už se můžete kochat efektivními hodinami o 360 a více stupňů. Bohužel této vlastnosti se v průběhu hraní nikdy nezbavíte, pouze se dá menšími úpravami na voze zmírnit. Když už jsme u nastavení vozu, ač na první pohled vypadá menu s úpravami docela složitě, po čase zjistíte, že to s tou přehnanou realitou nebude tak žhavé. V tomto mě utvrdil vlastní "crash test", kdy jsem ani po desítkách nárazů do svodidel (a samozřejmě taky do soupeřů;-) nedokázal auto vyřadit z provozu. V8 Challenge je v porovnání s akčními kousky samozřejmě simulátor, ale rozhodně nenabízí stoprocentní realitu. Například když se hodně vzdálíte od silnice, hra vás bez jakýchkoli ostychů vrátí zpět podobně jak jsme zvyklí třeba z Need For Speed, která je přece jen více zaměřena na zábavu.

Chování protivníků je značně podivné. I na nejvyšší obtížnosti jezdí strašně opatrně a pořád přibrzďují jako kdyby to byli nějací začátečníci. Ve hře tak není problém pomocí riskantní jízdy předjet před každou zatáčkou třeba tři auta. No nebojte se, tak jednoduché to nebude, neboť kdo se směje naposled, ten se směje nejlíp a většinou tak činí počítač v době, kdy jednou přeceníte své síly a nedobrzdíte svůj vůz a na vlastní kůži poznáte efekt zpomalovacích zón. Infarktové jsou rovněž okamžiky, kdy na rovince "kde nic tu nic" díky zmiňované přetáčivosti vyjedete z vozovky. Nevím jestli to byla náhoda, ale několikrát se mi stalo, že mi počítač ze silnice ochotně pomohl, když do mě ve vhodném okamžiku ťukl tak šikovně, že se auto otočilo dvakrát dokola.

Kolize jsou ve hře poměrně častým jevem. Většinou jste hlavním aktérem vy, ale mnohdy můžete pozorovat obdobnou aktivitu i u protivníků. Naštěstí se hra nezvrhává v Destruction Derby díky možné diskvalifikaci za nebezpečnou jízdu. Nemůžete si tak dovolit po vzoru Michaela Schumachera jen tak najet do soupeře, protože v tom případě se vám ukáže černá vlajka a vy musíte zajet do boxů. Jedna taková vyjížďka vás stojí tolik příček, že se příště podobné radosti raději vzdáte. Nejsem zrovna nadšený student fyziky (spíše naopak:-), ale některé drsnější srážky mi připadají ve hře hodně nereálné. Auta se po nárazu podivně roztočí dokolečka, občas si poposkočí, zkrátka nepůsobí to přirozeně.

 

Grafika v dnešní době nikoho neohromí. Zvláště podivně vypadají diváci lemující trať, protože jsou tvořeny 2D texturou. Ani ze zpracování vozů si nesednete na zadek. Kokpity jsou zbytečně odfláknuté a chybí na nich jakékoliv informace o soupeři. Automobily jsou tvořeny několika málo polygony, a tak vzhledově nepoznáte rozdíl mezi nevinným žďuchnutím a čelní srážkou.  Na druhou stranu musím autory pochválit za velice slušně zpracovaný replay. Hudba je ve hře veškerá žádná, takže zbývají jen zvuky. Pokud si reproduktory dostatečně "osolíte", zní auta docela dobře, ale jinak to není po technické stránce s V8 Challenge žádná sláva.

Světlé stránky hry
  • replay
  • možnost diskvalifikace při hrubé jízdě
  • možnost úpravy vozu
Temné stránky hry
  • grafika
  • malá rozmanitost prostředí
  • nízký počet vozů
  • obrovská přetáčivost aut

Celkově na mě působí hra rozpačitým dojmem. Na první pohled realistická hra pro hardcorové fandy, ovšem pod drobnohledem objevíte chyby, které zarytí fanouškové těžko přenesou přes srdce. Kupříkladu při tréninku před závodem si nijak nemůžete upravovat své auto, jde to jen před a po tréninku. V kvalifikaci nemáte přehled o vašem současném umístění tak jak je dobrým zvykem ve formuli 1 a našel bych několik dalších maličkostí, které však snižují dojem ze hry.

Jak zní závěrečné resumé? Jak to říct a neurazit? V8 Challenge je docela dobrou hrou, ale autoři se jaksi nemohli rozhodnout, kam svůj titul zařadit, a tak vznikl takový podivný hybrid, který asi nepotěší ani fandy simulací ani akčnějších záležitostí.

Grafika: 6/10
Zvuky: 7/10
Hudba: není
Hratelnost: 5/10

Podivný pokus, který není ani akční ani reálný. Nízká variabilita vozů a prostředí také hře nepřidají. Zkrátka průměrné závody. I mistr tesař EA Sports se někdy utne.

Celkové hodnocení: 5/10 

Váš názor Další článek: Intel oficiálně uvedl Celeron 1,8 GHz

Témata článku: , , , , , ,