Valiant Hearts: The Great War – válka, co bere za srdce (recenze)

Uměleckých her nám poslední dobou stále přibývá a Ubisoft se nečekaně vytasil se svým vlastním válečným dramatem. Aneb jak může kresba chytnout a nepustit.

Je to ten nepopsatelný pocit, kdy poprvé odejdete od umělecké hry, ve které nešlo o střílení mezi oči, drastické kopy do rozkroku či smyky za husté dopravy. Pocit, že jste právě odehráli srdcervoucí válečný příběh, který připomínal spíše dobrou knížku, než videohru. Pocit, kvůli kterému se k videohrám neustále vracím, i přes hory CoD klonů a rádoby NFS napodobenin, které už zkrátka lezou krkem. Pocit, který mi po dlouhé době navodili Valiant Hearts.

Osudový příběh uprostřed špíny a krve

Pokud hledáte další akční řežbu, můžete recenzovaný titul směle přeskočit. Valiant Hearts je dalším dílem z pera UbiArt enginu, který nám přinesl už nemálo skvostných her, jako je nejnovější Rayman či pohádkové RPG Child of Light. Tentokrát se ale nebudeme smát a radostně skákat po pestrobarevných květinkách. Valiant Hearts nás vezme rovnou do krvavého chaosu první světové války, na jejímž pozadí se odehrává osud několika hrdinů.

S předtuchou válečného konfliktu začíná Francie deportovat všechny německé občany, v jejichž zástupu je i Karl, který je násilně oddělen od své manželky Marie a jejich dítěte

Příběh začíná v roce 1914, kdy je spáchán atentát na Františka Ferdinanda d’Este, na což Německo zareaguje vyhlášením válečného stavu proti Rusku. Jedná se první krok vstříc první světové válce, a s předtuchou válečného konfliktu začíná Francie deportovat všechny německé občany, v jejichž zástupu je i Karl, který je násilně oddělen od své manželky Marie a jejich dítěte a donucen vyrazit do války. Proti lidem, které ještě před chvílí nazýval spoluobčany.

Časem odchází také otec Marie, Emile, který se staví na francouzskou stranu barikády. Do příběhu, proplétajícího národnosti, se vmísí ještě několik důležitých postav včetně američana Freddieho či belgičanky Anny. Ačkoliv si užijeme osudy všech a dozvíme se, jak je život svedl na frontě dohromady, nejdůležitější roli tu hraje Karl a jeho snaha dostat se domů k rodině. Snaha, která je protkána přežitím, obětmi i přátelstvím.

Příběh je rozhodně jedním ze stěžejních prvků celé hry a bez problémů umí vymáčknout slzu i těm nejtvrdším chlapům, kteří drtí ořechy zubama a otevírají lahve bradavkou. Vše je navíc řešeno geniálním způsobem, skrze vypravěče, který jako jediný ve hře mluví a posouvá tak příběh vpřed. Vše ostatní ve hře vyluzuje jen pazvuky a občas úryvky slov, ve kterých poznáte angličtinu, němčinu i francouzštinu. Tento krok dokonale tvaruje atmosféru „živého románu“, kde si musíte spoustu věcí domyslet vlastní fantazii. Nechybí ale spousta humorných momentů, které jsou umně zakomponovány do deprese a šedi války.

Puzzle, kam se podíváš

Hra se svými mechanismy velmi podobá jiným kolegům žánru, jako je např. Limbo. Postavičkou pohybujete po hernímu 2D prostředí, řešíte fyzikální puzzly a jiné hádanky, které se většinou soustředí na to přinést potřebný předmět na potřebné místo, případně si všímat okolí a využívat jej ve svůj prospěh. Čas od času dojde také na zpestření např. v podobě řízení tanku či zábavné hudební vsuvky. Téměř nikdy nenarazíte na místo, kde byste se dlouho zasekli, v nejtěžších případech můžete využít nápovědu, která se vždy časem objeví. I díky tomu lze hru dokončit za nějaké 4 hodiny, každá minuta však stojí za to. Trochu zamrzí snad jen to, že kromě kampaně nenabízí hra žádnou přidanou hodnotu.

Jak jsem poznamenal výše, prim tu hraje samotný příběh a atmosféra hry, která by se dala krájet. Je někdy s podivem, jak dokáže jednoduchost navodit emoce mnohem snadněji, než sebevětší hollywoodské eposy. Zde navíc slovo „jednoduchost“ pasuje jako nic jiného, jelikož je grafická stránka stylizovaná pod kresbu, které často doplňují romány v knihách. Vše je mile rozpohybováno a většina nejdůležitějších okamžiků se soustředí na využití vizuálních pomůcek a komiksového stylu "obraz v obraze", nikoliv slov.

Slovy jde hudbu ve hře popsat jen stěží, ostatně si poslechněte celý soundtrack na konci recenze

Životně důležitým aspektem titulu je soundtrack, který je jedním slovem boží. Nejen, že se skládá z nádherných melodií a skladeb, navíc ale dokonale sedne a doplňuje každou scénu, které díky tomu působí správně emotivně. Slovy jde hudbu ve hře popsat jen stěží, ostatně si poslechněte celý soundtrack na konci recenze a jistě mi dáte za pravdu.

Dostupné pro: PC, X360, PS3, PS4, Xbox One
Žánr: Logické | Logická adventura
Výrobce: Ubisoft
Začátek prodeje: 25. června 2014
  • Dojemný příběh
  • Jednoduchá hratelnost
  • Fantastický soundtrack
  • Unikátní výtvarný styl
  • Velmi krátké

Valiant Hearts: The Great War je pravděpodobně jednou z nejlepších her svého druhu, jaké jsem kdy hrál a jasným důkazem toho, že pro maximální zážitek nepotřebujete obří rozpočty, super uber cool grafiku a zajeté značky, ze kterých většině hráčů vlhnou spodky. Stačí dojemný příběh, precizně vymyšlené mechanismy a dokonalý soundtrack, podpořený neotřelým vizuálním kabátkem. Valiant Hearts není pro každého. Nabízí ale zážitek, který nesmíte minout.

Soundtrack ze hry