Válka distributorů – III. díl: cena, obchody

V posledním díle našeho seriálu o situaci mezi českými distribučními společnostmi se zaměříme na problematiku cen, lokalizace a obchodů s hrami. Zajímá vás, kolik by měla u nás stát zahraniční kvalitní hra podle jednotlivých distributorů? Kolik zaplatíte za hry v následujících měsících? Odpovědi hledejte v tomto článku.
Válka distributorů – III. díl: cena, obchody
V posledním díle našeho seriálu o situaci mezi českými distribučními společnostmi se zaměříme na problematiku cen, lokalizace a obchodů s hrami. Zajímá vás, kolik by měla u nás stát zahraniční kvalitní hra podle jednotlivých distributorů? Kolik zaplatíte za hry v následujících měsících? Odpovědi hledejte v tomto článku.

Cena
Nemusím moc připomínat, že pro každého hráče je cena hry jedním z nejdůležitějších faktorů hry (možná úplně nejdůležitější). Bohužel když chybí konkurence, ceny dolů samozřejmě nejdou (viď Český Telecome ;-). Tak tomu bylo několik let pod nadvládou Bohemia Interactive. A jak to vypadá dnes? Určitě největší rozruch do poklidné cenové hladiny her přinesl ostravský TOP Distributor. 599 Kč za kompletně lokalizovanou kvalitní akci Codename: Outbreak rozmetalo všechny předchozí tvrzení distributorů, že nelze prodávat kvalitní hry s cenou pod tisíc korun. V celé nabídce ostravské společnosti (která čítá něco přes dvacítku titulů) nenalezneme jedinou hru dražší než 600 Kč. Na druhou stranu - co si budeme namlouvat - kvalita některých her je přinejmenším diskutabilní.

Kromě kvality ovlivňuje také cenu u nás malá kupní síla trhu a s tím související nízký počet prodaných kusů dané hry. Čeští distributoři, kteří prodají maximálně několik (dva:-) tisíc kusů jednoho titulu (a to už musí být hra!), nikdy nezískají tak výhodné ceny jako kdyby kupovali desetitisíce kopií. Vzniká tak paradoxní situace – lidé nekupují moc her, protože jsou příliš drahé a distributoři nemohou zlevnit hry, protože nemají dostatečný odbyt.

Při pohledu do ceníku jednotlivých společností nezbývá než konstatovat, že kromě TOPu nabízejí zbylí distributoři ceny zhruba o několik stovek nižší než Cenega. Playman si stanovil hranici 1199 Kč, AT Computers 999 Kč a hry od Dynamicu by měly stát maximálně 1499 Kč. A jestli zlevní i Cenega – to nám bohužel Jaroslav Uher neprozradil. Nezbývá než doufat a modlit se k herním bohům :-).

Pro zajímavost jsme položili všem distribučním společnostem stejnou otázku: „Kolik si myslíte, že by měla u nás stát špičková zahraniční hra přeložená do češtiny?“

Jaroslav Uher (CENEGA): „Tak, aby ji koupil maximální možný počet zákazníků a zároveň její distributor realizoval profit z prodeje této hry.

Pavel Štastný (AT Computers): „Toto je velice relativní. Když se na toto podívám očima běžného zákazníka, který si koupí hru pro zábavu, tak je podle mne 1000 Kč cena naprosto přiměřená. Z pohledu hráče, který hraje více, než 3x týdně je 1000Kč ještě přece jen hodně, protože takových her hraje za měsíc více. Obecně však myslím, že cena 999 Kč, kterou u špičkových novinkových zahraničních her nastavujeme je akceptovatelná jak ze strany výrobce a distributora hry, tak ze strany koncového zákazníka.

Petr Boška (DYNAMIC) „Kompletní lokalizace je časově a finančně náročná záležitost která se vzhledem k počtu prodaných kusů ne vždy vyplatí. Naše kompletně lokalizované tituly se pohybují v cenách od 999 do 1.499 Kč.

Martin Lévay (TOP): „Rozhodně do 1000,- Kč, soukromě odhaduji, že kdyby v ČR nebylo počítačové pirátství, tak je možné dosáhnout u většiny her ceny kolem 500,- za plně lokalizovanou hru. Protože však postihy těchto přestupků jsou takové, že neodradí, je v současnosti reálných oněch 800 až 900,- Kč. Přiznávám, že "Codename: Outbreak", "Rally Championship Xtreme", "Runaway: The Road Adventure" a "Hooligans" kompletně v češtině s cenou 599,- jsou opravdu extrém a bylo by nefér tvrdit, že to jde stejně udělat s Harry Potterem :-) Je nutné podotknout, že daní za cenu a českou lokalizaci bude vždy několikaměsíční zpoždění vydání v ČR oproti celosvětovému vydání.

Petr Kučera (PLAYMAN): „999 korun je podle našeho názoru rozumná cena.

Lokalizace
Další složkou, která ovlivňuje prodej v tuzemsku je lokalizace dané hry. Částečná (manuál) nebo úplná (celá hra) lokalizace dokáže v konečném zúčtování získat zákazníky, kteří by si díky své nedostatečné znalosti cizí řeči hru jinak pořádně nezahráli. Sice existuje mizivé procento lidí, kteří vyznávají hry čistě v angličtině, ale přiznejme si, že je vždycky lepší rozumět každému slovu než se slovníkem v ruce domnívat, co daná věta znamená. Kvalita překladů v posledních letech pokročila natolik, že je v podstatě odmítání her v češtině otázkou několika málo „nespokojenců“. Bohužel překlad do češtiny zpomalí vydání hry na českém trhu oproti vydání v zahraničí a z toho samozřejmě vyplývají různé nepříjemnosti (nelegální dovoz, nespokojenost hráčů atd.). Lokalizace samozřejmě také něco stojí, a tak se každý distributor dvakrát rozmyslí než nějakou hru nechá přeložit do češtiny. S překladem úzce souvisí předpokládaný počet prodaných kusů hry – nikomu se nevyplatí překládat hru, které se prodá 300 kusů.

Pokud dnes zabrousíte do obchodu s hrami, můžete se těšit na český manuál, který naleznete u většiny nadprůměrných titulů bez ohledu na distributora. Do budoucna se podle distributorů můžeme těšit na větší počet „kvalitních titulů kompletně v češtině“ a český manuál by se měl stát stoprocentní samozřejmostí.

Obchody
Dalším problémem, který určitě trápí menší distributory je nedostatečná síť prodejců jejich her. Jedinou specializovanou maloobchodní sítí s pobočkami po celé republice je JRC, která však vždy úzce spolupracovala s Cenegou. Situace se však začíná pozvolna měnit, protože JRC by již mělo prodávat hry i od jiných distributorů (minimálně od TOP Distributor).

Co se týče hypermarketů, které na otázku „Kde se dají Vaše hry koupit?“, shodně uvedli všichni distributoři (viz. 1. díl našeho seriálu) – každý víme, že to není úplně to pravé ořechové. Možná existují výjimky, ale můj celkový dojem z hypermarketů je, že hry prodávají jenom kvůli tomu „aby prodávali úplně všechno“. Ostatně kromě několika každoročně se opakujících akcí (sleva na NHL, případně na FIFU) není v hypermarketech nic, co by hráče lákalo k zakoupení her. Ceny jsou v podstatě konstantní (cca 1499 Kč) a nabídka nikterak rozsáhlá (obyčejně to, co se jim vleze do jednoho regálu) a nikdy nevíte, zda-li tam danou hru budou mít. V obchodech s elektronikou je sice situace o něco lepší, ale stejně se většinou specializují jen na několik vybraných titulů.

Docela zajímavou alternativou pro hráče je pak internetové obchody (např. Vltava) s nabídkou většiny distributorů. Bohužel, ne každý člověk má tak vřelý vztah k nákupům přes Internet a poštovné taky něco stojí. Nezbývá než doufat, že se distributoři nějak s JRC domluví, protože možnost, že by na české scéně vyrostla konkurenční síť obchodů s počítačovými hrami je asi dost nereálná. V tomto směru bych největší naděje viděl v AT Computers, která má za svou dobu existence určitě kvalitní síť odběratelů.

Celkový vítěz
Válka distributorů je teprve ve své úvodní fázi. Uvidíme za rok, za dva, jestli se někomu podaří dostat z trůnu Cenegu. A celkový vítěz? Jediný, kdo na tomto konkurenčním souboji může vydělat jsou samotní hráči. A to je jedině dobře.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

19 nejlepších strategických her, který si dnes můžete zahrát

19 nejlepších strategických her, který si dnes můž…

Strategickým hrám ještě neodzvonil konec, byť už se netěší takové popularitě jako dřív. Proto není od věci připomenout si ty největší pecky. A protože je strategických žánrů je mnoho, zaměříme se na válečné kultovky.

11.  10.  2020 | | 34 N/A
Co si zahrajete na PlayStationu 5 v den vydání? Máme kompletní přehled

Co si zahrajete na PlayStationu 5 v den vydání? Má…

Se hrami na novou generaci konzolí je to o něco složitější, než tomu bylo při příchodu té poslední. Kromě klasických launch titulů, které vyjdou ve stejný den jako konzole tady máme navíc zpětnou kompatibilitu. Tím ale ani zdaleka nekončíme.

17.  10.  2020 | | 9 N/A
Vyměnitelné kryty konzole PS5 dávají hráčům nové možnosti customizace

Vyměnitelné kryty konzole PS5 dávají hráčům nové m…

Ze strany Sony jde rozhodně o výborný nápad, jak ozvláštnit vzhled bez větších problémů.

8.  10.  2020 | | 10 N/A
Fotografové vyrazili do Mafie, pořídili snímky nasáklé kultovní atmosférou

Fotografové vyrazili do Mafie, pořídili snímky nas…

Předělávka první Mafie se rozhodně povedla, a kromě recenze to dokazují i pohlednice přímo ze hry.

20.  10.  2020 | | 3 N/A
Hry zadarmo nebo se slevou: to nejlepší od Xbox Studios a Amnesia zdarma

Hry zadarmo nebo se slevou: to nejlepší od Xbox St…

Na všech herních platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Každý týden proto vybíráme ty nejatraktivnější, které by vám neměly uniknout. Pokud chcete získat hry zdarma nebo s výhodnou slevou, podívejte se na aktuální přehled akcí!

16.  10.  2020 |