Válka distributorů – III. díl: cena, obchody

V posledním díle našeho seriálu o situaci mezi českými distribučními společnostmi se zaměříme na problematiku cen, lokalizace a obchodů s hrami. Zajímá vás, kolik by měla u nás stát zahraniční kvalitní hra podle jednotlivých distributorů? Kolik zaplatíte za hry v následujících měsících? Odpovědi hledejte v tomto článku.
V posledním díle našeho seriálu o situaci mezi českými distribučními společnostmi se zaměříme na problematiku cen, lokalizace a obchodů s hrami. Zajímá vás, kolik by měla u nás stát zahraniční kvalitní hra podle jednotlivých distributorů? Kolik zaplatíte za hry v následujících měsících? Odpovědi hledejte v tomto článku.

Cena
Nemusím moc připomínat, že pro každého hráče je cena hry jedním z nejdůležitějších faktorů hry (možná úplně nejdůležitější). Bohužel když chybí konkurence, ceny dolů samozřejmě nejdou (viď Český Telecome ;-). Tak tomu bylo několik let pod nadvládou Bohemia Interactive. A jak to vypadá dnes? Určitě největší rozruch do poklidné cenové hladiny her přinesl ostravský TOP Distributor. 599 Kč za kompletně lokalizovanou kvalitní akci Codename: Outbreak rozmetalo všechny předchozí tvrzení distributorů, že nelze prodávat kvalitní hry s cenou pod tisíc korun. V celé nabídce ostravské společnosti (která čítá něco přes dvacítku titulů) nenalezneme jedinou hru dražší než 600 Kč. Na druhou stranu - co si budeme namlouvat - kvalita některých her je přinejmenším diskutabilní.

Kromě kvality ovlivňuje také cenu u nás malá kupní síla trhu a s tím související nízký počet prodaných kusů dané hry. Čeští distributoři, kteří prodají maximálně několik (dva:-) tisíc kusů jednoho titulu (a to už musí být hra!), nikdy nezískají tak výhodné ceny jako kdyby kupovali desetitisíce kopií. Vzniká tak paradoxní situace – lidé nekupují moc her, protože jsou příliš drahé a distributoři nemohou zlevnit hry, protože nemají dostatečný odbyt.

Při pohledu do ceníku jednotlivých společností nezbývá než konstatovat, že kromě TOPu nabízejí zbylí distributoři ceny zhruba o několik stovek nižší než Cenega. Playman si stanovil hranici 1199 Kč, AT Computers 999 Kč a hry od Dynamicu by měly stát maximálně 1499 Kč. A jestli zlevní i Cenega – to nám bohužel Jaroslav Uher neprozradil. Nezbývá než doufat a modlit se k herním bohům :-).

Pro zajímavost jsme položili všem distribučním společnostem stejnou otázku: „Kolik si myslíte, že by měla u nás stát špičková zahraniční hra přeložená do češtiny?“

Jaroslav Uher (CENEGA): „Tak, aby ji koupil maximální možný počet zákazníků a zároveň její distributor realizoval profit z prodeje této hry.

Pavel Štastný (AT Computers): „Toto je velice relativní. Když se na toto podívám očima běžného zákazníka, který si koupí hru pro zábavu, tak je podle mne 1000 Kč cena naprosto přiměřená. Z pohledu hráče, který hraje více, než 3x týdně je 1000Kč ještě přece jen hodně, protože takových her hraje za měsíc více. Obecně však myslím, že cena 999 Kč, kterou u špičkových novinkových zahraničních her nastavujeme je akceptovatelná jak ze strany výrobce a distributora hry, tak ze strany koncového zákazníka.

Petr Boška (DYNAMIC) „Kompletní lokalizace je časově a finančně náročná záležitost která se vzhledem k počtu prodaných kusů ne vždy vyplatí. Naše kompletně lokalizované tituly se pohybují v cenách od 999 do 1.499 Kč.

Martin Lévay (TOP): „Rozhodně do 1000,- Kč, soukromě odhaduji, že kdyby v ČR nebylo počítačové pirátství, tak je možné dosáhnout u většiny her ceny kolem 500,- za plně lokalizovanou hru. Protože však postihy těchto přestupků jsou takové, že neodradí, je v současnosti reálných oněch 800 až 900,- Kč. Přiznávám, že "Codename: Outbreak", "Rally Championship Xtreme", "Runaway: The Road Adventure" a "Hooligans" kompletně v češtině s cenou 599,- jsou opravdu extrém a bylo by nefér tvrdit, že to jde stejně udělat s Harry Potterem :-) Je nutné podotknout, že daní za cenu a českou lokalizaci bude vždy několikaměsíční zpoždění vydání v ČR oproti celosvětovému vydání.

Petr Kučera (PLAYMAN): „999 korun je podle našeho názoru rozumná cena.

Lokalizace
Další složkou, která ovlivňuje prodej v tuzemsku je lokalizace dané hry. Částečná (manuál) nebo úplná (celá hra) lokalizace dokáže v konečném zúčtování získat zákazníky, kteří by si díky své nedostatečné znalosti cizí řeči hru jinak pořádně nezahráli. Sice existuje mizivé procento lidí, kteří vyznávají hry čistě v angličtině, ale přiznejme si, že je vždycky lepší rozumět každému slovu než se slovníkem v ruce domnívat, co daná věta znamená. Kvalita překladů v posledních letech pokročila natolik, že je v podstatě odmítání her v češtině otázkou několika málo „nespokojenců“. Bohužel překlad do češtiny zpomalí vydání hry na českém trhu oproti vydání v zahraničí a z toho samozřejmě vyplývají různé nepříjemnosti (nelegální dovoz, nespokojenost hráčů atd.). Lokalizace samozřejmě také něco stojí, a tak se každý distributor dvakrát rozmyslí než nějakou hru nechá přeložit do češtiny. S překladem úzce souvisí předpokládaný počet prodaných kusů hry – nikomu se nevyplatí překládat hru, které se prodá 300 kusů.

Pokud dnes zabrousíte do obchodu s hrami, můžete se těšit na český manuál, který naleznete u většiny nadprůměrných titulů bez ohledu na distributora. Do budoucna se podle distributorů můžeme těšit na větší počet „kvalitních titulů kompletně v češtině“ a český manuál by se měl stát stoprocentní samozřejmostí.

Obchody
Dalším problémem, který určitě trápí menší distributory je nedostatečná síť prodejců jejich her. Jedinou specializovanou maloobchodní sítí s pobočkami po celé republice je JRC, která však vždy úzce spolupracovala s Cenegou. Situace se však začíná pozvolna měnit, protože JRC by již mělo prodávat hry i od jiných distributorů (minimálně od TOP Distributor).

Co se týče hypermarketů, které na otázku „Kde se dají Vaše hry koupit?“, shodně uvedli všichni distributoři (viz. 1. díl našeho seriálu) – každý víme, že to není úplně to pravé ořechové. Možná existují výjimky, ale můj celkový dojem z hypermarketů je, že hry prodávají jenom kvůli tomu „aby prodávali úplně všechno“. Ostatně kromě několika každoročně se opakujících akcí (sleva na NHL, případně na FIFU) není v hypermarketech nic, co by hráče lákalo k zakoupení her. Ceny jsou v podstatě konstantní (cca 1499 Kč) a nabídka nikterak rozsáhlá (obyčejně to, co se jim vleze do jednoho regálu) a nikdy nevíte, zda-li tam danou hru budou mít. V obchodech s elektronikou je sice situace o něco lepší, ale stejně se většinou specializují jen na několik vybraných titulů.

Docela zajímavou alternativou pro hráče je pak internetové obchody (např. Vltava) s nabídkou většiny distributorů. Bohužel, ne každý člověk má tak vřelý vztah k nákupům přes Internet a poštovné taky něco stojí. Nezbývá než doufat, že se distributoři nějak s JRC domluví, protože možnost, že by na české scéně vyrostla konkurenční síť obchodů s počítačovými hrami je asi dost nereálná. V tomto směru bych největší naděje viděl v AT Computers, která má za svou dobu existence určitě kvalitní síť odběratelů.

Celkový vítěz
Válka distributorů je teprve ve své úvodní fázi. Uvidíme za rok, za dva, jestli se někomu podaří dostat z trůnu Cenegu. A celkový vítěz? Jediný, kdo na tomto konkurenčním souboji může vydělat jsou samotní hráči. A to je jedině dobře.
Diskuze (9) Další článek: Nový dungeon v Anarchy Online

Témata článku: , , , , , , , , ,