Vampire: The Masquerade - Redemption - preview

Ačkoliv jde o upíří tématiku, nečekejte obvyklá klišé o zlých upírech a nevinných lidech. V akčně-adventurním RPG jsou postavy i příběh uvěřitelnou slitinou dobra i zla, která vás nakonec nechá na pochybách, zda vůbec existují jednoduché odpovědi na jednoduché otázky.
Vampire: The Masquerade - Redemption - preview

Vampire: The Masquerade je po Dungeons & Dragons jednou z nejprodávanějších edicí deskových her firmy White Wolf. Upíří svět těchto her je natolik komplexní, že seznámení s ním by zabralo vám spoustu času a mně nemenší spoustu energie, a tak se omezím jen na základní informace: upírské plemeno existuje zhruba stejně dlouho jako samo lidstvo, jen to má na světě o něco těžší. Z důvodů masové neoblíbenosti mezi normálními smrtelníky se každý upír musí naučit dovedně skrývat své zaměření, a běda mu, pokud v tom není dost dobrý. Každý z těch ubožáků štvaných touhou po krvi se samozřejmě snaží nalézt sobě podobné, aby si v případech nouze navzájem poskytli psychickou podporu. Tím chci říct, že upíři mají silnou potřebu (a k ní silný důvod) se sdružovat do společenstev, která jim skýtají alespoň nějakou ochranu před fanatickými vymítači upírů. Sama společenství mohou být velmi odlišná a jedno může dokonce soupeřit s druhým (nejspíš o právo na vysávání těch bohatších, tedy dobře živených a nechudokrevných občanů :-).

     

Předchozí odstavec vás měl jen zběžně seznámit s nelehkým údělem upírů a vzbudit tak ve vás aspoň trochu sympatií k těm prokletým bytostem, jež jsou na filmovém plátně většinou vykresleny jako odporné stvůry žíznící po krvi nevinných lidí, do kterých si každý slušný člověk s chutí zabodne přibroušený kůl. VTMR se svým pojetím ani trochu nepodobá oněm černobílým filmovým schématům a snaží se vykreslovat svůj svět v tak nezřetelných barvách, jaké nám denodenně předkládá skutečný život. Hlavní postavou je středověký rytíř Christof Romuald. Jeho víra v pevný řád světa, kde od sebe dobro a zlo rozeznáte na první pohled, je vystavena velkému otřesu. Ač sám původně pronásledoval upíry, stane se po obvyklém konverzním zážitku jedním z nich. Dosavadní žebříček hodnot se mu zhroutí jako stavba z karet a aby přežil, nezbude mu, než se smířit se svou nově nabytou identitou.

Hra začíná ve dvanáctém století, kdy je upírská společnost rozdělena kromě spousty menších klanů do šesti hlavních. Ventrue tvoří převážně příslušníci šlechtických rodů a vlivných vrstev, kteří jsou na tom tak dobře, že jsou ve volbě svých obětí dost vybíraví. V klanu Toreador jsou soustředěni estétští obdivovatelé krásy ve všech jejích podobách, jejich opakem jsou upíři z klanu Nosferatu, kteří žijí v opuštěných stokách a podobně nehostinných místech. Klan Tremere vznikl jako důsledek rituálu skupiny čarodějů, kteří zajali jednoho z upírů a manipulací s jeho krví získali upíří schopnosti. Poněkud tajemní jsou Malkaviané, o nichž se dá s určitostí říct jen to, že jsou všichni tak trochu blázni. Posledním důležitým klanem je Brujah, jehož členem se stane i Christof.

     

Místem, kde to všechno začíná, je evropský kontinent, konkrétně Praha a Vídeň. Středověká atmosféra těchto měst jakoby přítomnost upírů téměř vyžadovala, bez nich by potemnělá náměstí pospojovaná klikatými uličkami ztratila něco ze své přichmurnělé osobitosti. Až na malé výjimky se budete stále pohybovat uvnitř městských hradeb po tak inspirativních místech jako jsou katedrály, katakomby a hřbitovy. Po určité době radikálně změníte období a ocitnete se v moderní době, kde bude vaším působištěm Londýn a New York. Podle toho, v kterém časovém úseku se nacházíte, se mění vaše zbraně a dokonce i oblečení, takže zatímco ve středověku používáte meč a halíte se do kápí, do New Yorku vstoupíte s revolverem v ruce a v kožené bundě.

Ačkoliv se hlavní boj odehrává spíš v nitru Christofa, nemusíte se bát, že byste o tradiční souboje přišli. Vývoj postavy však neprobíhá podle obvyklých RPG schémat. Místo sbírání zkušenostních bodů z šarvátek se Christof mění podle toho, jak se v něm sváří jeho dvě osobnosti – upíří a lidská. Jako upír by pochopitelně bez čerstvé krve dlouho nevydržel. Může si však vybrat, zda se bude vrhat na všechny teplokrevné živočichy ve svém okolí a vysávat je k smrti (jejich), což však po nějaké době povede k jeho celkovému zdivočení a naprosté ztrátě lidskosti. Druhou cestou je ohleduplné (já vím, ohleduplnost při vysávání krve zní trochu směšně) zacházení s oběťmi, které mohou vaše "napití" přežít a dokonce se časem nechat přemluvit k dobrovolnému dárcovství. Čím víc chcete používat své speciální schopnosti, tím častěji musíte doplňovat krevní zásoby, a tím většímu se vystavujete riziku, že ztratíte poslední zbytky své lidské osobnosti.

     

Perspektiva z pohledu třetí osoby, která je ve VTMR použitá, se zdá být pro takovouto hru tou pravou. Úhel kamery visící hlavnímu hrdinovi za zády i její přiblížení si můžete do určité míry nastavit sami, což v některých hrách se stejnou perspektivou citelně chybělo. Abyste na všechno nebyli tak strašně sami, máte možnost přibrat do party až tři další postavy. Jejich obličeje (včetně toho vašeho) se objeví na spodním okraji obrazovky a podle situace budou měnit výraz, takže snadno poznáte, jak se jim zrovna daří.

Z mnoha indicií je jasné, že Nihilistic Studios neberou svou práci na VTMR na lehkou váhu. Před vytvořením příběhu se prokousali hromadou knih od vydavatelství White Wolf, ze kterých pilně čerpali atmosféru upířího světa, aby převod do počítačové podoby dopadl co nejlépe. Však také nejsou v tvorbě her žádnými nováčky – někteří členové týmu pracovali na hrách jako Dark Forces, Jedi Knight, Descent nebo Starcraft. Jejich speciálně pro VTMR vyvinutý engine NOD umožňuje použití modelů s velkým počtem polygonů (na Christofa jich padlo asi 2000, ostatní NPC mají většinou kolem 1000), mlžné, světelné, kouřové a bůhví jaké ještě efekty. Skeletální animace, environmental bump-mapping, dynamický LOD – bez toho by dnes VTMR těžko mohl pomýšlet na nejvyšší čísla grafických ohodnocení v recenzích a protože si to myslí i autoři, tak to všechno do hry zabudovali.

     

Podpora 3D zvuku, multiplayer s originálními herními módy, skripty, s jejichž pomocí si přiděláte nová kouzla a zbraně ... je toho ještě dost, o čem by se dalo psát. Jestli jste však článek dočetli až sem, věřím, že už žádné další superlativy nejsou potřeba, a mě se podařilo vás přesvědčit, že tohle bude hra, kterou by bylo škoda nechat kolem proběhnout bez povšimnutí.

Nejnovější komentáře


NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Nejkrásnější hry uplynulých let: hráči ve hrách „fotografují“ úchvatné snímky

Nejkrásnější hry uplynulých let: hráči ve hrách „f…

Stále více her začíná nativně využívat foto režimy a my se tak můžeme dívat na umělecká díla hodná našich obrazovek.

8.  1.  2020 | | 5 N/A
Hry zadarmo nebo se slevou: akce na PlayStation Plus a Sundered zdarma

Hry zadarmo nebo se slevou: akce na PlayStation Pl…

Na všech platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Někdy je toho ale tolik, že se v tom člověk jen těžko orientuje. My vám s tím rádi pomůžeme. Podívejte se níže na akce, které by vám tento týden neměly uniknout.

10.  1.  2020 |
Playstation 5 by měl umět spustit hry ze všech starších generací konzole

Playstation 5 by měl umět spustit hry ze všech sta…

Sony podle všeho nasypalo spoustu zdrojů do tzv. Remastering Enginu, který spojí všechny generace do jedné.

4.  1.  2020 | | 7 N/A
V Assassin

V Assassin's Creed Ragnarok procestujete Evropu, p…

Další díl populární série začíná unikat na internet stále více a oficiální odhalení už je víceméně na spadnutí.

11.  1.  2020 | | 5 N/A
Zadarmo nebo se slevou: Rozdávání Epicu nekončí a novoroční akce

Zadarmo nebo se slevou: Rozdávání Epicu nekončí a …

Na všech platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Někdy je toho ale tolik, že se v tom člověk jen těžko orientuje. My vám s tím rádi pomůžeme. Podívejte se níže na akce, které by vám tento týden neměly uniknout.

3.  1.  2020 | | 4 N/A