Vampyr: pít či nepít, to je oč tu běží (recenze)

• Slušný příběh
  • Systém získávání XP

• Kostrbaté animace
  • Dlouhé loadingy
  • Nevyváženost jednotlivých složek hry
7/10

Potemnělý Londýn roku 1918 sužuje španělská chřipka. V ulicích je cítit prapodivné elektrizující napětí a nebezpečí číhá na každém rohu. Jak by také ne, když je noc plná krvelačných upírů a jiných prapodivných stvoření, lačnících po čerstvé krvi.

Upíří detektiv v akci

Právě do této atmosféry je zasazen příběh nového, dlouho očekáváného akčního RPG francouzského studia Dontnod Entertainment, známého zejména díky hrám Remember Me (2013) a Life is Strange (2015). Příběh hry se točí okolo lékaře Jonathana E. Reida, který se v ulicích nočního Londýna snaží nalézt odpověď na několik zásadních otázek, spjatých s jeho existencí. Tou klíčovou je jistě ta ryze upírská. Čím se to vlastně Jonathan stal a proč? Kdo z něho učinil takovou entitu? Kde získal své nadpřirozené schopnosti? Jde o prokletí, nebo dar? A kdo stojí za vraždou jeho milované sestry? Otázek je spousta, odpovědi v nedohlednu. Detektivní pátrání může započít.

Vampyr je nadprůměrnou akční RPG hrou oživující upíří tématiku

Příběhová složka hry je skutečně dobře napsaná a v záplavě dnešních béčkových story působí Vampyr příjemně přirozeně. Jistě všichni uznáme, že pátračka po vrahovi vlastní sestry není zrovna super originální, každopádně v kombinaci s téměř filozofickým rozměrem odhalujícím vlastní podstatu, se Vampyr jeví vlastně relativně uceleně. Navíc, přestože je hra koncipována jako akční RPG, hlavní roli hraje právě mistrná narace vystavěná na mravenčí detektivní práci, spojování detailů a odkrývání souvislostí. Akční složka hry tak do pozadí ustupuje více, než by se čekalo, prim hraje zejména zmiňované pátrání v tísnivé atmosféře zbídačeného Londýna.

Nejedná se sice o AAA titul, každopádně ostudu rozhodně nedělá

Na tuto skutečnost se pochopitelně váže množství více či méně povedených postav a zejména časté dialogy s nimi. Vampyr je skutečně hodně upovídaná hra. Jenže znáte to, kdo se neptá, nic se nedozví a to je u detektivní činnosti trochu překážka. Naštěstí jsou dialogy dobře napsané a pokud nebudete chtít, nemusíte s nimi trávit věčnost. Hra totiž sama explicitně ukazuje, jaká informace je pro postup zásadní, a která je tak nějak navíc. Příjemným prvkem je také otevírání tipů a rad ve spojitosti s dialogy. Některé informace vám totiž jednotlivý řečníci tají, a to až do doby, než na ně dokážete správně uhodit. Je tedy nutné zjišťovat souvislosti a následně je v rozhovorech využít ve svůj prospěch. Není se však čeho obávat, celý tento systém je opravdu jednoduchý a intuitivní, vyžaduje jen trochu trpělivosti a trochu té pátrací činnosti.

Ve jménu krve

Naznačili jsme, že Vampyr je jednou z těch více příběhově směřovaných her, u které je postupný progres zaměřen především na odkrývání otazníků. Londýn roku 1918 ovšem není příliš bezpečným místem vhodným pro vykecávání, neboť všudypřítomné nebezpečí dosti narušuje zdánlivý komfort. Na řadu tak přichází také akčnější složka hry. Ulice jsou plné nejrůznějších monster, ale také řadových nepřátel, kteří vám nedají nic zadarmo. V tomto ohledu Vampyr působí dosti nekonzistentním dojmem, neboť nedokáže úplně přirozeně propojit obě klíčové složky hry. Přestože jako jednotliviny působí opravdu povedeně, jako celek nedrží úplně pohromadě a občas se vzájemně narušují. To když atmosférickou noir detektivní atmosféru nabourá samoúčelný souboj s kdejakým pobudou nebo naopak, když vyvedenou akční složku přetne nabroušenou katanou prázdný, předem naskryptovaný rozhovor o prdu. Jednotlivé složky hry tak nejsou v úplně vybalancované symbióze a někdy působí až nepříjemně křečovitě.

Prim hraje především příběhová složka, ani hratelnost však výrazně nepokulhává

Přitom i zmiňovaný soubojový systém rozhodně ostudu nedělá. Ze hry je sice poznat, že Vampyr nemá být pouze o soubojích, každopádně zdolávání nepřátel je samo o sobě více než zábavné. Tato skutečnost stojí zejména na nadpřirozených schopnostech, které Jonathan využívá. Některé jsou zpřístupněny ihned od začátku, jiné je možné odemykat na základě RPG stromu za zkušenostní body, získané na základě vycucnutí čehokoli živého ve vašem okolí. Tak předně je tu k dispozici efektní a zejména efektivní alternativa úskoku před nepřáteli, která umožňuje bleskový pohyb do všech směrů. Jde o variaci na klasický úhybný manévr, ale navíc s přidanou hodnotou. Jonathan totiž neskáče, není to třeba, když se dokáže teleportovat přes vybrané překážky. Dále tu máme množství nejrůznějších útoků, zákusů, defensivních prvků apod.

Ze hry je sice poznat, že Vampyr nemá být pouze o soubojích, každopádně zdolávání nepřátel je samo o sobě více než zábavné.

Zapomínat nesmíme ani na opravdu slušný zbraňový arsenál, který lze v ulicích Londýna získat. Sekery, mačety, pily, kosy, palice, střelné zbraně. Nic není problém. Souboje jsou dynamické a hezky se na ně kouká. Nečekejte však rubanice po vzoru DMC, ale spíše zdlouhavější fighty založené na rychlých výpadech a úskocích. Nebojte se, Vampyr není obtížnou hrou, která by příliš často trestala vaše chyby, Můžete si jich dovolit poměrně hodně, zejména na předpokladu, že využíváte Jonathanových předností. Na tuto skutečnost se váže jedno velké herní dilema, které hra přináší. Pít či nepít, to je oč tu běží. Je čistě na vás, jaký herní styl zvolíte, ale vždy počítejte s nějakými následky.

Překousnout však musíme průměrné grafické zpracování

Hrou můžete procházet v téměř lidské podobě a ignorovat strom dovedností, můžete ale také zvolit styl krvesaje a za utržené XP ze sebe udělat obávaného predátora. Každé z postav, se kterou se dostanete do styku, totiž v oběhu koluje krev různé kvality, která je vyjádřena množstvím XP. Vy rozhodujete o osudu, každopádně je třeba počítat s následky, které předem nelze odhadovat. V rámci jednotlivých čtvrtí Londýna se totiž mění nálada a atmosféra a právě podobné excesy mají vliv na pokles morálky a dění v ulicích. Dopady na jednotlivá rozhodnutí nejsou nikterak osudová, nicméně mění obraz hry v daných čtvrtích.

Malý, ale milý

Pochvalu zaslouží také RPG systém hry, který není nikterak překombinovaný, ale 100% splňuje požadavky pro daný žánr. Své zkušenostní body můžete klasicky vkládat jak do schopností postavy, tak pochopitelně do baru staminy, zdraví a nasáté krve. Levelovat lze také jednotlivé zbraně, a to jak jejich poškození, tak vliv na staminu. Celý systém je intuitivní, přehledný a celkově pohodlný. Nebudete s ním muset trávit tolik času, jak bývá u RPG zvykem, stane se však příjemným zpestřením celého herního dobrodružství.

Co však kazí celkový dojem z hraní je grafické zpracování. Na první pohled je totiž zřejmé, že nemáme co do činění s klasickým AAA titulem, ale spíše projektem ne tolik zkušeného studia. Alespoň tedy z hlediska počtu vydaných her. Přestože herní prostředí působí velice lahodně a autenticky, pokulhávají některé animace, zejména potom při samotných rozhovorech. Pohyby postav jsou tak často křečovité a nepřirozené. To samé bohužel místy platí i při pohybech v akcích, úskocích či běhu. Vše je tak trochu těžkopádné. Na druhou stranu nejde o nějaký výrazný problém, spíše nedostatek technického rázu.

Co se celkového technického stavu hry týče, nezaznamenal jsem během hraní Xbox One verze žádné výraznější problémy. Opomenu-li tedy otřesně dlouhé loadingy, které asi nelze považovat za technický problém jako spíše nevyvedenou optimalizaci. Úvodní načítání v tomto trvání bych ještě odpustil, ale čekat minutu na respawn v případě smrti je i na trpělivého člověka jako jsem já trochu moc. Díky bohu nebudete umírat tak často, abyste začali hru proklínat, ale stejně… Každá smrt pro vás bude nepříjemná už z tohoto prostého důvodu.

Jako celek Vampyr studia Dontnod rozhodně nezklamal. Jedná se o vyvedenou akční RPG hru se slušným příběhem, povedenou akční složkou a výtečnou noir atmosférou Londýna první poloviny minulého století. Právě atmosféra a syrovost herního světa ve spojitosti s hudebním doprovodem je jedním z největších lákadel celé hry. V některých momentech je ovšem cítit, že za vývojem stojí menší studio. Nutné jsou tak kompromisy v podobě nepříliš přesvědčivé grafiky či dlouhých loadingů. I tak je Vampyr nadprůměrný herní počin, který oživuje upírskou tématiku ve hrách a přináší několik milých inovativních prvků.