Virtuální realita už je nedílnou součástí herního průmyslu. To, co máme možnost vidět v současné době na trhu, jsou přitom jen skromné začátky. Ostatně, už nyní se dají najít originální nápady a parádní projekty obohacující některé akční filmy. Na virtuální realitu z filmu Ready Player One si pravděpodobně ještě počkáme, už teď to ale začíná vypadat slibně.
V prostorách haly panovala stylová atmosféra.
Proto jsme neváhali ani minutu a přijali exkluzivní pozvání Sony na Showcase v Londýně, kde jsme měli možnost nahlédnout na budoucnost platformy Playstation VR.
Brýle beze změn
Jednou z největších otázek bylo, zda se v Londýně dočkáme představení něčeho nového. Třeba nové verze brýlí PS VR, případně doplňkového příslušenství. Prozatím se ale budeme muset spokojit s tím, co máme. Současná, lehce inovovaná verze brýlí s označením CUH-ZVR2 v zásadě nabízí lehce vylepšený design a ergonomii, je opticky menší a uhlazenější, a především přináší integrovaná stereo sluchátka.
Vizuální změny jsou letmé a soustředí se hlavně na pohodlí a ergonomii.
Mnohem podstatnější je vylepšená procesorová jednotka, která nyní podporuje HDR pro PS4 a TV obsah, aniž by bylo nutné cokoliv přepínat či vyměňovat kabely, což je mnohem pohodlnější a praktičtější. Jinak jde z hardwarového hlediska o stejný výrobek. Ono se ani není čemu divit, plnohodnotná druhá generace brýlí se pravděpodobně představí až s příchodem konzole Playstation 5. To už je ale jiný příběh.
Hry na sto způsobů
Sony se tak v útulných prostorách haly soustředilo na to, co mu jde nejlépe - skvělé hry. Představena byla celá řada nejnovějších projektů, které mají obohatit platformu PS VR v nadcházejících letech. Herní seznam je to vskutku pestrý, byla však zcela jasná tendence soustředit se především na skvělé a kvalitní zážitky z pohledu první osoby. Ať už jde o akční střílečky, tvůrčí a umělecké projekty nebo taktické akce, jde zcela dle očekávání o nejpopulárnější žánry ve virtuální realitě a je dobré vědět, že si je toho Sony vědomo. Ono by bylo škoda nevyužít nedávno vydaného ovladače PS Aim, který supluje zbraň ve hře a dává akcím zcela nový rozměr.
K mání byla celá řada plnohodnotných titulů, nejen dětské hříčky na odlehčení.
Vyzkoušeli jsme přes 10 her a virtuálních zážitků, které prozatím nebyly moc k vidění a šlo tedy o příjemná překvapení všech možných žánrů. Jedno bylo jisté hned na začátku a vývojáři si dali záležet, aby to dali jasně najevo. První vlna VR her se soustředila především na zajímavé herní mechanismy a jakési představení platformy širšímu publiku. Tomu je ale konec.
Druhá vlna VR her, která postupně dorazí během letošního a příštího roku, už má být plná kvalitních AAA herních zážitků tak, jak jsme zvyklí u tradičních her. Žádná dema, žádné ochutnávky, nýbrž pořádné hry pro virtuální realitu. A rozdíl je sakra znát. Plnohodnotné dojmy z her najdete ve druhé kapitole tohoto článku, zde se ale musíme zmínit především o dvou titulech, které nás zaujaly nejvíce.
Blood & Truth - John Wick na steroidech
Datum vydání: Rok 2018
Pamatujete si na krátké akční demo London Heist, které bylo součástí balíčku VR Worlds? Šlo o nejhranější ukázku první vlny, která dokázala nejlépe využít brýle virtuální reality pro parádní přestřelky se stylovým příběhovým pozadím. Vedoucí producent James Oates, zodpovědný za VR Worlds a nyní i za hru Blood & Truth, si je toho vědom. Titul v mnohém staví právě na základech prvotní ukázky, rozšiřuje ji ale o plnohodnotný příběh a celou řadu zajímavých herních prvků, které dělají z projektu jednu z nejlákavějších VR her letošního roku.
Máte rádi film John Wick? Tak to tu budete jako doma. Ochutnávka, kterou jsem měli možnost hrát, nás vzala do kancelářských prostor budovy, kde jsme měli za úkol dohnat a vyslechnout (nebo odstranit) jednu z důležitých postav. Příběhové pozadí prozatím není zcela jasné, víme ale, že se vžijeme do role bývalého vojáka, který se vrací do Londýna ke své rodině a opět se zamotává do pletek s mafií a rodinnými trably, od kterých se snažil uniknout.
Po vzoru London Heist je ve hře bravurně zvládnut pocit z pohybu a využití vašeho těla ve VR prostředí. Díky dvěma PS Move ovladačům můžete libovolně pohybovat rukama, střílení je akčním požitkem a především působí interakce nesmírně věrohodně. Musíte si sami brát zásobníky, připevněné k tělu, házet granáty, lepit výbušniny na stěny či mačkat tlačítka u výtahu. Nic není trhané, nic se nezadrhává a hra konečně působí, že byla vymyšlena od základu pro VR.
Také pohyb postavy je vyřešen originálně, bez trhaných teleportací či automatických kolejí. Stačí se podívat na určité místo, stisknout chůzi a postava již na dané místo automaticky přeběhne, zatímco vy máte stále pod kontrolou kameru i ruce. Je to zajímavé řešení, které ale k podobnému žánru sedí pravděpodobně nejvíce. Jde totiž ruku v ruce s filmečky, které jsou interaktivní a hráč nemá potřebu je spíše rychle vypnout.
Kromě tradičních menších přestřelek a la John Wick jsou tu celé akcí nabité pasáže, když hráč běží chodbou a střílí na všechny strany, poté zpomaleně proskočí oknem ve stylu Matrixu a všude kolem vás letí střepy a kulky. Jedním z nejdůležitějších faktorů, které vývojáři chtěli hráčům přinést, byla neutuchající akční jízda. A pokud můžeme věřit ukázce, rozhodně se jim to povedlo. Už se nemůžeme dočkat plné hry!
The Persistence - Procedurální vesmír
Datum vydání: 24. července 2018
Než skočíme do samostatné kapitoly dojmů, rádi bychom se věnovali ještě jedné zajímavé hře, která kombinuje virtuální zážitek s tím mobilním. Slyšíte správně, zatímco vy budete s brýlemi virtuální reality splašeně pobíhat mezi mutanty, váš kamarád může na tabletu režírovat veškeré dění. Představte si kooperační výzvy v prvního dílu akce Watch Dogs, akorát více promyšlené.
Píše se rok 2521 a výzkumná loď Persistence dorazila na místo určení v hlubokém vesmíru. Během teleportačního experimentu se však něco zvrhne, většina posádky se promění v krvežíznivé mutanty a vy jste jeden z mála přeživších, kterého lodní počítač probudí z kryospánku. Dokážete přežít a zachránit loď?
Hra sází především na dva důležité opěrné body. Prvním z nich je procedurálně generované prostředí, takže vlastně nikdy nevíte, co čekat za rohem a hutná sci-fi atmosféra s příchutí hororu se postará o to, abyste se nenudili. Budete se plížit, řešit hádanky a snažit se zastavit nevyhnutelný pád lodi do nejbližší hvězdy.
Druhý unikátní prvek je spolupráce s dalším hráčem. Zatímco vy budete v brýlích virtuální reality pobíhat po chodbách lodi, váš kamarád na tabletu může posílat vám do cesty celou řadu nepříjemností. Nebo může být hodný a naopak vám pomoci v nesnázích. Chcete, aby se do vás mutant zamiloval a pomáhal vám? Žádný problém. Nastává tak dilema, kdy nevíte, co čekat a čemu věřit, což je skvělý nápad.
Styl a prostředí nám nejednou připomněl stařičký Doom 3 a pokud se tvůrcům podaří smysluplně využít prostředí a zabalit ho do poutavého příběhu a atmosféry, můžeme tu mít další skvělý sci-fi titul. K dispozici je navíc celá řada futuristických udělátek, jako je energetický štít či trochu přerostlý paralizér, takže nejde o akční střílečku v přímém smyslu slova. Je to spíše sci-fi thriller.
Nyní se pojďme podívat na další hry, které byly k vidění a vyzkoušení na PS Showcase v Londýně.
Firewall: Zero Hour - Rainbow Six s brýlemi
Datum vydání: Rok 2018
U stříleček z pohledu první osoby ještě chvíli zůstaneme, ostatně jde pravděpodobně o nejoblíbenější žánr v oblasti virtuální reality. Pokud jste fanoušky taktických akcí a sjíždíte Rainbow Six Siege, určitě vám přijde Firewall povědomý. Vlastně se hra přibližuje zmíněnému hitu více, než by se mohlo zdát a nabízí velmi podobné herní mechanismy a hratelnost. A to je něco, co u VR stříleček rozhodně chceme.
V ukázce, kterou jsem měli možnost vyzkoušet v početném týmu s kolegy z ostatních zemí, jsme se přesvědčili, jak funguje multiplayerová střílečka ve virtuální realitě. Vydali jsme se tak do opuštěné budovy ve skupince nájemných žoldáků. Vše působí velmi jednoduše - jeden tým útočí, druhý tým brání, z každé strany se do akce vydají čtyři hráči. Úkolem je proniknout do prostor, lokalizovat notebook a úspěšně dokončit hackovací proces zatímco vám do ucha šeptá pokyny váš operátor.
Díky možnosti využít jak Dualshock 4, tak poslední dobou populární ovladač PS Aim, se opravdu vžijete do atmosféry taktických bojů a kradmé plížení, nakukování za rohy a často ohlédnutí přes rameno budou pro vás denním chlebem. Díky tomu, že se vše odehrává ve virtuální realitě, jsou přestřelky realistické a hektické. K mání je celá řada moderních zbraní, gadgetů a vynálezů, za splněné cíle dostává hráč body a zkušenosti, které může investovat do lepších zbraní, upgradů a customizace postav. Nechybí ani třídy podobně, jak je známe z Rainbow Six Siege.
Firewall se jeví jako skvěle promyšlená taktická akce, která konečně ve VR nevypadá divně, přirozeně se ovládá a především nabízí parádní zážitky s kamarády. Rozhodně doporučujeme využití ovladače PS Aim.
Dark Eclipse - Virtuální MOBA
Datum vydání: Jaro 2018
Online arénovky v žánru MOBA jsou poslední dobou v kurzu, ostatně nejhranější hry v online světě patří právě do tohoto pytle. Takže není divu, že začíná pomalu ale jistě pronikat i do virtuální reality a abychom se přiznali, dost se mu tam daří. Ve hře Dark Eclipse se totiž ujmete role tzv. vládců se speciálními schopnostmi. Budete plachtit nad bojištěm a ovládat své hrdiny a celé týmy jako šachy.
Hratelnost je jinak velmi podobná jiným hrám tohoto žánru. V aréně proti sobě bojují dva týmy, které mají za úkol zničit základnu toho druhého. Během hraní musíte sbírat zdroje a stavět věže, které vám pomáhají zviditelňovat nepřátelské pozice a chrání vás před jeho útoky. Jediný výraznější rozdíl oproti konkurenci je ten, že nejste limitováni 2D prostorem a máte tak nad vším mnohem větší přehled. Nápad s obříma rukama je navíc originální a dodává hráči pocit, že je bohem, ovládajícím bojiště na zemi.
I zde nechybí výběr způsobu ovládání, hrát můžete buď Dualshockem s jednou rukou, nebo ovladačem PS Move s pohazovat vojáky oběma rukama, což je samozřejmě pohodlnější. Ve VR také odpadá nutnost používat minimapu, jelikož se stačí rozhlédnout a vidíte víceméně celé bojiště. Nemůžeme říct, že jde o revoluční VR hru, ale rozhodně jde o nový způsob, jak se ponořit do oblíbeného fantasy světa.
Cool Paintr - Malířem v prostoru
Datum vydání: Rok 2018
Cool Paintr je tu s námi už dlouhou dobu a doteď jsme nedostali konkrétní datum vydání. Titul se původně plánoval už na začátek roku, prozatím se však vydání odkládá. Z toho, co jsme ale měli možnost vidět a zkoušet, se rozhodně vyplatí počkat. Především pokud máte tvůrčí osobnost a v hloubi duše jste umělcem.
Nejde ani tak o hru, jako spíše o uměleckou aplikaci, která vám dovolí v prostoru kolem sebe takřka neomezeně kreslit s použitím rukou. Na výběr je moře kreslících pomůcek i unikátních nástrojů, takže se hra hodí jak pro umělecky zaměřené hráče, tak pro ty, kdo se chce zabavit. Vývojáři tvrdí, že se dají v titulu navrhovat celé profesionální projekty, takže se bude hodit i umělcům, architektům a dalším tvůrčím profesím.
Track Lab
Datum vydání: Rok 2018
Virtuální realita rozhodně není jen o střílečkách a závodech. Tvůrci se už mnoho let snaží nabídnout uživatelům rozličné nástroje a programy, ve kterých lze tvořit umělecká díla. A právě takovým nástrojem je i Track Lab, který vám dá možnost skládat šílené hudební kreace bez nutnosti mít hudební sluch či znát noty. Zkrátka nasaďte brýle a začněte tvořit.
Track Lab vypadá jako cokoliv, jen ne standardní umělecká platforma. Ve virtuálním prostoru pohybujete dvěma ovladači PS Move, hrajete si s kostičkami, které reprezentují jednotlivé zvuky a beaty a dáváte dohromady rytmus, zvukovou smyčku a skladbu samotnou. Popsat hru obyčejnými slovy je opravdu těžké, jde totiž o trochu chaotický nástroj, který vyžaduje soustředění a trocha toho času. Pokud se ale do hry na chvíli ponoříte, začnete tvořit zajímavé kakofonie. Unikátní je navíc i fakt, že tu nevyužíváte přednastavené skladby, jejich součásti či tóny. Vše tvoříte opravdu od základu, všechny vaše kreace jsou tak originální.
Hra nabídne ve výsledku dva módy. Prvním z nich je klasická volná ruka, ve které si můžete dělat, co se vám zlíbí a tvořit dle libosti. Druhý mód slouží jako menší tutoriál, který vás naučí vše podstatné skrze minihry a výzvy. Rozhodně jde o zajímavé zpestření a především projekt s velkým potenciálem, protože elektronická hudba stále táhne a pokud Track Lab dokáže obohatit svou knihovnu o stále větší seznam všemožných zvuků, bude zajímavé ledovat, co vše dokážou hráči vytvořit.
Malé hříčky nakonec
Salary Man
Satira na moderní společnost, ve které se budete snažit pomoci upracovanému úředníkovi utéct od své práce pryč. Hra sází na úplnou svobodu pohybu díky virtuální realitě a hádanky, zaměřené na fyziku a taktické myšlení.
Cílem ve více jak 70 úrovních je správně poskládat a pozměnit trasu tak, aby se postava dostala k východu. To vše navíc v lehce depresivním, ale originálním výtvarném stylu, který nám trochu připomínal střílečku Super Hot.
WipeOut VR
Frenetické sci-fi závody WipeOut asi není třeba dlouze představovat. Tentokrát si nasednete do kluzáků pěkně osobně ve virtuální realitě a pokud si s sebou nepřibalíte pytlík na zvracení, můžete si za to sami.
Jinak jde o závodní titul, jak je známe z tradiční platformy. K dispozici jsou závody i kariéra, stejně jako multiplayerové žně. Kromě šílené rychlosti jsou samozřejmosti také zbraně, kterými své soupeře nedobrovolně odstraníte z trasy, všemožné power-upy a bonusy.
Virtuální realita začíná dávat smysl
Dojem z toho, co nás ve virtuální realitě čeká, jsme měli v Londýně veskrze pozitivní. Nová generace brýlí nás pravděpodobně v nejbližší době nečeká, to ale nevadí. Sony potřebuje vychytat herní zážitky, které se začínají objevovat už nyní a z toho, co jsme měli možnost vidět ve druhé vlně VR her, máme jednoznačně radost.
Je skvělé, že se tvůrci nezaměřují jen na střílečky z pohledu první osoby, ale snaží se virtuální realitu využít i v jiných žánrech, případně ji přidat do projektů již existujících. Zatímco dříve jsme byli na vážkách, zda jsou VR brýle smysluplnou investicí do budoucna, teď jsme si jisti. Rozhodně nás čekají zajímavé herní zážitky a v následujících letech to bude jen lepší.