Na letošní E3 se nezapomnělo ani na fanoušky virtuální reality. Na konferencích se jim sice nevěnovalo valné množství pozornosti, ale i tak se mezi oznámenými tituly objevilo pár dobře vypadajících kousků. Je libo pecky od Bethesdy jako je Fallout nebo Doom ve VR? A co takhle nějaké exkluzivity na PSVR? To všechno tady najdete.
Doom VFR
Jako první se s novinkami pro virtuální realitu vytasila Bethesda a nepředstavila nic menšího než Dooma. Tohle je opravdu překvapení, protože právě Doom je jedna z her, které si moc nedovedu ve VR představit. Je to hlavně proto, že VR ovládání ještě není tak dokonalé, aby se zachovala ta pravá rychlá hratelnost, která je pro tuto značku tak charakteristická.
V ovládání bylo tedy provedeno několik úprav. V prostředí se budete pohybovat pomocí teleportace, tak, jak to bývá u většiny dnešních VR her. Do hry se také dostane mechanismus bullet-time. Oproti klasické verzi Dooma nepřátel neubylo a co si budeme povídat, už tam to byl chaos. Ve VR je orientace trochu náročnější, takže zpomalování času je tady na místě.
Doom VFR nebude jen prachsprostá předělávka původní hry. Jak můžete vidět v gameplay záběrech, budete se moci podívat i do jakési virtuální galerie všech monster a vybavení. Přibude i exkluzivní herní obsah pro VR verzi, jeho náplň nám ale zatím zůstává neodhalena.
Fallout 4 VR
O tom, že se Fallout podívá do světa virtuální reality, jsme se dozvěděli už loni. Tvůrci ale stále slibovali, že právě tohle bude ta hra, která udělá revoluci ve VR. Po těchto výrocích jsem očekával vážně něco extra, ale dalo by se říct, že je to podobný případ jako v případě Dooma.
Pár odlišností se tady ale najde. Ta nejzásadnější je bezesporu pohyb. Možnost teleportace tady sice také bude, ale budete se moci i normálně pohybovat tak, jak jste zvyklí z klasických her. V tomhle případě se to ale na PS VR stává trochu složitější. Můžete hrát na klasickém ovladači, ale pro lepší zážitek se doporučují ovladače Move. S těmi je ale ten problém, že pohyb je dost nepohodlný, protože na nich nenajdete žádnou analogovou páčku.
Docela by mě zajímalo, jestli hra bude podporovat i Aim ovladač, který využíval Farpoint. U takové hry jako je Fallout, kde nemáte jen obouruční zbraně, mi přijde, že by to ani nešlo udělat. Snad v průběhu hraní přehazovat jeden ovladač za druhý? To by ale bylo značně nepohodlné. Myslíte si, že tohle je opravdu ta revoluce ve VR, kterou Bethesda slibovala?
Skyrim VR
Tím ale ještě Bethesda neskončila. Na konferenci Sony došlo totiž k oznámení Skyrim VR. Playstation VR si pro sebe uzmul časovou exkluzivitu. Ještě neznáme přesné datum vydání žádné z oznámených VR her od Bethesdy, ale podle toho, co na konferenci zaznělo, by všechny měly vyjít ještě letos.
Skyrim bude do virtuální reality převeden ve stejné formě, jako Fallout 4. Pohybovat se budete moci pomocí teleportace nebo klasicky jak jste zvyklí z normální verze. Opět se doporučují Move ovladače. Na souboje jsou sice ideální, ale u toho pohybu už si nejsem tak jistý.
Jedno se ale musí Bethesdě nechat. Ještě nevyšla žádná VR hra, která by měla tak masivní otevřený svět jako Skyrim nebo Fallout. V tomhle ohledu se jedná o takovou menší revoluci. Jen aby spojení VR a otevřeného světa spolu fungovalo tak, jak vývojáři zamýšlí.
Star Child
Star Child je exkluzivita pro Playstation VR a chce být něčím, co na této platformě ještě nebylo. Ze hry jsme toho moc neviděli a ani z dostupných informací si netroufnu odhadovat, v čem má být ta výjimečnost, o které vývojáři mluví.
Jedná se o plošinovku, která se odehrává na cizí planetě. Její fauna a flóra se skládá z organických a mechanických tvorů. Krom toho můžete v traileru vidět také futuristické stavby jako je přistávací plošina. Na jedné z nich se objevuje i hlavní hrdinka. O této dívce nevíme absolutně nic, stejně tak o planetě a jejich obyvatelích. Důležitou roli v příběhu ale budou hrát mechaničtí obři, kteří očividně stojí na straně této záhadné dívky.
Na hře pracují mimo jiné i zkušení vývojáři jako je Kynan Pearson, který dělal level design v Metroid Prime, Donkey Kong Country Returns nebo posledních dvou dílech série Halo. „Specifická technologie, kterou Kynan a jeho tým vymysleli k vytváření her ve 2,5D ve skutečnosti funguje opravdu skvěle ve VR,“ říká Paul Bettner, CEO studia Playful. Z jejich dílny pochází například 3D plošinovka Lucky’s Tale.
„Doufám, že si lidé uvědomí, že se tenhle žánr na VR opravdu hodí, i když si toho zatím ještě nikdo nevšiml, ale je tomu tak,“ dodává Bettner.
The Inpatient
A máme tady další VR hru od studia Supermassive games, které má na svědomí velmi úspěšnou hororovku z minulého roku, Until Dawn. Vody hororu neopustí ani v případě tohoto titulu, jen se ze srubu hluboko v lese přesunou do psychiatrické léčebny.
Děj hry se odehrává 60 let před událostmi Until Dawn v sanatoriu Blackwood. Abyste si hru užili, nemusíte hrát Until Dawn. Sice se tyto hry odehrávají ve stejném světě, ale najdete mezi nimi jen drobné spojitosti.
Na začátku hry vás přivítá majitel sanatoria Jefferson Bragg, který se vás vyptává na všemožné věci. Vy mu ale nedokážete odpovědět, protože trpíte amnézií. Říká, že se vám snaží pomoct, ale všechno je ve skutečnosti úplně jinak, než se na první pohled zdá. Vašim úkolem je zjistit, kdo jste a jak jste se do sanatoria vůbec dostali.
Potkáte všemožné pacienty a personál léčebny, přičemž každý z nich má svou vlastní teorii o tom, co se vlastně ve skutečnosti děje. Jak na ně budete reagovat a jak se budete rozhodovat bude dramaticky ovlivňovat cestu, jakou se bude vyvíjet příběh.
Bravo Team
Je tady další titul od Supermassive Games, tentokrát ale na horor můžete zapomenout. Bravo Team je „cover-shooter“ zasazený do fiktivního města moderní východní Evropy. Eskortní mise, jejíž jste součástí, se tak nějak zvrtne a je na vás a dalších členech jednotky, abyste přežili ve městě plném chaosu. Důležitou roli bude hrát spolupráce s ostatními vojáky, přičemž jedním z nich může být další hráč.
O ten správný zážitek ale nebudete ochuzeni ani v tom případě, že budete hrát sami. Hra je navržena tak, abyste si ji užili v single i multiplayeru. Designér Keith Linares tvrdí, že navrhovali úrovně tak, aby otestovali vaše schopnosti spolupráce. Označování cílů, krycí palba a stálá komunikace – to jsou rozdíly mezi úspěchem a selháním.
Bravo Team si hodně zakládá na atmosféře. Kolem vás bude létat jedna kulka za druhou, později se přidají i rakety a vy se musíte mít stále na pozoru, protože stačí málo a jdete k zemi. Ve hře budete mít rozsáhlý arzenál zbraní, které vám pomohou se s nepřítelem vypořádat.
Hra bude podporovat Aim ovladač, což je vzhledem k typu hry docela logické. I bez něj si ji budete moci zahrát, ale nebude to tak hluboký zážitek.
Moss
Moss je 3D skákačka, jejíž hlavním protagonistou je myš Quill. Quill ale nebude ve hře sám. Jeho věrným společníkem budete vy sami. Je si vědom vaší přítomnosti a díky vaší spolupráci může prozkoumávat nové prostředí a řešit hádanky. Tahle myška se vydala na cestu do neznámých krajin proto, aby zjistila, co se stalo se zbytkem její rodiny.
Z traileru se může zdát, že celou dobu budete sledovat myšku, ale vývojáři cílí na to, abyste se při hraní také trochu hýbali. „Budete řešit hádanku před sebou, ale musíte se také dívat kolem sebe, jak na vaše činnosti reaguje okolí,“ říká Tam Armstrong, CEO studia Polyarc Games. „Tohle je vychytávka, kterou jsme implementovali přímo do řešení hádanek. Nechceme všechno udělat lehké, aby vše bylo jasné na první pohled.“
Krom řešení hádanek dojde i k boji. Postaví se proti vám například vosy. Boj můžete nechat na myšce, ale i sami do něj budete moci zasahovat, i když ještě úplně přesně nevíme, jak to bude fungovat. Moss míří na všechny generace hráčů. Grafika zaujme i děti a obtížnost by měla být nastavena tak, aby si hru užili jak zkušení hráči, tak nováčci. Zahrát si budete moci na PS VR na konci letošního roku.
Transference
Transference je dílo studií FunHouse a SpectreVision. Zakladatelem druhého jmenovaného studia je Elijah Wood, kterého můžete znát jako Froda z Pána prstenů. Také sám účinkuje v traileru, ze kterého je docela složité pochopit, co bude tahle hra vlastně zač.
Tranference vás přenese do tajemného domu, který je v myšlenkách muže, jehož příběh se tu odehrává. Vašim úkolem je odhalit jeho tajemství a zjistit, co se stalo s ostatními členy jeho rodiny. Na to, jak celá rodina ve výsledku dopadne, má vliv vaše rozhodování v průběhu hry.
„Jsme přesvědčeni o tom, že přineseme nádhernou a strhující hru, která zamává s životy hráčů a zanechá v nich dojem, který budou cítit ještě dlouho po dohrání,“ říká Elijah Wood. Hra vychází na začátku příštího roku a já doufám, že se dočkáme ještě nějakého traileru, protože si stále moc nedokážu dát dohromady, jak to celé vlastně bude fungovat.
Co říkáte na představené VR zážitky blízké doby? Chybí vám tu nějaký zaručený trhák? Podělte se v diskuzi pod článkem!
Pokračování článku patří k prémiovému obsahu pro předplatitele
Chci Premium a Živě.cz bez reklam
Od 41 Kč měsíčně