Vládci herního éteru přicházejí z Ruska

Ruská vydavatelská a vývojářská společnost Nival Interactive připravuje na konec tohoto roku pro všechny příznivce strategií a RPG jeden velký, s největší pravděpodobností i velice příjemný dárek. Jeho balení bude skutečně překrásné a o to více čekáme na to, co se bude nacházet uvnitř. Jmenuje se Etherlords.
Ruská vydavatelská a vývojářská společnost Nival Interactive připravuje na konec tohoto roku pro všechny příznivce strategií a RPG jeden velký, s největší pravděpodobností i velice příjemný dárek. Jeho balení bude skutečně překrásné a o to více čekáme na to, co se bude nacházet uvnitř. Jmenuje se Etherlords.

Ještě než se ale pustíme do podrobného rozboru očekávaného dárečku, řekněme si něco málo o dárci. Společnost Nival Interactive má už totiž za sebou jistou herního historii, i když nijak zvlášť obsáhlou. Byla založena v roce 1996. Úspěch si vydobyla zejména díky své sérii real-time strategií říznutých RPGčkem jménem Rage of Mages. V roce 2000 následoval další mix žánrů - tentokrát však v plně 3D prostředí, jmenoval se Evil Islands a zaznamenal zasloužený úspěch. Jak je vidět, společnost Nival si v promíchávání herních žánrů přímo slastně libuje, protože ani zatím poslední připravovaný titul, Etherlords, o něj nebudou ušetřeni.

Začneme... od začátku. Od toho okamžiku, kdy se hráč musí rozhodnout, za koho bude hrát. V single-playeru jsou na výběr dvě různá tažení, ve kterých si můžete zahrát za dvě rozdílné aliance (vždy dvou ras). Agresivní a bojechtivé, takové jsou bytosti rasy Chaots. Rády se spojují se Synthéty, kteří jsou stejně krutí a proradní. Proti těmto "zlým" stojí "dobří". Ti jsou prezentováni rasami vypočítavých Kinetů a po všech stránkách vyspělých Vitalů.

EtherlordsEtherlords

EtherlordsEtherlords

Pokud byste se snad chtěli hned ze začátku vrhnout na multiplayerovou hru, mohu vás ujistit, že tam bude možné hrát za každou rasu zvlášť. Samozřejmě, že všechny rasy mají svá pro a proti, své silné a slabé stránky, takže kýžený výběr pak dalece ovlivní strategii i taktiku dalšího boje.

A jsme u toho. Boj, to je hlavní náplň Etherlords. Tento boj začíná již u bran vašeho hradu - jenž je symbolem vlády dané rasy nad daným teritoriem. Pokud je zničen, vláda nad územím padá a vaše mise je ztracena.

Pro boj a získávání nových území a teritorií, stejně jako pro potírání nepřítele, budete potřebovat Hrdiny. Hrdiny bude možné vyvolávat speciálními kouzly. Každý z těchto Hrdinů pak bude mít jednu speciální vlastnost, dovednost, ve které se bude v průběhu hry dále zdokonalovat s tím, jak budou přibývat zkušenosti. Ovšem nemyslete si, že je budete získávat pouhým chozením a mlácením do příšer. To zdaleka ne. Důvody jsou hned dva - prosté "chození" nebude možné, jelikož Etherlords jsou tahovou strategií. A za druhé, žádné mlácení zde není povoleno. Ve světě Etherlords existuje pouze magie.

Pomocí vyvolávacích kouzel lze povolat Hrdiny nejrůznějších schopností a dovedností. Jedno ale budou mít všichni společné - jejich Kniha kouzel bude zpočátku obsahovat pouze ta označená "základní". Předtím, než vaši Hrdinové dosáhnou na ta nejsilnější z kouzel, budete muset vybojovat mnoho bitev.

Jen málokterá strategie se dokáže obejít bez surovin neboli "resources". Etherlods nejsou v tomto případě výjimkou. Hra bude obsahovat celkem sedm různých zdrojů, které bude možné během misí hromadit. Každá z nich má jiný stupeň důležitosti pro tu kterou rasu a ne všechny jsou stejně dostupné. Mohou být využití na nákup nových kouzel a run (runy jsou potřeba vždy, když chcete v boji kouzlit). Osmou, poslední "surovinou" je éter. Ten je ovšem nehromaditelný, nelze jej donekonečna (nebo do vyčerpání zásob) kumulovat. Prostě jeden den ho bude tolik a tolik a druhý den zase jinak. Pokaždé ho ale bude potřeba - budou jej potřebovat vaši Hrdinové, budete je potřebovat na kouzelní globálních kouzel. Pro dobrý rozvoj budete potřebovat dostatek všech osmi rozličných zdrojů.

EtherlordsEtherlords

EtherlordsEtherlords

Mimo dostatečných zásob surovin budete samozřejmě také muset obsazovat budovy. V nich lze najít nová kouzla či runy - a když ne zrovna najít, tak alespoň koupit. Pro každé kouzlo budete potřebovat určitou runu - a tak je dobré si vždy před nákupem kouzel rozmyslet, zda budete mít pro své Hrdiny k dispozici i správné runy. Když je vybavíte správnými kouzli i runami, budou pomalu ale jistě sílit, budou silnější a silnější, dokáží vyhrát nad nebezpečnějšími nepřáteli a jejich zkušenosti budou stále přibývat. Jakmile dosáhnou jisté úrovně zkušeností, poskočí na další úroveň a získají nové výhody. Zejména se vylepší jejich statistiky - získají více životů, v jednom tahu budou moci překonat delší vzdálenost, a podobně. Dále se pak zvýší pravděpodobnost úspěšného využití jejich zvláštní schopnosti v boji. A nakonec dostane hráč možnost vybrat si pro svého úspěšného Hrdinu jednu zbrusu novou dovednost či vylepšit některou ze stávajících.

V jistém smyslu bude hra velice podobná známé a oblíbené sérii strategií Heroes of Might & Magic. Vaši hrdinové budou moct cestovat po rozlehlých mapách a nacházet různé artefakty a budovy. V těchto budovách se pak mohou nacházet nejrůznější užitečnosti, jako třeba suroviny. Naproti tomu artefakty umožní vašemu šťastnému nálezci-Hrdinovi využívat kouzla, jež jsou v nich ukryta - ať již jednou či vícekrát. A tato kouzla mohou být jak zcela unikátní (nezná je ani jedna z ras), tak naprosto běžná. Jedním z nejcennějších kouzel je tzv. globální kouzlo. Pomocí nich je možné ovlivnit jak své, tak cizí hrdiny a dokonce i přímo ve hře vyvolávat nejrůznější události. Díky dobíjení dalších území se může časem stát, že narazíte na cizí rasu. Jednou to bude rasa přátelská, s níž budete snadno žít v míru, jindy zase nepřátelská, s níž budete muset bojovat v kruté válce.

EtherlordsEtherlords

EtherlordsEtherlords

Získané budovy, ze kterých mohou plynou potřebné suroviny, lze za jistou cenu vylepšovat. Jakmile získáte kontrolu nad teritoriem, ve kterém se nacházejí strategicky významné budovy, můžete si vybrat, zda začnete ihned připojovat území další, nebo nějaký čas strávit vylepšováním získaných budov. Aby vaši Hrdinové mohli vyhrávat souboje a bitvy, budete potřebovat dostatek kouzel a k nim také dostatek příslušných run. Ale to nestačí - vy budete ještě muset vybrat pro každého svého hrdinu ta správná kouzla! Celkem jich totiž bude na výběr mnohokrát více, než se jich jeden hrdina může naučit, resp. kolik jich může pojmout jeho kniha kouzel (maximálně je to patnáct kouzel). Budete je muset promíchat tak, abyste dokonale využili jak přirozené, tak i speciální schopnosti toho kterého Hrdiny. V tomto ohledu se hra zase velice podobá klasickým karetním fantasy strategiím (konkrétně Magic: the Gathering). Je to vždy bolestné rozhodování, která kouzla tomuto hrdinovy dát a která ne, kam profilovat tohoto a kam onoho. Úspěch bude záviset na vaší schopnosti vypočítat a dát dohromady tu nejvýkonnější kombinaci kouzel, na které pak založíte své vítězné tažení světem. Někdy se jako výborné řešení může ukázat výběr několika málo speciálních kouzel místo mnoha těch zbytečných, běžných. Jenže se také může stát, že pro ně nebudete mít dostatek správných surovin nebo run. A o tom to je, o taktizování a strategii.

Obě tyto složky přijdou na řadu také přímo v boji. Jedinou zbraní v Etherlords, jak jsem již řekl, je magie. Armády vašich Hrdinů budou ale sestávat z monster - bytostí, jež si každý hrdina bude moci pomocí kouzel vyvolat. Monstra pak budou vlastním nástrojem přímého boje. Ony budou útočit na Hrdiny nepřátelských ras a jejich útoky budou i opětovat. Ovšem pozor, část poškození, které bude nepřítel tropit vašim monstrům, se bude přenášet i na samotného vůdčího Hrdinu, což ho může třeba i velice rychle přivodit smrt. Naštěstí však i samotní Hrdinové budou moci útočit na svůj nepřátelský protějšek - a to početnými útočnými kouzly. Výsledek boje může být o to zajímavější...

EtherlordsEtherlords

EtherlordsEtherlords

EtherlordsEtherlords

Jak jsem již napsal, hra bude založena na tazích, tahy se tedy nevyhnou ani samotnému boji. Každý hrdina bude mít omezenou zásobu magické energie, která se bude odčerpávat s každým vyvolaným kouzlem. Každý tah si budete moci vybrat jedno nebo více kouzel z Hrdinovy knihy kouzel - pokud již nějaká vybraná jsou, další se přidají.

Taktéž magická energie bude každý tah přibývat - a čím více jí bude, tím silnější potvory bude moci Hrdina vyvolávat. Zdaleka ovšem nebude platit pravidlo "silnější jednotky - jasné vítězství". Již jsem se zmiňoval, že bude hodně záležet na výběru kouzel, na tom, jak se budou doplňovat navzájem, ale také s vlastním Hrdinou. A to bude klíč k úspěchu. Správně zvolená kouzla se mohou navzájem posílit a nakonec vyhrát třeba i od první chvíle prohraně vypadající bitvu.

Co se týká bojových monster, ty má každá rasa jiné, celkem jich ale má být něco kolem čísla 120. Každá z potvor má dvě základní vlastnosti - sílu útoku a schopnost odolat nepřátelskému útoku (ať již kouzlem či přímo). Zjednodušeně řečeno je to prostě útok a obrana. Navíc má většina monster, podobně jako Hrdinové, své vlastní unikátní schopnosti.

Docela zajímavé je, že monstrum právě povolané do bitvy nebude moct ihned zaútočit - v onom "nultém" kole bude moci pouze bránit. Do útoku ji budete možné poslat až v kole nadcházejícím. Jenže! Jakmile daná jednotka zaútočí, nebude již v dalším kole moct využít svých defensivních schopností (tj. bránit svého Hrdinu). Tudíž pokud bude mít Hrdina méně obranyschopných jednotek než nepřítel, je klidně možné, že bude sám zraněn.

Souboj potvora/potvora bude takříkajíc "docela jednoduchý". Nejdůležitějšími parametry budou v tomto případě samozřejmě hodnoty obranné a útočné schopnosti jednotky. Pokud bude útočníkova schopnost útoku vyšší než obráncova schopnosti obrany, obránce zemře - tedy vlastně nezemře v pravém smyslu slova, pouze bude "uklizen" do hrobky. To ale neznamená, že by se nemohl vrátit. Ba právě naopak - dokud na něj (resp. na jeho hrobku) nepřítel nepoužije zvláštní kouzlo, je vysoce pravděpodobné, že by se časem vrátil.

Podobně jako v sérii HOMM bude sice ztráta Hrdiny bolestná, zdaleka ne však smrtelná. Na jeho místo totiž časem nastoupí jiní, kteří vybojují ještě větší počet vítězných bitev a nakonec s jejich pomocí zvítězíte nad zákeřnými nepřáteli.

Etherlords samozřejmě neopominou multiplayer, který bude vyjma klasických možností (LAN, internet) skýtat i jednu velmi neobvyklou (avšak docela běžnou právě u série HOMM) a to tzv. hot seat - tedy hru více hráčů na jednom počítači. Módy jako deathmatch či kooperativní hra budou přístupné až osmi hráčům.

Tak to bychom měli obsažné povídání o tom, jak se asi budou Etherlords hrát. Nemálo hráčů ale bude jistě zajímat také to, na čem že se Etherlords budou hrát. Inu vězte, že jako minimální konfiguraci výrobce uvádí Pentium II 266 MHz, 64 MB RAM a 3D s alespoň 8 MB paměti. Doporučená konfigrace pak vypadá následovně: Pentium III 450 MHz, 128 MB RAM a 3D karta s 32 MB paměti.

Pro ty, kteří se již nemohou Etherlords dočkat, tu mám povzbudivou zprávu - někdy koncem léta by se měla objevit veřejná demoverze hry. Avšak pokud se vám nechce čekat, můžete se již teď zapsat do betatestu, a to pomocí formuláře, jenž najdete na překrásných, úchvatných, skutečně skvostně provedených oficiálních stránkách (http://www.etherlords.com).

Váš názor Další článek: Diskuse týdne: Co právě hrajete?

Témata článku: , , , ,