Vládci herního světa, 1. část – Hideo Kojima a Raph Koster

Zajímalo vás někdy, jak to vypadá v zákulisí herního průmyslu? Kdo mu vládne? Kdo je ten nejlepší? Kdo je černou ovcí? V tomto novém článkovém seriálu najdete profily významných herních osobností, seznamy her, na kterých se podílely a zajímavé historky z jejich pozadí. A samozřejmě odpovíme na všechny zmíněné otázky.

Zajímalo vás někdy, jak žijí, jak žily a co chystají legendy herního průmyslu? Úmyslně říkám „legendy“ i když je tento článek o vládcích herního průmyslu. Platí totiž, a to u všech a bez výjimky, že legenda je zároveň i vládce, protože kdo se udrží více jak deset let, ten si zaslouží nejen uznání, ale také určitou poctu – nejen v podobě ocenění v našem  pomyslném žebříčku. Dozvíte se například, kdo je herní bůh, kdo je černá ovce, ale třeba také, kdo je tvůrcem nesmrtelné Ultimy…to vše v našem novém seriálu. Všechny osobnosti, kterým se podíváme na zoubek, spojuje jedno – vydaly aspoň jednu „nejlepší hru všech dob“:-).

V tomto seriálů článků se budete setkávat vždy se dvěmi osobnostmi, které více či méně obohatily svět počítačových her - programátory, designéry a dokonce i jedním producentem. Osudy všech lidí jsou nesmírně zajímavé a mnohdy vůbec netušili a nebo dokonce nechtěli dělat to, čím se momentálně živí. Škoda jen, že se herní průmysl neovlivnila žádná žena...

Hideo Kojima – jedinečný herní režisér

Tento kontroverzní Japonec se vlastně ani nedá považovat za plnohodnotného tvůrce her. Nejblíže se jeho funkce asi podobá designérovi, ale opravdu se nedá pořádně zaškatulkovat.

Všechno to začalo 24. srpna 1963, kdy se Hideo narodil v Tokiu. Již v dětství se ale musela jeho rodina z hlavního města Japonska odstěhovat do menšího Kobe. Tam se nicméně nezdržel dlouho a již ve dvaadvaceti se opět vrátil do Tokia. Narozdíl snad od všech v tomto žebříčku se ale vůbec nezajímal o počítačový průmysl. Vždy toužil po práci režiséra či scénáristy a již na střední škole začal realizovat své první scénáře - v čase, kdy konkurence horlivě programovala, si  Hideo Kojima hrál s 8mm filmem a promítačkou.

Záběr z nejlepšího filmového dokumentu, jaký kdy byl o výrobě počítačové hry natočen: "Making Of Metal Gear Solid 2" jste mohli najít u evropské verze PS2 hry

Osud k němu byl ale milostiv a ihned potom, co se vrátil zpět do Tokia, naskytla se mu možnost pracovat v Konami jako řadový designér konzolových titulů pro konzole Nintenda. Ale nebyl to pouhý řadový pracovník, vyčníval nad ostatními a neustále zásoboval své šéfy různými nápady - hned ten jeho první byl úspěšný, jmenoval se Metal Gear. Vyšel pouze pro platformy MSX a NES. Revoluční byl hlavně nápad, že ne všichni nepřátelé musí být zabiti, občas jste byli nuceni i myslet a nejen tupě střílet.

  

Připravte si kapesník na slzy - jeden z nejdramatičtějších filmových okamžiků ve hrách vůbec * Souboje s šéfíky v MGS patří k nejoriginálnějším a nejzábavnějším * Simulace hry ve hře

Úspěch prvního dílu zaručoval Kojimovi možnost udělat pokračování. A stalo se. Necelé tři roky po Metal Gear vydal pokračování Metal Gear 2: Solid Snake. Ten přicházel s propracovanějším herním systémem, skvělým příběhem a na tu dobu i ucházející grafikou. Mezitím ale ještě stihl vydat kratičkou a neznámou hru Snatcher, ta ale nesklidila žádný valný úspěch ani u jinak pro všechno nadšených Japonců. Byla to „špionážní adventura“, takže vlastně taková příprava na Metal Gear 2.

Po těchto třech hrách si dal roční pauzu, v níž se připravoval na přechod z konzole na PC. Netrvalo to dlouho a již v roce 1994 vydal svou první PC hru, Policenauts. Není příliš známá, ale existuje mnoho lidí, kteří ji právem označují za „nejlepší hru všech dob“. Byl to skvělý mix filmové atmosféry (díky mnoha animacím ve stylu japonské manga školy a dobrému příběhu) a hry, což bylo v té době naprosto nevídané. Přidejte si ještě atraktivní detektivní příběh a je to jasné.

  

Další filmová scéna (MGS3, vyjde letos v zimě exkluzivně pro PS2:-)) * Statečný Hall "Otacon" Emmerich před plakátem ZOE2 ve svojí pracovně * Náš miláček, nejtvrdší špionážní agent na světě: Solid Snake

Kojima se ale od konzolí na dlouho nevzdálil, s příchodem novinky jménem PlayStation připravil konverzi Policenauts. Pak si trh počkal až do roku 1998, kdy  Kojima vydal opět „nejlepší hru všech dob“ – Metal Gear Solid, exkluzivně pro Playstation. O této hře již bylo napsáno mnoho řádků, můžete se podívat například na dobovou recenzi našeho šéfredaktora (je to docela pikantní článek, protože byl první, který kdy Martin Zavřel pro Doupě napsal – a rovnou první hra, která od něj dostala 10/10:-))… jakékoliv komentáře jsou zbytečné – stejně: kdo nehrál, neuvěří. Opět to byl skvělý mix filmové atmosféry se skvělým požitkem ze hry, dramatické střihy kamery a atraktivní příběh, prostě Kojimova klasika.

V poslední době jsme si mohli zahrát pokračování Metal Gear Solid 2: Sons Of Liberty (konverze na PC vyšla s podtitulkem Substance), které dopadlo také na výbornou, nebo Zone Of Enders 2, oceněné v rodném Japonsku několika cenami za grafiku, hratelnost i příbeh. A můžeme se těšit na další hry, určit budou všechny kvalitní, ale pořád musíme doufat - životním snem,Hideo Kojimy totiž stále je natočit celovečerní film, a pokud se mu naskytne příležitost, nebude váhat po ní skočit.

Raph Koster – bývalý zpěvák

Tento nepříliš známý obtloustlý chlapík se řadí spíše do novější herní historie. Je to průkopník v pravém slova smyslu, protože se zasloužil o velký pokrok na poli on-line her a rozšířil je do povědomí široké veřejnosti. Mezi jeho nejznámější díla patří pecka Ultima Online, na jejímž vývoji se nejen podílel, ale sepsal i celá pravidla, přičemž se vyznačoval doslova analytickým přístupem.

Začal vlastně nedávno, jako obyčejný hráč. Vyčníval ale z obrovské hráčské masy právě díky svým analytickým schopnostem a vytříbenému smyslu pro detail. Předtím, než se věnoval vývoji her, patřilo mezi jeho koníčky mimo jiné i psaní různých povídek a článků, dokonce se dočkal i několika literárních ocenění. Málokdo, kdo Rapha Kostera zná ale ví, že to byl původně zpěvák, vydal sice pouhé jedno CD, ale jeho country styl se celkem ujal. Cesta, kterou se dostal až k vytváření on-line her, je tedy více než podivná… 

  

Poslední dílo Rapha Kostera - Star Wars Galaxies. Hezké, že? * Krásný výhled na krajinku kazí jen ta zrůda v popředí * V dokonalém světě nesmí chybět ani pořádný kanál!

Nejdříve spolupracoval na několika MUDech, ale stále to na něj bylo málo. Cítil, že má na víc a neustále komunikoval s různými firmami skrze diskusní fóra, až si ho jednoho krásného dne všimla jistá firma jménem Origin. Nic už tedy nebránilo Raphovi naplno ukázat své schopnosti a stát se návrhářem chystané on-linovky Ultima Online.

  

Chcete se pomodlit v našem chrámu? * Psst...hlavně nenápadně! * Už mě z toho rozlehlého světa bolí nohy!

Po několika letech nudné práce se tak díky projektu Ultima Online opět vrátil k tomu, co ho bavilo – opět mohl ukázat veřejnosti své literární nadání, začal sepisovat „pravidla pro vytváření on-line světů“ a zároveň se vydal na cestu „on-line věrozvěsta“. Spolu s teoretičkou Jassicou Mulllinghanovou a doktorem Richardem Bartlem se snažil dostat UO do podvědomí široké veřejnosti: „Potřebujete historické pozadí pro identifikaci, nějaké společné cíle, prostředky pro ubytování a pro komunikaci – když to všechno máte, tak je základ pro online komunitu hotový. Lidé, hráči a cechy pohánějí motor onlinovek. Bez nich by tyto hry byly o ničem. Proč si to nepřiznat, online hry jsou jedna velká nebezpečná dráha.“ Těmito argumenty zaujal nejednoho hráče a nakonec se mu opravdu celkem povedlo prosadit onlinovky, začal dokonce pracovat na UO2.

Jak ale sám řekl, „je to jako na dráze, jednou jste dole a jednou zase nahoře“. S Ultima Online 2 se mu to zrovna nepodařilo, ale naštěstí pro nás se dal dohromady s LucasArts a Verantem a stal se uměleckým vedoucím Star Wars Galaxies – je tedy už zase nahoře. Na internetu se s ním můžete setkat prakticky kdykoliv, vystupuje pod přezdívkou „Holocron“, ale v současnosti je tak vytížený, že moc nenavštěvuje chaty ani diskusní fóra.

Zdroje: GameSpy, Level, Score, MobyGames, Novinky.cz, Intel.com

Diskuze (4) Další článek: Deset nových screenů ze StarCraft: Ghost

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,