Vladci herního světa, 2.část: Richard Garriot

V druhé části našeho seriálu se setkáváme s další legendou herního světa a jejími životními lapáliemi. Případ dnešního hrdiny – Richarda Garriota, jinak zvaného lorda Britishe – je více než zajímavý. Je to kultovní postava, o níž kolují zvěsti snad po celém internetu, často ale spíš k zasmání než k obdivu. Zato jeho hry si zaslouží pozornost největší. Nebo máte něco proti Ultimě?
Vladci herního světa, 2.část: Richard Garriot

Týden s týdnem se sešel a my tu máme druhý díl seriálu, který pojednává o vládcích herního světa. Je opravdu zajímavé sledovat všechny ty osobnosti, jejich životní úděly a celou jejich herní sbírku. Připomenu jen, že v prvním díle jste se setkali hned se dvěmi osobnostmi – Raphem Kosterem, tvůrcem Ultimy Online či Star Wars Galaxies a Hideo Kojimou, herním režisérem, který je otcem legendární série Metal Gear. V té dnešní části se můžete těšit na Richarda Garriota.

Richard Garriot – „lord British“

Je to již čtyřicet tři let, co poprvé spatřila světlo světa legendární postava herního průmyslu – Richard Garrriot, přezdívaný lord British. Od dětství se věnoval technice a když poprvé na střední škole spatřil počítač, tak to byla „láska na první pohled“. Zpočátku to neměl jednoduché, počítač neměl doma, což ho ale neodradilo. Vypořádal se s tím po svém.

Dodnes kolují po internetu zvěsti, že Garriot nejprve psal své programy ručně na papír a až potom je přepisoval do počítače. Tímto způsob dokončil hned svou první hru, bylo mu tehdy pouhých šestnáct.

Náš mladíček již v této době uvažoval o tom, že by se tímto povoláním mohl i uživit a nelenil - ve volném čase, kdy ostatní spolužáci hráli rugby či běhali za spolužačkami, programoval někdy až do úplného vyčerpání. Během celých svých studií na  střední škole a univerzitě naprogramoval neuvěřitelných 30 (slovy: „třicet“:-)) amatérských projektů! Jak je vidět dodnes, tyto zkušenosti se mu určitě vracejí a hlavně vyplácejí.

 

Tak jde čas... s Richardem Garriotem:-)

Počítače ho ale uchvátily natolik, že se na školu později vykašlal a začal pracovat jako prodavač v obchodě s výpočetní technikou. Zde se zrodil jeho první úspěch, svou hru nazvanou Akalabeth nechal zahrát svého zaměstnavatele - a co se nestalo, toho uchvátila natolik, že se ji rozhodl vydat. Dnes je Akalabeth považován za jakousi Ultimu 0. Jistě, byl to úspěch, ale hra se prodávala pouze v tomto jednom obchodě, ale jako vždy se nějakým nedopatřením či štěstím ke Garriotovi dostal majitel vydavatelství California Pacific s přáním distribuovat Akalabeth po celém Texasu. Garriot mu samozřejmě rád vyhověl a radoval se ze svého prvního většího zisku.

Tehdy asi pětadvacetiletý Garriot však neusnul na vavřínech, zdaleka nebyl se svou prací plně spokojen a vidina ještě většího výdělku a úspěchu ho hnala dál a dál. Všechny své první vydělané peníze investoval do vývoje jedné z největších legend, Ultimy. První díl z této mnohadílné ságy vyšel s podtitulem The First Age of Darkness, opět pod křídly malé firmy California Pacific. I přesto, že hra vyšla pouze na revolučních počítačích Apple II, byl úspěch vcelku slušný. Právě v této době se zrodila postava lorda Britishe, role, do níž se Richard Garriot v pozdější době tak neskutečně vžil.

Nadšený hráč se ale ještě nestačil pořádně vzpamatovat z prvotního šoku a již tu bylo druhé pokračování Ultimy, s dovětkem The Revenge of the Enchantress. Na vývoji Ultimy 2 se již podílel starší z Garriotů Robert, ale hlavní změna nastala v podobě nového vydavatele (Sierra) a zapříčinila, že se tato hra distribuovala již po celých Spojených Státech. Velký úspěch sice udržoval bratry nad vodou, ale nebyli spokojeni, pořád žili v naději, že si jednou založí firmu vlastní.

A povedlo se! Psal se rok 1983 a pod křídly jejich nové firmy jménem Origin vydali svou první hru, jak jinak – Ultimu, tentokráte s podtitulem Exodus. Po vydání Ultimy 3 se mladší Garriot odstěhoval do Anglie a začal si pomalu tvořit své pověstné impérium. Rozhodl se, že upustí od všech zásad prvních tří dílů a ve čtyřce dbal především na  rozsáhlý morální podtext. Ostatně tohoto „poselství“ se nezbavil dodnes.

Další díl v sérii, již pátý pokračoval ve šlépějích svého předchůdce, ovšem s jednou „malou“ změnou – vyšel primárně na PC, ne na Apple, jak bylo zvykem doposud. Další výrazné změny ale nenastaly, a to dokonce ani v dalším pokračování, pojmenovaném The False Prophet, snad jen, že od tohoto dílu Richard Garriot úplně přestal programovat a naplno se věnoval návrhům světa a psaní příběhů. Po těchto dvou hrách ale nastaly  obrovské změny v politice Originu a vůbec způsobu, jakým doposud své hry vyvíjel. Bratři Garriotové přibrali do týmu desítky lidí a hlavně skvělé designéry Chrise Robertse (série Wing Commander) a Warrena Spectora (Ultima Underworld – později Thief a Deus Ex).

Z toho všeho se ale milý Richard patrně zbláznil, nejenže ho postihl megalomanský komplex a z Ultimy 7 chtěl udělat nejlepší hru všech dob, ale nechal si postavit dům v místech, kde ve středověku stál hrad. Dům to byl a určitě pořád je překrásný (bohužel se mi nikde nepodařilo najít jeho fotku) a mladší z bratrů Garriotů se do něj úplně zbláznil. Za vše hovoří fakt, že si v něm nechal  postavit několik tajných chodeb, schodišť a vchodů a nepředstavitelně se vyžíval v prolézání tímto bludištěm. Prostě lord British.

 

Tohle není Richard Garriot, to je Lord British

To, co si s Ultimou 7 (později pojmenovanou The Black Gate) plánoval, mu vyšlo do puntíku. Obrovský úspěch zaznamenal jak u odborné obce, tak hráčské. Za vysokou prodejností stáli ale především noví zaměstnanci Originu, přeci jen je vidět rozdíl na práci, kterou udělá lidí pět a kterou udělá lidí dvacet. Stouplo i technické zpracování a Garriotovi se povedlo dovést příběh k dokonalosti. Napomohlo také vydání dalších tří datadisků, které byly skoro tak rozsáhlé jako původní hra.

Po sedmém díle samozřejmě následoval osmý, ten bohužel nesklidil, oproti svým předchůdcům, tolik úspěchů. Bylo to způsobeno hlavně tím, že se Origin více zaměřil na grafiku a vůbec celé technické zpracování a opomněl to, kvůli čemu jsme Ultimu hráli – charakteristické rysy hrdinů, zmiňovaný morální podtext a samozřejmě skvělý příběh.

 

Pokrok v grafickém zpracování jistě pomohl přitažlivosti pozdějších dílů Ultimy  

Pamatujete na tato slova: „Ultima IX byla posledním v sérii, nehodlám již tvořit pokračování.“? Ano, správně, nejsou z úst nikoho jiného, než Richarda Garriota. Tato strašlivá slova vyslovil v květnu roku 2000 a nechal se zároveň slyšet, že bude odpočívat a nehodlá se k tvorbě her už vrátit. Potom je jeho osud chvíli nejasný,  pár měsíců se schovával, až se najednou zničehonic objevil a rázně obnovil svou kariéru. Opustil však Origin a namísto něj si založil firmu novou – Destination Games, která se  věnuje výhradně on-line hrám.

Následně ale jeho život nabírá neskutečných obrátek a člověk podrobně nestudující malé odstavce v časopisech a neméně velké odkazy ne webech si možná ani nevšiml, že po relativně krátké době Destination Games opustil - dostal totiž lukrativní nabídku z nepříliš známého studia NCSoft a opustil tedy zemi svému srdci milou. Ale nepohoršil si, Korea sice nepatří mezi nejbohatší země, ale určitě si na plat nestěžuje. Mezi jeho nejznámější výtvory v „éře NCSoftu“ patří třeba MMORPG LineAge. Je to nejlepší PC hra, co vůbec kdy v Koreji vyšla a nyní se na ni můžeme těšit i my, Evropané. Mezitím ale již byly započaty práce na druhém pokračováni LineAge 2.

Celý život lorda Britishe je velmi zajímavý, z těch co jsme tu zatím měli možná nejzajímavější. Nechybí mnoho překvapivých zvratů ani věcí nejasných. Ostatně tento život patří i do kategorie těch nadmíru vyvedených, o čemž svědčí také nadměrné finanční zajištění, které by vám milé dámy (či pánové?) případně mohl poskytnout. Ale není pochyb o tom, že si to zaslouží, minimálně za ty příjemně probdělé noci strávené hraním jeho her.

Seznam nejznámějších her, na kterých se podílel Richard Garriot:

  • LineAge (????), NCSoft
  • Ultima IX: Ascension (1999), Electronic Arts
  • Ultima Online: The Second Age (1998), ORIGIN Systems Inc.
  • Akalabeth: World of Doom (1997), ORIGIN Systems Inc., Top of the Orchard
  • Ultima Collection (1997), Electronic Arts
  • Ultima Online (1997), Electronic Arts
  • Exile II: Crystal Souls (1996), Spiderweb Software
  • Bioforge (1995), ORIGIN Systems Inc.
  • Crusader: No Remorse (1995), ORIGIN Systems Inc.
  • Exile: Escape from the Pit (1995), Spiderweb Software
  • The Need for Speed (1995), Electronic Arts
  • Realms of Arkania Vol. 2 - Startrail (1994), Fantasy Productions
  • Ultima: Runes of Virtue II (1994), FCI, Pony Canyon, Inc.
  • Ultima VIII: Pagan (1994), ORIGIN Systems Inc.
  • Ultima VII, Part Two: Serpent Isle (1993), ORIGIN Systems Inc.
  • Ultima VII: The Forge of Virtue (1993), Electronic Arts
  • Ultima Underworld: The Stygian Abyss (1992), ORIGIN Systems Inc.
  • Ultima VII: The Black Gate (1992), ORIGIN Systems Inc.
  • Ultima: Runes of Virtue (1991), Pony Canyon, Inc.
  • Ultima: Worlds of Adventure 2: Martian Dreams (1991), ORIGIN Systems Inc.
  • Ultima VI: The False Prophet (1990), ORIGIN Systems Inc.
  • Worlds of Ultima: The Savage Empire (1990), ORIGIN Systems Inc.
  • Knights of Legend (1989), ORIGIN Systems Inc.
  • Omega (1989) (1989), ORIGIN Systems Inc.
  • 2400 A.D. (1988), ORIGIN Systems Inc.
  • Autoduel (1988), ORIGIN Systems Inc.
  • Times of Lore (1988), ORIGIN Systems Inc.
  • Ultima V: Warriors of Destiny (1988), MicroProse Software, Inc.
  • Ultima I: The First Age of Darkness (1987), ORIGIN Systems Inc.
  • Ultima III: Exodus (1985), ORIGIN Systems Inc.
  • Ultima IV: Quest of the Avatar (1985), ORIGIN Systems Inc.
  • Ultima II: Revenge of the Enchantress (1983), Sierra

Co vás čeká příště?

Máme za sebou druhý díl, který se věnoval lordu Britishovi. Těšíte se na třetí? Neprozradím vám o kom bude, ale aspoň trochu napovím: tento muž byl vyhlášen herním serverem GameSpot.com  „Nejvlivnější osobou herního průmyslu všech dob“. Už víte o kom je řeč? Pokud ano, nechte si to pro sebe…už by to nebylo překvapení:-(.

Zdroje: GameSpy, Level,  MobyGames, Gammers Hell, PC.IGN, Intel.com

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

8 nejšílenějších pařeb, které si můžete zahrát na Steamu

8 nejšílenějších pařeb, které si můžet…

Během letošního roku se Valve rozhodlo, že Steam Greenlight neplní tu roli, kterou od něj požadovalo. Skrz něj se na Steam totiž dostávaly opravdové zrůdnosti, jako třeba simulátor kamene. Tomu měla zabránit nová služba jménem Steam Direct. Jak si můžete všimnout, opět jim to tak úplně nevyšlo, a i nadále tak v nejpopulárnější digitální distribuci PC her naleznete unikátní šílenosti. Nabízíme vám ty nejbizarnější z nich!

14.  9.  2017 | | 7 N/A
10 českých her, které úspěšně prorazily i do zahraničí

10 českých her, které úspěšně prorazil…

Ačkoli se nemůžeme měřit s většími zeměmi, pár skvělých her od nás se do světa podívalo. Pojďme se podívat na ty největší šťastlivce.

6.  9.  2017 | | 12 N/A
Hrajeme sci-fi akci Destiny 2: epický fotoseriál z výpravy

Hrajeme sci-fi akci Destiny 2: epický …

Destiny 2 je hra plná rozporů. Po několika desítkách hodin strávených v jejím světě vám ale můžeme říct jedno. Budete nadávat, ale nebudete se moci odtrhnout.

9.  9.  2017 | | 2 N/A
Herní agenda: konec okurkové sezóny

Herní agenda: konec okurkové sezóny

Tak jsme přežili letošní okurkovou sezónu a pomalu ale jistě se k nám dostávají tituly, na které jsme se takovou dobu těšili. Je libo strategii, čistokrevnou akční jízdu nebo pohodovou adventuru? To všechno se objevilo během minulého měsíce.

8.  9.  2017 |
7 nejděsivějších herních zážitků, které nesmíte hrát v noci

7 nejděsivějších herních zážitků, kter…

Strach a hrůza patří spíše k nepříjemným a nechtěným pocitům. Přesto je ovšem mnohdy záměrně vyhledáváme a jejich přítomnost si doslova užíváme, což je vlastně jeden z velkých paradoxů zábavního průmyslu. Hororové zážitky nás naplňují a přitahují zároveň, a to v jakékoli podobě. Pojďme si připomenout ty nejděsivější hry, které si lze v rámci videoher můžeme užít.

12.  9.  2017 | | 6 N/A
Herní filosofie: samotářské zážitky žijí dál

Herní filosofie: samotářské zážitky ži…

Byl tady Skyrim, bylo tady Divinity a teď tady máme třeba Uncharted. Singleplayer zkrátka stále táhne, nyní snad možná ještě více než kdy dříve.

16.  9.  2017 | | 7 N/A
WRC 7: tak trochu šedá rally (recenze)

WRC 7: tak trochu šedá rally (recenze)

Nasaďte helmu, zapněte pásy a připravte se ke startu. Nový ročník WRC je konečně tady. A tak se ptáme, má v letošní konkurenci závodních her šanci na úspěch?

18.  9.  2017 | | 1 N/A
GTA 5, Fortnite a další herní pecky ve slevové akci digitální distribuce

GTA 5, Fortnite a další herní pecky ve…

Chcete si doplnit svou digitální knihovničku her na PC? Green Man Gaming má pro vás parádní slevy!

13.  9.  2017 |