Vládci herního světa, 3. část - Peter Molyneux

Hry a Peter Molyneux? Rovnice, která takřka vždy vyústí v originální a nevídaný herní koncept. Hry jako Populous, Powermonger, Dungeon Keeper či Black & White jsou sice nezvykle návykové, přesto nejsou mnoha hráčům po chuti. Pokud se vám však zalíbí, bude to láska na život a na smrt… V čem tedy spočívá jejich úspěch? Převážně v tvůrci, s nímž se můžete právě dnes seznámit.
Vládci herního světa, 3. část - Peter Molyneux

Pravidelní návštěvníci si jistě všimli skutečnosti, že již několik týdnů vydáváme článkový seriál, trefně nazvaný „Vládci herního světa.“ V předchozích dílech jste se mohli seznámit s osobnostmi zvučných jmen a ani dnešek není výjimkou. Peter Molyneux není jen ledajaký „tvůrce her,“ je to pojem sám osobě. Peter je prostě Peter… Nikdo nedokáže nahradit tohoto herního génia.

Peter Molyneux - pan Originalita

Molyneux se narodil roku 1959 v malém anglickém městečku Backenham a vyrůstal spolu s Davidem Bowiem – chodili spolu do stejné školy. Již od dvaceti let pracoval a to ve firmě, která se specializovala na prodej floppy disků. Právě zde se zrodila myšlenka udělat počítačovou hru – obchodní simulaci jménem Entrepreneur. Peter Molyneux však nečekal podporu zvenčí a tak svou prvotinu začal ihned sám distribuovat! A byl to hned jeho první úspěch – prodal celé dvě kopie a ze zisku si koupil nové boty.

Hned se svou první hrou slavil úspěch – prodal celé dvě kopie!

Peter Molyneux v celé své kráse

Éra Bullfrogu

Krátce na to již začaly jeho hry vycházet pod hlavičkou firmy Taurus, kterou vedl společně s Lesem Edgardem. Netrvalo však dlouho a přešel do firmy mnohem zvučnějšího jména – Bullfrog. Vlastně ji založil a posléze se stal jejím 100% vlastníkem. A tím už začíná nová etapa jeho života, ve které spatřily světlo světa ty nejslavnější tituly.

Začíná nová etapa jeho života, ve které spatřily světlo světa ty nejslavnější tituly.

  

Jedna z posledních Peterových her – Republic the Revolution * Black and White * V Black and White jste se mohl setkat i s touto milou opičkou

V roce 1989 zaznamenal Molyneux první větší úspěch se strategií Populous. Populous se vymykal ostatním strategiím zvláštním pojetím herního systému. Nešlo jen o perfektní hratelnost a skvělé navržení, ale o pocit „bohorovnosti.“  Populous se prodaly 4 miliony kopií! To zajistilo Bullfrogu finanční zajištění na několik let dopředu a Peter a jeho kolegové si tak mohli vesele tvořit dál. Krátce po Populous vydali další strategii – Powermonger. „Powermonger vyšel příliš brzy po Populous a zdá se, že když hráči zjistili, že to není druhý díl jejich oblíbené strategie, tak na hru zanevřeli.“ Tak okomentoval úspěch/neúspěch této strategie sám Molyneux. Ale zcela jistě neměl stoprocentní pravdu – milion prodaných kopií hovoří jasně.

Powermonger nebyl příliš úspěšný, protože vyšel příliš brzy po Populous. Trh byl přesycen, ale prodal se aspoň milion kopiií.

Hráčská obec si ale přece jen žádala pokračování Populous. A dočkala se. V roce 1992 vyšel Populous 2 a tentokráte se Molyneux nepustil do žádných výrazných změn. Pouze vylepšil stávající koncept hry. To hráči ale nepřijali nejlépe a prodal se „pouhý“ milion kopií. Bullfrog tedy usoudil, že žánr strategii se zdá být firmou vyčerpán, a vrhl se na tvoření dalších, odlišných her.

Z dnešního pohledu nebyl Bullfrog v této době přespříliš úspěšnou firmu. Vydával mnoho her, celkově vzato však spíše průměrných, na „pořádnou“ jsme si museli počkat delší dobu. Syndicate - to byl první výsledek spolupráce mezi Molyneuxem a jeho novým designerem Glennem Corpsem. Jejich druhým výtvorem byl ještě úspěšnější Magic Carpet. Ten přinesl opět originální herní koncept a pěknou grafiku, stal se oblíbenou výplní volného času žen, můžu i dětí. Takřka všichni si chtěli vyzkoušet, jak se létá na kouzelném koberci.

 

Black and White 2 – taky se už těšíte? Já se těším stále víc!

Všechny úspěchy Bullfrogu měl tedy na svědomí čistě Molyneux, hry, které vyšly pod jeho „dozorem,“ byly nadčasové bomby, to ostatní spíše propadáky. To potvrdil i rok 1994, kdy vydal další hru, tentokrát z prostředí zábavného parku – Theme Park, kterého se prodalo 3,5 milionu kopií! Peter však neusnul na vavřínech a připravoval další titul – Dungeon Keeper. Ten vyšel o rok později.

Za své úspěchy vdečil Bullfrog především Peterovi - každá jeho hra znamenala zaručený přísun peněz a slávy.

Dále následovala řada titulů, které se spoléhaly na zaručený úspěch „Theme“ tématu. Ale budiž - přece jen nemůžeme tvrdit, že tituly jako Theme Hospital upadají do průměru. Tato nemocniční variace Theme Parku dosáhla, co se týče prodejnosti, velmi podobných čísel. Opět se ale projevil „pan Originalita,“ nebyl by to totiž drahý Peter Molyneux, kdyby i přes komerční ráz svých her nevnesl do nových projektů alespoň pár inovativních prvků.

Éra Lionhead

Díky těmto dvěma hrám se z Bullfrogu stala doslova gigantická firma a zájem o ní projevil další herní „obr“ – Electronic Arts. Molyneux neváhal a bez mrknutí oka svou firmu prodal. Stal se z něj bohatý muž, kterým je ostatně dodnes, ale na počítačové hry nezanevřel. Ba naopak, založil si studio nové a pojmenoval ho Lionhead. To už se pomalu začínají psát novodobé dějiny.

Peter na tiskové konferenci

Píše se rok 1997 a Peter Molyneux sdělil světu, že má v přípravě další hru – Black & White. Její vývoj se neplánovaně prodloužil, i přes pár komplikací se však nakonec dočkala svého vydání. Celkově vzato však nesklidila takový úspěch, jak by si jistě přál. Ani to však Petera neodradilo a v současné době můžeme jeho jméno objevit u několika připravovaných konzolových titulů a samozřejmě takí u chystaného Black & White 2. Netají se tím, že si rád zahraje hry od konkurence, obdivuje Civilization, Zeldu a nepohrdne ani Quakem. Málokdy se ale zmíní, že celý život trpí dyslexií, ostatně proč by měl, se svým omezením se vyrovnal a je vzácným příkladem toho, že se dá žít i s tímto malým handicapem.

Seznam her, na kterých se podílel Peter Molyneux:

  • Republic: The Revolution (2003), Eidos Interactive
  • Black & White (2001), Electronic Arts
  • Homeworld: Game of the Year Edition (2000), Sierra
  • Dungeon Keeper Gold (1998), Electronic Arts
  • Dungeon Keeper (1997), Electronic Arts
  • Dungeon Keeper: The Deeper Dungeons (1997), Electronic Arts
  • Theme Hospital (1997), Electronic Arts
  • Syndicate Wars (1996), Electronic Arts
  • Hi-Octane (1995), Bullfrog Productions Ltd.
  • Magic Carpet (1994), Electronic Arts
  • Theme Park (1994), Electronic Arts
  • Populous II: Trials of the Olympian Gods (1993), Electronic Arts
  • Syndicate (1993), Electronic Arts
  • Powermonger (1990), Electronic Arts
  • Populous (1989), Electronic Arts
  • Populous: The Promised Lands (1989), Electronic Arts

Co vás čeká příště?

Není lehké vyrovnat se oné konkurenci zvučných jmen, ale jak se zdá, zásoba osobností herního průmyslu je nevyčerpatelná. Hideo Kojima, Raph Koster, Rachard Garriot - začali jsme slibně a pokračovali Peterem Molyneuxem. Na otázku „Co vás čeká příště?“ vám ovšem opět mohu odpovědět pouze malou nápovědou: Pong a Tetris. Je třeba dodávat více? Myslím, že ne….tak naschle zase příště! 

Zdroj: GameSpy, Level, MobyGames, Gammers Hell, PC.IGN, Intel.com, Doupě


NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Nejkrásnější konzolové hry: když na výkonu nezáleží (galerie)

Nejkrásnější konzolové hry: když na vý…

Kdo říkal, že na hezké hry potřebujete jen to nejvýkonnější PC?

15.  7.  2018 | | 4 N/A
DOOM: Desková hra - akční nářez na vašem stole (recenze)

DOOM: Desková hra - akční nářez na vaš…

Na poli počítačových her je DOOM skutečnou legendou. V této recenzi se ale podíváme na jeho mladšího deskoherního sourozence. Nutno říct, že rodinné jméno se mu ve světě deskových her podařilo adaptovat se ctí.

7.  7.  2018 | | 5 N/A
Rozšíření do KC Deliverance opět láká na krásy českých lesů

Rozšíření do KC Deliverance opět láká …

Je čas vrátit se do českých luhů a hájů a okusit krásy našeho středověku.

12.  7.  2018 | | 2 N/A
KC Deliverance: From the Ashes: znáte Jindru, všechno spraví! (recenze)

KC Deliverance: From the Ashes: znáte …

První DLC do Kingdom Come: Deliverance konečně spatřilo světlo světa a neslibuje málo. Máte se stát rychtářem a spravovat vlastní vesničku. Přesto nás DLC vůbec nenadchlo.

10.  7.  2018 | | 5 N/A
Nové obrázky ze závodů F1 2018 vás vezmou do víru dění

Nové obrázky ze závodů F1 2018 vás vez…

Další závody formulí od Codemasters se blíží a tvůrci nám uvolnili čerstvou várku obrázků.

3.  7.  2018 |