Vládci herního světa, 4. část – Alexey „Tetris“ Pajitnov

Existují desítky her, k nimž se jako synonymum váže jméno jejich tvůrců. K legendární sérii „Doom“ tak od nepaměti patří osobnost Johna Carmacka. Jak je tomu u logické hříčky Tetris? Většina z nás ví, že pochází z ruských dílen. Kdo však stvořil hru, která nestárne ani po desítkách let? Neváhejte a přečtěte si vše o fenomenálním Alexeyi Pajitnovovi!

Alexey „Tetris“ Pajitnov

Alexey Pajitnov je osobnost. Podobné slovíčko by si však mohlo mnoho lidí vykládat po svém, jedni v dobrém a druzí naopak ve špatném slova smyslu. Já to myslím po té lepší stránce. Pokud někdo zachvátil herní scénu, byl to právě on – člověk, kterého kvůli jeho skromnosti dodnes drtivá většina hráčů prakticky nezná. Stalo se tak hned s jeho prvním titulem, legendární hříčkou Tetris. Skromný Rus Alexey Pajitnov posléze zjistil, že se v rodné vlasti neuchytí, a tak se vydal se přes oceán až do země odvěkého ruského rivala – USA. Počkat, to jsme trochu přeskočili. Začněme znovu a pěkně podrobně…

Tady je v celé své kráse - tvůrce Tetrisu, Alexey Pajitnov!

Logický začátek

Životní cesta tohoto již postaršího Rusa se započala před dávnými léty, jako u jedné z mála osobností našeho seriálu překročil Pajitnovův věk obávanou metu půl století. I dále se od svých kolegů odlišuje. První hru vydal ve třiatřiceti letech a své skromné dílko nazval jednoduše – Tetris. Úspěch byl pro něj naprosto nečekaný. V době strategií a hopsaček přišel na trh s logickou hříčkou, sice ne tolik obtížnou, ale o to zábavnější. Dodnes se statistiky hráčů, kteří okusili kouzlo Tetrisu, pohybují v závratných výšinách, dle amerického serveru GameSpy jich bylo asi 40 milionů! Snad ani není zapotřebí zdůrazňovat, o co že v Tetrisu vlastně šlo. Co je ale zajímavé, nápad na stvoření „skládačkové hry“ nepochází z hlavy jejího tvůrce.

Co je ale zajímavé, nápad na stvoření „skládačkové hry“ nepochází z jeho hlavy.

Jeho hlavním úkolem v počítačovém centru moskevské Akademie věd, kde pracoval v době stvoření Tetrisu více jak deset let, bylo zkoumání možností umělé inteligence a počítačového rozeznávání řeči. Ve volném čase se věnoval především hraní logických počítačových her. Za svůj největší vzor údajně dodnes považuje Pentimino, od nějž vlastně v Tetrisu zkopíroval základní princip. Šlo o to, že jste pomocí klávesnice museli otáčet různé objekty, tak aby se dostaly na dno krabice. Jeví se to jako primitivní úkol, ale každý útvar byl složen z pěti kostek a manipulace s nimi byla více než obtížná. Alexey ale po mnohaletých zkušenostech přišel na to, že bude lepší přesouvat pouhé čtyři kostky. Tento nápad, nebo spíše životní zkušenost, zužitkoval právě v roce 1986, kdy vydal první verzi Tetrisu - její tvorba mu zabrala pouhé dva měsíce a vyšla jen na ruských počítačích Electronica 60, s kódem napsaným v Pascalu. Po stránce hratelnosti skvělá hra, nedá se však říci, že by po grafické stránce nějak exceloval - grafická část totiž jaksi chyběla.

V roce 1996 vydal první verzi Tetrisu, jejíž výroba mu zabrala pouhé dva měsíce!

Chvíli po dokončení verze pro Electronicu 60 však Alexey začal přemýšlet o konverzi na PC. Sám by však tento úkol nezvládl, a tak si přizval na pomoc teprve šestnáctiletého mladíka, zdatného programátora a nadšence pro elektroniku všeobecně. Po necelém měsíci byla již PC verze hotova a dokonce se začala i distribuovat, tj. – prodávat za peníze. Zatím sice pouze po Moskvě a nejbližším okolí, bez podpory jakéhokoliv distributora je to však jistě hodnotný úspěch, byť svým způsobem malý. Malý? Jistě, jak pro koho. Pajitnov, zklamán neúspěchem a především malým finančním obnosem získaným z prodeje Tetrisu, se uchýlil do ústraní, aniž by tušil, že ne po Moskvě, ale po celém Rusku se zrodilo doslova šílenství. Nezůstal snad jediný ruský počítač, který by neobsahoval Tetris. Jak ale říkám, Pajitnov nevydělal na celé záležitosti byt jen jedinou korunu (či spíše rubl). Trochu to připomíná dnešní svět - všichni kopírovali a kopírovali… měli to navíc o to jednodušší, že Tetris byl na jedné jediné disketě.

Hra se ale jakýmsi šťastným nedopatřením dostala i za hranice ruského impéria. Až do teplých krajů Maďarska, kde „pronikla“ až do rukou nadšeným programátorům, kteří se odhodlali k tvorbě dalších konverzí na Apple II a Commodore 64. Největší šílenství však Tetris způsobil v Británii. Tam se ovšem dostal cestou zcela legální, skrze prezidenta londýnské firmy Andromeda. Ten měl s Tetrisem úmysly víceméně jasné: Prodat a vydělat. Po složitých jednáních o autorských právech mu v tom již nic nebránilo a propukla další vlna šíleného hraní logických her.

Po svém evropském úspěchu se chystal Tetris zachvátit i kontinent americký.

To ale zdaleka není vše. Po svém evropském úspěchu se chystal Tetris zachvátit i kontinent americký. Distributor Spectrum Holobyte zakoupil licenci přímo od Andromedy a začal tak hru vesele šířit dál. Jak jinak, Pajitnov o ničem nevěděl a neviděl ani vindru. Nelze ale upřít zásluhy Nintendu, které po zakoupení řádné licence začalo přidávat Tetris zdarma ke každému GameBoy – tehdy se psal rok 1990. Až tímto krokem se dostal výtvor Alexeye Pajitnova do každé domácnosti. Dodnes se odhaduje, že ze všech verzí má největší procento zastoupení právě verze pro GameBoy, a to rovných 75%!

Ruský původ hry se zkrátka nezapře

V této době byl úspěch tak masový, že se i sám Pajitnov pomalu začínal o své hře dozvídat i z mimomoskevských zdrojů. Nevěřil, tedy spíše nechtěl uvěřit tomu, že se jeho hra dostala do každé domácnosti a stále si tak v relativním klidu, ničím nerušen, programoval. Naštěstí se ale ještě v roce 1990 vypravil do Japonska, kde se taktéž setkal se svým dítkem. Umíte si představit to šťastné shledání? Vyjdete si takhle na „jedno malý“ do hospody a najednou uvidíte na jednom z herních automatů hru, kterou jste před 4 roky sami stvořili…

Hurá do světa!

Tato překvapující skutečnost přiměla Alexeye opustit zaměstnání a vydat se až do velké Ameriky, v níž se mu nakonec tak zalíbilo a natrvalo se zde usadil. Gigantí firma Microsoft vycítila příležitost a kontaktovala jej, její velkorysou nabídku samozřejmě nemohl odmítnout. Dokonce se traduje, že prý podepsal smlouvu, dle které smí tvořit hry pouze pro Microsoft - to ale konec konců není naše starost.

Nečekaný úspěch mu dodal odvahu opustit své vyhřáté místečko v Akademii věd.

Geniální myšlenka a jednoduchá realizace... výsledek? Jedna z nejlepších her všech dob!

Konec dobrý, všechno dobré

Blue Planet Software, Bizarre Creations, Sphere, Inc., Bullet-Proof Software, Conspiracy Entertainment Corp., Kinesoft Software, 3d6 Games, Ninai Games, AcademySoft a AnimaTek. To je celkový výčet vývojářských studií, s nimiž Pajitnov spolupracoval a jak je vidno, řeči o smlouvě asi nebyly pravdivé….To je ale pouze dobře. Úspěch Tetrisu však již zřejmě nepřekoná - Pandoras Box, hra, kterou vydal již pod křídly Microsoftu, sice byla více než úspěšná, ale 40 milionů je 40 milionů. Toto číslo a životní úspěch již Alexeyovi nikdo nikdy nevezme. Přejme mu to a doufejme, že si i tak najde čas a vydá další, stejně jednoduchou a geniální hru!

Výčet her, na nichž se Pajitnov podílel, či jím byly inspirovány: 

  • Project Gotham Racing 2 (2003), Microsoft
  • Rampage Puzzle Attack (2001), Midway Games
  • Tetris Worlds (2001), THQ Inc.
  • Microsoft Puzzle Collection Entertainment Pack (2000), Swing! Entertainment Media AG
  • The Next Tetris: Online Edition (2000), Crave Entertainment, Inc.
  • Pandora`s Box (1999), Microsoft
  • Knight Moves (1996), Spectrum Holobyte, Inc.
  • Breakthru! (1994), Spectrum Holobyte, Inc.
  • El-Fish (1993), Maxis Software Inc.
  • Yoshi`s Cookie (1993), Nintendo
  • Super Tetris (1991), Spectrum Holobyte, Inc.
  • Faces (1990), Spectrum Holobyte, Inc.
  • Welltris (1989), Spectrum Holobyte, Inc.
  • Tetris (original) (1986)

Co vás čeká příště?

Tentokráte bych si dovolil udělat výjimku, tj. neprozradit vám, na jakou osobnost se můžete těšit v příštím čísle našeho seriálu… Určitě to ale bude příští pátek a určitě bude více než zajímavá!

Zdroj: GameSpy, Level, MobyGames, Gammers Hell, PC.IGN, Intel.com, Doupě

Diskuze (11) Další článek: Painkiller - stahujte nový CD patch!

Témata článku: , , , , , , , , , ,