Vládci herního světa, 5. část – Shigeru Miyamoto, tvůrce Maria

Japonci byli vždy národem vyspělým, málokdy se však svými činy dostal do povědomí pouhý jedinec ze země vycházejícího slunce. Všichni známe japonské firmy, japonská auta, japonské vynálezce, japonská studia… Ale známe jména samotných tvůrců? Dnes se společně s námi můžete seznámit s Shigerem Miaymoto, který se proslavil postavičkou instalatéra Maria.
Vládci herního světa, 5. část – Shigeru Miyamoto, tvůrce Maria

Shigeru Miyamoto rozhodně není jediný Japonec, který se řadí mezi herní vývojářskou elitu - jeho kolega Hideo Kojima, o němž jste si mohli přečíst v prvním díle našeho seriálu, je právem nazýván „herním režisérem“. Vděčí za to především své ojedinělé schopnosti udělat z počítačové hry nejen formu zábavy, ale opravdové umění. Nepatrně starší Shigeru je však člověk i vývojář odlišného, ba dokonce zcela rozdílného ražení. Jediný fakt, činící Kojimuvu práci srovnatelnou s Miyamotovou, je snad pouze titul „designera“ - oproti Hideovi totiž Shigeru dbá především na hratelnost a zábavu.

Shigeru Miyamoto – „Hratelnost především“

Prvopočátky Shigerovy tvorby nemají nic společného s jeho stávajícím povoláním. Jako obyčejný chlapec z chudé rodiny (s tou obyčejností bych to ale příliš nepřeháněl) neměl na jakékoliv výdobytky tehdejší techniky ani pomyšlení. Jeho hlavním pracovním nástrojem tehdy byla tužka, samozřejmě vždy v tandemu s papírem. Ale nelze přeskočit ani zásadní fakta, jako třeba místo a rok narození. Tak tedy: V Kyote roku 1953.

„Jeho hlavním pracovním nástrojem tehdy byla tužka, samozřejmě vždy v tandemu s papírem.“

Shigeru zamlada

Malý japonský chlapec ale nebyl pouze výtvarně nadaný. Nenechal dopustit na literaturu a dodnes si v jeho srdci najde dostatek místa. Shigerův volný čas vyplňovala také hra na kytaru, skládání hudby (!) a v neposlední řadě si dokázal v pozdějším věku vydělat nějaký ten peníz i kresbou komiksů. I přes rozmanitost svých koníčků si našel jedno zaměření, byť rozsáhlejšího charakteru – umění, které studoval na Kazawa Munici College. Po pěti letech úspěšných studií se chystal „utéct“ z kultury. Kdo by si ale myslel, že by se vydal třeba na cestu kolem světa, pletl by se. Od umění neutekl daleko, využil totiž přátelství svého otce z šéfem Nintenda a chtěl se věnovat počítačovým a hlavně, v té době oblíbenějším, konzolovým hrám. Onen šéf ale nevyužil Shigerova skrytého potencionálu a tak náš hrdina dostal první šanci až v roce 1977. Od této doby se začíná psát nová životní kapitola Shigera Miyamota.´

Shigeru v obležení svých oblíbených plyšáků

A pište si, že byl úspěšný! Jeho revoluční myšlenky ve stylu „zaměříme se spíše na hratelnost a zábavu“ se zalíbily nejen celému vedení Nintenda, ale později i všem hráčům a jen málokterý nehrál nějaký z jeho výtvorů. O tom nejslavnějším nemůže být pochyb – virtuální instalatér Mario se stal počítačovou celebritou takřka po celém světě. O co že v Mariovi šlo? Nic převratného, byla to jednoduchá 2D „skákačka“ z bočního pohledu, ovšem smrtící kombinace hratelnost/zábava udělala své. To je ale mírná odbočka, první Shigerovo dílo totiž spatřilo světlo světa v roce 1980 a nebylo o nic méně zvučnějšího jména – Donkey Kong. První úspěch na sebe tedy nenechal dlouho čekat, skoro se až nechce věřit, jak složitá úskalí musel Miyamoto zdolat, než si prosadil své a Donkey Kong konečně dodělal. Nejdříve na něj byl z Nintenda vyvíjen značný nátlak – důvodem byla relativně úspěšná střílečka Radarscope. Podle vedení Nintenda měl Shigeru pracovat na jejím pokračování. Po zdolání této „překážky“ dostal Shigeru volnou ruku. Přesto vyvstal nový problém – „co že to vlastně budeme dělat?“

„Nic převratného, byla to jednoduchá 2D „skákačka“ z bočního pohledu, ovšem smrtící kombinace hratelnost/zábava udělala své.“

Shigerovy „děti“

Miyamato, myslejíc i na finanční stránku věci, se vrhl do návrhu hry dle námětu v té době populárního Pepka námořníka. Nintendu se ovšem nepodařilo sehnat licenci a tak jeho snahy vyšly naprázdno. Pátrání po novém námětu ale netrvalo dlouho, společně se známějším a úspěšnějším kolegou Gunpeiem Yokoim již předložil koncept zmíněné hry Donkey Kong. Od svého oblíbeného „špenátožrouta“ ale neutekl daleko - ve své podstatě vytvořil hru velmi podobnou, do její hlavní role však obsadil malého instalatéra s interesantní čepičkou a hlavně tolik typickým knírkem. Nintendu se vyplatila sázka na tento titul a dodnes těží z jeho popularity. Velmi zajímavé ovšem je, že se Shigero na dalších dílech „příhod“ instalatéra Maria nepodílí a do samotné hry také zasahuje pouze zřídka. Není to totiž v popisu jeho práce. Většinu jeho pracovního času totiž nevyplňuje tvorba her, ale vymýšlení nových, zrealizovatelných nápadů.

„Velmi zajímavé ovšem je, že se Shigero na dalších dílech „příhod“ instalatéra Maria nepodílí a do samotné hry také zasahuje pouze zřídka.“

Úspěch Shigerovy prvotiny byl natolik velký, že mu vedení dovolilo založit si vlastní „větev“ Nintenda, tedy ve své podstatě osamocený vývojářský tým. Ještě mezitím však stihl vydat hru, která se již v názvu pyšnila jménem Maria – Mario Brothers. Opět zaznamenal obrovské úspěchy a nově vzniklé studio Joho Kaihatsu si vysloužilo ještě větší důvěru a samozřejmě i s tím spojený štědrý finanční grant. Tehdy se psal rok 1984.

Vraťme se ale o rok zpět, k další důležité události. V roce 1983 se na trhu objevila nová konzole NES (Nintendo Entertainment Systém) a jako ke každému konzolovému přírůstku, i zde bylo zapotřebí dobré hry, která by hráče nalákala právě k NES. Na koho jiného se mohlo Nintendo obrátit, než na Shigeru Miyamoto. Ten se kvůli rychlosti, v jaké byla hra stvořena, musel věnovat i vývoji, nakonec se však vše podařilo a vyšel třetí díl Donkey Kong. Tím však jeho působení zdaleka neskončilo - o dva roky později v jeho hlavně uzrál další originální koncept a nejslavnější plošinovka všech dob Super Mario Bros se konečně dostala na světlo herního světa. Cesta Maria do síně slávy ale nebyla zrovna jednoduchá. Nejdříve se ocitlo Nintendo na pokraji krachu a to díky špatnému marketingu a špatnému prodeji NES mimo Japonsko. Ztráty na obratu činily více jak 50%, ale Shigeru se tím nějak nezatěžoval. Raději opět zapřemýšlel a vymyslel koncept ještě lepší. Po roce se podařilo prosadit NES i ve světě a prodejnost Super Mario Bros náhle stoupla - rodiče takřka začali svým dětem kupovat hry místo rohlíků:-). O pár měsíců později pomalu končí práce na další legendární sérii. Dokončena byla v roce 1986 a distribuována byla ještě stále pouze pro NES. Její jméno? Legend of Zelda…

„Prodejnost Super Mario Bros náhle stoupla - rodiče takřka začali svým dětem kupovat hry místo rohlíků:-).“

Miyamoto v této hře ukázal, že se vyzná nejen ve světe plošinovek, ale že pro něj není problém stvořit ojedinělý RPG svět. Úspěch byl obrovský a Legend of Zelda konečně dodnes drží ojedinělý primát - jako první hře od Nintenda její prodejnost překročila hranici bájného milionu. Zelda je dodnes asi nejhranější hrou v Japonsku a každý nový díl je očekáván s takovou netrpělivostí, že Evropanům zůstává rozum stát. Další nové tituly vydával Miyamoto hlavně s novými konzolemi. Dalo by se říci, že co uvedení nové konzole od Nintenda, to skvělá hra. Ostatně kompletní výtah z jeho tvorby najdete jako vždy o kousek níže.

Shigeru Miyamoto je po právem nazýván králem hratelnosti. Je důkazem toho, že i v jednadvacátém století může titul uspět bez stovek animovaných sekvencí, parádní grafiky a násilí. Nenásilné skákání jeho „syna“ Maria je oblíbené u desítek milionů lidí dodnes a dal bych ruku do ohně za to, že ještě dlouho se jeho hry hrát budou. Nezbývá však než doufat, že opět stvoří nějakou jinou sérii, na další totiž zcela jistě má… a to nejen mozek, ale i finance a potřebné zázemí.

Seznam her, na kterých se podílel Shigeru Miyamoto:

  • 1080: Avalanche (2003), Nintendo
  • F-Zero GX (2003), Nintendo
  • The Legend of Zelda Collector`s Edition (2003), Nintendo
  • The Legend of Zelda: Ocarina of Time (2003), Nintendo
  • Mario Golf: Toadstool Tour (2003), Nintendo
  • Mario Kart: Double Dash (2003), Nintendo
  • Mario & Luigi: Superstar Saga (2003), Nintendo
  • Mario Party 5 (2003), Nintendo
  • Disney`s Magical Mirror Starring Mickey Mouse (2002), Nintendo
  • Doshin the Giant (2002), Nintendo
  • Eternal Darkness: Sanity`s Requiem (2002), Nintendo
  • The Legend of Zelda: The Wind Waker (2002), Nintendo
  • Mario Party 4 (2002), Nintendo
  • Metroid Prime (2002), Nintendo
  • Star Fox Adventures (2002), Nintendo
  • Super Mario Sunshine (2002), Nintendo
  • Luigi`s Mansion (2001), Nintendo
  • Mario Kart Super Circuit (2001), Nintendo
  • Pikmin (2001), Nintendo
  • Wave Race: Bluestorm (2001), Nintendo
  • Excitebike 64 (2000), Nintendo
  • The Legend of Zelda: Majora`s Mask (2000), Nintendo
  • Mario Party 3 (2000), Nintendo
  • Mario Tennis 64 (2000), Nintendo
  • Paper Mario (2000), Nintendo
  • Donkey Kong 64 (1999), Nintendo
  • Mario Golf (1999), Nintendo
  • Super Smash Brothers (1999), Nintendo
  • 1080º Snowboarding (1998), Nintendo
  • Esoteria (1998), Kirin Entertainments Inc.
  • Starfox 64 (1997), Nintendo
  • Donkey Kong Country 3: Dixie Kong`s Double Trouble! (1996), Nintendo
  • Kirby`s Block Ball (1996), Nintendo
  • Mario Kart 64 (1996), Nintendo
  • PilotWings 64 (1996), Nintendo
  • Star Wars: Shadows of the Empire (1996), Nintendo
  • Super Mario 64 (1996), Nintendo
  • Super Mario RPG: Legend of the Seven Stars (1996), Nintendo
  • Donkey Kong Country 2: Diddy`s Kong Quest (1995), Nintendo
  • Donkey Kong Land (1995), Nintendo
  • Kirby`s Dream Land 2 (1995), Nintendo
  • Super Mario World 2: Yoshi`s Island (1995), Nintendo
  • Donkey Kong (1994), Nintendo
  • Donkey Kong Country (1994), Nintendo
  • EarthBound (1994), Nintendo
  • Kirby`s Adventure (1993), Nintendo
  • The Legend of Zelda: Link`s Awakening (1993), Nintendo
  • StarFox (1993), Nintendo
  • Super Mario Kart (1992), Nintendo
  • Wave Race (1992), Nintendo
  • The Legend of Zelda: A Link to the Past (1991), Nintendo
  • F-Zero (1990), Nintendo
  • PilotWings (1990), Nintendo
  • Super Mario World (1990), Nintendo
  • Zelda II: The Adventure of Link (1988), Nintendo
  • The Legend of Zelda (1987), Nintendo
  • Donkey Kong (1980), Nintendo

 

Co vás čeká příště?

Jako vždy, ani tentokráte si nenechám ujít možnost prozradit vám, s kýmže se setkáte v dalším díle našeho seriálu. O koho jde? Osobnost to bude zajímavá pro svět počítačových i konzolových her. Nějaká konkrétnější nápověda? CIVILIZACE. Už víte? Tak si to nechte pro sebe!

Zdroje: GameSpy, Level,  MobyGames, Gammers Hell, PC.IGN, Intel.com, Doupě

Nejnovější komentáře