Vox Populi: české celebrity volí hru roku

Zatímco o tvůrcích známých českých filmů víte skoro všechno, informace o celebritách z neméně úspěšného herního průmyslu jaksi chybí. Rozhodli jsme se tento nedostatek napravit a v novém pravidelném článku se budeme ptát známých tvůrců, novinářů či zástupců distributorů na jejich názory týkající se aktuální situace na české herní scéně. Na úvod nám odhalili, kterou hru roku 2003 považují za nejlepší.
Vox Populi: české celebrity volí hru roku

Aby náhodou nedošlo k mýlce, tak raději hned na úvod: Našim pravidelným seriálem nehodláme suplovat práci bulvárních časopisů, nehodláme zde probírat, kdo s kým, kdo má jakou vilu či který vývojářský tým má v kancelářích největší bor.. pardon nepořádek. Chceme jen přiblížit všem postavy, které hýbou českou herní scénou. Ve Vox Populi se každý týden setkáte s názory vybrané skupiny zástupců "herního lidu", kterých se budeme ptát vždy na věci, které budou v dané chvíli hýbat zábavním průmyslem.

Jelikož je leden doba bilancování, a proto jsme položili herním celebritám otázku, kterou jsme před několika dny položili vám i sobě. V prvním díle našeho seriálu zacelujícího nedostatky současné české herní žurnalistiky jsme se totiž ptali na následující

Která hra roku 2003 byla podle Vás nejlepší?


Petr Vochozka, CEO, Illusion Sofworks (Hidden and Dangerous 2, Mafia)

Bez dlouhého přemýšlení: Prince of Persia: Sands of Time. Ubi Soft nám vývojářům dal obrovskou lekci designu i technologie, hru ještě ke všemu vydal na všechny tři hlavní platformy a to bez jakéhokoliv snížení kvality i na pomalé mašině PS2. I když se hra prodávala dobře, podle slov vydavatele však pomaleji, než se očekávalo. A ještě mi to nedá a jako druhou označím Call of Duty :)

Mikoláš Tuček, šéfredaktor Score

Co si budeme nalhávat, loni se žádná opravdová bomba neurodila a pevně věřím, že tento rok bude pro PC hry zajímavější. Největší radost mi tedy udělal fakt, že se na příkladu H&D2, UFO anebo i mediálně mnohem méně propíraného Posla Smrti ukázalo, že české hry jsou schopny konkurovat světu.

Abych řekl pravdu, tak stále naivně doufám, že vyjde patch s vylepšeným systémem přestupů pro Championship Manager 03/04 nebo ultimátní záplata pro Deus Ex: Invisible War (tady si ani netroufám vyjmenovat, co všechno by se muselo změnit). Pak by se mi hlasovalo mnohem lépe. Bohužel ani jedno není příliš reálné, takže asi nebudu jediný, který dá hlas mistrně odvedené práci (jak v SP, tak v MP) na Call of Duty.

Jiří Sládek, šéfredaktor, GameStar

Mým jednoznačným favoritem loňského roku je RPG Star Wars: Knights of the Old Republic. Jsem na RPG hodně zatížený a SW:KotOR byl podle mého názoru jasně nejlepším kouskem svého žánru - propracovaný svět, chytlavý příběh s prvky nelinearity, rozmanitá prostředí, systém D20 a hlavně super hratelnost a atmosféra.

Karel Papík, ředitel, Mindware Studios (Cold War)

Jako především Pcčkového hráče mne rok 2003 příliš nepotěšil. Ale asi nejvíce jsem obdivoval GTA: Vice City, je to stylové, hráč má milión možností, jak se bavit a dá se to hrát po obědě 15 minut a dost, což je trend, kterým se hry ubírají. Ale kdybyste se mne zeptali, která hra mne nejvíce bavila, tak to byla Baldur´s Gate 2 v české verzi. Nedá se říci, že bych v angličtině zrovna tápal, ale ten překlad byl opravdu skvělý a vlastně jen kvůli němu jsem celou hru znovu rozehrál a moc dobř se bavil.

Milan Czarnowski, lokalizační manažer, CD Projekt

Pro mne jednoznačně Etherlords II. Po dlouhé době opět těžce návyková hra, která mne přinutila u PC strávit celou noc :-) 

Zdeněk Polách alias Vreco, šéfredaktor, Bonusweb.cz

Stručně a jasně, byla to Call of Duty. Nevynikala sice nápadem, ale nabídla výbornou atmosféru i hratelnost.

 

Jindřich Rohlík, ředitel Napoleon Games (Brány Skeldalu 2)

Pokud si dobře vzpomínám, tak nejlepší hra, kterou jsem za minulý rok hrál, byli Praetorians a to především pro jejich pěkný a do konce dotažený herní design a bezvadné zpracování po všech dalších stránkách.


Bára Veselá, PR manažerka, Cenega Czech

Ačkoliv nejsem žádný hardcore hráč, palec nahoru bych zcela jistě zvedla pro hru Call of Duty od Activisionu. Nepatří sice k mým favorizovaným adventurám, ale tahle hra je vážně povedená.

Jarek Kolář, Pterodon (Vietcong)

Na tuto otázku asi nenajdu odpověď, protože rok 2003 byl pro celý náš tým ve znamení intenzivních prací na Vietcongu a datadisku k němu. Žádná hra mě v tom shonu minulého roku nezaujala.Marek

Josef Kantor, ředitel, Conquest Entertainment

Dle mého názoru je hrou roku 2003 je Zelda: Wind Waker. Protože poslední 3 roky hraji hry pouze na konzolích (GBA, N64, GC, PS2), PC hry nemohu hodnotit.

Daniel Mikšovský, ředitel, ProGamers

V roce 2003 z mého pohledu asi nejlepší hrou byl Warcraft III - The Frozen Throne, který se jednak velmi rychle uchytil ve světě progamingu, ale současně opět dokázal, že firma Blizzard je nespornou jedničkou ve vývoji real-time strategií. Přestože se jedná o "pouhou" modifikaci dříve vydané hry, téměř celá herní komunita hráčů se shodla na tom že se jedná defacto o novou hru a také k ní tak přistupují. Pokud by neexistoval W3, tak bych se mezi nejlepšími hrami roku 2003 rozhodoval mezi českými bombami Vietcong a Hidden & Dangerous - bezesporu naprosto výjimečné hry, které proslavily Českou republiku a zařadily nás mezi velmoci co do tvůrců počítačových her.“

Michael Lekovski, hlavní designer, Plastic Reality Technologies (Korea: Forgotten Conflict)

Dle mého názoru nejlepší hrou je GTA: Vice City, které o chlup porazilo Maxe Payna 2 a na třetím místě zůstává v těsném závěsu rovněž vynikající Call of Duty. Nutno však dodat, že dobrých her se v roce 2003 sešlo mnoho a - mezi ty špičku patří určitě i  NFS: Underground a SW: Knights of the Old Republic, nebo třeba Tron 2.0.

 

Pavel Šťastný, manažer, AT Computers

Jako RPG pozitivního mě díky dalšímu datadisku přirozeně opět do svých osidel vtáhnul Morrowind, ovšem to je přece jen hra z roku 2002, takže z těch, které se objevili v roce 2003 na trhu považuju za opravdu nejlepší kousek a hru, kterou jsem opravdu hrál - což je k neuvěření :-) - Prince of Persia. Přistupoval jsem k po třetím díle s velkou nedůvěrou a odcházel od ní příjemně překvapen jak kvalitou zpracování, tak hratelností. Ale Morrowind je jen jeden :-))))

Zdeněk Mezihorák, producent, hlavní designer, Hra01

Asi nebudu příliš originální: Max Payne 2 a GTA: Vice City. Max Payne 2, protože Remedy skvěle rozvinuli návrh prvního dílu a k dobře vypravovanému příběhu přidali spoustu sebeironických gagů. Doufám, že jejich další hra se bude jmenovat Dick Justice. GTA: Vice City, protože je to zábavné a sarkastické. Kdo by si nechtěl zajezdit se zmrzlinářským autem? Nebo snad raději s tankem?

 

Petr Kučera, Playman

Nejlepší hra ? Asi Princ z Persie...že je naše? Aha - no to už jsem asi nějak postižený.;o) Jinak mě dostala XIII a Call of duty.


Otto Jerman, manažer, Electronic Arts Czech Republic

Snažím se rychle dohonit svůj „handicap“ týkající se detailní znalosti širokého spektra her, které jsou v současné době k dispozici na trhu. Jsem v herní branži poměrně „nový“ jako obchodní manažer  a de facto i jako „hráč“ a přeci jenom během 3 měsíců maximálního pracovního nasazení při rozebíhání  pobočky EA nezbylo tolik času si „hrát“, přesto mám svou oblíbenou, tedy pro mě i nejlepší hru roku 2003, je to SSX 3 od EA Sports/Big. Je v ní vše, co od hry očekávám... akce, adrenalin, kvalita, muzika...prostě zábava!

Jan Hloušek, Centauri Production (Gooka 2)

Jednoznačně mě dostal nový Prince of Persia. Je to jediná hra z minulého roku, která skutečně fungovala jako celek, hratelnost až do konce nikde nezaškobrtla, byla přesně dávkovaná a po dohrání jsem měl chuť ji zahrát znovu – taky že jo. A to nemluvě o brilantně vyladěných animacích a interaktivním soundtracku. Dobře jsem se bavil i u Max Payne 2, Call of Duty, Vice City, NFSU, CMR3 a u polského překvapení Kao the Kangaroo 2. Naopak velkým zklamáním pro mne byly Halo, Rayman 3 a Broken Sword 3 – technicky výborné hry, ale očekával jsem od nich lepší hratelnost.
 

Radek Zelycz alias Čedič, šéfredaktor, Češtiny.cz

Nejprve bych chtěl upozornit, že nejsem zrovna nejčastější hráč, takže moje odpověď bude silně subjektivní, protože hodnotit můžu jen to, co jsem hrál a co mě bavilo. Ač se to někomu může zdát podivné, já jsem si celkem oblíbil UFO: Aftermath, které ve volných chvílích hraji (a bůhví kdy dohraji) a druhou velmi oblíbenou hrou z roku 2003 je Gothic 2. Hrál jsem jště pár dalších, ale ty mě tak nezaujaly.


Martin Equino-X Horňák, ředitel, Byte Software (Specnaz)

Neviem či existuje adekvátna odpoveď na túto na prvý pohľad jednoduchú otázku. Samozrejme mám svojho favorita a je ním Max Payne 2. Ale pre túto hru by som skôr zaviedol kategóriu ako "UMENIE V HRÁCH alebo FILMOHRA". Tiež konečne po dlhom čase niekto spravil poriadnu plošinovku menom Ratchet&Clank z ktorej som bol nadšený. Takto by mal niekto spraviť skvelého TURRICANA 2 z čias 16 bitov, ale to už odbáčam.

 

Martin Malík, Future Games (Posel Smrti)

Pominu-li náš vlastní herní projekt (horrorová adventure Posel Smrti v zahraničí prodávaná pod názvem BLACK MIRROR), s nímž jsme zaznamenali solidní úspěchy v zahraničí a budu odpovídat na to, na co se mne ptáte – tedy jaká hra se líbila nejvíce mně osobně, pak to určitě byl (i přes svoji krátkost) Max Payne 2 následován v těsném závěsu Hidden and Dangerous 2.


Bojler, šéfredaktor, GameZone

Mám dva favority, Star Wars: Knights of the Old Republic a GTA: Vice City, ale těžko se rozhodnout, protože obě jsou to skvělé hry. Snad kvůli lepší znovu-hratelnosti bych zvolil Vice City.

 

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Herní projekt AQP City: když chcete GTA bez GTA

Herní projekt AQP City: když chcete GT…

Grand Theft Auto porodilo nespočet klonů, více i méně úspěšných. AQP ale vypadá jako zcela nový level.

7.  1.  2018 |
8 největších herních zklamání roku 2017

8 největších herních zklamání roku 201…

Minulý rok přinesl hromadu skvělých her, bohužel však také mnoho zklamání. Těchto osm nás zamrzelo nejvíc.

9.  1.  2018 | | 9 N/A
10 největších herních překvapení roku 2017

10 největších herních překvapení roku …

Každý rok nás něčím zklame, zároveň však mnoha věcmi příjemně překvapí. Rok 2017 byl pro herní svět plný překvapení.

11.  1.  2018 | | 3 N/A
Hry roku 2018: pecky, na které se vyplatí zaostřit

Hry roku 2018: pecky, na které se vypl…

Musíte uznat, že minulý rok byl po herní stránce opravdu nabitý. Rok 2018 by ale snad mohl ten loňský ještě předčit. Některé z očekávaných pecek jsme pro vás vybrali, abyste se s námi měli na co těšit.

včera |
Nové hry i na slabém počítači: Vyzkoušejte zdarma Geforce Now pro PC

Nové hry i na slabém počítači: Vyzkouš…

Společnost Nvidia představuje konečně i na PC službu GeForce Now, která vám dovolí hrát i ty nejnovější hry na slabších počítačích.

8.  1.  2018 | | 3 N/A
Playstation 4 v roce 2018: nejočekávanější hry platformy

Playstation 4 v roce 2018: nejočekávan…

Sice jste si u nás nedávno mohli přečíst o očekávaných hrách, tím ale ani zdaleka nekončíme. Letošní rok toho totiž přinese mnohem více než by se mohlo zdát. Začneme s tím, co se v tomto roce dostane na konzoli Playstation 4.

6.  1.  2018 |
DAKAR 18 budou pouštní závody v otevřeném světě pro PC, PS4 a Xbox One

DAKAR 18 budou pouštní závody v otevře…

Pokud jste fandové světového závodu Dakar a rallye vám také není cizí, rozhodně zaostřete na připravovaný projekt.

12.  1.  2018 | | 4 N/A
6 tipů na originální sci-fi pařby, u kterých se nebudete nudit

6 tipů na originální sci-fi pařby, u k…

Sci-fi žánr se opět vrací do formy, a to takovým tempem, že zombie nákazu zahnal do kouta. Jaké vesmírné pecky nás potěšily během posledních pár let?

10.  1.  2018 |