Vox Populi: Čeští vývojáři vs. Západ

Evropa se sice spojila, ale rozdíly mezi "Východem" a "Západem" zůstávají alespoň v Evropě stále patrné. Existuje něco podobného ve hrách? Jsou západoevropské hry nudnější a více uniformní? Můžeme žehnat vývojářům z Východu, kteří do herního průmyslu vnesli čerstvý vítr a nebojí se nových nápadů? Nebo na zemi původu nezáleží? Vznikl by Flashpoint v USA?
Vox Populi: Čeští vývojáři vs. Západ

Otázka týdne:

Existují podle vás rozdíly v hrách vytvořených vývojáři ze Západu (západní Evropa, USA) a Východu? Jaké?

 

Jarek Kolář, Pterodon (Vietcong)

Předně bych chtěl říct, že se zamýšlím pouze nad AAA hernímy tituly a že východem mám na mysli postkomunistický blok (ne Asii). Myslím, že vývojáři na východě mají ještě spoustu nadšení a nápadů - a díky menším nákladům na vývoj mají ve mnoha příípadech možnost svoje nápady realizovat. Naproti tomu na západě je myslím možný jedině tvrdě komerční přístup (aby se zaplatily náklady) , takže (v těch lepších případech) vznikají řemeslně dobré hry, ale jsou to většinou jen vylepšené pokračování zavedených herních typů a žánrů. Samozřejmě existuje spousta vyjímek, a je jich vlastně tolik, že je celá tato moje úvaha dost zavádějící.

Jan Horčík, Doupě DVD

Spousta lidí z branže si už před lety všimla, že takzvaně "západní" hry kopírují samy sebe a nepřinášejí nic nového, objevného, zásadního. Možná jsou lepší po technologické stránce, ale po nápadech jako kdyby se slehla zem. Jistě, najdou se tu i výjimky, jako Valve s jejich Half-Lifem, ale upřímně, kdo je od té doby překonal? A kolik lidí je naopak okopírovalo? Valve můžou překonat zase jenom Valve... anebo ukrajinští GSC Game World se svým STALKERem. To je myslím názorný příklad toho rozdílu mezi západem a východem. Rozhodně bych pak mezi "východní" hry započítal i ty pocházející z Japonska, což je sice něco úplně se vymykajícího, ale východ je to tak jako tak. Takže shrnuto podtrženo: ano, existují, mezi ty hlavní patří nápaditost a inovativnost.

Radek Zelycz (Čedič), Čestiny

Možná jediný rozdíl - v propagaci, protože Američané dokážou díky propagaci prodat i naprostý shit (však proto si z nich děláme srandu), což Evropa (i ta "západní") pořád tolik neovládá. A pořád je více investorů, kteří věří investicím do her, v Americe než v Evropě. Rozdíl je tedy jediný - peníze a čuch. :-) Jinak, blbou i dobrou hru dokáží programátoři vytvořit všude.


Jan Hloušek, Centauri Production (Gooka)

Pokud je východem myšleno Rusko, eventuelně bývalý komunistický blok a západem všechno ostatní, nemyslím si, že by koncový zákazník mohl nějak obecně odlišit z jakého z těchto regionů hra pochází. Velký rozdíl je ale ve způsobu jejich vývoje (na východě si vývojáři spíše vytvářejí technologie vlastní, není tak běžné jejich licencování; o outsourcingu ani nemluvě). A samozřejmě rozdíl je i z pohledu vydavatele - hry z Východu jsou přece jen levnější, ale údajně rizika vyšší.

Milan Czarnowski (Gremlin), CD Projekt

Do vývoje her moc nevidím, ale řekl bych, že máme stejně schopné vývojáře jako na Západě. Dost zásadní věc, v čem se vývoj liší, jsou finanční podmínky, jeden příklad za všechny - západní firma si licencuje hotový engine, naši vývojáři si vytváří engine vlastní - je otázka, nakolik je to proto, že by nějaký západní engine jim nevyhovoval, nebo prostě nejsou finance na zakoupení příslušné (hodně drahé) licence. Na druhou stranu se mi zdá, že naši vývojáři mají větší volnost a mohou se věnovat vývoji hry, dokud není skutečně hotova. Naopak u západních her je čím dál, tím více vidět dost nepříjemný nešvar způsobený tlakem vydavatelů financujících vývoj - vydávají se naprosto zřetelně nedodělané hry, základní funkce se pak dodatečně přidávají do hry obrovskými patchi nebo ani to ne a zůstane nedodělaný zmetek. Hodně her, které mohly být naprosto skvělé, pak jsou jen průměrné nebo podprůměrné. A to je velká škoda.

Ondřej Škoch, Blesk

Zatím jsem v podstatě neměl možnost vidět výsledky na dominantním, tedy konzolovém trhu, takže těžko hodnotit. PC hry (Mafia, Operation Flashpoint, Hidden and Dangerous, slibný Stalker atd.) ukázaly, že pokud je dostatek finančních zdrojů, rozdíly neexistují. Ovšem jako zuřivý japanofil sleduji až na výjimky zvláště počiny ze Země vycházejícího slunce a tam zbytek světa nedosáhne ani za pomoci Mojžíšovy hole :-))). Osobnosti jako Hideo Kojima (MGS), Hironobu Sakaguchi(FF), či Shinji Mikami (RE) zatím euroamerický herní svět nemá. Teprve pomalu vývojářům dochází, že nestačí jen naprogramovat hezké panáky v atraktivním prostředí...


Jiří Sládek, GameStar

Myslím, že co se kvality týče, tak rozdíly neexistují. Vývojáři jsou myslím stejně kvalitní na Východě i na Západě, takže třeba áčkové tituly "z Východu" jsou stejně dobré jako áčkové tituly "ze Západu". Rozdíl je spíš u vydavatelů nežli u vývojářů - na Západě je silných vývojářských společností mnohem více, což je pochopitelné vzhledem k ekonomickým rozdílům.


Zdeněk Polách (Vreco), GameExpres

Nemyslím si, že by byl mezi "západními" a "východními" hrami (dá-li se to tak nazvat) nějaký rozdíl. Hry ze západu mají možná větší jméno, protože za nimi stojí velké vydavatelské společnosti, které do marketingu a hypování investují miliony dolarů, ovšem poměr AAA vs. brak je zhruba stejný. A to i přesto, že studia z Východu mají mnohem méně peněz na tvorbu jednotlivých herních projektů.

Kamil Gric, Doupě

Existuje samozřejmě spousta rozdílů - v mentalitě tvůrců, v jejich přístupu a podobně. Pokud ale jde o otázku kvality (a k té asi nejvíce směřovala otázka), pak jsou rozdíly podle mého názoru definitivně smazány. Stačí se konec konců podívat na zrychlující se "příval" zajímavých a kvalitních titulů ze střední a východní Evropy i stále úspěšnější vývojářské týmy z těchto končin. Pro příklad konec konců nemusíme chodit daleko - i u nás najdeme studia světových kvalit. A tak právě Illusion Softworks nebo
ukrajinské studio GSC Game World (akce STALKER) jsou jasným důkazem, že i středo- a  východoevropští vývojáři se svým západním kolegům dokážou minimálně vyrovnat - a to po všech stránkách, i té donedávna nejpalčivější - technologické. Ať již tedy jde o Západ nebo Východ, na obou stranách pomyslné barikády najdeme schopné i špatné vývojářské firmy a stejně tak dobré i veskrze podprůměrné hry. Nezbývá, než si přát, aby těch kvalitnějších her byla většina a aby se i našim tuzemským tvůrcům vedlo stále lépe a lépe.

Michael Lekovski, Plastic Reality Technologies (Korea)

Pokud Východem je myšleno Japonsko, tak rozdíly spočívají v mentalitě. Rozdíl, je v přímo v hrách jako takových, ale z hlediska vývoje je to stejné. Jsou zde totiž peníze jak na technologii, tak třeba na drahou licenci. To samo o sobě zpravidla dává velkou výhodu a předznamenává úspěch.
 
Pokud se jedná o "náš Východ", jsou zde šikovní lidé, mají schopnosti dělat kvalitní hry, ale problém je zpravidla ve financích. O tom, jak se na nás dívá Západ si můžete přečíst ten článek, na který teď nemůžu najít odkaz. (Doufám, že ho sem vloží redakce :-) (Rádi bychom, ale mezitím ho na Mercury News znepřístupnili neregistrovaným uživatelům. V inkriminovaném článku šlo o to, že až na výjimky se firmy z Východu hodí pouze na výrobu enginu a dalších polotovarů, přičemž jedině na Západě z nich dokáží udělat kvalitní hry. - pozn. redakce)

Pro nás to teď znamená zatnout zuby a vytrvat v našem úsilí přesně v duchu hesla:
Nejprve tě budou přehlížet, pak se ti budou vysmívat, načež s tebou začnou bojovat a nakonec zvítězíš.
 
...Jenom doufám, že se toho "nakonec zvítězíš" dožiju :o)

Tomáš Zvelebil, Score

Diferenciace je naprosto patrná a to nejen mezi hrami „západní“ a „východní“ provenience, ale i v rámci těchto bloků – kupříkladu mezi tituly z Británie, Německa a Spojených Států. Samozřejmě, že mezi nejviditelnější rozdíly na trase východ-západ patří častokrát diametrálně odlišná výše produkčních nákladů, v potaz ale musíme brát i kulturní souvislosti a dlouhodobou „herní tradici“ daných zemí. Skutečně dobré kusy jsou, ale takové, které uspívají jak u nás, tak na západě, s nadsázkou řečeno „na celém světě“, snad s výjimkou zcela specifických trhů, jako je Japonsko. 

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Herní projekt AQP City: když chcete GTA bez GTA

Herní projekt AQP City: když chcete GT…

Grand Theft Auto porodilo nespočet klonů, více i méně úspěšných. AQP ale vypadá jako zcela nový level.

včera |
8 největších herních zklamání roku 2017

8 největších herních zklamání roku 201…

Minulý rok přinesl hromadu skvělých her, bohužel však také mnoho zklamání. Těchto osm nás zamrzelo nejvíc.

9.  1.  2018 | | 9 N/A
10 největších herních překvapení roku 2017

10 největších herních překvapení roku …

Každý rok nás něčím zklame, zároveň však mnoha věcmi příjemně překvapí. Rok 2017 byl pro herní svět plný překvapení.

11.  1.  2018 | | 3 N/A
Hry roku 2018: pecky, na které se vyplatí zaostřit

Hry roku 2018: pecky, na které se vypl…

Musíte uznat, že minulý rok byl po herní stránce opravdu nabitý. Rok 2018 by ale snad mohl ten loňský ještě předčit. Některé z očekávaných pecek jsme pro vás vybrali, abyste se s námi měli na co těšit.

17.  1.  2018 |
Nové hry i na slabém počítači: Vyzkoušejte zdarma Geforce Now pro PC

Nové hry i na slabém počítači: Vyzkouš…

Společnost Nvidia představuje konečně i na PC službu GeForce Now, která vám dovolí hrát i ty nejnovější hry na slabších počítačích.

8.  1.  2018 | | 3 N/A
Playstation 4 v roce 2018: nejočekávanější hry platformy

Playstation 4 v roce 2018: nejočekávan…

Sice jste si u nás nedávno mohli přečíst o očekávaných hrách, tím ale ani zdaleka nekončíme. Letošní rok toho totiž přinese mnohem více než by se mohlo zdát. Začneme s tím, co se v tomto roce dostane na konzoli Playstation 4.

6.  1.  2018 |
Nejprodávanější hry roku 2017, které provětraly peněženky

Nejprodávanější hry roku 2017, které p…

Zajímá vás, které hry byly v loňském roce co do prodejnosti nejúspěšnější? My jsme to zjistili za vás.

15.  1.  2018 | | 3 N/A
DAKAR 18 budou pouštní závody v otevřeném světě pro PC, PS4 a Xbox One

DAKAR 18 budou pouštní závody v otevře…

Pokud jste fandové světového závodu Dakar a rallye vám také není cizí, rozhodně zaostřete na připravovaný projekt.

12.  1.  2018 | | 4 N/A