Vox Populi: Čeští vývojáři vs. Západ

Evropa se sice spojila, ale rozdíly mezi "Východem" a "Západem" zůstávají alespoň v Evropě stále patrné. Existuje něco podobného ve hrách? Jsou západoevropské hry nudnější a více uniformní? Můžeme žehnat vývojářům z Východu, kteří do herního průmyslu vnesli čerstvý vítr a nebojí se nových nápadů? Nebo na zemi původu nezáleží? Vznikl by Flashpoint v USA?
Vox Populi: Čeští vývojáři vs. Západ

Otázka týdne:

Existují podle vás rozdíly v hrách vytvořených vývojáři ze Západu (západní Evropa, USA) a Východu? Jaké?

 

Jarek Kolář, Pterodon (Vietcong)

Předně bych chtěl říct, že se zamýšlím pouze nad AAA hernímy tituly a že východem mám na mysli postkomunistický blok (ne Asii). Myslím, že vývojáři na východě mají ještě spoustu nadšení a nápadů - a díky menším nákladům na vývoj mají ve mnoha příípadech možnost svoje nápady realizovat. Naproti tomu na západě je myslím možný jedině tvrdě komerční přístup (aby se zaplatily náklady) , takže (v těch lepších případech) vznikají řemeslně dobré hry, ale jsou to většinou jen vylepšené pokračování zavedených herních typů a žánrů. Samozřejmě existuje spousta vyjímek, a je jich vlastně tolik, že je celá tato moje úvaha dost zavádějící.

Jan Horčík, Doupě DVD

Spousta lidí z branže si už před lety všimla, že takzvaně "západní" hry kopírují samy sebe a nepřinášejí nic nového, objevného, zásadního. Možná jsou lepší po technologické stránce, ale po nápadech jako kdyby se slehla zem. Jistě, najdou se tu i výjimky, jako Valve s jejich Half-Lifem, ale upřímně, kdo je od té doby překonal? A kolik lidí je naopak okopírovalo? Valve můžou překonat zase jenom Valve... anebo ukrajinští GSC Game World se svým STALKERem. To je myslím názorný příklad toho rozdílu mezi západem a východem. Rozhodně bych pak mezi "východní" hry započítal i ty pocházející z Japonska, což je sice něco úplně se vymykajícího, ale východ je to tak jako tak. Takže shrnuto podtrženo: ano, existují, mezi ty hlavní patří nápaditost a inovativnost.

Radek Zelycz (Čedič), Čestiny

Možná jediný rozdíl - v propagaci, protože Američané dokážou díky propagaci prodat i naprostý shit (však proto si z nich děláme srandu), což Evropa (i ta "západní") pořád tolik neovládá. A pořád je více investorů, kteří věří investicím do her, v Americe než v Evropě. Rozdíl je tedy jediný - peníze a čuch. :-) Jinak, blbou i dobrou hru dokáží programátoři vytvořit všude.


Jan Hloušek, Centauri Production (Gooka)

Pokud je východem myšleno Rusko, eventuelně bývalý komunistický blok a západem všechno ostatní, nemyslím si, že by koncový zákazník mohl nějak obecně odlišit z jakého z těchto regionů hra pochází. Velký rozdíl je ale ve způsobu jejich vývoje (na východě si vývojáři spíše vytvářejí technologie vlastní, není tak běžné jejich licencování; o outsourcingu ani nemluvě). A samozřejmě rozdíl je i z pohledu vydavatele - hry z Východu jsou přece jen levnější, ale údajně rizika vyšší.

Milan Czarnowski (Gremlin), CD Projekt

Do vývoje her moc nevidím, ale řekl bych, že máme stejně schopné vývojáře jako na Západě. Dost zásadní věc, v čem se vývoj liší, jsou finanční podmínky, jeden příklad za všechny - západní firma si licencuje hotový engine, naši vývojáři si vytváří engine vlastní - je otázka, nakolik je to proto, že by nějaký západní engine jim nevyhovoval, nebo prostě nejsou finance na zakoupení příslušné (hodně drahé) licence. Na druhou stranu se mi zdá, že naši vývojáři mají větší volnost a mohou se věnovat vývoji hry, dokud není skutečně hotova. Naopak u západních her je čím dál, tím více vidět dost nepříjemný nešvar způsobený tlakem vydavatelů financujících vývoj - vydávají se naprosto zřetelně nedodělané hry, základní funkce se pak dodatečně přidávají do hry obrovskými patchi nebo ani to ne a zůstane nedodělaný zmetek. Hodně her, které mohly být naprosto skvělé, pak jsou jen průměrné nebo podprůměrné. A to je velká škoda.

Ondřej Škoch, Blesk

Zatím jsem v podstatě neměl možnost vidět výsledky na dominantním, tedy konzolovém trhu, takže těžko hodnotit. PC hry (Mafia, Operation Flashpoint, Hidden and Dangerous, slibný Stalker atd.) ukázaly, že pokud je dostatek finančních zdrojů, rozdíly neexistují. Ovšem jako zuřivý japanofil sleduji až na výjimky zvláště počiny ze Země vycházejícího slunce a tam zbytek světa nedosáhne ani za pomoci Mojžíšovy hole :-))). Osobnosti jako Hideo Kojima (MGS), Hironobu Sakaguchi(FF), či Shinji Mikami (RE) zatím euroamerický herní svět nemá. Teprve pomalu vývojářům dochází, že nestačí jen naprogramovat hezké panáky v atraktivním prostředí...


Jiří Sládek, GameStar

Myslím, že co se kvality týče, tak rozdíly neexistují. Vývojáři jsou myslím stejně kvalitní na Východě i na Západě, takže třeba áčkové tituly "z Východu" jsou stejně dobré jako áčkové tituly "ze Západu". Rozdíl je spíš u vydavatelů nežli u vývojářů - na Západě je silných vývojářských společností mnohem více, což je pochopitelné vzhledem k ekonomickým rozdílům.


Zdeněk Polách (Vreco), GameExpres

Nemyslím si, že by byl mezi "západními" a "východními" hrami (dá-li se to tak nazvat) nějaký rozdíl. Hry ze západu mají možná větší jméno, protože za nimi stojí velké vydavatelské společnosti, které do marketingu a hypování investují miliony dolarů, ovšem poměr AAA vs. brak je zhruba stejný. A to i přesto, že studia z Východu mají mnohem méně peněz na tvorbu jednotlivých herních projektů.

Kamil Gric, Doupě

Existuje samozřejmě spousta rozdílů - v mentalitě tvůrců, v jejich přístupu a podobně. Pokud ale jde o otázku kvality (a k té asi nejvíce směřovala otázka), pak jsou rozdíly podle mého názoru definitivně smazány. Stačí se konec konců podívat na zrychlující se "příval" zajímavých a kvalitních titulů ze střední a východní Evropy i stále úspěšnější vývojářské týmy z těchto končin. Pro příklad konec konců nemusíme chodit daleko - i u nás najdeme studia světových kvalit. A tak právě Illusion Softworks nebo
ukrajinské studio GSC Game World (akce STALKER) jsou jasným důkazem, že i středo- a  východoevropští vývojáři se svým západním kolegům dokážou minimálně vyrovnat - a to po všech stránkách, i té donedávna nejpalčivější - technologické. Ať již tedy jde o Západ nebo Východ, na obou stranách pomyslné barikády najdeme schopné i špatné vývojářské firmy a stejně tak dobré i veskrze podprůměrné hry. Nezbývá, než si přát, aby těch kvalitnějších her byla většina a aby se i našim tuzemským tvůrcům vedlo stále lépe a lépe.

Michael Lekovski, Plastic Reality Technologies (Korea)

Pokud Východem je myšleno Japonsko, tak rozdíly spočívají v mentalitě. Rozdíl, je v přímo v hrách jako takových, ale z hlediska vývoje je to stejné. Jsou zde totiž peníze jak na technologii, tak třeba na drahou licenci. To samo o sobě zpravidla dává velkou výhodu a předznamenává úspěch.
 
Pokud se jedná o "náš Východ", jsou zde šikovní lidé, mají schopnosti dělat kvalitní hry, ale problém je zpravidla ve financích. O tom, jak se na nás dívá Západ si můžete přečíst ten článek, na který teď nemůžu najít odkaz. (Doufám, že ho sem vloží redakce :-) (Rádi bychom, ale mezitím ho na Mercury News znepřístupnili neregistrovaným uživatelům. V inkriminovaném článku šlo o to, že až na výjimky se firmy z Východu hodí pouze na výrobu enginu a dalších polotovarů, přičemž jedině na Západě z nich dokáží udělat kvalitní hry. - pozn. redakce)

Pro nás to teď znamená zatnout zuby a vytrvat v našem úsilí přesně v duchu hesla:
Nejprve tě budou přehlížet, pak se ti budou vysmívat, načež s tebou začnou bojovat a nakonec zvítězíš.
 
...Jenom doufám, že se toho "nakonec zvítězíš" dožiju :o)

Tomáš Zvelebil, Score

Diferenciace je naprosto patrná a to nejen mezi hrami „západní“ a „východní“ provenience, ale i v rámci těchto bloků – kupříkladu mezi tituly z Británie, Německa a Spojených Států. Samozřejmě, že mezi nejviditelnější rozdíly na trase východ-západ patří častokrát diametrálně odlišná výše produkčních nákladů, v potaz ale musíme brát i kulturní souvislosti a dlouhodobou „herní tradici“ daných zemí. Skutečně dobré kusy jsou, ale takové, které uspívají jak u nás, tak na západě, s nadsázkou řečeno „na celém světě“, snad s výjimkou zcela specifických trhů, jako je Japonsko. 

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

4K obrázky z Far Cry 5 lákají neuvěřitelným smyslem pro detail

4K obrázky z Far Cry 5 lákají neuvěřit…

Far Cry 5 nás v mnohém příjemně překvapil, především ale nabídl nádherné pískoviště na hraní. A nic to nepodpořit tak, jako 4K rozlišení.

11.  4.  2018 | | 18 N/A
7 tipů na nejlepší mobilní hry roku: co hrát na cestách?

7 tipů na nejlepší mobilní hry roku: c…

Hrajete rádi na mobilním telefonu? Nechte si od nás doporučit několik kousků pro letošní rok.

17.  4.  2018 | | 8 N/A
Viděli jsme budoucnost: Na Playstation přijdou úžasné hry pro VR

Viděli jsme budoucnost: Na Playstation…

V Londýně se konala akce věnovaná budoucnosti platformy Playstation VR. Dostali jsme exkluzivní možnost nahlédnout, co Sony v oblasti virtuální reality chystá.

12.  4.  2018 | | 18 N/A
God of War: severská výprava (recenze)

God of War: severská výprava (recenze)

Populární rubač bohů se vrací, aby nám dokázal, že neztratil nic ze svého lesku. Jak dopadl Kratos nové generace?

dnes | | 22 N/A
PUBG: na mobilu lepší, než byste čekali (mobilní recenze)

PUBG: na mobilu lepší, než byste čekal…

Žánr Battle Royale prožívá v této době rozkvět, a to tak velký, že mimo PC a konzolí zasáhl také mobilní telefony. Zatímco Fortnite je zatím jen pro vyvolené, PUBG jsme se začali blíže věnovat a opravdu se to povedlo.

8.  4.  2018 | | 3 N/A
Herní agenda: dubnová nálož pecek

Herní agenda: dubnová nálož pecek

Březen nás navnadil na začínající jarní sezónu plnou skvělých titulů a duben pokračuje ve stejném duchu. Opět se nám na herním trhu objevila různorodá sorta her, mezi kterými si jistě dokážete vybrat ať už hrajete na jakékoliv platformě.

18.  4.  2018 | | 2 N/A
Podívejte se na skvělý dokument ze zákulisí Kingdom Come: Deliverance

Podívejte se na skvělý dokument ze zák…

Tohle se klukům neskutečně povedlo!

8.  4.  2018 |
Ochrana Far Cry 5 podlehla hackerům, trvalo to necelý měsíc

Ochrana Far Cry 5 podlehla hackerům, t…

Ubisoft si své hry snaží hlídat, hackeři jsou ale neúprostní.

16.  4.  2018 | | 11 N/A