Vox Populi: Hudba a kvalita hry - spojené nádoby?

Dokáže hudba "udělat" kvalitní hru? Asi těžko. Nedokáže ji ani potopit. Takže je nedůležitá? Taky ne. Jaký tedy má hudba vliv na výsledný dojem ze hry? Tak právě touto otázkou jsme potrápili odborníky ze všech oblastí herního průmyslu. Výsledek? Hudba je podle nich šedá myška v pozadí, která dokáže dodat hře ten správný náboj. Nesouhlasíte? Řekněte nám svůj názor!
Vox Populi: Hudba a kvalita hry - spojené nádoby?

 

Otázky:

1. Jak moc může podle Vás ovlivnit výsledný dojem ze hry hudba?
 
2. Nadchla Vás nějaká hra svou hudbou? Nebo naopak dokázala Vás nějaká svým hudebním doprovodem naprosto znechutit?
 


Martin Zavřel, Doupě

1. Podle mého názoru u některých žánrů může hudba ovlivnit dojem ze hry víc než grafika. Tak třeba válečné hry - monumentální orchestrální hudba zde dokáže vybudovat atmosféru a silný zážitek spolehlivěji než úžasné světelné efekty (vzorovým příkladem může být třeba Warhammer: Dark Omen). Českou strategii Paranoia 2 si svého času lidé kupovali jako hudební CD. A v případě dojemných pasáží, např. ve filmových animacích mezi úrovněmi, může hudba znamenat zásadní rozdíl mezi "ne-to-mě-zas-tak-nedojalo" a "sakra-kde-mám-kapesník" (Final Fantasy, MGS, Silent Hill… ). Herní hudba je pro mne osobně koníčkem a považuji se za nadšeného sběratele, který kromě jiného dokáže hrát úplnou hloupost, pokud má dobrou hudbu.

2. Už jsem je jmenoval výše, ale tak ještě jednou a konkrétněji: Final Fantasy VII (Aeris Theme, Main Theme, Finale), Metal Gear Solid 2 (Will the Virus still work, Comradeship), MGS3 (The Boss, The Sorrow), Silent Hill 2 (Promise, The Truth), Silent Hill 3 (Hometown, Letter), Xenogears (Two Little Pieces), Xenosaga (Sorrow), Alien Trilogy (kompletní OST)… je toho hodně. Na druhou stranu mne znechutila doposud prezentovaná hudba ze Stalkera (myslím, že tomu chybí melodie) a hodně mne zklamala také "hudba" u hry Doom 3.
 

Jan Hloušek, Centauri Production

Správně namíchaná hudba a zvukové efekty dodávají hře atmosféru stejně tak jako grafická či příběhová stránka. Myslím si, že je to jeden ze stěžejních prvků každé hry.
Co se týká konkrétní hudby - nepočítám-li osmibity, amigu a různé midi záležitosti - tak asi první hudba co mne opravdu nadchla ve hře byla v Lost Eden. I nyní se objevují výborné soundtracky, třeba Prince of Persia (Sands of Time).  Špatné hry mne znechucují dnes a denně, ale že by mne opravdu špatná hudba odradila od výborné hry? To si nepamatuji.


 
Daniel Mikšovský, Progamers

Přestože by se mohlo zdát, že vedle parametrů jako je hratelnost, grafika, leveldesign, apod. je hudba nedůležitou součástí, považuji hudbu za jakousi třešničku na dortu, která dělá z velmi kvalitních her ty nezapomenutelné legendy. Mluvím zde například o legendární hře Doom nebo z novějších Warcraft 3. Zjednodušeně řečeno se dá konstatovat, že hudba sama nemůže zachránit propadák, ale ty nejlepší hry se bez kvalitní (většinou orchestrem natočené) hudby neobejdou.
 


Jiří Sládek, Gamestar


Hudba ovlivňuje zejména atmosféru a tím pádem i hratelnost. Určitě ale záleží na herním žánru - třeba u tahové strategie na ní určitě nebude záležet tolik, jako v případě hororové adventury. Popravdě řečeno hudbu samostatně příliš nevnímám, ale v poslední době mě docela potěšila zvuková kulisa u Vampire: Bloodlines, ze starších her se mi opravdu hodně líbí hudební motiv z Deus Ex (remix ze "dvojky" je taky fajn, ale už to není ono). Dobrých hudebních motivů je samozřejmě spousta, ale momentálně se mi moc nechce přemýšlet a vzpomínat, takže tohle bude muset stačit.

 

Jan Horčík, Doupě DVD

1. Úplně stejně jako film - a co by byl film bez hudby?
 
2. Spousta. Někdy to byly krátké úryvky skladeb, jindy celé tracky. Asi nejvíc vzpomínám - a hlavně si stále ještě občas pouštím - naprosto ojedinělý soundtrack k úplně prvnímu Command & Conquer. A znechutit? Nenechám se jen tak něčím znechutit, to to raději ztlumím :).

 

Eduard Rojíček, US Action

Nadchla mě hudba u Atlantisu 1 + 2.


Pavel Šťastný, AT Computers

Hudba podle mého názoru nepatří mezi nejdůležitější aspekty hry, ovšem výrazně ji ovlivňuje v konečném hodnocení u recenzentů a je rozhodně pěkným doplňkem. Hudby si ve hře všimnu pouze v případě, že je opravdu kvalitní, nebo pokud úplně chybí. V tomhle případě je rozhodně v popředí Morrowind, kde hudba byla tak famózní, že jsem ji dokázal dokonce dlouhé chvíle poslouchat i bez hraní.


Michal Acler (agile), České hry

Odpovídající hudba jako jedna ze složek výsledné hry samozřejmě může dojem jak zlepšit, tak zkazit. Kvalitní (a nejlépe dynamické) hudební motivy jsou hodně důležité hlavně u atmosferických her, kdy pomáhají hráče více vtáhnout do děje.
 
Her, které mě oslovily výběrem hudby, byla spousta. Nerad bych je všechny vyjmenovával, jelikož bych určitě na nějakou z nich zapomněl. Každopádně osobně hodně obdivuji práci skladatele Jespera Kyda, který měl na svědomí hudební doprovod mj. k hrám Messiah, sérii Hitman a především pak Freedom Fighters. 

 

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Mashinky jsou v předběžném přístupu, pojďte si hrát s vláčky

Mashinky jsou v předběžném přístupu, p…

Nové tratě ve strategické hře Mashinky volají po pořádném řediteli, který postaví železniční impérium. V předběžném přístupu už ode dneška!

6.  10.  2017 | | 25 N/A
Praha stověžatá aneb projížďka hlavním městem ve Forza Motorsport 7 (galerie)

Praha stověžatá aneb projížďka hlavním…

Forza Motorsport 7 je na světě a stejně tak jako v předchozích dílech, i nyní máme možnost zajezdit si skrze historické centrum Prahy. Pokochejte se s námi.

13.  10.  2017 | | 13 N/A
Žánr Battle Royale bere trh útokem, podívejte se na nejlepší hry

Žánr Battle Royale bere trh útokem, po…

Battle Royale sice není žádný nově objevený žánr, ale až nyní ukazuje svůj pravý potenciál. Nejenže prodejní čísla obrovsky narůstají, ale počet hráčů přesahuje i takové stálice, jako je Counter-Strike Global Offensive nebo Dota 2.

11.  10.  2017 | | 4 N/A
Forza Motorsport 7: vstup giganta na scénu (recenze)

Forza Motorsport 7: vstup giganta na s…

Na okruh se vydal další z velkých favoritů letošního závodu o titul závodní hry roku 2017. Forza Motorsport 7 je konečně tady, pojďme si jí tedy rozebrat kousek po kousku.

3.  10.  2017 | | 4 N/A
Herní agenda: zářijový výběr jako předzvěst podzimních hitů

Herní agenda: zářijový výběr jako před…

První měsíc tohoto školního roku je za námi, a tak je čas na naši pravidelnou agendu. Podzimní sezóna je v plném proudu, takže si konečně můžeme vychutnat pecky jako druhé Destiny, datadisk k Dishonored nebo nové závody Project Cars. To ale není ani zdaleka všechno.

4.  10.  2017 |
Fotbálek PES 2018 vypadá díky vychytávce Ansel skoro jako přímý přenos

Fotbálek PES 2018 vypadá díky vychytáv…

Pro Evolution Soccer 2018 rozhodně má své problémy, ale díky funkci típání screenshotu Ansel od společnosti Nvidia z toho můžete udělat pořádnou podívanou.

8.  10.  2017 | | 3 N/A
Světové recenze Middle-earth: Shadow of War mluví o hitu

Světové recenze Middle-earth: Shadow o…

Pokračování výletu do Mordoru je tu a můžeme-li věřit zahraničním kritikům, jde o důstojného nástupce.

10.  10.  2017 | | 2 N/A
Star Wars Battlefront II vypadá ve 4K úchvatně, podívejte se

Star Wars Battlefront II vypadá ve 4K …

Nový Battlefront je takřka za rohem a internet se začíná plnit novými pohlednicemi z betatestu. Již brzy vám přineseme naše dojmy, prozatím si užijte parádní 4K obrázky.

6.  10.  2017 | | 3 N/A