Neuplynulo ani pár měsíců a po zrušení Sama a Maxe 2 se do věčných lovišť odebraly další adventurní tituly. Vydavatelé odmítají sponzorovat prodělečné kousky, a tak jsou často vývojáři nuceni zabrousit i do jiných žánrů. Znamená to, že klasickým adventurám odzvonilo? Jsou skutečně adventury mrtvé?
Otázka týdne:
Jsou adventury mrtvé? Má v dnešní době tento žánr ve své čisté podobě budoucnost? |
Viktor Wanli, e-sports
Osobně si myslím, že obecně logické PC hry (mezi něž adventury svým způsobem patří) ve své dnešní podobě nečeká příliš růžová budoucnost. Vidím za tím dva hlavní důvody:
- Západní společnost propadá čím dál tím více rychlému konzumu, do nějž se řadí především akční žánr her.
- Budoucnost obecně patří multiplayeru a to především akčním hrám a onlineovkám (paradoxně vlastně online-adventury).
Ondřej Škoch, Blesk
Pro mne osobně mrtvé nebudou nikdy. Zážitky, které mi poskytly dnes již zapomenuté (?) legendy BloodNet, Noctropolis, Hell, Phantasmagoria (1+2), Gabriel Knight 2, Under A Killing Moon, Pandora Directive, Noir, Gadget a v posledních letech The Longest Journey, Syberia a Post Mortem se se mnou zůstanou navždy. Prostě nevěřím, že by mohly adventury vymřít. Dokud budou lidé jako Benoit Sokal, stále je naděje. Adventura je jako vynikající kniha, bývá sice snazší sledovat film
(hrát 3D akci), než obětovat ději desítky hodin, ale zato ta odměna! Více než strach ze smrti adventur mě děsí jejich mutace do tendenčního 3D prostředí.
Princip adventury snů přesně naplňují Phantasmagoria a Syberia. V prvním případě úžasné 2D backgroundy v mixu s herci, v druhém podobné backgroundy s polygonovou postavou. Nechci Broken Sword 3 na půli cesty mezi žánry. Chci umění, které mě odnese od tupého průměru i vzhledem, stačí se podívat na skizzy a screeny chystaného Lost Paradise. Kde něco takového uvidíme, snad jen ve věčných Verneho knihách... no, bych se moc nerozkecával, vždy, když se zdálo, že adventury mají odzvoněno, vynořily se znovu. Nemám o ně strach.
Jan Hloušek, Centauri Production (Gooka)
Pevně věřím že mrtvé nejsou ;-) Ale každý herní žánr postupně prochází změnami, nevidím tedy důvod proč by se adventury měli považovat za mrtvé jen proto, že nepřežijí ve své point and click podobě. Zcela určitě budou adventury konvergovat s ostatními žánry do jednoho celku a to z několika důvodů. Jedním z nich je neuvěřitelná náročnost vytváření prostředí v adventure, kterých na rozehraní zápletky, u které by hráč vydržel delší dobu, je potřeba obrovské množství. Navíc musí být velice detailní, protože hráč není tlačen časem, prohlíží si tedy každý detail. Správným vložením "zdržujících" prvků jako RPG, akce nebo skákačky se sníží nutnost natahovat délku hry nelogickými herními problémy, navíc zrychlí tempo a zesílí zážitek.
Jan Horčík, Doupě
Nejsou mrtvé, jsou prostě jiné. Klasické point-n-click už dneska prostě nikoho nezajímá. Svět her se vyvíjí a s ním i jednotlivé žánry, jasně je vidět mnohem větší posun k akci, "konzolovitosti" - ale že to nemusí být vždycky špatně dokázal v posledku třebas Broken Sword 3.
Milan Czarnowski (Gremlin), CD Projekt
Podle mého názoru je situace s adventurami bohužel hodně mizerná. I když to opticky v diskusích vypadá, že je hodně lidí hraje, realita je krutá - adventury se prostě neprodávají - ani klasické, ani akční adventury. I ty adventury, které získaly excelentní hodnocení v recenzích, v prodeji totálně propadly - možná si vzpomenete na Beyond Good and Evil - ve všech recenzích vychválena, získala skoro všude kolem 90% (a asi oprávněně), cca po měsíci prodeje Ubisoft okamžitě snížil cenu hry na 20 dolarů.
U jiných adventur to není o nic lepší. Za této situace pak není překvapivé, že distributoři nemají o adventury zájem a vydavatele musí rušit jejich vývoj. Čistá 2D adventura působí zastarale, do 3D adventur se strkají akční prvky, které nové hráče nepřitahují a hráče adventur veterány naopak odpuzuji. Mne osobně tento úpadek žánru adventur dost mrzí, snad se časem dočkáme nějakého nového typu mixu adventury a "něčeho", co bude pro hráče dostatečné atraktivní a přitom nebude krokem zpět. Ale cesta směrem k 3D akčním adventurám dost zřetelně ukázala svojí neživotaschopnost.
Martin Malík, Future Games (Posel smrti)
Adventury jistě mrtvé nejsou, což ostatně dokazují prodejní úspěchy naší horrorové adventury Black Mirror (v Čechách ji prodáváme pod názvem Posel smrti) v zahraničí. Na druhé straně je jistě pravdou, že i adventury potřebují "nový vítr" do plachet žánru. Zcela jistě tedy musí přijít inovace, které posunou tento žánr blíže tomu, co dnes hráči preferují.
Kamil Gric, Doupě
Adventury rozhodně nejsou mrtvé, spíše by měla definitivně skonat tahle hloupá fráze, kterou se již po léta snažím vyvracet. Adventury zažily ústup ze slávy, s námi tu však jsou a i nadále budou - byť poslední měsíce a rušení vývoje mnoha titulů naznačuje, že pro většinu dnešních vydavatelů je vývoj a prodej adventur spíše prodělečnou záležitostí. Tuhle situaci zřejmě odnesou klasické point-and-click adventury a jejich místo zaujmou výtvory spíše akčně-adventurní, jako byl nedávno vydaný Broken Sword 3, který se mimo PC objevil i na konzolích. Já však přesto doufám, že i "stará" kvalitní škola výtvorů jako je The Dig nebo The Longest Journey současné krizové období přežije.
Michael Lekovski, Plastic Reality Technologies (Korea)
Tato otázka je, obávám se, nesmrtelná :-)
Vývoj adventury si nezadá s výrobou animovaného filmu, přičemž ji ještě stěžuje nutnost interaktivity s prostředím. Klasický animovaný film už zdá se řekl své poslední slovo a nastupuje nová technologie. Stejně tak bych řekl, že se s "klasickou point and click adventurou" v příštích dnech setkáme spíše výjimečně. Velká studia se tedy i v budoucnu budou spíše odklánět od tohoto žánru, ale věřím, že přijde jeho renesance, podobně jako je nyní tomu u historických (rozuměj antických) velkofilmů :-)
Bára Veselá, Cenega
Adventury zcela jistě mrtvé nejsou. Například blížící se hororová adventura Fahrenheit od Vivendi dokazuje, že adventury mají stále co nabídnout.
Martin Zavřel, Doupě
Adventury (ty klasické, tedy nikoliv například akční hybridi typu Silent Hill) bývaly kdysi žhavým objektem mainstreamu, ale to platilo v dobách 2D her, kdy kreslená grafika znamenala vrchol uměleckého ztvárnění hry. Navíc se adventury vyznačují jistou obtížností a náročností na přemýšlení, což se dnes obecně u her moc nenosí – je pravda, že hrají stále starší a starší lidé (tzn. hry už nejsou „jen“ zábava pro děti), jenže tihle lidé také většinou celý den pracují a když dojdou domů, nechtějí si lámat hlavu s nějakými hádankami: raději se vrhnou do jednoduché akční hry nebo oblíbené sportovní/závodní hry. A ty většinou hrají na konzolích, kde obecně adventury měly vždycky problémy.
Nicméně přestože adventury opustily mainstream, žijí si spokojeně dál jako mnoho jiných, „druhořadých“ žánrů (simulátory apod.). Občas dokonce zasáhnou do herního dění ve velkém (Longest Journey, Syberia, Broken Sword... ). A jak by vám potvrdili autoři Posla smrti, který se slušně prodává snad ve dvaceti zemích nejen po Evropě, stále se vyplatí nové adventury vyvíjet.
Jiří Sládek, GameStar
Adventury mrtvé nejsou, ale je pravda, že pokud k nim budou vývojáři přistupovat tak jako nyní, tak fandové adventur nebudou mít zrovna lehký život. I když u nás je poměrně hodně adventuristů, ve světě je tomu jinak a nelze se tedy divit vydavatelským firmám, že se jim do adventur moc nechce.
Na druhou stranu, asi by mohlo být i hůř; pořád naštěstí platí, že se čas od času nějaká dobrá adventura na trhu objeví.